Problem med ventrilo i Windows 7

Permalänk

ett tips:

byt till mumble!
det är mycket bättre ljud, har möjlighet att köra överlay i spel OCH det är helt gratis.

http://mumble.sourceforge.net/

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk

Om nu alla här har problem med 2.1.4, varför inte använda nyare version?

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Eftersom 2.1.4 är det alla sitter på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p0k
Jag har ett Asus p5k/epu moderkort, 4gig ddr2, 800mhz och en E8400.

Jag får ljud och allt sådant i ventrilo 2.1.4, Men jag hör inte "Key clicks" fast jag har det ipluggat och innan höll jag in "push-to-talk" medans jag snackade och sedan släppte jag, Men nu måste jag trycka en gång på push to talk, sedan prata, och sedan trycka på den igen för att stänga av skiten.

Samma för mig! push to talk knappen stänger inte av då man släpper den.

Permalänk
Medlem

Hallå.

Även jag har ett litet problem med ventrilo till windows 7.
Det funkar kanon och jag hörs perfekt när jag är ute i windows, men såfort jag går in i ett spel (Heroes of Newerth just nu), så verkar det som att ventrilo inte känner av att jag trycker in min push to talk hotkey. Förstår ingenting. Det funkar som sagt ute i windows.

Tacksam för svar.

Mvh

Permalänk
Medlem

erskan: Bägge programmen måste startas som administratör eller så bindar du inte mouse3 för det funkar inte i HoN.

Det här är vad jag har gjort i ventrilo en så kallad "fix".

Har testat allt som finns för windows 7 ingenting har fungerat och jag vill verkligen inte köra gamla ventrilo men är så illa tvungen. Så jag har suttit och tabbat ur spel och diverse för o disconnecta quita och starta om och om igen, sjukt jobbigt rekomenderas ej!

Så det jag gjort nu som funkar och inte är så jobbigt som en temporär fix iaf är följande.

Gå in i Setup > Events > Toggle mute sound: Text to speech sen OK eller ur menyn.

I ventrilos huvud fönster finns det User Name, Server och Bindings gå in i bindings.

Skriv vad som tex mute sen väljer du use directinput och på function: toggle mute sound på bind tar du den key du vill ha jag tog tex HOME sen klickar du på add och har det markerat i bindings ute i huvudmenyn.

Varje gång ditt ljud cpar osv trycker du home så mutar den o du hör delayn på det dom sagt.

När du trycker home igen så laggar det inte längre så det är bara o hamra knappen om det laggar så funkar det direkt. Detta funkar iaf så länge tills nån hittar nåt riktigt som funkar för ALLA inte för några.

Hoppas det hjälper några av er funkar iaf prima för mig och mina vänner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpammerN^
Om nu alla här har problem med 2.1.4, varför inte använda nyare version?

Gratisversionen av 3.0 servern har en max gräns på 5-10~ personer,
och för mig är det väldigt ofta vi sitter fler än det och pratar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bsr
När du trycker home igen så laggar det inte längre så det är bara o hamra knappen om det laggar så funkar det direkt. Detta funkar iaf så länge tills nån hittar nåt riktigt som funkar för ALLA inte för några.[/B]

Känns ju som en väldigt primitiv lösning, nånstans måste det väl finnas bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Har ett till tips för er som fortfarande har problem med win 7 och vent:
http://www.speedguide.net/read_articles.php?id=2574
Längst ner på sidan finns "SG Vista TCP/IP Patch - automatic optimization" ladda ner den och högerklick - kör som admin. Alternativt göra alla optimeringar manuellt som jag gjorde.

Edit: Kan också ha varit "Gaming Tweak - Disable Nagle's algorithm" på samma sida som fixade problemet, den utförs inte av automatic cmd filen utan den får man göra själv.

Kan även rekommendera för de som kör med wlan och har problem:
http://www.martin-majowski.de/wlanoptimizer/

Permalänk
Medlem

Jag kör 64 bits Windows 7 och lösningen för mig var att starta Ventrilo med hög prioritet, som administratör i Windows XP SP2 kompatibelt läge.

Gör såhär:

1. Skapa en genväg på skrivbordet till ventrilo.exe
2. Öppna egenskaperna för genvägen
3. Välj fliken kompabilitet
4. Välj den ska köras i läge för : "Windows XP (servicepack 2)"
5. Bocka i "kör det här programmet som en adminsitratör"
6. Klicka på Ändra inställningar för alla användare
7. Utför steg 4 och 5 igen.
8. Verkställ, OK, Verkställ, OK
9. gå till genväg fliken
10. Ändra sökvägen "Mål" till: cmd.exe /c start /HIGH .\Ventrilo.exe
* Detta kommer starta programmet i arbetskatalogen i hög prioritet via kommandoprompten.
11. Klicka verkställ
12. Ändra den mindre sexiga ikonen via bytikon knappen.
13. tuta o kör...

