Permalänk
Medlem

Tyst och snabb dator 8-9k

Hej!

Jag ska köpa en ny dator och behöver lite råd och tips på vilka komponenter jag ska satsa på.

Den ska vara tyst och skapligt snabb. Jag kommer troligtvis inte spela så jättemycket men om jag vill ska jag kunna göra det. Behöver alltså inte vara det absolut bästa grafikkortet.

Det jag tänkte inhandla är: chassi, moderkort, cpu, minne, nätagg, grafikkort, hd och win7.

Jag har plockat ihop följande:

Antec Sonata III 500 Silent ATX 500W 1 121:-
Gigabyte GA-P55-UD3 1190:-
Core i5 750, 2.66GHz 1790:-
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 996:-
Gigabyte GeForce GTS 250 OC 1GB HDMI 1350:-
320GB Samsung SpinPoint T HD322HJ 404:-
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM 1036:-

Totalt: 7887:-

Jag kan alltså lägga ca en tusenlapp till.

Är detta något att satsa på tro?

Permalänk

Ser bra ut, dock ville jag nog uppdaterat grafikkortet till ett GTX260 eller Radeon 5770 för ~1500,-

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 750 | Asus P7P55 | Sapphire 5850 | Fractal Design Define R2 Svart | Seagate 1tb | Intel X25-V 40gb | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | Dell 2209WA |

Permalänk
Medlem

Skulle valt Define R2 och ett Corsair nätagg

Permalänk
Medlem

Ja ett Define R2 verkar helt klart intressant. Men jag har läst att de luktar en del?

Läser man kommentarer verkar ju det som att ett PowerColor Radeon HD4870 1GB låter en hel del? jag vill ha tyst dator.
Kan ett GIGABYTE RADEON HD5770 1GB vara ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Satsa på ett 5770 då

Visa signatur

i5 750 | Asus P7P55 | Sapphire 5850 | Fractal Design Define R2 Svart | Seagate 1tb | Intel X25-V 40gb | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | Dell 2209WA |

Permalänk
Medlem

Är Arctic Cooling Freezer tystare än den som följer med?
Och varför välja en Seagate Barracuda?

Permalänk

När det kommer till "kontorsdatorer" (inte speldatorer) är en SSD bland det första man bör lägga till i köplistan. En liten SSD för operativsystem och program där den låga accesstiden gör en enorm skillnad; du kompletterar sedan med en billig HDD för film, musik, stora filer, etc. T.ex. finns 30 GB OCZ Agility för 1042:- (om du behöver mer än så blir priset dock mkt högre, t.ex. 80GB Intel X25-M för 2290:-).

För att välja det rätta grafikkortet för Dig tror jag att du behöver specificera vad du menar för spel. Det är onödigt att köpa ett grafikkort för Crysis om du bara spelar Pacman.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wajkin
Är Arctic Cooling Freezer tystare än den som följer med?
Och varför välja en Seagate Barracuda?

AC Freezer Pro 7 Rev.2 är mkt tystare än den som följer med och kyler betydligt bättre.

Eftersom den kostar ungefär lika mkt som den du valde men mkt större.
Välj antingen den eller Samsung F3 500GB eftersom de anvädner sig utav endast en platta.

Visa signatur

i5 750 | Asus P7P55 | Sapphire 5850 | Fractal Design Define R2 Svart | Seagate 1tb | Intel X25-V 40gb | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | Dell 2209WA |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
När det kommer till "kontorsdatorer" (inte speldatorer) är en SSD bland det första man bör lägga till i köplistan. En liten SSD för operativsystem och program där den låga accesstiden gör en enorm skillnad; du kompletterar sedan med en billig HDD för film, musik, stora filer, etc. T.ex. finns 30 GB OCZ Agility för 1042:- (om du behöver mer än så blir priset dock mkt högre, t.ex. 80GB Intel X25-M för 2290:-).

För att välja det rätta grafikkortet för Dig tror jag att du behöver specificera vad du menar för spel. Det är onödigt att köpa ett grafikkort för Crysis om du bara spelar Pacman.

Tror jag kommer att använda den mer som en "kontorsdator" än en "speldator" så SSD kan ju helt klart vara ett alternativ, frågan är ju om man klarar sig på 30 GB.

När det gäller grafikkort har jag dålig koll på vad jag egentligen behöver. Har inte hängt med på spelfronten de senaste åren pga ointresse och att min nuvarande burk ej klarar de senaste spelen. Men nu när jag skaffar nytt så kommer jag säkert lira lite mer men det är inte för att jag ska kunna köra Crysis jag vill ha ny burk om man säger så. Känslan är att ett kort i 1000-1500 klassen bör räcka. HDMI är nått jag iaf vill ha på kortet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wajkin
Tror jag kommer att använda den mer som en "kontorsdator" än en "speldator" så SSD kan ju helt klart vara ett alternativ, frågan är ju om man klarar sig på 30 GB.

Det är svårt att svara på utan att titta på hjust Dina behov. Det finns visserligen metoder att krympa Windows (t.ex. finns de som installerat Windows 7 på 4 GB SSD), men även utan dessa metoder är 30 GB väldigt mycket systemutrymme (systemutrymme är inte att förknippa med totalt hårddiskutrymme, det går väldigt bra att komplettera en liten SSD med en stor HDD, och använda respektive disk där den passar bäst).

Att tänka på är att Windows gärna sväller efter att du använder det ett tag, detta pga systemåterställningar och shadow copies som sparar multipla kopior av alla dina filer. Så om du tittar på din gamla dator för att se hur mycket utrymme du använder/behöver kom ihåg att räkna med vad systemåterställningar tar upp. Jag har aldrig förstått poängen med systemåterställningar så jag har inte använt det själv, men det ska gå att lista innehållet i systemåterställningar och shadow copies med vssadmin i kommandoprompten.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc788116(WS.10).aspx

Permalänk

30GB till Windows 7 är ganska lite. Visserligen kan du installera programvara (Office, Photoshop, whatever) på en annan disk, men då försvinner mycket av poängen med en SSD eftersom programvaran du använder dig av då kommer laddas lika 'segt' ändå.

Min W7 installation med 'mina' program installerade tar redan 33GB och detta är enbart systemfiler/programvara (Win7, Office, Visual Studio, Photoshop CS4, Fireworks CS4, Windows 7 SDK och diverse småsaker som WinRar etc) - inga personliga dokument, systemåterställningar eller dylikt.

Givetvis kan man klara sig på mindre om man tar bort 'onödiga' systemfiler/tjänster, men... minst 60GB till systempartition om du frågar mig.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

En sak att tänka på när det gäller att högerklicka på Windows- och Program Files-mappen för att se storleken av de två. Explorer stöder inte hårda länkar så om där finns några hårda länkar ngnstans som pekar in i Windows- eller Program Files-mappen kommer de filerna räknas dubbelt (en gång när Explorer hittar själv filen, och ytterligare en gång när Explorer hittar länken), länkar som pekar till filer som ligger utanför Windows- och Program Files-mappen kommer fortfarande räknas med i storleken (Explorer hittat länken och tror att det är en vanlig fil).

Det finns t.ex. en hel drös med hårda länkar i WinSxS-mappen (kan vara många GB efter man använt installerat många program).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wajkin
Ja ett Define R2 verkar helt klart intressant. Men jag har läst att de luktar en del?

Läser man kommentarer verkar ju det som att ett PowerColor Radeon HD4870 1GB låter en hel del? jag vill ha tyst dator.
Kan ett GIGABYTE RADEON HD5770 1GB vara ett alternativ?

Aldrig hört denna, vadå luktar ????

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
En sak att tänka på när det gäller att högerklicka på Windows- och Program Files-mappen för att se storleken av de två. Explorer stöder inte hårda länkar så om där finns några hårda länkar ngnstans som pekar in i Windows- eller Program Files-mappen kommer de filerna räknas dubbelt (en gång när Explorer hittar själv filen, och ytterligare en gång när Explorer hittar länken), länkar som pekar till filer som ligger utanför Windows- och Program Files-mappen kommer fortfarande räknas med i storleken (Explorer hittat länken och tror att det är en vanlig fil).

Det finns t.ex. en hel drös med hårda länkar i WinSxS-mappen (kan vara många GB efter man använt installerat många program).

Det har du helt rätt i, dock tänkte jag på detta innan

Körde därför hlscan (från en gammal resource pack - fattar inte att detta inte är inkluderat i OSet numera - om inte annat borde funktionaliteten finnas i fsutil, men det verkar den inte göra?) först. Jag har 20303 filer med mer än en pekare på denna burken vilket var hälften av alla filer i winsxs mappen, eftersom en del av filerna har mer än två namn tog jag helt enkelt kort affär och räknade bort 6GB (1x winsxs) från resultatet som explorer gav mig vilket bör ge en rätt så bra fingervisning om vad som faktiskt används.

Visserligen har jag en del stora program (Visual Studio, SDK och allt skräpet Adobe installerar) på denna burken, men rent generellt sett känns 30GB som lite till en systemdisk.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Det finns program som visar en var de stora filerna gömmer sig, t.ex. finns gratisprogrammet TreeSize Free (http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deve
Aldrig hört denna, vadå luktar ????

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jadu_10
AC Freezer Pro 7 Rev.2 är mkt tystare än den som följer med och kyler betydligt bättre.

Denna ligger på ca 250:- men om man nu ska köpa fläkt är det mer värt att skaffa tex Noctua NH-U12P SE2 som ligger på ca 750:-?
Är den så pass mycket tystare och kyler mycket bättre? eller vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Kör på ett dx11 dom är mer effektiva att använda sin prestanda än dx10, och med andra ord då prisvärdare.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om detta paket?

Som sagt vill jag ha så tyst dator som möjligt.

Jag har ett några månader gammalt nätagg. (Corsair CX 400W 80+) till min nuvarande burk. Skulle det kunna gå att använda till denna konfiguration?

Tacksam för kommentarer!