Startproblem! Fel på nätagg eller moderkortet?

Permalänk
Medlem

Startproblem! Fel på nätagg eller moderkortet?

God afton!

Har grejat i ett par dagar nu, men får inte ordning på burken.

Det började med att den frös och man var tvungen att starta om datorn. Det hände lite då och då, ibland när jag spela, ibland när jag inte gjorde något speciellt. Sen började den jävlas med att den blev svår att starta. Fläkten på grafikkortet går upp i maxvarv och sedan håller den på. I vanliga fall skall den gå upp i varv och sedan varva ner igen.

Sedan i tisdags har jag inte fått i gång den alls. Har provat med allt! Trodde först det var hårdisken, för när den väll gick igång såpass långt så hitta den andra enheter. Så som DVD och min gamla IDE-disk. Köpte då en ny hårddisk idag, en vild chansning. Men hårdiskutrymme går ju alltid åt.

Här även provat annan processor, endast haft ett minne i, endast haft två minnen i och bytt plats på dessa. Har även lånat polarens grafikkort men det hjälpte inte. Flasha om BIOS utan resultat. Samma skit händer.
FAN! Jag vill ju fortsätta spela Dragon Age!

Var 10:e försök så kommer jag såpass långt att BIOS laddas, eller hur man nu skall uttrycka det. Annars så händer ingenting. När jag väl kommer in i BIOS vill den inte veta av min gamla SATA-disk. Den jag misstänkte först hade pajat. Ibland hittar den dock disken. Men då är den grå-markerad... jag blir galen. Kopplar jag ur allt förutom grafikkort, så kommer jag inte heller ut i BIOS.

AMD 6000 x2
4gb ram
1st 8800GT
MSI K9N SLI
Corsair 520w

Jag gissar på att moderkortet spökar, eller vad tror ni? Kan det vara nätagget?

Permalänk
Vila i frid

Ja det tror vi, dvs att det är något som är knas.

Gissa kan vi alla göra, men enda sättet att ta reda på det är att byta med andra prylar - lånade eller köpta dvs agg & moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Ja det tror vi, dvs att det är något som är knas.

Gissa kan vi alla göra, men enda sättet att ta reda på det är att byta med andra prylar - lånade eller köpta dvs agg & moderkort.

Var på inet, där jag köpt nätagget och kolla det. Men det var inget fel på enligt deras test. Köpte mig ett nytt moderkort. Så nu är kvällen räddad!

Såg nu något konstigt på det gamla moderkortet. Det ser ut som nått fett eller någon sörja runnit från där jag antar nordbryggan sitter. Det är som en fet hinna med damm på, som ringlar sig neråt.

Vad kan det vara?

Permalänk
Medlem

smält kylpasta eller nån kondensator som läckt låter det som ta en bild på det och visa oss

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Det sitter en kylfläns över, som jag inte får bort. Den sitter med några hullingar i plast som går igenom hål i moderkortet. Så det kan ju vara kylpasta.

Sörjan är genomskinlig och jag tror det blir svårt att fånga det på bild. Ganska svårt att se om man inte hör en topps och pillar på det. Då blir det lite spår.

Permalänk
Medlem

Fråga:

Om det är smält kylpasta som runnit, kan det ha orsakat problemen?

Permalänk
Medlem

Här kommer lite bilder:

http://img199.imageshack.us/gal.php?g=dsc02228p.jpg

Ser ut som det kommer från den rosa kudden som är brevid chipet. Själva chipet ser ut som det är bränt, eller?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wassblad
Här kommer lite bilder:

http://img199.imageshack.us/gal.php?g=dsc02228p.jpg

Ser ut som det kommer från den rosa kudden som är brevid chipet. Själva chipet ser ut som det är bränt, eller?

Det ser i alla fall inte alls normalt ut, väldigt stor risk att det är något som har gått sönder/bränt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Har du ingen garanti på kortet då? Eller är det för gammalt?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Det är för gammalt, tror jag. Köpte det av en polare för typ 2 år sedan. En ganska slarvig människa som antagligen inte har kvar kvittot.

Permalänk
Medlem

Bytte moderkort och nu funkar det utan problem! Blev ett Gigabyte MA770-UD3.