Nvidia geforce 260 - problem att ändra klockfrekvens

Permalänk

Nvidia geforce 260 - problem att ändra klockfrekvens

Hej!
Jag har problem med mitt XFX geforce GTX 260. Förr kunde jag ändra klockfrekvensen och minnesfrekvensen.

Jag har testat att göra det i både ruvatuner och i nvidias kontrollpanel (laddade ner nvidia system tools från deras hemsida).

När jag klockade använde jag mig av GPU-Z och furmark för att pressa kortet. Det hände någon gång att grafikkortsdrivrutinen la av och återställdes. och då slutade furmark att fungera.

Det var ett tag sen men nu kan jag inte se några frekvenser inne i nvidas kontrollpanel alls. ingen minnesfrekvens heller. Klockfrekvensen för kärnan finns visserligen med men där står bara 0 Mhz på den och den går inte att ändra.

Och i rivatuner finns klockfrekvensen med men när jag ändrar på den förändras den inte alls inne i GPU-Z. (minnesfrekvensen finns inte med alls som alternativ inne i rivatuner längre).

Någon som vet vad problemet är? Kan det vara så illa att jag har skadat grafikkortet kanske.
Visserligen har jag inte märkt några problem när jag spelar. Bland annat GTA IV.
Men animeringen av fönstrena i windows 7 brukar lagga till ibland när man maximerar och minimerar vilket irriterar mig lite. Känns som det beror på grafikkortet men jag vet inte. Kör ju trots allt med en SSD som presterar väldigt bra.

Tacksam om någon vill hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Jag har ungrfär samma problem, kör Windows 7 x64.

Tänkte klocka mitt kort lite idag men märkte att det gick ju inte alls (kört W7 x32 tidigare och klockat i RivaTuner utan problem).

Så fort man trycker "ok" i RivaTuner ser man hur frekvenserna hoppar tillbaka till stock speeds...

Testat med EVGA Precision också, funkar inte. Försökte t.om. med Nibitor och NVflash för att flasha om Bios på kortet men den funkar inte i 64-bit miljö... suck...

Någon som har någon idé?

Visa signatur
Permalänk

196.21 drivisarna funkar inte att klocka

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Antielefant

196.21 iofs, men stämmer. Ladda hem 197.21 från NVidias sida (finns under Beta/Archived drivers) så funkar det nog ska ni se.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

jahaja, är det så enkelt Återkommer med resultat då, tackar!

edit: funkade klockrent nu, tack för hjälpen.

Visa signatur