Vad ska jag ha för minnen till min rigg?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag ha för minnen till min rigg?

Håller på att bygga en dator med Core i5 på ett ASRock P55 Extreme-moderkort. Jag köpte ett par Corsair DOMINATOR 1600 Mhz men de passar inte tillsammans med min CPU-kylare pga. för stor kylfläns. Jag behöver med andra ord ett "lägre" minne.

Efter en stunds letande fick jag ögonen på dessa:
OCZ Platinum 1333 Mhz
OCZ Platinum 1600 Mhz

Det ser ut som att de är en bra bit lägre och sålunda får plats under den skrymmande fläktanordningen.

Nu är det som så att jag planerar att överklocka datorn. Inte ända till gränsen för vad den klarar av men till runt 3.5 Ghz eller så. Jag har hygglig koll på hur jag ska gå till väga men ingen aning alls om minnenas roll i det hela.

Är det vettigt att köra på OCZ-minnena på 1600Mhz eller borde jag sikta ännu högre?

Har även läst att det finns ett minne från OCZ på 1333Mhz i Gold-serien som enbart kräver 1.35 V. Är detta bättre att klocka på än platinum som ligger på 1.65 V?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

varför inte dessa: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=491282

Kampanjpris och allt

Lycka till!

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd-vs-intel
varför inte dessa: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=491282

Kampanjpris och allt

Lycka till!

Dom såg ju trevliga ut! Funderar på om de får plats med den lilla heatsinken på toppen dock, samt latenserna. Är det någon som vet något mer konkret vad XMP-klassificeringen innebär, om det är något som är intressant eller ett försäljningstrick som går att bortse från?

OCZ-minnena har den fördelen att de hålls korta pga. mindre "bling bling" på toppen. Men jag är glad över all upplysande diskussion kring ämnet, kom gärna med mer sån

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Vad har du för cpu kylare? Inte noctua va? Tänkte köra Noctua på en P6T med Dominator minnen? Kommer det inte att passa?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Vad har du för cpu kylare? Inte noctua va? Tänkte köra Noctua på en P6T med Dominator minnen? Kommer det inte att passa?

Jo jag har en Noctua, en sån här! Den kommer med två fläktar och ser väldigt trevlig ut, men tar sin plats som sagt. Det är den ena fläkten som hänger över minnesplatserna på moderkortet ASRock P55 Extreme. Jag får ner 2 stickor utan problem men skulle jag vilja uppgradera till 8GB (vilket jag antagligen kommer vilja) så går inte det utan att byta minnen.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Får minnena inte plats ens om du flyttar upp fläktarna nån centimeter?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Byt ut kylaren istället mot en H50 så slipper du problem med minnen som inte passar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Får minnena inte plats ens om du flyttar upp fläktarna nån centimeter?

Jag tror inte man kan montera fläktarna högre upp med de ståltrådar som följer med. Dom snäpper liksom fast runt fläkten..
Men nu är minnena hursomhelst återlämnade! Tror ni att OCZ Platinum fungerar bra?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Visst går dom att flytta upp, bara att sätta trådlåsen lite högre upp och låta den nedre delen gå mellan ett par flänsar istället för under dom. Så rekommenderar Noctua att man kan öka höjden och det funkade prima när jag byggde en dator med höga minnen för ett par veckor sen Kallt och fint

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Visst går dom att flytta upp, bara att sätta trådlåsen lite högre upp och låta den nedre delen gå mellan ett par flänsar istället för under dom. Så rekommenderar Noctua att man kan öka höjden och det funkade prima när jag byggde en dator med höga minnen för ett par veckor sen Kallt och fint

Det hade ändå inte fått plats. Har ungefär 1 cm till godo innan fläktarna går in i sidoplåten och då hade de vilat direkt mot minnets kylflänsar. Nu behöver jag ju inte bekymra mig om det ändå iom att minnena har gått tillbaka till affär..

Jag kommer att köra på OCZ-minnena. De ser fina ut.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Finns det inte någon här som kör med en Noctua NH-U12P på en x58 bräda? Kommer det inte funka med trippelt minne?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

På Ga-p55-ud4 sitter ju dual channel i "kanal" 2 och 4 alltså den första är tom andra sitter den ena och på den tredje har du det andra minnet , detta gör väl att du får mer plats??

Kanske är helt ute och seglar ^^
Men kanske kan kolla vilka kanaler du kan köra på eller välja ett annat moderkort?

Lycka till

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrKanin
På Ga-p55-ud4 sitter ju dual channel i "kanal" 2 och 4 alltså den första är tom andra sitter den ena och på den tredje har du det andra minnet , detta gör väl att du får mer plats??

Kanske är helt ute och seglar ^^
Men kanske kan kolla vilka kanaler du kan köra på eller välja ett annat moderkort?

Lycka till

Jag får plats med två Dominator-minnen ja, men jag vill hålla uppgraderingsmöjligheten öppen.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Jo jag har en Noctua, en sån här! Den kommer med två fläktar och ser väldigt trevlig ut, men tar sin plats som sagt. Det är den ena fläkten som hänger över minnesplatserna på moderkortet ASRock P55 Extreme. Jag får ner 2 stickor utan problem men skulle jag vilja uppgradera till 8GB (vilket jag antagligen kommer vilja) så går inte det utan att byta minnen.

http://www.youtube.com/watch?v=rXK59NmlRW8

Verkar passa med 12gb dominator

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
http://www.youtube.com/watch?v=rXK59NmlRW8

Verkar passa med 12gb dominator

Ja. Beror nog lite på moderkort också. På mitt fungerar det iaf inte. Jag är 100% säker på att jag inte har sett fel

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet