Mac g4 lagning (behöver råd om inköp av delar)

Permalänk
Medlem

Mac g4 lagning (behöver råd om inköp av delar)

Hej!
Jag har tidigare skrivit en tråd om att jag fick en mac g4 av en vän. Den saknar ram, hårddisk och grafikkort. Grafikkortsporten ser lite speciell ut, den har någon jag förmodar är strömkontakten framför porten där du stoppar in ditt vanliga grafikkort. Detta gör att jag måste köpa ett speciellt till denna och inte kan sno ett från en lite äldre pc?

Så till ramminnena, de ska vara på 100Ghz(?) jag har några hemma från samma gamla dator som är på 300Ghz tror jag, detta kommer ej fungera(?) Isåfall behöver jag köpa nya sådana också...

Jag tänker använda datorn antingen som server eller som en dator jag chattar på, skriver plugg och möjligtvis ser en film på, hur mycket ram och hur bra grafikkort behöver jag då? (tänker köra Ubuntu)

//Loveb

Permalänk
Medlem

Mac G4 är inte speciellt talande för vad du har för dator, du skulle kunna precisera med powerbook/ibook/imac/power mac.

Ta gärna en titt på Apples support site och leta dig fram. Finns många många derivat på varje generation nämligen.

Apropå grafikporten så tänker jag spontant på ADC, men svårt att säga utan lite mer info.

edit:fel i en url

Permalänk

100Ghz ram-minnen? Känns inte rätt för fem öre. 100 Mhz är väldigt lågt å andra sidan, men rimligare. Är det en väldigt gammal laptop kan det vara 100 Mhz. Du bör kolla vad du har för format på minne. Det finns en del olika för laptops och om du inte hittar rätt(syftar ej på hastighet) kommer de ej att passa rent fysiskt

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Hedersmedlem

Ubuntu på en G4 känns spontant som "no go", eftersom det inte är de senare med Intel-prolle. Så det kan du nog lägga ned direkt.
Sedan tror jag det blir svårt att hitta delar till den, och om finns så kostar de nog skjortan. Så satsa på en pc-burk istället.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Power Mac G4 (FW 800)

Hitta ramminnen som borde funka på ebay. ( http://cgi.ebay.com/Apple-512MB-2X256-DDR-ram-memory-G4-Power... )

Kan de fungera?
Hur stor chans tror ni det är att jag får igång den med någon form av linux eller annat operativsystem överhuvudtaget? :S

Permalänk
Medlem

Jag menade förstås Mhz, det är inte en laptop utan en stationär dator, förstår inte varför du snurrar in på laptops kurrekula? =S

Permalänk
Medlem

Jag har ett grafikkort mac radeon 8500 64mb som borde funka om det är en en äldre stationär G4 med agp slot som du kan köpa billigt. Den ligger bara och skräpar hemma hos mig.

Visa signatur

Only a fool can ask more questions than a wise man can answer.

Permalänk
Medlem

Oki ungefär hur mycket?

Permalänk
Medlem

200:- låter det bra? Kolla på minnen på Macoteket.se dom kan ha billigt minne till din burk.

Visa signatur

Only a fool can ask more questions than a wise man can answer.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Var är den flyttad till?

Det låter bra jag måste bara se till att den fungerar överhuvudtaget först dvs måste skaffa ram, om datorn rullar igång och så hör jag av mig helt enkelt

Permalänk
Medlem

ok skriv bara här så kan vi lösa det.

Visa signatur

Only a fool can ask more questions than a wise man can answer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loveb
Var är den flyttad till?

Det låter bra jag måste bara se till att den fungerar överhuvudtaget först dvs måste skaffa ram, om datorn rullar igång och så hör jag av mig helt enkelt

Till: "Forumindex > System > Apple Mac > Mac g4 lagning (behöver råd om inköp av delar)"

Står precis under sök-rutan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AA såg det sen, thx!

Permalänk
Medlem

Minne : PC133
HD: APATI-5 eller högre, Auto Select.
Grafik: Flashat med "rom för Mac" ( http://www.xlr8yourmac.com/video.html )

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Minne : PC133
HD: APATI-5 eller högre, Auto Select.
Grafik: Flashat med "rom för Mac" ( http://www.xlr8yourmac.com/video.html )

En fw800 har väl DDR-minne, inte PC133?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
En fw800 har väl DDR-minne, inte PC133?

