Corsair 750W missljud från fläkt!?

Permalänk

Corsair 750W missljud från fläkt!?

För några dagar sedan så tyckte jag hörde ett brummande ljud, med som "vibrerande" ljud från burken.

den e rätt tyst när den e kall, men efter lite spelande så brummar den mer, när jag stänger av datorn så hör jag tydligt att det är nätagget som låter, låter typ som att fläktbladen tar i någonstans. men så är inte fallet. har tagit bort gallret o undersökt. fläkten känns hel o inga missljud när man snurrar o känner på den. så sjukt irriterande så nu använder jag inte ens datorn.

ska man öppna den helt o titta? då försvinner corsairs egen garanti på den.

eller ska man sälja den o köpa nytt? kan man köpa nya fläktar till dessa? 140mm. tror modellen heter TH 750w då den har fasta kablar.

någon som vet vart man ska vända sig om man vill köpa ny fläkt? eller någon som vill köpa denna?

Kollat lite på youtube på folk som smörjer upp sina fläktar med gott resultat. men just att det låter "tick" tick tick precis innan fläkten sntannar helt. när den är igång hör man inte detta "tickande" utan mer brummande desto längre datorn vart igång...

vägledning tack!

Mvh

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem

Har själv ett tx750w nätagg. Och då jag har öppnat det helt för regörning så vet jag att det sitter en plastskiva på insidan av fläkten, tror den sitter där för att justera luftflödet (eller blockera det, för den va genomskinlig och man såg den knappt när nätagget var stängt). Dock så såg jag ingen anledning att ha kvar den då flödet av luft blev bättre samt lite tystare.

Hursomhelst så är det möjigt att plastbiten kan skapa det jobbiga ljudet, kanske är lös eller tar i fläkten lite. Sen borde det vara möjligt att byta fläkt, sen om det är rekommenderat eller inte vet jag inte då nätaggregatens fläktar är ganska kraftfulla (kan snurra snabbt).

Jag tycker (om du vill riskera garantin) öppna nätagget och ta en närmare titt på fläkten och plastskivan, annars kan du försöka sälja det och köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Möjligen att detta kan klassificeras som garantiärende, och du därmed kan få produkten utbytt? (kört om du voidar garantin, doh) Antar att det beror helt på hur mycket din produkt låter utöver vad som kan kallas för normalt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNkeY-05
Möjligen att detta kan klassificeras som garantiärende, och du därmed kan få produkten utbytt? (kört om du voidar garantin, doh) Antar att det beror helt på hur mycket din produkt låter utöver vad som kan kallas för normalt.

Tänkte jag inte alls på, men det var ett mycket bra förslag, håller klart med, kolla med återförsäljaren innan du gör något.

Permalänk

Tack för alla svar, då jag lessnade så öppnade jag agget idag.

skulle ändå behlvt köpa ny medans man skickar iväg agget. inga synliga fel, lossade fläkten o visst komemr ljudet från lagren.

försökte smörja upp det men ingen skillnad.

finns ju 140mm fläktar som e bra, men denna fläkt har 2pinnars kontakt. dem flesta har ju 3.

kan man använda en sådan ändå? dvs koppla in den svarta o röda kabeln bara. o skita i den gula som också brukar finna med när det är 3pinnars fläkt.

eller finns det 2 pinnars 140mm att köpa över disk någonstans i sthlm?

PRONTO!

hittade denna när jag bara googlade, den ser nästan identisk ut som den som satt där, förrutom att corsair bladen e svarta.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585862

så någon liknande modell som denna kan man montera utan problem.

tips på vad göra nu?

Mvh

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolo
...Dock så såg jag ingen anledning att ha kvar den då flödet av luft blev bättre samt lite tystare...

Vad vet du som ingenjörerna som konstruerade nätaggregatet inte vet? Berätta och förklara hur luftflödet förändrats över de olika komponenterna så vi andra också kan ta bort denna "onödiga" plastbit.

Det kan ju omöjligt vara så att den sitter där av en väldigt god anledning, det skulle väl vara alldeles för enkelt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardstyler
kan man använda en sådan ändå? dvs koppla in den svarta o röda kabeln bara. o skita i den gula som också brukar finna med när det är 3pinnars fläkt.

Klart det går.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V
Klart det går.

Så långt förstår jag med, men menar mest att om jag skippar den gula kabeln o kopplar in den svarta o röda bara. går den på full fart hela tiden då? så den inte bara går halvfart eller så?

Mvh

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem

För mig tog det ca en vecka efter smörjning innan det gav effekt.

Permalänk

Om du har tur så kan du pilla ur pinnarna från 3-pinnars kontakten och sedan stoppa in dom i 2-pinars kontakten (man får använda en liten skruvmejsel för att trycka ihop hullingarna). Annars får du klippa av kontakterna och löda den nya fläkten till den gamla kontakten.

Varvtalstyrningen fungerar utan problem då man går från 3-pinnar till 2-pinnar. Den tredje sladden är bara för att tala om varvtalet till datorn. Du kan faktiskt behålla 3-pinnars kontakten med enbart den gula sladden i och sedan ansluta den till moderkortet så kan du se PSU fläktens varvtal. Jag har gjort det och jag vet att andra har gjort det utan problem. Vet dock inte om det är helt riskfritt.

Se till att den nya fläkten har samma maxflöde som den gamla

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Tackar..

nu e allt löst.

köpte en kabeladapter från 3 pinnars till 2 pinnars. men då ville den inte ens starta.

så jag tog 3 pinnars kontakten från den nya fläkten o kopplade in på moderkortet.. så nu är allt på rull igen. bättre än någonsin..:D

tack för alla svaren!

Mvh

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset