Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evert grön
ett litet smakprov mellan RGB teknik och CCFL teknik. (skillnaden är ännu större om du ser dem med egna ögon, kameran kan bara visa en viss del av kvaliten)

RGBLED 1920x1080 Vs True life 1920x1200...... (vill även påpeka att den andra skärmen håller extrem hög klass)

http://img405.imageshack.us/img405/9070/kaqwaq.jpg

Xps 16 till vänster?

Permalänk

ja.....Studio xps 16. (RGBLED. P8700 2.53Ghz. 1066Mhz Ram (4Gb). Ati 4670 1Gb)
och
min modifierade Inspiron 9400. (Svart-lackad. True life [CCFL]. nytt moderkort. 677Mhz Ram (2Gb). T7200 2.0Ghz. go7900Gtx)

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Medlem

min tidigare xps 16 hade jag 720p wled tyckte den var kanon ... nu fick jag 1080p wled skämen jag fick win 7 med... blir allt väldigt smått typ inkoner och text ...ja har aldrig ägt någon sådan skärm...och är det samma skärmar förutom upplösningen

micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gneter
min tidigare xps 16 hade jag 720p wled tyckte den var kanon ... nu fick jag 1080p wled skämen jag fick win 7 med... blir allt väldigt smått typ inkoner och text ...ja har aldrig ägt någon sådan skärm...och är det samma skärmar förutom upplösningen

micke

Eftersom det blir fler och mindre pixels kommer texten se mindre ut, men det är enkelt att öka storlek på texten.

Något jag funderar på är hur skärmen ter sig i en upplösning som inte är "default" upplösningen, på min nuvarande skärm ser alla upplösningar förutom "default" upplösningen skit ut. Vilket ju är en nackdel i krävande spel som man kanske vill sänka upplösningen på.

Visa signatur

"I guess they must have dragged him here, chopped him up and flushed him"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiLlY
Eftersom det blir fler och mindre pixels kommer texten se mindre ut, men det är enkelt att öka storlek på texten.

Något jag funderar på är hur skärmen ter sig i en upplösning som inte är "default" upplösningen, på min nuvarande skärm ser alla upplösningar förutom "default" upplösningen skit ut. Vilket ju är en nackdel i krävande spel som man kanske vill sänka upplösningen på.

Har varvat Fallout 3 i 1280*720 och det såg jättefint ut såg inte konstigt ut och ändrade precis till den upplösiningen för o kolla och allt såg bra ut! Inget som va konstigt iaf. Man tycker ju inte att upplösningen borde va konstig om det är samma format som default (16:9 i xpsens fall)...

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem

Tänkte ordna en ryggsäck till denna men går en 15.6" ner i en ryggsäck anpassad för 15.4" eller hur kännsligt är detta ,,,

ja var lite inne på denna

Targus Multiplier Backpack Green
Targus Laptop Backpack Green 15,4

Ja försökte länka till netonnet men de verkar inte funka

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gneter
Tänkte ordna en ryggsäck till denna men går en 15.6" ner i en ryggsäck anpassad för 15.4" eller hur kännsligt är detta ,,,

ja var lite inne på denna

Targus Multiplier Backpack Green
Targus Laptop Backpack Green 15,4

Ja försökte länka till netonnet men de verkar inte funka

Ingen 15,6" dator passar i ett 15,4" fodral. Men det beror mest på att 15,4" datorerna är 16:10 och 15,6"datorerna är 16:9 så måtten är anorlunda på bredden och höjden!

"denna" ? Xpsen? Den är en 16"dator även om du köper den med en 15,6" skärm så du kommer behöva ett fodral för 16"datorer, alternativt ett 17"fodral. Ja har en 17"väska som xpsen precis går ner i på bredden pga att 17" är 16:10 och 16" är 16:9.

En 15,6" skulle kunna gå ner i en ryggsäck för 15,4" men bara om ryggsäcken är förhållandevis deformerbar. Är den styv så kommer det inte gå så bra.

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Ingen 15,6" dator passar i ett 15,4" fodral. Men det beror mest på att 15,4" datorerna är 16:10 och 15,6"datorerna är 16:9 så måtten är anorlunda på bredden och höjden!

