Svårt att välja Micro-ATX till htpc

Permalänk
Medlem

Svårt att välja Micro-ATX till htpc

Jag ska bygga en HTPC. Har tittat ut ett chassi som duger. Har lite speciella krav på måtten.
Nu har jag kommit till moderkort.
Det jag vill ha på moderkortet är: HDMI utgång, optisk utgång för ljud, ett BRA grafikkort som inte har några problem med 1080P filmer.

Söker jag lite på prisjakt så finner jag bara 5st kort som har HDMI och optisk utgång.
Här är 3 som jag kan tänka mig, men jag vet inte vilket jag ska välja.

Gigabyte GA-73PVM-S2H
Intel processor, Nvidia nForce 630i

Asus M3N78-EM
AMD, Nvidia GeForce 8300

Asus M2N68-VM
AMD, Nvidia nForce 630a

Läst att en cpu med lågt TDP är bra. Antar att det är prestanda / effect eller hur man ska säga...
Har även läst att det är bra om grafikkorten stödjer DXVA. Gör dessa det?
Är det mer kraft i nforce korten än geforce? är de nyare?

Något annat att tänka på?

Edit: XFX GeForce 9300 fick så jävla dåliga betyg, folk hade problem med ljud osv... Strul är jag inte ute efter. Eller bör jag överväga det kortet också?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Jag ska bygga en HTPC. Har tittat ut ett chassi som duger. Har lite speciella krav på måtten.
Nu har jag kommit till moderkort.
Det jag vill ha på moderkortet är: HDMI utgång, optisk utgång för ljud, ett BRA grafikkort som inte har några problem med 1080P filmer.

Söker jag lite på prisjakt så finner jag bara 5st kort som har HDMI och optisk utgång.
Här är 3 som jag kan tänka mig, men jag vet inte vilket jag ska välja.

Gigabyte GA-73PVM-S2H
Intel processor, Nvidia nForce 630i

Asus M3N78-EM
AMD, Nvidia GeForce 8300

Asus M2N68-VM
AMD, Nvidia nForce 630a

Läst att en cpu med lågt TDP är bra. Antar att det är prestanda / effect eller hur man ska säga...
Har även läst att det är bra om grafikkorten stödjer DXVA. Gör dessa det?
Är det mer kraft i nforce korten än geforce? är de nyare?

Något annat att tänka på?

Edit: XFX GeForce 9300 fick så jävla dåliga betyg, folk hade problem med ljud osv... Strul är jag inte ute efter. Eller bör jag överväga det kortet också?

nForce är chipset för Northbridge/Southbridge.
GeForce är grafikkortskrets.

Gigabyte GA-73PVM-S2H har denna grafikkortskrets: GeForce 7100
Asus M2N68-VM har denna grafikkortskrets: GeForce 7050

Om det står mellan dem tre så hade jag valt: Asus M3N78-EM
Med den enda motivationen att flera mer seriösa butiker har den i lager där Webhallen verkar vara den mest seriösa av dem.

Hur kan ett grafikkort orsaka problem med ljudet? Länka gärna där du läste om XFX GF 9300.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Core I3/I5 med ett H55 chipset.
Fixar 1080p och kan bitstreama hd-ljuden om det är av intresse..
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3704&p=3

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
nForce är chipset för Northbridge/Southbridge.
GeForce är grafikkortskrets.

Gigabyte GA-73PVM-S2H har denna grafikkortskrets: GeForce 7100
Asus M2N68-VM har denna grafikkortskrets: GeForce 7050

Om det står mellan dem tre så hade jag valt: Asus M3N78-EM
Med den enda motivationen att flera mer seriösa butiker har den i lager där Webhallen verkar vara den mest seriösa av dem.

Hur kan ett grafikkort orsaka problem med ljudet? Länka gärna där du läste om XFX GF 9300.

Ja, det var det jag tyckte, men när man läste på prisjakt så stod det nforce som grafik kort... Knepigt.

Och ang. XFX så är det ett moderkort enligt prisjakt igen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=374006

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Ja, det var det jag tyckte, men när man läste på prisjakt så stod det nforce som grafik kort... Knepigt.

