För dig som tycker netbooks är för stora

Permalänk

För dig som tycker netbooks är för stora

Rätt kool

  • $449.00
    Worlds Smallest PC
    Intel Atom 1.33GHz CPU
    4.8" WVGA Touch LCD
    Only 0.69 pounds
    Pink or Black casing

http://ow.ly/LWIC?

Permalänk
Medlem

HAHA, snacka om att vilja äta upp den!

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad man ska med den till när det finns smartphones med drygt 4" skärm o nästan likvärdig hårdvara/funktioner?

Permalänk
Medlem

Tangentbord som utnyttjar hela utrymmer så hade jag iaf varit intresserad

EDIT: ok efter måttbandet är jag inte lika sugen, men gillar konceptet, att skippa fysiska F-knappar som ändå är relativt onödiga.

Hade de gjort en modell där tagentbordet var så stort som möjligt och gjort den ca 24 cm bred så.....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Förstår inte vad man ska med den till när det finns smartphones med drygt 4" skärm o nästan likvärdig hårdvara/funktioner?

Köra sina vanliga program?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Köra sina vanliga program?

Nej, den förklaringen köper jag tyvärr inte...
Du har som sagt prestanda som hos en smartphone, hur många av "sina vanliga program" kan man egentligen köra på dessa?

Känns mer som ett sätt att skapa en marknad för något som det inte direkt efterfrågas efter, dvs man har produkten och nu försöker man komma på användningsområdet...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nej, den förklaringen köper jag tyvärr inte...
Du har som sagt prestanda som hos en smartphone, hur många av "sina vanliga program" kan man egentligen köra på dessa?

Den är väl som en ovanligt liten netbook (förvisso med mindre ram) och många trivs väl ganska bra med sådana? Word, Outlook och webbläsare fungerar förmodligen utmärkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Den är väl som en ovanligt liten netbook (förvisso med mindre ram) och många trivs väl ganska bra med sådana? Word, Outlook och webbläsare fungerar förmodligen utmärkt.

Ja, om man prompt måste köra tex Word och alternativen som finns till smarthphones inte duger så är det ju en anledning. Men då blir ju frågan, ska man skriva så pass mycket så kommer det bli ett helvete på 4" i längden vilket då tar bort fördelen med "äkta" Word?
O surfa och kolla mail kan man ju göra med smartphones med.

Försöker inte vara dryg, utan bara få reda på vilka egentliga fördelar denna har gentemot en netbook och en smartphone...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ja, om man prompt måste köra tex Word och alternativen som finns till smarthphones inte duger så är det ju en anledning. Men då blir ju frågan, ska man skriva så pass mycket så kommer det bli ett helvete på 4" i längden vilket då tar bort fördelen med "äkta" Word?
O surfa och kolla mail kan man ju göra med smartphones med.

Försöker inte vara dryg, utan bara få reda på vilka egentliga fördelar denna har gentemot en netbook och en smartphone...

Den stora fördelen jämfört med en netbook är väl just att den är mindre? Det är förvisso sant att så små skärmar och tangentbord inte är lika roliga att arbeta med som större diton, men samma problem har ju även vanliga netbook-datorer (om än i mindre omfattning). Kanske vill man inte skriva mycket utan främst läsa dokument eller webbsidor (och hur roliga är egentligen de mobila webbläsarna?)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Den stora fördelen jämfört med en netbook är väl just att den är mindre? Det är förvisso sant att så små skärmar och tangentbord inte är lika roliga att arbeta med som större diton, men samma problem har ju även vanliga netbook-datorer (om än i mindre omfattning). Kanske vill man inte skriva mycket utan främst läsa dokument eller webbsidor (och hur roliga är egentligen de mobila webbläsarna?)?

Jo men fördelen mot en smartphone försvinner allt mer i takt med att den här netbooken blir mindre. Hade det varit en mellanting, dvs skärm som hos första generationens eee-pc där man hade dubbelt så stor skärm så vore det en sak, men nu när man i slutändan har fyra tum att röra sig på så spelar det nog ingen roll vilken browser man surfar på, det kommer vara kacka oavsett. Enda fördleen är det större tangentbordet, men jag vette fan ifall man kommer använda den så mycket.

De saker du nämner är viktiga saker, men frågan är ifall den här netbooken klarar av att "leverera" för dem uppgifterna, många tycker ju att det är ett helvete att ordhantera och surfa redan på 8", så det lär ju inte bli bättre på halva storleken. En smartphone lär kanske sakna nån viktig sak för någon, men de saker som finns i en sån telefon (sett till mängden saker man får och "kvalitén" på de saker som finns) väger imo upp att de kanske är något sämre att skriva i Word på...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
De saker du nämner är viktiga saker, men frågan är ifall den här netbooken klarar av att "leverera" för dem uppgifterna, många tycker ju att det är ett helvete att ordhantera och surfa redan på 8", så det lär ju inte bli bättre på halva storleken.

Skillnaden mot en netbook är väl dock inte så stor förutom att skärmen är fysiskt mindre; upplösning, operativsystem och processor är samma. Nu kan jag förvisso inte uttala mig om hur så högupplösta skärmar upplevs, men vissa står säkert ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Skillnaden mot en netbook är väl dock inte så stor förutom att skärmen är fysiskt mindre; upplösning, operativsystem och processor är samma. Nu kan jag förvisso inte uttala mig om hur så högupplösta skärmar upplevs, men vissa står säkert ut.

Men just den skillnaden kan ju stjälpa för hela netbooken, då spelar det ingen roll om den har bra hårdvara i övrigt ifall skärmen är för liten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men just den skillnaden kan ju stjälpa för hela netbooken, då spelar det ingen roll om den har bra hårdvara i övrigt ifall skärmen är för liten.

Den passar säkert inte alla, men har man höga krav på mobilitet (och vill fortsätta använda sina vanliga program) kan man kanske kompromissa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Den passar säkert inte alla, men har man höga krav på mobilitet (och vill fortsätta använda sina vanliga program) kan man kanske kompromissa?

Det är mycket möjligt, i slutändan handlar det bara om hur mycket man vill kompromissa bort för tex mobiliteten.

Aja, jag kommer iaf inte hänga på SIBAs dörr för att köpa en sån hehe.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Aja, jag kommer iaf inte hänga på SIBAs dörr för att köpa en sån hehe.

Inte jag heller, men jag känner flera som allvarligt funderar på det (för att ständigt ha tillgång till matlab, till exempel)...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kanske vill man inte skriva mycket utan främst läsa dokument eller webbsidor (och hur roliga är egentligen de mobila webbläsarna?)?

Går det ens att läsa texten på hemsidor med den där? Spontant bör det vara mycket smidigare med en iphone så att man kan zooma runt i texten hur man vill..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Går det ens att läsa texten på hemsidor med den där? Spontant bör det vara mycket smidigare med en iphone så att man kan zooma runt i texten hur man vill..

Dock så har iPhone inget flash-stöd och visar hemsidor i sin mobila form vilket drar ner kraftigt på upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskilajnen
Dock så har iPhone inget flash-stöd och visar hemsidor i sin mobila form vilket drar ner kraftigt på upplevelsen.

Kanske finns andra mobiler med flashstöd och som inte endast visar mobila sidor. Min qtek 7070 kunde detta, men tyvärr endast gprs. Kanske finns det någon mordern ersättare till denne som exempelvis har touchscreen