Visa signatur

Antec 480W, AMD 2400+ XP-M@2600mhz (200x13) 1,95V, Abit NF7-S Rev 2.0, 2*256 Twinmos Winbond PC3200, Seagate SATA 160GB, POV GF4 TI4200 XP 128MB(315|650).
Chassi Mod, FanControllern

Permalänk
Medlem

Jag har nu löst problemet med ventrilo 2.1 för mitt Win7 64bits system.

Detta kanske inte fungerar för någon annan, men kan vara värt ett försök.
Jag vet inte om någon redan har skrivit detta heller.

Jag använder VIA high definition audio.

Avaktivera alla effekter - (Enhancements). Sätt kvalitén på både mic och högtalare på lägsta (44100hz, 16bit cd-kvalité).

Hoppas detta kan hjälpa någon iallafall!

Visa signatur

Intel i5 750 @ 2,66ghz | ASUS P7P55D | Corsair Dominator 4gb @ 1600mhz | Win 7 x64 Enterprise

Permalänk
Medlem

Ser att inget har updaterats här på ett bra tag. Så finns det någon lösning på problemen med vent 2.1.4 nu ? Polaren har problem med sitt vent i win 7, för mig funkar det hyfsat bra, bortsett från att jag låter some en robot med jämna mellanrum. Han upplever tystnad på vent för att sedan om han reconnectar få höra allt som sagts under dom senaste minuterna.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem som din polare knaz, men känner folk som har Windows 7 och det fungerar perfekt för. Borde gå att ordna känns det som.

Permalänk
Medlem

Någon som har bra alternativ till ventrilo 2.1.4 om man vill ha något bättre som inte strular? Gärna då gratis.

Mvh

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Någon som har bra alternativ till ventrilo 2.1.4 om man vill ha något bättre som inte strular? Gärna då gratis.

Mvh

Har tröttnat på ventrilo lagg.
Håller på o testar ett program som heter voicechatter o det verkar lovande.
http://voicechatter.org/
Mvh
Tobbe

Visa signatur

Asus M4N82 Deluxe | AMD Phenom II-X4 940 BE | 4 GB 1066 MHz RAM | 2xmsi gtx260 | cooler master cosmos | corsair 750w psu |windows 7 ultimate|samsung 2233rz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p0k
Jag har ett Asus p5k/epu moderkort, 4gig ddr2, 800mhz och en E8400.

Jag får ljud och allt sådant i ventrilo 2.1.4, Men jag hör inte "Key clicks" fast jag har det ipluggat och innan höll jag in "push-to-talk" medans jag snackade och sedan släppte jag, Men nu måste jag trycka en gång på push to talk, sedan prata, och sedan trycka på den igen för att stänga av skiten.

vilken kanpp snackar du på?

Men jag hör inte "Key clicks" fast jag har det ipluggat

Svar ljudet är avstängt i windows!

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jov
Jag har nu löst problemet med ventrilo 2.1 för mitt Win7 64bits system.

Detta kanske inte fungerar för någon annan, men kan vara värt ett försök.
Jag vet inte om någon redan har skrivit detta heller.

Jag använder VIA high definition audio.

Avaktivera alla effekter - (Enhancements). Sätt kvalitén på både mic och högtalare på lägsta (44100hz, 16bit cd-kvalité).

Hoppas detta kan hjälpa någon iallafall!

Säkert bra men om man inte kan ändra till (44100hz, 16bit cd-kvalité).??

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiji
Jag kör 64 bits Windows 7 och lösningen för mig var att starta Ventrilo med hög prioritet, som administratör i Windows XP SP2 kompatibelt läge.

Gör såhär:

1. Skapa en genväg på skrivbordet till ventrilo.exe
2. Öppna egenskaperna för genvägen
3. Välj fliken kompabilitet
4. Välj den ska köras i läge för : "Windows XP (servicepack 2)"
5. Bocka i "kör det här programmet som en adminsitratör"
6. Klicka på Ändra inställningar för alla användare
7. Utför steg 4 och 5 igen.
8. Verkställ, OK, Verkställ, OK
9. gå till genväg fliken
10. Ändra sökvägen "Mål" till: cmd.exe /c start /HIGH .\Ventrilo.exe
* Detta kommer starta programmet i arbetskatalogen i hög prioritet via kommandoprompten.
11. Klicka verkställ
12. Ändra den mindre sexiga ikonen via bytikon knappen.
13. tuta o kör...

cmd.exe /c start /HIGH .\Ventrilo.exe funkar inte så bra!

blir fel i sök vägen?

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Någon som har bra alternativ till ventrilo 2.1.4 om man vill ha något bättre som inte strular? Gärna då gratis.

Mvh

http://mumble.sourceforge.net/

Gratis, open source, funkar på annat än bara Windows, utvecklas aktivt och är bättre än Ventrilo på det mesta.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

När jag tittar på http://www.ventrilo.com/download.php så verkar det inte finnas en server för windows 7 64bit ?

Kan man inte köra en vent server på detta os ?