Och ang. XFX så är det ett moderkort enligt prisjakt igen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=374006

Om du scrollar längre ner så ser du att det står:
Grafikprocessor GeForce 9300

Högre upp står det ju:
Chipset Nvidia GeForce 9300

I båda fallen stämmer det också. Moderkortet heter till och med XFX GeForce 9300. Jag kollade upp informationen på XFX officiella webbsida. GeForce 9300 är lite av en specialare, den tar hand om allt, vilket illustreras enklast på bild tre uppifrån i denna artikel:
http://techreport.com/articles.x/15690

Det förklarar saken varför dem hade problem med ljudet.

Är mATX ett måste? Kan du inte gå ner på mITX? Det finns ett gäng med HDMI och annat gott där med.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Om du scrollar längre ner så ser du att det står:
Grafikprocessor GeForce 9300

Högre upp står det ju:
Chipset Nvidia GeForce 9300

I båda fallen stämmer det också. Moderkortet heter till och med XFX GeForce 9300. Jag kollade upp informationen på XFX officiella webbsida. GeForce 9300 är lite av en specialare, den tar hand om allt, vilket illustreras enklast på bild tre uppifrån i denna artikel:
http://techreport.com/articles.x/15690

Det förklarar saken varför dem hade problem med ljudet.

Är mATX ett måste? Kan du inte gå ner på mITX? Det finns ett gäng med HDMI och annat gott där med.

För min del så är jag glad om lådan är så liten som möjligt.
Kraven jag har är:
Lådans djup max 340mm
2st 3,5" sata diskar
HDMI utgång
Optisk utgång för ljud
Plats för blueray läsare
Klara 1080p film utan problem
Gärna bra kompatibilitet i olika system(linux/windows), trådlöst med N standard vore nice.

Så finns det låda och kort som fungerar ihop som stödjer detta så är det ju bara bra om det är mITX

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
För min del så är jag glad om lådan är så liten som möjligt.
Kraven jag har är:
Lådans djup max 340mm
2st 3,5" sata diskar
HDMI utgång
Optisk utgång för ljud
Plats för blueray läsare
Klara 1080p film utan problem
Gärna bra kompatibilitet i olika system(linux/windows), trådlöst med N standard vore nice.

Så finns det låda och kort som fungerar ihop som stödjer detta så är det ju bara bra om det är mITX

Det finns ett gäng mITX-chassin som passar dig. Behöver du inte instickskortsplatserna PCI/PCI-E?
mITX är ju ganska sparsamma med det på grund av storleken.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=445874 - Chassi
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=541142 - Nice moderkort.
Samt en valfi processor.

Det kan ju vara något, vad säger du?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Det finns ett gäng mITX-chassin som passar dig. Behöver du inte instickskortsplatserna PCI/PCI-E?
mITX är ju ganska sparsamma med det på grund av storleken.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=445874 - Chassi
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=541142 - Nice moderkort.
Samt en valfi processor.

Det kan ju vara något, vad säger du?

Fantastiskt!
Vad glad jag blir.... Tack så otroligt mycket.
Fan, en gång i tiden så var man överklocknings kung och kunde allt om allt som har med datorer att göra. Men tiden rinner iväg, nu är man ju bättre på annat som man inte kunde då men det är bra med hjälpsamma personer.

Tack ännu en gång. Har du något förslag på processor som pallar med allt som kan tänkas av en HTPC.

Lurar lite på om man ska ha 2 el. 4GB ram... Kan ju vara rätt bra med 4GB om man kör HTPCn som NAS och Torrent maskin också.

edit: Intel Integrated Graphics, kräver processor med inbyggt grafikkort...
När man läser på Inet.se om processorer så står det ju så bra att de har integrated graphics... Men...
Vad kallas det, lär ju finnas någon förkortning i processorvärden för den funktionen.

edit 2: Nätdelen som följer med chassit är på 65W... Det lär ju aldrig räcka för att försörja 2 diskar, en blueray och en processor... eller?

edit 3: Såhär ser paketet ut just nu... Några invändningar?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Vilken i3 som helst klarar att spela upp 1080p då jag klarar det med min E2160.

Ta den du tycker passar för din budget. Det ser ju riktigt bra ut redan nu. Innan du kastar dig på paketet kanske du borde läsa på lite om Zotac-kortet. Det är säkert bra, men det skadar inte att forska lite i någon timme eller så.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Precis,, själv så brukar jag köra både och.. dvs att både Kolla internet och alla möjliga sidor, recentioner och tester,, samt prisjakt och pricerunner efter kommentarer.. samt att jag kollar i alla trådar här på forumet,, efter det kan man slänga iväg en fråga eller två,, om man fortfarande är osäker..

Tack Swecklockers,, fan man lär sig jävligt mycke,, alla mina släktingar och vänner tycker att jag verkar kunna så mycke och alla vill att jag bygger deras datorer osv,, men egentligen så är det bara intresse och att man spenderat mycke tid framför burken

Jag är på väg att byta ut min nuvarande HTPC då den jag har är lite för klen för dagens HD material och jag vill ha fler och bättre grejjer helt enkelt..

den jag har är bara ett s939 system med 3200+ och 2GB ddr minne samt x300 grafikkort,, 1080P hackar ibland och det är inte acceptabelt,,

Dock så lär det vara lite overkill att köpa Värre grejjer än de som sitter i Zotac ??

Sitter just nu å kollar runt på ersättare,, kollat mycke på Asrock men vill helst bygga själv..

Moderkort är helt klart den svåraste delen att köpa,, sen är fan Chassi,, det ska va snyggt och både funtionellt å tyst =/

Lycka till..

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Byggde själv en liten htpc nyligen.

Silverstone Sugo SG05B kan jag verkligen rekommendera. Värt att tänka på är att det är ingen vanlig plats för cd läsare utan en smal variant.

Permalänk
Medlem

Läst lite om Zotac korten och är ganska sugen på att testa ett själv!

Sedan är det bara slimeline DVD/Blu-Ray i chassit du valt...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | GIGABYTE X570 AORUS MASTER | 32GB Corsair Vengeance RGB PRO | Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB AORUS MASTER

Permalänk
Medlem

Zotac C-serien med Atom och ION klarar av 1080p galant.
Billigast sådan som jag hittat är, tro eller ej, hos NetOnNet för bara 1290kr.

Den har även inbyggt nätaggregat, eller vad sjutton man ska kalla det för, samt HDMI ut. Tror den klarar av att direktleverera ljudet den vägen också, bör nog vara någon inställning i BIOS i sådana fall.

Ska själv använda mig utav ett Zotac C-seriens moderkort för mitt projekt där jag bygger om en Xbox 360 till HTPC. Ska dock använda mig utav 2.5" hårddiskar, men en vanlig 5.25" Blu-ray enhet. Förvånad som jag var, som räknade allting, så märkte jag att allt får faktiskt plats i en Xbox 360 trots allt. Enda som jag behöver göra är att bygga om dess kaross lite grann så att allt hänger in bra där och inte överlappar varandra, sen är det klart. Även en fläkt eller två får plats i chassit utan problem så det blir ett helt prisvärt projekt det.

Så, om du vill ha Mini-ITX så är Zotac en variant som bör övervägas och gärna ett chassi som passar det. Finns både från Compucase och ACE att välja mellan som gör fin fina och läckra chassin om du inte har sådan tur som jag som kommer åt gamla Xbox 360:n.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lingon
Läst lite om Zotac korten och är ganska sugen på att testa ett själv!

Sedan är det bara slimeline DVD/Blu-Ray i chassit du valt...

Offan... Bra att du sa det. Hade helt missat. Dåligt med slimline dvd/bluerays på Inet.se.
Men om man kollar på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=445874 så ser det nästan ut som att man kan ta bort hela luckan och mosa dit en fullstor blueray? Någon som vet?

Det där lilla 65W agget som följer med lådan, det lär väll aldrig räcka för moderkort, processor core i3, 2st samsung eco green (1,5TB) samt blueray?? Bara prollen drar väll 35W i standby och säker över 100w vid belastning. Och 65W är väll ändå totalt på alla linor, 3,3v, 5v, 12v etc.. Då går det ju aldrig... hmm
Får kikar på annat chassi, ska kolla runt lite, på bla. silverstone slugo,

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

gjort ännu ett paket med m-ITX kort, denna gång är det dock intel atom i den...

Någon som har några invändningar? Funderingar?

Till chassit medföljer det ett nätagg på 65W, men det följer även med ett nätagg till moderkortet.
Så något av dem borde ju hosta igång apareterna.

Sen så har jag letat efter skillnader på Zotac ION 330 Serie A och Serie F..
Hittade dock inga. hmm..

Visa signatur

tack o bock