"denna" ? Xpsen? Den är en 16"dator även om du köper den med en 15,6" skärm så du kommer behöva ett fodral för 16"datorer, alternativt ett 17"fodral. Ja har en 17"väska som xpsen precis går ner i på bredden pga att 17" är 16:10 och 16" är 16:9.

En 15,6" skulle kunna gå ner i en ryggsäck för 15,4" men bara om ryggsäcken är förhållandevis deformerbar. Är den styv så kommer det inte gå så bra.

ok då förstår ja lite,,, mycket med alla mått .. kanske bättre å ta med datorn när man får den så allt blir rätt ... lite surt å köpa en på nätet å så passar den inte...

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gneter
ok då förstår ja lite,,, mycket med alla mått .. kanske bättre å ta med datorn när man får den så allt blir rätt ... lite surt å köpa en på nätet å så passar den inte...

Det är nog det bästa du kan göra då kan du ju kolla att fodralet inte repar eller skaver nånstans heller. Om du inte hittar något fodral eller nån ryggsäck som det står att XPS 16 ska passa i förtåss!

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Det är nog det bästa du kan göra då kan du ju kolla att fodralet inte repar eller skaver nånstans heller. Om du inte hittar något fodral eller nån ryggsäck som det står att XPS 16 ska passa i förtåss!

Men om man kollar så näms inte 15.6 eller kanske 16" när man tittar på dom flesta närbutiker när de gäller väskor är inte det här ett format som är standard nu på laptops 15.4 känns på något sätt gammalt ... eller ja som fått de om bakfoten...

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gneter
Men om man kollar så näms inte 15.6 eller kanske 16" när man tittar på dom flesta närbutiker när de gäller väskor är inte det här ett format som är standard nu på laptops 15.4 känns på något sätt gammalt ... eller ja som fått de om bakfoten...

Finns fortf en del 15,4" datorer, och framför allt så är det många som har sådana. Men 15,6" är det nya formatet som alla mer eller mindre är påväg till. 16:9 istället för 16:10. Men exempelvis så är alla Macbooks fortf i 16:10 format.

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem

beställde min dator den 10/11 imorse stod den som skickad rätt bra jobbat av dell dock
tar det säkert en vecka kanske innan den är i svergie men ett bra framsteg mot tidigare då
min order fösvann nånstanns i fabriken.....

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gneter
Tänkte ordna en ryggsäck till denna men går en 15.6" ner i en ryggsäck anpassad för 15.4" eller hur kännsligt är detta ,,,

ja var lite inne på denna

Targus Multiplier Backpack Green
Targus Laptop Backpack Green 15,4

Ja försökte länka till netonnet men de verkar inte funka

Annars så finns det rätt schyssta ryggsäckar med laptop fodral på Stadium till bra pris.
Tycker att Targus väskan va ruskigt ful med smaken är som baken.
Kolla in Everest och Da kine ryggsäckarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gneter
min tidigare xps 16 hade jag 720p wled tyckte den var kanon ... nu fick jag 1080p wled skämen jag fick win 7 med... blir allt väldigt smått typ inkoner och text ...ja har aldrig ägt någon sådan skärm...och är det samma skärmar förutom upplösningen

micke

ever heard about 120 DPi ???

(använder själv 120 DPi på min RGBLED 1080p och texten är peeeeerfekt)

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rAEKa
Annars så finns det rätt schyssta ryggsäckar med laptop fodral på Stadium till bra pris.
Tycker att Targus väskan va ruskigt ful med smaken är som baken.
Kolla in Everest och Da kine ryggsäckarna.

Dessa som du nämner här finns det bara på stadium eller och är dessa gjorda för bärbara datorer ,, nej ja är inte direkt fast för nåt speciellt märke

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gneter
Dessa som du nämner här finns bara på stadium eller ,, nej ja är inte direkt fast för nåt speciellt märke

Micke

Jag tror att everest är stadiums egna märke men Da kine finns nog på flera liknande butiker. Kan tänka mig att många fler än stadium har väskor med laptopfodral.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evert grön
ever heard about 120 DPi ???

(använder själv 120 DPi på min RGBLED 1080p och texten är peeeeerfekt)

oki det låter ju fint det ...jag vet att förr så kunde man se på schenkers sida på sin order mer detaljerat fungerar det fortfarande för när jag trycker på order details så hittar den inget ...

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem

WOW!

Ok, idag fick jag min studio xps 16, jag har nu använt den några timmar. dock med urka-vista. Inte hunnit testa något spel. Men om nu ursäktar språket. VILKET OTROLIGT JÄVLA LJUD! Jag skojar inte, det är nästan i klass med mina bang'olufsen studio monitorer. F*king Soundtastic!

EDIT:
Batteritiden är naturligtvis riktigt usel, men ungefär vad jag har räknat med, helt nöjd men usel.

EDIT2:
Nu närmar sig första speltestet, The Sims3 får det bli.

Visa signatur

"I guess they must have dragged him here, chopped him up and flushed him"

Permalänk
Medlem

Re: WOW!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiLlY
Ok, idag fick jag min studio xps 16, jag har nu använt den några timmar. dock med urka-vista. Inte hunnit testa något spel. Men om nu ursäktar språket. VILKET OTROLIGT JÄVLA LJUD! Jag skojar inte, det är nästan i klass med mina bang'olufsen studio monitorer. F*king Soundtastic!

Jo det är nog de bästa högtalarna jag har hört i en bärbar dator

Permalänk

håller med.

mjukvaran, alltså....SRS Premium soundet är sjukt bra. (sen håller subwoofern riktigt hög klass måste jag säga)

tips...se till att installera R214419 (IDT 92HD73C1 Audio driver version A14)...det är ett måste för att få bästa ljudet. finns på DELL sida

@Nilly....Vista med SP1 är minst lika bra som Win7 (om inte bättre i vissa saker) hade Win7 men gick tillbaks till Vista + SP1 eftersom Ati drivers funka bättre....

http://www.tweaktown.com/articles/2886/windows_7_vs_vista_cpu...
Vista är t.o.m bättre i CPU benchmark tester en Win7...så roppa inte hej fören Win7 har fått sina Services pack

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evert grön
håller med.

mjukvaran, alltså....SRS Premium soundet är sjukt bra. (sen håller subwoofern riktigt hög klass måste jag säga)

tips...se till att installera R214419 (IDT 92HD73C1 Audio driver version A14)...det är ett måste för att få bästa ljudet. finns på DELL sida

@Nilly....Vista med SP1 är minst lika bra som Win7 (om inte bättre i vissa saker) hade Win7 men gick tillbaks till Vista + SP1 eftersom Ati drivers funka bättre....

http://www.tweaktown.com/articles/2886/windows_7_vs_vista_cpu...
Vista är t.o.m bättre i CPU benchmark tester en Win7...så roppa inte hej fören Win7 har fått sina Services pack

http://img17.imageshack.us/img17/2046/w7sysjulg01.gif

http://img17.imageshack.us/img17/516/w7sysjulg04.gif

Det beror nog på vad man använder datorn till. Min dotter som arbetar med grafisk design, slängde ut Vista till förmån för XP.
F.ö. tycker jag att XP SP3 slöar ner. Frågade en av Microsoft chefer, som inte hade hört nåt. Nej, det tordes han knappast säga. Vad säger ni andra?

Jag tog Win7 ultimate, eftersom den är multilanguage.

Jag står kvar i phase2, som jag är beredd på, men lite retligt när ni skriver om godsakerna.

Permalänk

vänta nu. jag prata om Vista Vs Win7....inte Vista Vs XP

håller på mycket Cad och lite rendering och använder mig av Vista + SP1..funkar klockrent. (tänk då på att SXPS 16 kör med 1066Mhz Ram minnen (skriver & läser sjukt snabbt) hade jag haft slöare Ram minnen hade jag kanske kunna gå tillbaks till XP.....men nu efter kört Vista + SP1 ??? aldrig i denna livstid

Vista (och så småningom Win7 + SP) är mycket roligare, snyggare o tillräckligt snabbt (om man har sjysta minnen & CPU)