/natal

Visa signatur

ASUS ROG Z270H | i7-6700K | 16GB Corsair LPX RED 3200MHZ| Samsung 960 EVO 250GB M2, Crucial MX300 525GB, WD XL 2TB | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling | Fractal Design C | Corsair HX 520W | Cooler Master Evo 212 | Asus Xonar DX | Audioengine A5 | Kingston HyperX Cloud | HUAWEI MateView GT 34

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheikh Plisken
ett tips:

byt till mumble!
det är mycket bättre ljud, har möjlighet att köra överlay i spel OCH det är helt gratis.

http://mumble.sourceforge.net/

Tänkte precis säga det samma! Mumble är så otroligt mycket bättre än Ventrilo. Det är i princip ingen fördröjning i ljudet och finns fler inställningar för både admin och användare.

Permalänk
Medlem

vill också slå ett slag för mumble.

ventrilo 2.1 är MÅNGA år gammalt och funkar väl sådär med ett helt nytt os känns det som. Mumble däremot är grymt bra. helt gratis och finns till linux, mac och pc. du kan själv hosta hur stora servrar du vill och det är minimalt med lagg.

det känns som att det är dags för vent 2.1 att begravas nu när alla dessa problem i win 7 dyker upp. tur att mumble har dykt upp som en stjärna på klar himmel

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sweeper x:

Grabbar, jag har också Ventrilo problem!!

Går bra att logga in o sånt men jag hör inte när nån snackar! Jag kan höra ljuden när nån byter kanal o sånt men inte när nån pratar. Vad är det som är fel då?

Har 64bit system, har testat både 32 och 64bit men ingen skillnad.

Felet du har är att det är fel outbound channel inställd.. Ändra det i setup, outpout device.

Skrivet av CarpeNoctem:

Har samma problem, ska testa ovanstående tips! Men.. hur ändrar jag prioritet? Kollat runt lite men hittar inte den inställningen (säkert bus enkelt)

En annan störande grejj i mitt fall.. i ett spel så känner inte ventrilo av min push-to-talk key, måste tabba ner varje gång jag ska snacka. Testat flera olika knappar och kört spel i windowed-mode med samma resultat. Finns det någon liten inställning i vent jag har missat eller vad är felet?

Tack på förhand!

Kör programet som admin så löser du det problemet. Felet är att spelet du kör ligger i adminmode och då "blockar" det andra program.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma men när jag satte "Use direct sound" på både in och ut i setup så funkar det utan delays.

Permalänk

Jag kör Win 7 64 Bit påmin Macbook Pro.
Får utslag och kan höra mig själv när jag testar ljudet i ljudhanteraren.
Jag har inget headset utan kör med ett par Audio Technica lurar och genom micen på MBP'n som funkar gallant.
Det verkar som ett Win 7 problem när jag ej får ljud i Ventrilo 3.0.1

Har ni nån lösning?
Ska på LAN m min smidiga och underbara lilla MBP, så detvore ju fantastiskt med en fungerande ventrilo på den

Efter vad jag har hört så verkar det tydligen vara nåt CODEX som man skall installera, men då måste man ändra i ventriloserverns inställningar och det försämrar ljudet för alla användare..... oooohhhhhhhhhhh!!!!

Skiter i det.... skulle ju bara ha det under ett litet LAN iaf. Sen åker nog Win 7 ut ur Macen

Häv ö najs dej grabbs

Permalänk
Medlem

Hej

Hej.

Jag har någon mysko problem med min ventrilo.
jag här inte något ljud av alla slag inte i test, när någon säger något eller när någon byta kanal eller jag.

Har kolla om ljudet är avstängt för ventrilo men hitta inte någon stans som är det är det.

Jag sitter med
Windows 7 Home premium 64bit
Realtek High Definition Audio

Har kollat drivarna och dom är på senaste uppdatering.
Snälla någon hjälp mig

Permalänk
Medlem

Har inte heller fått det att fungera, så numera kör vi teamspeak 3

Permalänk

Gå över till Mumble, det är riktigt bra Aldrig mera Ventrillo för mig!
Mumble

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk

Fan vad ni krånglar. Det är bara att använda Administratörläge och Direct Sound? inga fler metoder behövs!

Titta på bilden nedan:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansen^2:

Fan vad ni krånglar. Det är bara att använda Administratörläge och Direct Sound? inga fler metoder behövs!

Titta på bilden nedan:

http://i34.tinypic.com/14cqqs2.png

detta går inte att fixa YouTube - Mumble vs Ventrilo Latency Test

för övrigt funkar inte den fixen du förespråkar. iallafall inte för mig. tur att jag har lämnat ventrilo för länge sedan och gått över till mumble.

Permalänk
Medlem

har en lösning

Jag har testat sjukt många saker men bara fått tag en lösning som verkligen fungerar:

  1. Kör ventrilo som administratör och i kompatibilitetsläge Windows XP (Service pack 2)

  2. Starta ventrilo och gå in på en server

  3. Öppna aktivitetshanteraren, gå in på processer och kryssa i rutan 'visa processer för alla användare' (det här steget är jätteviktigt)

  4. Högerklicka på processen Ventrilo.exe och sätt prioritet till realtid

Nu ska allt fungera felfritt. Dock om du går in i setup eller disconnectar från servern så sätts prioriteten om till normal igen och det börjar lagga.