Permalänk
Medlem

ASUS Maximus III Formula, P55

Någon som har bra/dåliga erfarenheter från ASUS Maximus III Formula, P55?

Tänkte nämligen köpa ett sådant tillsammans med
Intel Core™ i7 Quad Processor i7-860

Visa signatur

*Maximus III Formula * Noctua NH-D14- i7 860 @ 3700mhz * 4GB Dominator GT 2000mhz *Corsair HX 750W 80+ * XFX Radeon HD 5970

Permalänk
Medlem

Har bara bra erfarenheter av det än så länge. Vissa tycker väl det är lite pricey kanske, men vafan man får vad man betalar för

Bra med inställningmöjligheter i Bios, bra överklockningspotential i brädan. Stabil spänning och genomtänkta funktioner.

Finns många recensioner på kortet, de flesta (om inte alla) är enhetliga om att det är en fantastisk bräda. Bara googla "maximus iii forumla review" om du vill ha lite mer fakta och tester på brädan.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Jag ska själv försöka skaffa detta kortet tillsammans med antingen en i7 860 eller i5 750.

Här är några nackdelar jag lyckats snappa upp om kortet:
- Foxconn kontakt vilket ett fåtal(notera ett fåtal) har haft problem med. Mest vid väldigt hög överklockning då pinnarna fått dålig kontakt med cpu:n och det har bränts. Detta gäller dock på väldigt många p55 kort förutom MSI och EVGA då de har bytt till ett annat märke.
- Endast 8x PCI-E vid crossfire/sli. Detta gäller dock samtliga P55 kort. Gör en väldigt lite skillnad ifrån x16 PCI-E om man inte kör absolut high-end kort. Jag läste en test mellan P55(x8 vid crossfire/sli) och x58(x16 vid crossfire/sli). Båda systemen använde HD 4890 kort och båda systemen presterade så lika de går att få, och skillnaden blev enormt liten.
- Dyrt.

Kommer inte på några fler just nu, men dessa nackdelarna är ingenting jag tycker är speciellt märkvärdiga.

Fördelar:
- Väldigt bra överklockare.
- ROG Connect
- Separat ljudkort(Får man tycka som man vill, jag tycker det är bra)
- Snyggt(Om man gillar sånt)
- Onboard Power/Reset + Go Button + Reset CMOS Button
- De har plockat bort IDE anslutningen(Jag ser det som en fördel, andra ser det som nackdel)

Du har väll läst Sweclockers recension på kortet? Postades ganska nyligen för runt 1 vecka sedan.

MVH Daniel