Det kan kanske vara rätt - vi får be killen kolla på lowendmac.com...
(edit: Heter väl oxå ATAPI om man ska vara petnoga )

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ubuntu på en G4 känns spontant som "no go", eftersom det inte är de senare med Intel-prolle. Så det kan du nog lägga ned direkt.

"G4" i namnet innebär shockerande nog att burken har G4-processor, alltså är det inte en intelburk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
"G4" i namnet innebär shockerande nog att burken har G4-processor, alltså är det inte en intelburk.

Jo, därför jag skrev så

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Oki tack alla men nu är det primära att hitta ramminnen som fungerar. Jag antar att jag borde ha typ 2 gig i burken. Jag har 4 portar i datorn, dvs antingen 2 kort på 1 gig var eller 4 kort på 512 mb var, någon som har ett tips på sida där det kan hittas för en inte allt för stor summa?
För er som är inne på framtiden, operativsystemen alltså, om inte ubuntu fungerar vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ubuntu på en G4 känns spontant som "no go", eftersom det inte är de senare med Intel-prolle. Så det kan du nog lägga ned direkt.
Sedan tror jag det blir svårt att hitta delar till den, och om finns så kostar de nog skjortan. Så satsa på en pc-burk istället.

Ubuntu funkar på den ändå vettu. Finns att tanka på deras sida om man gräver runt lite. Nånstans finns en PPC-version.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Haha oki thx! tid har jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loveb
Oki tack alla men nu är det primära att hitta ramminnen som fungerar.

Prova lite olika PC2100/DDR266 eller snabbare (om det är en 1GHz, annars PC277/DDR333).
Tech data
< http://support.apple.com/kb/SP54 >
< http://lowendmac.com/ppc/firewire-800-power-mac-g4.html >
< http://www.xlr8yourmac.com/systems.html#g4 >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loveb
Oki tack alla men nu är det primära att hitta ramminnen som fungerar. Jag antar att jag borde ha typ 2 gig i burken. Jag har 4 portar i datorn, dvs antingen 2 kort på 1 gig var eller 4 kort på 512 mb var, någon som har ett tips på sida där det kan hittas för en inte allt för stor summa?
För er som är inne på framtiden, operativsystemen alltså, om inte ubuntu fungerar vad rekommenderar ni?

Framtiden på en Powermac G4, antingen OS X 10.5 eller Fedora altenativt Yellow Dog Linux.
Om vi talar linux så skulle jag undvika ubuntu eller andra distros som övergett ppc-arkitekturen. Det finns ett alldeles för litet utbud av testare och guider för att få saker att fungera som det ska där.

Yellow Dog är en PPC-fokuserad distro och Fedora har officiellt support för PPC. IBM som tillverkar PPC/Power är en av linuxvärldens största finansiärer, och de satsar sina pengar på Redhat och Fedora.

Permalänk
Medlem

Oki jag får ta och kolla upp det också, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ubuntu på en G4 känns spontant som "no go", eftersom det inte är de senare med Intel-prolle. Så det kan du nog lägga ned direkt.

Varför skulle han inte kunna det? Det finns PowerPC-versioner av Ubuntu...

Men som Sidde säger, satsa på en Linuxdist. som faktiskt satsar på PowerPC.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Min PowerMac G4 bootade utan grafikkort, så om du vill köra in OpenBSD på den går det utmärkt.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Kör du den som server eller funkar det att köra den som dator utan grafikkort? =S

Permalänk
Medlem

ursäkta för att jag återupplivar tråden men jag har ochså fått tag på en g4:a som inte riktigt vill det jag vill. enligt specsen är det 800mhz versionen men den saknar nätdel, ram och hdd. kastade i en 128mb sticka en hdd på ett par gig och en nätdel jag hade över bara för att testa men de verkar ha en annan typ an strömkontakt på mobot. dock fick jag in kontakten men 2 pins hängde ut och den vägrade starta. har macs ett speciellt nätagg? vart får man tag på en isf?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur