Permalänk
Medlem

Crosshair II vs Crosshair III?

tjenare blev sugen på att testa amd

Och jag undar om det är värt att lägga 1.000 kr till för att köpa Crosshair III istället för crosshair II?

Vad är skillnaden förutom DDR3?

sparar ju ganska mycket pengar om jag köper Crosshair II istället
Ram: corsair 4gb 850:-
Moderkort 890:-
Processor phII 965 1700:-
Totalt: 3400:-

Crosshair III:
Ram corsair 4gb ddr3 1200:-
Moderkort 1699:-
Processor PhII 965 1700
Totalt: 4599:-

Är det värt 1200kr att köpa Crosshair III istället?

tack på förhand och ursäkta om jag skriver rörigt som fan

Permalänk
Medlem

ingen som vet?

Permalänk
Avstängd

Skillnaden mellan dem är DDR3 samt att crosshair III är am3 moderkort. Jag skulle satsa på att ta ett crosshair III eftersom du har då möjligheten att uppgradera i framtiden. DDR3 minnen är att satsa på då det i princip kostar lika mycket som DDR2 minnen. Crosshair III har också amd 790FX chipset, medans Crosshair II har Nvidia chipset.

Ska du satsa på ett am3 moderkort till 965 finns det dock kort som är lite mer klockvänliga än Crosshair III, förslagsvis denna:
https://www.inet.se/artikel/1900940/gigabyte-ga-ma790fxt-ud5p... Folk har fått riktigt fina klocks med denna. Dock är Crosshair III redigt grym också med sina fina design, har ett sådant själv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Skillnaden mellan dem är DDR3 samt att crosshair III är am3 moderkort. Jag skulle satsa på att ta ett crosshair III eftersom du har då möjligheten att uppgradera i framtiden. DDR3 minnen är att satsa på då det i princip kostar lika mycket som DDR2 minnen. Crosshair III har också amd 790FX chipset, medans Crosshair II har Nvidia chipset.

Ska du satsa på ett am3 moderkort till 965 finns det dock kort som är lite mer klockvänliga än Crosshair III, förslagsvis denna:
https://www.inet.se/artikel/1900940/gigabyte-ga-ma790fxt-ud5p... Folk har fått riktigt fina klocks med denna. Dock är Crosshair III redigt grym också med sina fina design, har ett sådant själv

Hej Az1337

Rena rama djungeln detta med moderkort med kan du förklara eller iaf länka mig till en bra sida där skillnader på olika chipsets förklaras på ett pedagogiskt sätt?
Du nämner här 790FX vilket verkar vara lite dyrare än övriga, är detta bättre eller finns helt andra möjligheter?

//Frågetecknet

Permalänk

Är inte heller särskilt bra på de här med chipset, men de är iaf en ganska central del på moderkortet som styr trafiken mellan processorn, cache, systembussar och lite annat. Om ja har förstått det rätt så är det nordbryggan och sydbryggan som är chipset och den ena styr övre delen av moderkortet medan den andra styr nedre.

790FX är AMDs chipset och är väl därav mera lämpligt för AMDs processorer (kanske?). Har också hört att 790FX är den fördelaktigaste versionen av chipset (av AMDs olika chipset då), eftersom den erbjuder mest överklockningsmöjligheter.

Nån annan får gärna bekräfta eller dementera påståendet ovan då jag är rätt grön själv.