Permalänk
Medlem

Blir ju ganska opraktiskt att sätta nån åldersgräns under 18 år då dom flesta inte har nån leg då och 18 år känns löjligt för en energidryck

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Blir ju ganska opraktiskt att sätta nån åldersgräns under 18 år då dom flesta inte har nån leg då och 18 år känns löjligt för en energidryck

Förutom att det inte är ens praktiskt genomförbart att lagstadga en sådan åldersgräns på en dryck som inte infaller under t.ex. alkohol-lagen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem

Är starkt emot förbud, men mängderna koffein någon i nedre tonåren (och tom innan dess) får i sig skall nog inte underskattas. Dessutom är det ju skitkasst med allt socker som gör att de blir helt okoncentrerade sen när blodsockret faller.

Men som med alla flugor är det väl inte lika ballt om ett tag ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Är mot ett förbud. Jag är för kunskap, information och darwins lära. Med andra ord - informera ungdomar att det kan vara farligt och vilka mängder man säkert kan dricka. Eftersom personer under 18 sällan ynglar av sig så tidigt, kommer problemet att vara löst inom några generationer.

Visa signatur

Hinc robur et securitas

Permalänk
Medlem

Skitungarna får väl pimpla vad de vill, "trenden" försvinner för eller senare.

Själv är jag däremot mest purken på att en kassör / kassörska skall behöva kolla upp mig varje gång jag köper nån energidryck när det gäller självscanning. Finner det sjukt irriterande.

Däremot är jag sjukt sugen på att be en liten grabb köpa det och vägra att gå därifrån. Vad kommer hända? Ringer de polisen i värsta fall? Torde ju vara åldersdiskriminering då, vart ju ett jävla liv när något företag hade 15 år på sexleksaker.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Energidricka, lag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Vanligt bryggkaffe har enligt wikipedia runt 700 mg koffein per liter.

oj inte bra när jag dricker typ 1L kaffe xD kanske därför jag börjar skaka xD

OnTopic: Tkr inte det är ok, jag har samlar på ollika sorter (burkarna då) o visst morsan köper ut men ändå inte kul de här

OffTopic igen: jag fattar inte hur folk kan bli hyper på 2-3 energidryckor :S klenisar

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Medlem

Jag dricker i snitt 3-4 koppar kaffe varje dag under 2-6 timmar och väger ungefär 57 kg. Kopparna är väl på drygt 2 dl. För mig ger inte längre några "problem" med hyperaktivitet då jag utvecklat tolerans. Snarare ett krav för att jag öht ska vara vaken under skoltimmarna. Man måste känna sin kaffemage helt enkelt. Har druckit mycket energidrycker men mer eller mindre slutat p.g.a. toleransen.

Bra eller anus?

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Hörde på radion idag, att iaf. kaffe och te visats motverka diabetes. Dock, inget gott som inte har något ont med sig.
Allt gott är farligt, och skall man ha en riktig kick så är det förbjudet.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Hörde på radion idag, att iaf. kaffe och te visats motverka diabetes. Dock, inget gott som inte har något ont med sig.
Allt gott är farligt, och skall man ha en riktig kick så är det förbjudet.

Det var dock koffeinfritt som gav det bästa skyddet. "Skydd" och "motverka" är dock måhända lite för starka ord.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ett förbud verkar lite av att skjuta problemet på framtiden. En bättre lösning vore att sätta en varningstext på burkarna.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Hörde på radion idag, att iaf. kaffe och te visats motverka diabetes. Dock, inget gott som inte har något ont med sig.
Allt gott är farligt, och skall man ha en riktig kick så är det förbjudet.

Vad har kaffe och té med energidrycker att göra? Det är som att jämföra Cocillana-Etyfin och Coca-Cola, båda innehåller socker. Jag tror knappast att energidrycker motverkar diabetes då de flesta innehåller mycket socker, och tydligen gör tydligen koffein det svårare att reglera blodsockerhalten.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Dricker hellre energidryck än kaffe. Mår bättre på alla plan utav det.

Men att ersätta skollunchen/lunchen med kaffe/energidryck är väl ingen höjdare...

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Om vi säger så här då. Hur skulle man överhuvudtaget kunna formulera ett förbud mot energidrycker rent praktiskt? Det går inte att skapa en sådan lag.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Om vi säger så här då. Hur skulle man överhuvudtaget kunna formulera ett förbud mot energidrycker rent praktiskt? Det går inte att skapa en sådan lag.

Ja, borde det inte vara lite som lagar mot "kamphundar"? Fast det har man ju faktiskt på vissa håll, varpå "kampraserna" helt plötsligt blir helt andra...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ja, borde det inte vara lite som lagar mot "kamphundar"? Fast det har man ju faktiskt på vissa håll, varpå "kampraserna" helt plötsligt blir helt andra...

Ja precis just för att det inte går att definiera. Det är ju helt enkelt en hund som är tränad att vara aggressiv inte en speciell ras trots att stora hundar givetvis av logiska anledningar är mer lämpliga än Chihuahua.

Energidrycker är ju egentligen en slags läskedryck riktad till personer som antas bli upppiggade av dem. Det finns ju mängder med olika lösningar på vad det är som piggar upp osv beroende på företaget som lanserar dem. Det kommer aldrig komma något förbud mot energidrycker som sådana för att den skulle vara antingen för godtycklig eller för snäv för att överhuvudtaget fungera som lag.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja precis just för att det inte går att definiera. Det är ju helt enkelt en hund som är tränad att vara aggressiv inte en speciell ras trots att stora hundar givetvis av logiska anledningar är mer lämpliga än Chihuahua.

Energidrycker är ju egentligen en slags läskedryck riktad till personer som antas bli upppiggade av dem. Det finns ju mängder med olika lösningar på vad det är som piggar upp osv beroende på företaget som lanserar dem. Det kommer aldrig komma något förbud mot energidrycker som sådana för att den skulle vara antingen för godtycklig eller för snäv för att överhuvudtaget fungera som lag.

Ja, precis! Men precis som att kamhundsförbud faktiskt varit aktuellt och - om jag förstår saken rätt - faktiskt finns på vissa håll i världen, torde det inte vara helt omöjligt att jurister lyckas få till det med energidrycksförbud. Att det är helt verklighetsfrämmande bekymrar väl aldrig en jurist med lite sisu!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."