Pålitligt HD Sökes

Permalänk
Medlem

Pålitligt HD Sökes

Hallå hallå!

Det är dags att skaffa en ny hårddisk,
jag har haft mycket problem med flera diskar innan, min OCZ flashdisk gick sönder i uttaget, min WD caviar black krashade rent allmänt, och nu jag har tröttat.

Skulle bli jätteglad om någon kan komma med en säker rekommendation!

Disken skall användas till att köra windows vista 64bitars och en del program och spel. Snabbhet är viktigt men livskraft är viktigast, hälst både och ^^

Visa signatur

Biostart Tpower I45 ~ OCZ Reaper 4GIG ~ Intel Quad CPU 2,83Ghz ~ Intel X25-M G2 80GB SSD ~ Vista 64 ~ Nvidia Geforce GTX 280 ~ M-Audio Audiophile 192

Permalänk
Medlem

Finns, som vi vet, ingen offentlig jämförbar RMA-statistik, vilket krävs, för att VETA något om kvaliteten.

Köp antingen på prestanda eller pris.

Argument som "Köp xxx för det gjorde jag och den funkar" eller "Köp inte yyy för den kraschade" är därför TOTALT VÄRDELÖS och kan snarare hänföras till "religion", dvs tro-, hoppas- och gissaområdet.

Permalänk
Medlem

ok a jo det är väl så =/ tack endå.

jag köper kanske denna
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6158&page=6
fast G2an
Om man ska våga sig på en sån igen, delen man pluggar SATA kabeln i är så jävla känslig att man undrar om det är nå fel men dom är så dåligt byggda. varför gör dom det inte ordentligt?

Visa signatur

Biostart Tpower I45 ~ OCZ Reaper 4GIG ~ Intel Quad CPU 2,83Ghz ~ Intel X25-M G2 80GB SSD ~ Vista 64 ~ Nvidia Geforce GTX 280 ~ M-Audio Audiophile 192

Permalänk

Ja det är nog tyvärr bara att inse att du haft otur.
Köper du en ny Caviar Black är risken att den går sönder lika snabbt väldigt liten. Antar att du har en ny på gång, är ju 5 års garanti på dom.

Det är absolut inte värt pengarna för privatbruk men känner du att du vill ha det bästa kan du ju köpa Intels SLC diskar:
http://www.dustin.se/pd_5010304604.aspx

Eller någon fin SAS/SCSI/FC disk (och kontroller) typ:
http://www.seagate.com/www/en-us/products/servers/cheetah/che...
Dubbelt så hög MTBF på den som en Caviar Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andernilss
...
Eller någon fin SAS/SCSI/FC disk (och kontroller) typ:
http://www.seagate.com/www/en-us/products/servers/cheetah/che...
Dubbelt så hög MTBF på den som en Caviar Black

Då får man ju bygga in datorn i ett separat hus på gården någonstans. Ja skämtar inte när jag säger att dessa diskar låter som en grästrimmer

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Ok, dom är väl tänkta att sitta i ett serverrum så det kan jag tänka mig

Permalänk

Bortsett från Seagagets 7200.11 som man bara ska undvika så långt som möjligt tror jag alla moderna diskar är jämförbara i kvalitet så länge den används i rätt miljö (stabilt nätaggregat och inte-för-kallt och inte-för-varmt).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dipchip
ok a jo det är väl så =/ tack endå.

jag köper kanske denna
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6158&page=6
fast G2an
Om man ska våga sig på en sån igen, delen man pluggar SATA kabeln i är så jävla känslig att man undrar om det är nå fel men dom är så dåligt byggda. varför gör dom det inte ordentligt?

OCZs och Intels diskar kommer från olika tillverkare, i OCZs fall är det antingen jmicron, indilinx eller samsung; i Intels fall tillverkar de diskarna själva. Att kontakten inte sitter tillräckligt bra på OCZs diskar behöver inte betyda att den gör det oxå på Intels diskar.

Nu vet jag inte hur du lyckats dra sönder kontakten men om du har en SATA-kabel med "lås" på kontakten kanske du ska välja en kabel som inte har ngn form av "lås" på kontakten så att kontakten lättare släpper från disken om du råkar dra i sladden när du rotar runt i lådan.

Permalänk
Medlem

bra tips hörni!
jag köper nog en 80GB Intel X25-M G2 SATA endå

men vad spelar nätagget för roll här?

Visa signatur

Biostart Tpower I45 ~ OCZ Reaper 4GIG ~ Intel Quad CPU 2,83Ghz ~ Intel X25-M G2 80GB SSD ~ Vista 64 ~ Nvidia Geforce GTX 280 ~ M-Audio Audiophile 192

Permalänk
Medlem

Dåliga nätagg kan förstöra andra delar i datorn efter ett tag.

Och du bör försöka vara mer försiktig om SATA kontakterna. Som fqvarfort nämnde har vissa av dom en lås knapp som tryckas in och användas. Vissa har lyckat dragit med hela kontakten från moderkortet.

Permalänk
Medlem

Andra delar? Dåligt nätagg kan kvadda hårddiskar en masse också... been there, done that

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

jag har en Cooler Master M700 som sweclockers har recenserat och rekommenderat. det har låtit lite om den ibland, kanske borde bytas ut?
några förslag?

Visa signatur

Biostart Tpower I45 ~ OCZ Reaper 4GIG ~ Intel Quad CPU 2,83Ghz ~ Intel X25-M G2 80GB SSD ~ Vista 64 ~ Nvidia Geforce GTX 280 ~ M-Audio Audiophile 192