Byggsats till ny speldator. Behöver hjälp med delar! Tack

Permalänk

Byggsats till ny speldator. Behöver hjälp med delar! Tack

Hej Sweclockers!

Jag hade tänkt bygga ihop en ny speldator ifrån delar. Jag har valt ut några men jag behöver tips på vad som behövs förbättras eller försämras om det är fallet. Också om det går att använda gamla datordelar (se bilden). Jag har ingen exakt budget men siktar nog åt 9k hållet. Detta är vad jag har fått ihop.

Vilket betyg skulle datorn få om; 1=Mycket Dåligt 2=Dålig 3=OK 4=Bra 5=Mycket Bra!

Tack för hjälpen.

Mvh Ny användare Swiftwork

Permalänk
Medlem

Välkommen till SweClockers.

Datorn du ämnar bygga fullkomligt slaktar din bildskärm.

Bygget i övrigt ser fint ut, utom den gamla Dell-disken.
Den här burken är extremt overkill på en 17" imo. Köp en 22-24" för att dra nytta av datorn.

Mvh

Permalänk

Tack för ditt snabba svar men vet du om chassit skulle fungera med moderkortet. Också vet du om DVD spelaren skulle fungera eller måste den bytas :P. Så ifrån den gamla datorn vad går att användas?

Permalänk

Är inte det ett BTX chassi? går det med det moderkortet då?

Edit: tips https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers/61...

Visa signatur

Låda:R3|PSU:Corsair HX650w|mobo:ASRock P67 Pro3|CPU:Intel 2500K|SSD:intel 320 120GB|Minne:Corsair XMS3 8gb|GPU: Asus GTX 670DC2 OC.

Permalänk

Det vet jag ej. Min första gång men jag lär mig snabbt. Skärmen är inte ett jättestort problem ännu jag kan använda vår Plazma tv rummet för den har både HDMI och VGA. Jag kommer att ersätta den gamla skärmen senare. Ytterligare en fråga om hårddisken. Jag vet att 250GB är lite men jag trodde att 7200rmp är ganska bra :P. Den går också lätt att uppgradera senare.

Permalänk
Medlem

Allt beror inte på antalet RPM men 7200RPM är det vanligaste i stationära idag. Dock så skulle jag rekomendera en Samsung F3 av valfri storlek då den är snabb, tyst och sval.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swiftwork
Tack för ditt snabba svar men vet du om chassit skulle fungera med moderkortet. Också vet du om DVD spelaren skulle fungera eller måste den bytas :P. Så ifrån den gamla datorn vad går att användas?

Det är väl ett BTX? Det måste jag googla på isf, återkommer.
Ang. DVD:n; är det en vanlig IDE-brännare? P7P55D har väl en vinklad IDE? ...
Mvh

Permalänk

Jag kan inte svara på det men jag vet att den är cirka 4-5 år gammal så jag gissar att den är vanlig IDE.

Permalänk

Jahadu det passar. Atx är standard hos datorer

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk

Så det går altså att använda min gamla DVD skrivare med moderkortet P7P55D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swiftwork
Så det går altså att använda min gamla DVD skrivare med moderkortet P7P55D.

Ja, alltså, är den ifrån det här århundradet så går det bra.

Mvh

Permalänk

Tack. Så det jag behöver byta ut av de fyra gamla delarna är vadå? Ge tips på skärmen gärna :P. Förlåt om jag är trög.
Mvh Swiftwork

Permalänk

Förresten är ram minnena för bra för processorn jag valde?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen
Jahadu det passar. Atx är standard hos datorer

min dell dimension 9200 har ett liknande (om inte samma) chassi och det är ett BTX chassi

Visa signatur

Låda:R3|PSU:Corsair HX650w|mobo:ASRock P67 Pro3|CPU:Intel 2500K|SSD:intel 320 120GB|Minne:Corsair XMS3 8gb|GPU: Asus GTX 670DC2 OC.

Permalänk

Släng gamla grejerna också och köp nytt.

Som medlem på sweclockers har du även gratis frakt från inet

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Jag är inte 100% säker men jag tror du kommer få problem med att montera det i chassit.
Jag hade sparat och köpt allt nytt , möjligtvis behålla skärm och DVD spelare tills du känner att det är dags för en uppgradering.
Visst, datorn kommer vara overkill för skärmen och upplevelsen skulle öka dramatiskt med en ny skärm men om du har använt din 17" i X antal år så skulle jag gissa på att du orkar vänta några månader till (om nu pengar är problemet) ;).

Skall du behålla chassit bör du även kolla så att grafikkortet går in. Brukar inte vara överdrivet stor plats

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Ni har nog rätt det är bäst att köpa allt nytt men jag behåller DVD och Skärm tills vidare. Men kan ni rekommendera något bra chassi. Sedan min fråga om ram-minnet var de overkill i jämförelse med processorn?

Permalänk
Medlem

Fractal design r2 chassi

radeon hd 5850

samsung spinpoint 500gb f3

corsair hx 620w

asus crosshair III formula moderkort

corsair 4gb 1600mhz Dominator minnen

Amd Phenom2 x4 965 3,4ghz

samsung brännare

totalt: 10611:-

tycker du borde skippa intel och köra amd mycket mer prisvärt

Visa signatur

orka....

Permalänk

Håller med, AMD är mer värt med tanke på din budget.

Chassi kan du köpa efter tycke och smak bara det passar Ta det du tycker är snyggast

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk

Har Amd fått onödig kritik eller är det sant att Amd har fler problem än Intel atm? Finns det några för- och nackdelarc med Amd respektive Intel?