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evert grön
vänta nu. jag prata om Vista Vs Win7....inte Vista Vs XP

2 saker...........håller på väldigt mycket Cad och lite rendering och använder mig av Vista + SP1..funkar klockrent. (tänk då på att SXPS 16 kör med 1066Mhz Ram minnen (skriver & läser sjukt snabbt) hade jag haft slöare Ram minnen hade jag kanske kunna gå tillbaks till XP.....men nu efter kört Vista + SP1 ??? aldrig i denna livstid

Vista (och så småningom Win7 + SP) är mycket roligare, snyggare o tillräckligt snabbt (om man har sjysta minnen & CPU)

Tänker inte gå i clinch, bara en jämförelse. Ok, CAD är min viktigaste programvara. Kör också mycket 3D i OBD2, dvs styrsystem för förbränningsmotorer.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om schenker levererar under helger?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rAEKa
Någon som vet om schenker levererar under helger?

Edit: Nope:(

Permalänk
Medlem

Står just nu mellan en vaio och en xps studio.
Dellen är svart (snygg), lite bättre gfx kort och bättre HDD medan vaion har lite mera minne samt bättre garanti.

Hursomhelst så har jag läst lite recensioner och sett att xpsen överhettas lätt. Hur ligger det till med värmeutvecklingen på dem senare med p8700 processor och 4670 korten?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
Står just nu mellan en vaio och en xps studio.
Dellen är svart (snygg), lite bättre gfx kort och bättre HDD medan vaion har lite mera minne samt bättre garanti.

Hursomhelst så har jag läst lite recensioner och sett att xpsen överhettas lätt. Hur ligger det till med värmeutvecklingen på dem senare med p8700 processor och 4670 korten?

Jag funderade i dina banor före beställning. På Dell ansåg man inte att problemet var stort. Kanske törs man inte säga annat.
Någon skrev, tror att det var i den här tråden, att prestandamaskiner blir varma om man kör dem hårt, oavsett fabrikat. Hur är det med Vaio? Är den tillräckligt vass för att få värmeproblem?
På minhembio är man betydligt mer kritiska än på sweclockers. Använder deras läsare datorn på ett annat sätt?

Jag vet inte, men gör själv jämförelsen mellan en vanlig bil och sportbil, tuffa grejer kostar på. Men visst, lite ängslig blir man.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollepelle
Jag funderade i dina banor före beställning. På Dell ansåg man inte att problemet var stort. Kanske törs man inte säga annat.
Någon skrev, tror att det var i den här tråden, att prestandamaskiner blir varma om man kör dem hårt, oavsett fabrikat. Hur är det med Vaio? Är den tillräckligt vass för att få värmeproblem?
På minhembio är man betydligt mer kritiska än på sweclockers. Använder deras läsare datorn på ett annat sätt?

Jag vet inte, men gör själv jämförelsen mellan en vanlig bil och sportbil, tuffa grejer kostar på. Men visst, lite ängslig blir man.

Har inte jättemycket att gå efter, men hittade en tysk laptopsida som recenserat båda och genom google translate ser det ändå ut som att dem ligger på samma nivå. Vet inte riktigt vad man kan lita på i recensionerna, men värmen verkar vara ett välkänt problem vilket e varför jag e nyfiken.

http://translate.google.se/translate?js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UT...

http://translate.google.se/translate?js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UT...

Permalänk
Medlem

på min gamla xps 16 med ati 3670 så vart min varm men inte så farligt som många skrev men denna ska väl vara något svalare med det nya grafikkortet ..vid fläktutblåset så var den delad i 4 delar hur ser det ut nu läste att det dom ändrat det till 5 stämmer det...

Sedan står det eta 18/11 men den verkar inte ha lämnat danmark än kan bli lite svårt å få den till dess då.....

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk

stämmer tyvärr inte. Ati 4670 drar 5 watt mer en Ati 3670 och blir varmare en gamla riggen....mer ström = mer värme, (enkel matte)

men tror inte du kommer få några problem ändå

ps.
kan verkligen råda folk att ta P-CPUn (den drar mindre ström och går kallare)

här enligt Everest efter 20min spelande COD4...helt bra temp o allt

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner