Guide: Hur man ändrar utseendet på windows 7

Permalänk
Medlem

Jag kollade nyss i tråden "Visa era Windows 7-skrivbord!" och såg flera stycken som använde sig av något som heter "Rainmeter" och med hjälp av det hade dom skapat ett klocka uppe i vänstra/högra hörnet.

Skulle du möjligtvis kunna göra en sådan tutorial illya_ ?
Eller länka till någon bra tutorial ?

/Gwanto

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

FÖR ATT ÅTERGÅ TILL GUIDEN KLICKA DENNA LÄNK

Reshacka Microsoft Live Messenger 8.5 så att den fungerar + visuellt

Microsoft has som de flesta känner till valt att inte låta msn 8.5 användas längre, pga säkerhetsbugg. Men för den som saknar säkerhetstänkande går det med lite reshackande att använda programmet igen.

Windows Live Messenger kan laddas ner här (jag tror det är samma version jag använder, men är inte helt säker)
För att ladda ner alla filer som jag använt, bitmappar, bilder, ikoner, a-patch, msn 8.5 (samt redan reshackade filer att använda som referens) så kan du klicka här

Du öppnar helt enkelt msnmsgr.exe (som du hittar i C:\Program Files\Windows Live\Messenger) i reshacker. Du går sedan till "Version info"\1\1033 och letar upp "ProductVersion", du ska där byta ut "8.5.1302" till "15.0.0000.000".

Spara och starta messenger, du kan nu logga in.

När vi nu har ett fungerande msn så kan vi börja ändra utseendet. Men för att slippa göra så mycket för hand så kommer vi först att använda oss av ett program, A-patch. Ladda ner det här eller från den officiella websidan.

Se till att messenger är installerat och avstängt innan du använder programmet. Jag skickar med de inställningar jag väljer för programmet i mirrorn (länk igen) men du kan självklart välja vilka inställningar du vill ha.
(bild)

När du har patchat med A-patch så ska vi bara byta ut ikoner och mindre tweaks. Den fil som är relevant när vi ska göra det är msgsres.dll.
(bild)
Och det som ska bytas ut är:
Bitmap 726 och 730, dessa bestämmer vilken ikon som ska ligga i tray. Tyvärr är det bitmappar och inte ikoner vilket gör att du inte kan använda transparens. Den svarta "ikonen" är dock vad som visas när någon håller på och skriva ett meddelande till dig).
(bild)
(bild som visar svarta ikonen)
Nu ska vi ändra ikonerna 1 till och med 712 i "Icon group". Vilka reglerar en massa saker, kolla på dem så förstår du
(bild)
Hittills har det varit ganska enkelt då vi bara bytt ut en bitmap eller ikon mot en annan, men nu måste vi lägga till "kod" för att gå vidare.

Vi vill ändra ikonerna som visas på din msn-lista, dvs dina kontakters statusikoner. För att göra det så måste vi ha passande PNG-bilder. Dessa ska sedan importeras till, förslagsvis, 46612-46616 under "4000". För att göra det klickar du "Action","Add a new Resource", letar upp den png-bild du vill använda och fyller sedan i "4000" som "Resource type", 46612(för den första bilden) som "Resource name" och "1033" som "Resource language, klicka sedan "Add resource". Du har nu lagt till bilden. Gör samma med bilderna för 46613-46616.

MEN bilderna utnyttjas inte av msn förrän vi ställt in att den ska användas. Detta gör vi genom att gå till "4005", "1009".
I kodraden ska vi där ersätta

Citat:

Element[id="atom(statuspill)"]
{
Content:rcimg(46611);
}

Som man hittar nästan längst ner med:

Citat:

Element[id="atom(statuspill)"][ContentIndex="0"]
{
Content:rcimg(46612);
}
Element[id="atom(statuspill)"][ContentIndex="1"]
{
Content:rcimg(46613);
}
Element[id="atom(statuspill)"][ContentIndex="2"]
{
Content:rcimg(46614);
}
Element[id="atom(statuspill)"][ContentIndex="3"]
{
Content:rcimg(46615);
}
Element[id="atom(statuspill)"][ContentIndex="5"]
{
Content:rcimg(46616);
}
Element[id="atom(statuspill)"][ContentIndex="10"]
{
Content:rcimg(46616);
}
Element[id="atom(statuspill)"][ContentIndex="11"]
{
Content:rcimg(46616);
}
Element[id="atom(statuspill)"][ContentIndex="12"]
{
Content:rcimg(46616);
}

Du måste sedan klicka på "Compile Script" och sedan spara.

(Det är möjligt att det ser lite annorlunda ut för er beroende på vilka alternativ ni använde i A-patch)

Du kommer nu att ha nya statusikoner i din msn-lista.

Tillägg: Glömde beskriva hur man ändrar ramen runt msn-bilderna, detta görs genom att ersätta den data som finns i "4000", närmare bestämt 1524-1526.
1524 är 119x119 pixlar stor, 1525 är 62x62 pixlar stor och 1526 är 45x45 pixlar stor.

