Permalänk

C: Äter utrymme!?

God kväll!

Jag har ett smått irriterande problem med min primärhårddisk C: - Det är en 30 GB stor OCZ Vertex, som jag endast har Windows 7 Ultimate x64 Build 7100 på, Adobe master collection, samt lite småprogram.

Windows 7 tar upp ca 16 Gig, och Adobe tar ca 5 Gb.

... Jag håller väldigt bra koll på min dator - så när lagringsutrymme på min älskade SSD börjar försvinna, blir jag misstänksam.

Jag hade nämligen senast igår 5 GB ledigt utrymme på C: - helt okej, enligt mig... Då jag inte lagrar någonting på den.

Men innan jag gick och lade mig, försvann plötsligt 4 GB, så att jag endast hade 1 GB.
Nu för en stund sedan sjönk utrymmet till 400 mb, och för någon minut sedan till 193 mb ledigt.
I skrivande stund till 181 mb.

Jag gör alltså ingenting annat än att lyssna på Spotify, leker i Photoshop, har uppe MSN och Chrome.

Printscreen:

Kanske inte optimal bildstorlek, men wtf.

Jag är nu alltså lika förvirrad som sweclockers egna, förvirrade tomte:

Har någon en vettig gissning?
Ett virus av något slag?
Eller tar Photoshop upp minne på hårddisken när bilder redenderas?

Nej, jag har inget delat utrymme på C:
Jag har inte heller varit på LAN, eller kickat på roliga internet-vinster =/

Hjälp fodras, snabbt!

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Rensa C på skit, tempfiler osv..

Virus är möjligt. Växlingsfil, filen för viloläge (hibernation) och återställningspunkter tar en del plats.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du inaktiverat systemåterställning? Flyttat på "mina dokument", "mina bilder" osv.?

Permalänk

Nu dök det upp lite utrymme igen - 494 mb ledigt...

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Rensa C på skit, tempfiler osv..

Virus är möjligt. Växlingsfil, filen för viloläge (hibernation) och återställningspunkter tar en del plats.

Har all växlingsfil på en annan hårddisk
Datorn startar så snabbt, att jag inte använder viloläge alls....
Skit rensades igår - då fick jag +1 GB lagring.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Har du inaktiverat systemåterställning? Flyttat på "mina dokument", "mina bilder" osv.?

Jag kör inte med någon systemåterställning.
Flytt av lagringsplatser skedde direkt efter windows-installationen till en annan hårddisk.

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Helt normalt, systemåterställning tar en hel del av utrymmet, temp filer, backupp filer för att återställa filer som skapas vid uppdates, växlingsfiler, etc.

Rekommenderar att du börjar om från början och använder disken BARA till systemet, flyttar mina dokument och alla andra program till en annan disk

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

gör som widL säger. inaktivera systemåterställning (alt. rensa den ofta)

och flytta Hämtade filer musik bilder dokument till annan disk.

gör enklast genom att välja egenskaper på var och en av dem.

Edit: andra skrev före mig.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Helt normalt, systemåterställning tar en hel del av utrymmet, temp filer, backupp filer för att återställa filer som skapas vid uppdates, växlingsfiler, etc.

Rekommenderar att du börjar om från början och använder disken BARA till systemet, flyttar mina dokument och alla andra program till en annan disk

Kör inte med någon aktiverad systemåterställning vad jag vet.
Temp är i normala värden.
Växlingsfiler ligger på en annan hårddisk.
Tja, jag kanske borde göra det.

Känns lite halvbra när windows klagar på för lite hårddiskutrymme att leva på:(

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
gör som widL säger. inaktivera systemåterställning (alt. rensa den ofta)

och flytta Hämtade filer musik bilder dokument till annan disk.

gör enklast genom att välja egenskaper på var och en av dem.

Edit: andra skrev före mig.

Redan gjort.
Om man bara har 30 GB att tillgå, ransonerar man ganska mycket - vill kunna starta Photoshop snabbt, bara.

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på att spotify käkar en hel del utrymme eftersom den streamar

Ctrl+P sedan ändrar du cache location och eventuellt storlek på den.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
Kom att tänka på att spotify käkar en hel del utrymme eftersom den streamar

Ctrl+P sedan ändrar du cache location och eventuellt storlek på den.

Spotify använder för närvarande 7,74 kB (7_927 byte) + 193 kB (197_946 byte) på C:

=/

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Har du spotify premium och ett offlinebibliotek? (:

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markiiie
Har du spotify premium och ett offlinebibliotek? (:

Ledsen^^

Jag må kanske vara rik - men givmild är jag bannemig inte:D

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nathanael
Spotify använder för närvarande 7,74 kB (7_927 byte) + 193 kB (197_946 byte) på C:

=/

C:\Users\"Username"\AppData\Local\Spotify\Storage

bör flyttas till D. jag tror inte du kan lita på att storleken du ser på den mappen stämmer till 100 %

annars är det väl bara att öppna C: i utforskaren och kolla storleken på var och en av mapparna. Program Användare Amd/intel/nvidia mappar osv. se om du hittar boven i dramat.

kolla även igenom så att du inte delar ut filer på nätverket. dom brukar automatiskt hammna på C:

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Spotify lagrar by default upp till 10GB tempfiler på systemdisken, prova hoppa in i inställningar och ändra adressen till spotify's temp-mapp.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
C:\Users\"Username"\AppData\Local\Spotify\Storage

bör flyttas till D. jag tror inte du kan lita på att storleken du ser på den mappen stämmer till 100 %

annars är det väl bara att öppna C: i utforskaren och kolla storleken på var och en av mapparna. Program Användare Amd/intel/nvidia mappar osv. se om du hittar boven i dramat.

