fractal design refine r2 bra köp?

Permalänk
Medlem

fractal design refine r2 bra köp?

Har tänkt att byta chassi från Haf 922 till fractal design refine r2.
Jag undrar om det är ett bra köp min högst prio är så tyst som möjligt!

tack på förhand!

Visa signatur

orka....

Permalänk

Vet inte hut HAF 922 är men jag bytte från ett elite 334 och är NÖJD som fan över mitt byte Lätt ett av de bästa köpen jag gjort i datorväg. Lite klent med plats för kablar bakom moderkortsplåten men vem bryr sig när resten är nästan på topp Prisvärt som bara den!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

läs swecs recension och avgör själv:
Fractal design refine r2 recension
Du hittar säkert mer om chassit ifall du använder sök-funktionen på forumet.

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meanis
läs swecs recension och avgör själv:
Fractal design refine r2 recension
Du hittar säkert mer om chassit ifall du använder sök-funktionen på forumet.

Finns mycket i tråden som hör till nyheten

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Bästa chassit jag ägt.
Supporten från Fractal Design medlemmen här på Swec är toppen också.

Permalänk
Medlem

Har hört att den luktar illa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zorikal
Har hört att den luktar illa?

ehm what?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robiiins93
ehm what?

Är ganska många som haft problemet att bitumen mattorna luktar illa Dock har de flesta rivit ur de och fått nya levererade av fractal De nya batcharna av chassiet ska ha en ny bitumenblandning så de luktar inte. Känner inget från mitt och det har jag haft sen den 13 oktober

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zorikal
Har hört att den luktar illa?

De luktar till en början, men personligen tycker jag inte det är en jobbig lukt. Påminner lite om en nyköpt bil.

Sen försvinner lukten med tiden, om jag minns rätt läste jag ett inlägg från FD att värmen i datorn gör att mattorna slutar lukta. Det tog kanske en vecka för mattorna i mitt chassi att sluta lukta.

Permalänk
Medlem

Den är riktigt stilren också hade lätt gjort ett byte.

Permalänk
Medlem

Lukten från mina dämpmattor försvann efter tre dagars användning av datorn.

Permalänk

Hade en lukt som påminde om just ny bil i ca. 2 dagar.
Chassit i sig är stadigt, och dämpar ljud mycket bra. Mycket fläktplatser så det är ju anpassningsbart helt klart. Mycket bra köp för en mycket bra peng.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Lukten från mina dämpmattor försvann efter tre dagars användning av datorn.

Jag har haft mitt i 2 veckor nu och det luktar fortfarande... dock mindre än det gjorde från början.

Permalänk
Medlem

mitt luktar oxå nytt och det är inget som stör mig iaf

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Jag fick mitt chassi på premiären, satt hela dagen o fixade och jag tänkte aldrig på att mattorna luktade konstigt :/ Bästa chassi jag har haft, hade ett Antec Sonata 3 innan.

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::

Permalänk

Just lukten av ny bil verkar ju rimlig. Läste på annan tråd här på Swec att bitumen som plattorna är gjorda av används för att ljuddämpa och stabilisera upp tunnplåten i dagens bilar.

Själv lämnade jag tillbaka min fractal r2 efter 10 dar pga stank. Tog en Antec Solo istället. Typ samma som gnidfarfars antec sonata 3 tror jag.

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem

Jag fick ett där mattorna satt sådär, men det fixade sig med lite värmning med hårtorken för att aktivera limmet igen och så tryckte jag dem på plats, sitter som berget

Är annars väldigt nöjd, men som sagt, det är tajt på baksidan med kablar.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
mitt luktar oxå nytt och det är inget som stör mig iaf

"Nytt" vet jag inte om det luktar, tycker det nästa luktar som olja. Rummet där jag har datorn luktar nästan som en bilverkstad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wajkin
"Nytt" vet jag inte om det luktar, tycker det nästa luktar som olja. Rummet där jag har datorn luktar nästan som en bilverkstad.

Kan nog variera, min luktade som ny bil också som någon annan här skrev, luktar ingenting efter en vecka eller två.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Att byta från ett HAF 922 till ett Define R2 känns ju inte som något uppköp direkt?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Jag är ett riktigt Lian Li-fan (har ägt 3st chassin), kommer jag känna mig bekväm med Fractal R2 eller bör jag köpa ett Lian Li-chassi och sedan trycka in en massa ljudisolering?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Att byta från ett HAF 922 till ett Define R2 känns ju inte som något uppköp direkt?

Håller med delvis. Har man fått mindre plats att ha datorn, och att kylning inte är första prioritet samt av estetiska skäl, så har jag förståelse för ett byte. Men är det främst för ljudnivån så är det ju mycket billigare att byta ut fläktar samt ljuddämpa HAF922 lite än att köpa ett helt nytt chassi. CM har ju gjort HAF922 så att man kan byta ut dom stora fläktarna och sätta 1-2 mindre där istället.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Medlem

mitt luktar, men annars är det jävligt snyggt jämfört med mitt chieftec från 2002

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT