Grafen kan ersätta kisel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Det finns väl en gräns när man kommer ner på atomstorlek (går ju inte att göra en ledare smalare än en atom bred misstänker jag). Hur stora är t.ex. kolatomer eller kiselatomer?

En kloratom har radien 0.999nm och en väteatom har radien 0,74nm så en kloratom skulle väl rimligtvis ha cirka 0,87 nm i radie, något i den stilen!

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
I teorin så finns det inte många begränsningar... men rent praktiskt så brukar det ofta ta stopp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Det finns väl en gräns när man kommer ner på atomstorlek (går ju inte att göra en ledare smalare än en atom bred misstänker jag). Hur stora är t.ex. kolatomer eller kiselatomer?

Begränsningarna finns både i teorin och praktiken och de har inte mycket att göra med atomens bredd, utan snarare att när man kommer ner i tillräckligt små storlekar så har elektronerna svårt för att hållas isolerade från närliggande ledningar och kan "hoppa över" till dem.
Detta har sin grund i kvantmekaniken. Elektronerna existerar på flera positioner samtidigt. (lite enkelt uttryckt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Ja som varenda levande varelse på jorden ungefär...

Hur mycket rent kol (alltså inte i kemiska föreningar) har du i din kropp? För jag har inte så mycket kan jag säga dig.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
I teorin så finns det inte många begränsningar... men rent praktiskt så brukar det ofta ta stopp.

Vilken teori då?

Permalänk

är inte 1000 Ghz (10^9)= Thz(10^12)?
jag menar 1000Gb = Tb

i artikeln står det att man är nära Thz för att man börjar närma sig 100 Ghz.

snälla rätta mig om jag har fel

edit: en parantes

Visa signatur

Ljud: Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 880 600Ω Manufaktur |

Permalänk
Medlem

Hehe, äntligen börjar forskarna klocka med blyertspennan med!

Ska väl erkännas att grafen är lite fetare än ful-klocksen med blyertsstreck dock, men ball ändå.

Permalänk
Medlem

Problemet med för liten tillverkningsteknik är transistorerna eventuellt slutar fungera som tänkt på grund av att elektriciteten har möjlighet att hoppa när avstånden blir för små.

Intel räknar med att få ut 8nm under 2018, men säger också att det kommer krävas ytterligare ett teknologiskt genombrott för att lyckas med det.

Även om det i teorin går att få ner tillverkningstekniken så är tyvärr inte det den enda utmaningen :/

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

De får väl ta och be Intel om lite forskningsmedel, kan tänka mig att denna teknik kan bli intressant i kombination med "växlande" vätskor i framtiden...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Machine leg
är inte 1000 Ghz (10^9)= Thz(10^12)?
jag menar 1000Gb = Tb

i artikeln står det att man är nära Thz för att man börjar närma sig 100 Ghz.

snälla rätta mig om jag har fel

edit: en parantes

Det står att man är nära THz-området, inte THz.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk

Har det inte diskuterats att byta ut kisel i minst 10 år nu?
Dessutom vill jag minnas att jag hört/läst att man "smutsar ner" rent kisel för att öka dess prestanda och förändra dess egenskaper och det är därför som det fortfarande kommer ut nya processorer.

Permalänk

Nej nej och åter nej.
Det är optik vi borde satsa på och inte grafen eller nåt annat tjafs.
Optiska datorer/"chip" får dessa grafen grejer verka långsamma som sniglar.
Om de börjar köra med grafen så lär det försena de optiska datorerna rejält, jag lär aldrig få se optiska datorer på min livstid isåfall.

Permalänk
Medlem

nice då ska vi bara komma på någonting att använda uber processorerna till då

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burk404
nice då ska vi bara komma på någonting att använda uber processorerna till då

Folding ftw!

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burk404
nice då ska vi bara komma på någonting att använda uber processorerna till då

Till MYCKET bättre spel bl.a.
Det blir ju inte bara bättre processorer, det blir bättre grafikkort också..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Nej nej och åter nej.
Det är optik vi borde satsa på och inte grafen eller nåt annat tjafs.
Optiska datorer/"chip" får dessa grafen grejer verka långsamma som sniglar.
Om de börjar köra med grafen så lär det försena de optiska datorerna rejält, jag lär aldrig få se optiska datorer på min livstid isåfall.

Oavsett hur mycket optik du vill ha in i din dator så komemr det ändå krävas ledningsbanor av tex kisel osvh lite sånt.

Flaskar på andra ställen före men dagens system fast med Grafer hade ju inte varit fel

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vad är det man kommer att se en ökning i då? Blir det mhz eller? Vore sjukt skojj att få se sådan ökning i mhz på varje kärna. Men då tycker man ju att det borde varit intressant för länge sen. Det värkar ju ganska nytt.

Permalänk
Medlem

när får man se det här då? 10-20 år kanske?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Nej nej och åter nej.
Det är optik vi borde satsa på och inte grafen eller nåt annat tjafs.
Optiska datorer/"chip" får dessa grafen grejer verka långsamma som sniglar.
Om de börjar köra med grafen så lär det försena de optiska datorerna rejält, jag lär aldrig få se optiska datorer på min livstid isåfall.

Optiska chip är väll väldigt expertmentalt i dagsläget? Har för mig att man måste bygga upp mjukvaran på ett helt annorlunda sätt med. Typ att 0 1 systemet måste bytas ut (rätta mig gärna om jag har fel).

Hur som helst så är grafen ett lättare steg att ta då det inte ändrar strukturen på processorerna något radikalt och principen är densamma som med kisel. Till skillnad från det optiska där man måste börja tänka på ett mer annorlunda sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
ja herre jösses, inget man vill kasta bort efter ett par års användande.

Enelska wikipedia säger att det är mycket billigare. "Graphene produced by exfoliation is presently one of the most expensive materials on Earth, with a sample that can be placed at the cross section of a human hair costing more than $1,000 as of April 2008"

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd

Observera att 100 ggr snabbare elektroner inte per automatik betyder 100 ggr snabbare kretsar. Signalöverföringen kan inte bli 100 ggr snabbare då den redan sker i relativistiska hastigheter, frånsäg 20% till 2/3 av ljusets hastighet i vakuum beroende på material. Signalöverföringen är endast väldigt indirekt kopplad till elektronhastigheten, om alls.

Däremot kan man få ner omslagstider där kvantfenomen beror av elektronhastighet, men det ger inte automatiskt 100 ggr högre omslagstider heller.

Angående "THz" är det lite fel att säga att man är "nära" där, ungefär som om man skulle kämpa uppåt för generell CPU-konstruktion. Väldigt snabba transistorer kan vara viktiga helt utan att systemklockan blir snabbare och vidare finns en massa andra tillämpningar än CPU för snabba kretsar. Extremt låga switchtider är förvisso intressanta i sig, men är ofta ren grundforskning eller specifika applikationer. Synkrona datorer med klockfrekvenser på THz lär vi inte uppleva då det vore väldigt opraktiskt och starkt begränsa användbar chipyta till pyttesmå bråkdelar jämfört med idag. Tänk på att THz översatt till ljus blir IR-banden och så småningom synligt ljus. Vi är alltså nere på våglängder om µm och nm. Tänk själv hur mycket man får plats på ett chip med några µm i sida.

Parallellisering är vägen att gå och visst kan man komma att lokalt i chip nyttja abnorma frekvenser, men inte som CPU-klocka. Det är inte coolare eller bättre med en processor om 3 THz än 3 GHz eftersom skillnaden mellan dessa vore enorma. 3 THz-processorn kommer inte kunna vara generell. Vidare, fundera på vad signalering med frekvenser som motsvarar t.ex. IR medför i effektförlust!

Grafen är jätteintressant, men tillämpningarna leder till snabbare datorer på helt andra sätt än någon sorts "jakt" mot "1000 THz-processorn". "You are doing it wrong", kan man säga om någon försöker kränga en sådan med prestandaargument.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Linköpings universitet. På Svenska Skriver Vi Inte Så Här.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Grymt!

Lär ta några år innan det kommer komerciella produkter som utnyttjar detta material till sin fördel inom vår datorvärld men det blir ett riktigt stort steg när det väl kommer igång!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Åh va bra att processorer inte bara blir snabbare utan klarar även högre temperaturer... det här är nog varje överklockares våta dröm

Permalänk

När processorerna blir så snabba och kraftfulla så lär vi kunna folda fram botemedel på bara några dagar :P.
Säger bara bring it on Herpes!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Nej nej och åter nej.
Det är optik vi borde satsa på och inte grafen eller nåt annat tjafs.
Optiska datorer/"chip" får dessa grafen grejer verka långsamma som sniglar.
Om de börjar köra med grafen så lär det försena de optiska datorerna rejält, jag lär aldrig få se optiska datorer på min livstid isåfall.

NEJ forska på alla. Vill se DNA,grafen,Optiska,kvantdatorer mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Observera att 100 ggr snabbare elektroner inte per automatik betyder 100 ggr snabbare kretsar. Signalöverföringen kan inte bli 100 ggr snabbare då den redan sker i relativistiska hastigheter, frånsäg 20% till 2/3 av ljusets hastighet i vakuum beroende på material. Signalöverföringen är endast väldigt indirekt kopplad till elektronhastigheten, om alls.

Däremot kan man få ner omslagstider där kvantfenomen beror av elektronhastighet, men det ger inte automatiskt 100 ggr högre omslagstider heller.

Angående "THz" är det lite fel att säga att man är "nära" där, ungefär som om man skulle kämpa uppåt för generell CPU-konstruktion. Väldigt snabba transistorer kan vara viktiga helt utan att systemklockan blir snabbare och vidare finns en massa andra tillämpningar än CPU för snabba kretsar. Extremt låga switchtider är förvisso intressanta i sig, men är ofta ren grundforskning eller specifika applikationer. Synkrona datorer med klockfrekvenser på THz lär vi inte uppleva då det vore väldigt opraktiskt och starkt begränsa användbar chipyta till pyttesmå bråkdelar jämfört med idag. Tänk på att THz översatt till ljus blir IR-banden och så småningom synligt ljus. Vi är alltså nere på våglängder om µm och nm. Tänk själv hur mycket man får plats på ett chip med några µm i sida.

Parallellisering är vägen att gå och visst kan man komma att lokalt i chip nyttja abnorma frekvenser, men inte som CPU-klocka. Det är inte coolare eller bättre med en processor om 3 THz än 3 GHz eftersom skillnaden mellan dessa vore enorma. 3 THz-processorn kommer inte kunna vara generell. Vidare, fundera på vad signalering med frekvenser som motsvarar t.ex. IR medför i effektförlust!

Grafen är jätteintressant, men tillämpningarna leder till snabbare datorer på helt andra sätt än någon sorts "jakt" mot "1000 THz-processorn". "You are doing it wrong", kan man säga om någon försöker kränga en sådan med prestandaargument.

Väldigt bra och intressant inlägg, måste säga att titeln allmänbildad passar bra på dig

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Nej nej och åter nej.
Det är optik vi borde satsa på och inte grafen eller nåt annat tjafs.
Optiska datorer/"chip" får dessa grafen grejer verka långsamma som sniglar.
Om de börjar köra med grafen så lär det försena de optiska datorerna rejält, jag lär aldrig få se optiska datorer på min livstid isåfall.

Detta brukar jag kalla för "felslutet om världsführerns allseende".

"Forskning" är inte en enhetlig resurs som satsas hit och dirigeras dit. Vissa företag och universitet kommer tro på optik, andra på grafen, vissa på kvantdatorer och somliga på DNA. Så har det alltid sett ut och kommer förhoppningsvis alltid att se ut. Den dagen alla ägg är i samma korg kan det gå illa.

Optiska datorer är precis lika överhypat som all annan teknik. Dvs, vissa har låst sig vid detta och kommer bara snacka om det.

Om vi hade satsat på ett kort på detta sätt, hur hade välden sett ut?

Tja, på 70-talet var "laserminnen" (rent krasst, CD-skivor) framtidens teknik oavsett vad. Det skulle ersätta RAM och hårddisk och minnena skulle vara så stora att radering och återskrivning inte skulle vara några problem. Av detta blev det ingenting förutom dessa jäkla CD/DVD/BR-skivor vars saga snart är all.

På 80-talet var bubbelminnen en riktig hit! Det letade sig nästan ut till slutkund innan man plötsligt och samtidigt från flera håll oberoende av varandra lade ner skiten.

På 90-talet var det "plastminnen" och vi hör då och då om nya och nygamla tekniker som "racetrack" och "memristorer" och fan och hans moster. Jag tar upp racetrack därför att de är så underbara i sin teoretiska överlägsenhet och sin princip som ekar från 50-talet - fördröjningsminne. Missförstå mig inte, racetrack har verkligen potential, liksom HAMR, liksom kvantdatorer men ingen är en silverkula vare sig som minne eller som CPU. Kvantdatorer är starkt begränsade, optiska datorer kan bli snabba men det är svårt att få de generella. Asynkrona CPUer har man lekt med sedan 60-talet med få verkliga tillämpningar annat än mikrokontrollers.

10-talet kommer erbjuda en massa sådan hype, precis som tidigare. Grafen är en. "Return of ECL" en annan, återgång till germanium en tredje. Sanningen att säga abstraheras många dylika tekniker bort och blir helt transparenta och fungerar som komplement snarare än dominans. Det är den vanliga vägen. Bra teknik överlever men endast den bästa blir dominerande.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Kanske om programen/spelen blir 100 gånger snabbare också

Du menar om de blir 100 gånger tyngre?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

MBY beskrev så väl det jag tänkte. Väl skrivet!

Hur kan folk vara så enkelspåriga att man tror högre klockfrekvens är allt vi bör jaga efter?
Det kan man ju se bevis på redan idag då frekvensökningen har avstannat trots att prestandan i sig ökat högst markant.

@blackbird: Jag tror det är viktigt att man forskar på alla givande områden och inte fastnar på ett spår. Jag kan hålla med om att optik är hyperintressant att forska vidare på men man skall inte glömma att det troligtvis är en kombination av nya "häftigare" material som kommer återfinnas i framtidens produkter.

I grund och botten handlar det om mest "knallepang" för pengarna, något man sällan får utan att göra smarta kombinationer av rätt sak på rätt plats.

För övrigt känns det här ganska old, läste om detta redan innan hösten gick igång på allvar i Allt om vetenskap (eller om det var illustrerad vetenskap, same same ). Redan då togs dessa användningsområden upp och att man forskar framgångsrikt på området i Linköping bland annat (har för mig att även chalmers ligger rätt långt fram i forskningen på just grafen).
Dock ändå intressant och helt klart kudos att swec skriver om det!

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk

Jo jag håller med om att man bör forska om olika tekniker
Jag tänkte att om grafen får ett genombrott så kommer vi vara "fast" med grafen i typ 100 år.. och att grafen är mer ett "halvt hopp" framåt snarare än ett riktigt stort hopp framåt (optik).
Fast jag vet inte.. är inte direkt nån expert på detta ämne.

Här är en liten artikel om en halv-optisk lösning: http://www.idg.se/2.1085/1.275875/optisk-dator-mer-an-en-drom