Jag litar på de siffrorna... Hade tydligen redan flyttat storage till:
D:\Users\Nathanael\AppData\Local\Spotify\Storage

Där den tar upp 1,27 GB (1_368_597_837 byte)

Har också kollat i de mapparna - Det är normala värden i dem.

Ska sova nu, dock... Får väl återkomma i morgon om det bättrat sig.

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Jag var faktiskt med om ett underligt fall då WINSXS mappen ökar i princip oändligt tills diskutrymmet nästan är helt slut. Kolla mappen, Windows/winsxs, är den mycket över 6 GB så kan det vara felet.

Lösningen var tyvärr att formatera.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk

Efter omstart visar nu hårddisken ett ledigt utrymme á 5,64 GB.

Jag wtf:ar åter igen - tack för alla förslag, men det löste sig på annat håll:D

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaucous
Jag var faktiskt med om ett underligt fall då WINSXS mappen ökar i princip oändligt tills diskutrymmet nästan är helt slut. Kolla mappen, Windows/winsxs, är den mycket över 6 GB så kan det vara felet.

Lösningen var tyvärr att formatera.

Löste sig ändå:D

Hade inte haft något att formatera annars, heller... Menmen - Skall kolla detta nästa gång:D

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Du säger att du sitter och leker i Photoshop, även detta kan ta utrymme från C: temporärt. Det är inte ovanligt att 2Gb+ försvinner till PS växlingsfil om du arbetar med stora, eller många, bilder..

Permalänk
Medlem

Ett annat tips: powercfg -h off om du inte använder hibernate, då frigör du lika mycket diskutrymme som du har RAM.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Ett annat tips: powercfg -h off om du inte använder hibernate, då frigör du lika mycket diskutrymme som du har RAM.

Testade detta och fick 6gb mer plats på min ssd, men vad gör det egentligen?

Jag kan fortfarande trycka på strömsparläge så datorn blir helt tyst iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av choklad
Testade detta och fick 6gb mer plats på min ssd, men vad gör det egentligen?

Jag kan fortfarande trycka på strömsparläge så datorn blir helt tyst iaf.

Det finns flera olika strömsparlägen, ett där all data fortfarande hålls i RAM-minnet som har ström och ett där allt sparas ner på hårddisken så att datorn kan bli helt strömlös. För att kunna använda det sistnämnda så finns det utrymme reserverat på systemdisken för att få plats med data från RAM-minnet, och använder man inte den funktionen så kan det vara smidigt att kunna utnyttja det utrymmet, speciellt på en liten SSD.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Det finns flera olika strömsparlägen, ett där all data fortfarande hålls i RAM-minnet som har ström och ett där allt sparas ner på hårddisken så att datorn kan bli helt strömlös. För att kunna använda det sistnämnda så finns det utrymme reserverat på systemdisken för att få plats med data från RAM-minnet, och använder man inte den funktionen så kan det vara smidigt att kunna utnyttja det utrymmet, speciellt på en liten SSD.

angående det viloläget där RAM sparas på disken. finns det i windows 7? för jag har iaf inte tillgång till det, vilket jag hade i windows vista.

om det finns. hur aktiverar jag det?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Ett annat tips: powercfg -h off om du inte använder hibernate, då frigör du lika mycket diskutrymme som du har RAM.

Awesome!

Fick dock inte riktigt 4 gig till - typ 3 gig, men det är fortfarande mycket bättre!

Tack:D

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaucous
Jag var faktiskt med om ett underligt fall då WINSXS mappen ökar i princip oändligt tills diskutrymmet nästan är helt slut. Kolla mappen, Windows/winsxs, är den mycket över 6 GB så kan det vara felet.

Lösningen var tyvärr att formatera.

Sorry för lite hijacking men jag kollade detta på min dator (Vista x64) och min WINSXS mapp låg på 16GB. Är nåt fel? =/

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Explorer45
Sorry för lite hijacking men jag kollade detta på min dator (Vista x64) och min WINSXS mapp låg på 16GB. Är nåt fel? =/

Nej, det är normalt. Den mappen innehåller versioner av alla DLL-filer som något program har använt sig av på din dator och växer med tiden, ingenting att göra åt. Börjar man få ont om utrymme så är det bara att ominstallera operativsystemet.

Anledningen till att den mappen existerar är för att lösa alla problem med "DLL hell" som tidigare existerat.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Explorer45
Sorry för lite hijacking men jag kollade detta på min dator (Vista x64) och min WINSXS mapp låg på 16GB. Är nåt fel? =/

Låter ju mycket Min egen med W7 Ultimate 3,85GB Men det kanske är skillnad på Vista

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg