Permalänk
Medlem

Köpa en komplett HTPC, Var?

Hej!

Nu har tiden kommit att införskaffa en HTPC och jag som är världens klattrigaste på att sätta ihop saker vill hellre köpa en komplett HTPC någonstans ifrån men har bara lyckats hitta tre ställen i sverige, HemFem, multimediavision och Turn It. Nu undrar jag dels om någon känner till andra ställen eller har bra feedback om ovan nämnda.

I övrigt är jag ute efter en snabb och mycket tyst HTPC som klarar full HD och blueray. Min kära sambo har även uttryckt att grafikkortet skall klara av hennes Age of Conan spelande, så rent integrerat går bort :). Jag är fullständigt ny på detta så läser på för fullt och är på förhand tacksam för alla tips och råd som ni kan ge.

Ha det gott

/L

Visa signatur

Väntar på: E8400,GA-G33-DS3R iG33, 2x2GB Mushkin XP2-6400,Seasonic S12 Energy+ 650W, GeForce 8800GTS 512MB, Antec P182, Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer mm!

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera om du har lite koll på delar men inte vill skruva själv, att du går in på www.inet.se och plockar ihop en HTPC samt montering för någon hundralapp . Jag har iaf inte sett några intressanta färdigmonterade HTPC-modeller som passar för spel och sånt.

Jag är lite utdaterad när det gäller delar just nu så någon annan vänlig själ kanske kan plocka ihop ett kit till dig?

Lycka till!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Ingen färdig burk men ett paket jag snabbt plockade ihop på Inet, tror det skall funka fint. Montering tilllagd också så ni behöver inte bygga den själva.

Blidde lite dyr men ni sa inget pristak. Sedan ville ni ju att den skule kunna ha ett bra grafikkort och kunna spelas med men då blev det lite dyrare.

Val av chassi för att det enl tillverkaren får plats med ett fullstort grafikkort.

Snabb, spelbar, tyst och snygg... Sedan har den optisk och Coax SPDIF för att koppla till förstärkare. Dock bara vanl DD5.1 och DTS, vill ni ha de nya DTS-HD osv formaten så behövs ett extra ljudkort (dyrare ändå)..

Låt gärna någon mer säga nått om paketet innan ni beställer nått, bara för att vara på den säkra sidan att jag valt bra och passande grejjer. Någon kanske har bättre förslag på lådan eller andra minnen eller så...

La till Win 7 premium 64-bit som OS, borde dyka upp nån gng nästa vecka tror jag...

Gratis frakt för sweclockers också

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Tack för kommentarerna och hjälpen! Hade tänkt komma en aning billigare undan...runt 8-9000 hade varit trevligt När det gäller hårddiskar så läste jag någonstans att man skulle välja 5400 rpm diskar för att de väsnades mindre i en htpc, är det så? Samma med DVD spelaren, vissa säger ju att en del modeller låter hemskt vid användning. Är den här modellen tyst? Varför ska jag ha 64 bit home premium av OSet? Ställer inte det till problem med en del äldre spel och programvara. Vi ska kunna se film, spela WOW, spela Age of Conan och sedan är vi nog rätt nöjda

Tack igen

/L

Visa signatur

Väntar på: E8400,GA-G33-DS3R iG33, 2x2GB Mushkin XP2-6400,Seasonic S12 Energy+ 650W, GeForce 8800GTS 512MB, Antec P182, Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer mm!

Permalänk
Medlem

DONE

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=458983

Går inte att spela något på den, men i övrigt ser det bra ut, ska vara hyfsat tyst, men har inte den själv.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Diskarna lär inte vara nåt problem om du köper ett kvalitetschassi.

Mitt Antec NSK2480 har hårddiskarna upphängda i vibrationsdämpande silikonbussningar. Har två 7200-varvare (och en löst liggande 5400rpm 2.5-tummare) och burken hörs öht inte. Kör med originalfläktarna på lägsta hastighet. Förstärkarens lilla kylfläkt överröstar den.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kan rekommendera Fujitsu siemens Esprimo Q5030, köpte en till jobbet nyligen och den är verkligen helt ljudlös. Jag la örat mot den och hörde ett svagt surr, tror det var hårddisken. Den kommer med en Dualcore CPU, 2gb ram och 160Gb hdd, Gbit Ethernet, Wifi, massa USBportar, esata, firewire (eller ok där är jag osäker) med mera. Levererades med vista som funkar klockrent!

35-40 watt i full load, den du, billigare att ha igång än glödlampan i vardagsrummet...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Kan rekommendera Fujitsu siemens Esprimo Q5030, köpte en till jobbet nyligen och den är verkligen helt ljudlös. Jag la örat mot den och hörde ett svagt surr, tror det var hårddisken. Den kommer med en Dualcore CPU, 2gb ram och 160Gb hdd, Gbit Ethernet, Wifi, massa USBportar, esata, firewire (eller ok där är jag osäker) med mera. Levererades med vista som funkar klockrent!

35-40 watt i full load, den du, billigare att ha igång än glödlampan i vardagsrummet...

Drar den verkligen inte mer? Låter mycket bra i sådana fall. Men lite dyrt när det går att få nvidia ion billigare, nu är inte atom någon processor att spela på men det tror jag inte 4500Hd grafiken på den datorn du nämnde är heller. Svårt det här

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Överväg en AsRock ION för HTPC behovet och sedan att evt. bygga en budget AMD gamerpc (4-6k?) för sambons spelande om ni inte är väldigt trångbodda.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Drar den verkligen inte mer? Låter mycket bra i sådana fall. Men lite dyrt när det går att få nvidia ion billigare, nu är inte atom någon processor att spela på men det tror jag inte 4500Hd grafiken på den datorn du nämnde är heller. Svårt det här

Av någon outgrundlig anledning hade jag missat att sambon ville spela Age of Conan, det går nog inte på den burken jag rekommenderade nej. Ber om ursäkt

Och enligt recensioner drar den så mycket i full load (alltså loopa 3Dmark, inte furmark+linpak)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com