nvlddmkm.sys går mig på nerverna...

Permalänk
Medlem

en windows update fil går att ta bort genom lägg till/ta bort program i kontrollpanelen

Permalänk
Medlem

tog bort den, hjälpte inte det häller

Visa signatur

Biostart Tpower I45 ~ OCZ Reaper 4GIG ~ Intel Quad CPU 2,83Ghz ~ Intel X25-M G2 80GB SSD ~ Vista 64 ~ Nvidia Geforce GTX 280 ~ M-Audio Audiophile 192

Permalänk
Skrivet av LosPitufos:

Nu har jag testat NVIDIA Forceware 181.22, 181.20, 180.48, 178.24, 178.13, 177.83 och 175.16 men får fortfarande samma förbannade bluescreens...MEN, efter en timme av googlande hittade jag det här:

nVidia BSOD nvlddmkm.sys - Vista Hardware Devices

''I have found and fixed the problem today. This is what appears to happen.
during the installation of the most current drivers 100.65 Vista, an OLD file
nvlddmkm.sys is copied into windows/system32/drivers and not the current one
in the install. As a result the new drivers are attempting to access a file
dated 11/2006 instead of 2/2007 ver 7.15.11.0065 which is in the newest WHQL
driver ver 100.65 vista 32.

Fix: Go to windows/system32/drivers and rename nvlddmkm.sys to
nvlddmkm.sys.old. Go to the nvidia directory and find the file nvlddmkm.sy_
and copy it to windows/system32. Using the cmd window (DOS box) type
EXPAND.EXE nvlddmkm.sy_ nvlddmkm.sys. When the expansion is complete, copy
the new nvlddmkm.sys to windows/system32/drivers and restart the computer.

Your computer should now work properly.

You will notice that any uninstall and reinstall of nvidia drivers will not
remove the old nvlddmkm.sys file and will not overwrite it with the newer
version. You have to do it manually. I do not know why this happens but who
cares as long it is fixed.

Good luck...''

Låter som att nvlddmkm.sys aldrig uppdateras när man uppdaterar drivrutinerna.

Visserligen är ju denna tråd från 04/03/2007 men vad tror ni annars??? Kan detta vara en sannolik lösning på problemet???

Har precis detta fel men jag kan inte göra någe åt det för att datan aldrig klarar av att starta windows vad ska jag göra ?

Dator:

Nvidia nforce 780i
XFX GeForce 9800 GTX+
Corsair nånting minnen
Intel pentium Q9300
Antec 500w nätagg det som sitter i sonata III chassit när man köper de.

Permalänk
Medlem

kan du starta utan grafikkort?

Kan du starta i safe mode?
(Tryck ner F8 medan windows startar)

Skulle annars testa en ren ominstallering av windows.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Prime95?? Det är ju för cpu inte för gpu. Det är ju furmark man ska köra för att stresstesta gpu. Alternativt finns ju occt för gpu det har jag dock inte testat.

Skrivet av Nioreh83:

Kan säga att jag haft mycket problem med kombinationen Gigabytemoderkort ock Corsairminnen på Intel med DDR2. Kan säkert vara det som är boven i dramat.

Jag har gigabytemoderkort och corsair dd2-minne. Har inga problem här vad jag vet

Visa signatur

Core i5 750 2.66@3.33 ghz, 4 gb ddr3 pc3-10700, Sapphire Toxic Radeon hd 5850 1 gb vapor-x, Stockkylare, Fractal design r2
Core 2 Quad Q9400 2.66@3.44 ghz, 6 gb ddr2 pc2-6400, Powercolor Radeon hd 5770 1 gb, Corsair H50, Fractal design r2

Permalänk
Skrivet av tannat:

kan du starta utan grafikkort?

Kan du starta i safe mode?
(Tryck ner F8 medan windows startar)

Skulle annars testa en ren ominstallering av windows.

jo jag kan start safe mode men, inte utan grafikkort. Dock så försökte jag med lösningen de gav och det funkade inte då har installerat om datan och ska testa de igen eftersom problemet kvarstår

Permalänk
Medlem

Om det inte funkar med ominstallation så kan det vara vad som helst. Hade tippat på grafikkortet eller moderkortet. nvlddmkm.sys kan bero på välldigt många saker. I princip säger det bara att grafikdrivrutinerna slutar svara.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

okej, en vän till mig påstod att det nog var moderkortet eftersom min bild i bios ser jätte knepig ut. texten projekteras inte riktigt som text utan som smått oläsliga halvor

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så kan du testa grafikkortet i en annan dator bara för att utesluta att det inte är det. Mina erfarenhet av nforce chipseten har sagt att de är ganska ömtåliga, så moderkortet känns som en vettig plats att starta på. Tyvärr är det svårt att vara säker.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

hittade ett annat grafikkort i huset gömmor och prova med det och nu funkar datan som förr:)

Tack för all hjälp !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av froppanfryse:

hittade ett annat grafikkort i huset gömmor och prova med det och nu funkar datan som förr:)

Tack för all hjälp !

Testat att baka ditt 9800GTX+?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av froppanfryse:

hittade ett annat grafikkort i huset gömmor och prova med det och nu funkar datan som förr:)

Tack för all hjälp !

Inga problem

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750