Här kommer bilder på hur det ser ut innan och hur det ser ut efter:

(Notis: för er som använder bland annat msn 7 och vill ha den i tray som vanligt så öppna programmet i kompabilitetsläge)

Informationskälla: msgstuff

FÖR ATT ÅTERGÅ TILL GUIDEN KLICKA DENNA LÄNK

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
Gwanto: planerar att göra en avdelning för rainmeter (samt kanske samurize) i framtiden.

Fokus ligger dock på att uppdatera de avsnitt i guiden som redan finns, för att säkerställa en viss kvalite.

Var några år sedan jag använde rainmeter senast och gissar att mycket förändrats så blir gissningsvis några veckor innan det läggs till i guiden. Angående bra länkar så har jag tyvärr inga, lägger in länkar i guiden (under "4 - Alternativa program") om jag hittar några bra.

Har tråden dött helt nu?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

FÖR ATT ÅTERGÅ TILL GUIDEN KLICKA DENNA LÄNK

IrfanView - Modifiera och ändra inställningar

Nerladdningslänk:
IrfanView
Mirrors:
IrfanView 4.27 installer
IrfanView 4.25 installer
IrfanView 4.20 installer
(När du installerar irfanview så rekommenderas att du använder de förvalda inställningarna men att på knappen "Images only" när möjlighet ges samt att inte installera Google Toolbar, viktigast tycker jag dock är att inte ändra var INI placeras (standard är IrfanView folder) så att denna enkelt kan hittas när man ska tweaka programmet.)

Plocka bort 3D-ramen:
För detta behöver vi 2 program:
Cygnus Hex Editor Free Edition - Mirror - Egentligen går vilken hex-editor som helst bra, men detta är den bästa gratis hex-editor som jag stött på.
Universal Extractor - Mirror - Går säkert med fler unpackningsprogram, men detta har lyckats packa upp de flesta program jag stött på. (OBS! det verkar som att senaste versionen av Universal Extractor inte packar upp, så använd den version jag länkar till under mirror).

Vi börjar med att installera irfanview, och sedan bege oss till C:\Program Files\Irfanview. Filen vi ska ändra heter i_view32.exe.
Börja med att packa upp den med universal extractor. Om jag inte minns fel så kommer universal extractor säga att det inte går att extrahera filen men frågor om den ska packa upp den istället, låt den göra det.

(Många programskapare väljer att använda så kallade packers för att komprimera sina program, detta har fördelen att programmet tar mindre plats och därigenom kan laddas ner snabbare, det negativa är dock att programmet kan ta längre tid att starta (ofta då pga antivirus som då tar längre tid på sig) samt att man måste unpacka/extrahera programmet för att exempelvis kunna reshacka det.)

Nu tar vi och öppnar den uppackade i_view32.exe (version 4.27) med Cygnus. Det vi ska göra är att byta ut två siffror i hexkoden. Använd CTRL + G (Go To) och skriv in 0006A0F0 (så kallat offset) följt av enter (se till att hexadecimal är valt som alternativ). Du kommer nu hamna på en rad som har innehållet:

Citat:

00 00 00 50 56 68 30 37-50 00 68 00 02 00 00 FF

11-10-21 Update Version 4.30, offset 00070660, raden 68 00 02 00 00 FF 15 38-04 50 00 8B 0D 04 60 53

12-01-23 Update Version 4.32, offset 000741D0, raden 00 00 00 50 56 68 84 AC-52 00 68 00 02 00 00 FF

12-12-09 Update Version 4.35, offset 0007BEB0, raden 02 00 00 FF 15 68 A4 51-00 8B 0D 34 18 55 00 A3

13-07-13 Update Version 4.36, offset 0007E720, raden 02 00 00 FF 15 68 C4 51-00 8B 0D 28 3A 55 00 A3

Om du istället använder version 4.25 så är offset 00068A00 och radens innehåll:

Citat:

00 00 00 50 56 68 20 E6-4F 00 68 00 02 00 00 FF

Om du istället använder version 4.20 så är offset 00065F30 och radens innehåll:

Citat:

00 00 00 50 56 68 10 95-4F 00 68 00 02 00 00 FF

Det du behöver göra för att ta bort 3d-bordern är helt enkelt att ersätta 02 med 00 och därefter spara.

Notera att irfanview inte ändrar storleken på bilderna eller fönstret bara för att du tagit bort 3d-borden, det gör att där 3d-bordern brukade vara syns nu den bakgrundsfärg som du valt att irfanview ska använda. Det possitiva är att du själv kan välja denna färg så att den passar med det temat du använder.

Inställningar:
Det som är så bra med irfanview är, om vi bortser från att det är snabbt, att du kan ändra så mycket inställningar. Själv föredrar jag att plocka bort alla knappar och menyer så att så så mycket utav av bilden som möjligt kan visas.

Allt går dock inte att ställa in genom att klicka runt i programmet, ett exempel på detta är hur du får irfanview att inte visa huvudmenyn när programmet startas. För att ändra detta så öppnar vi i_view32.ini, som är där irfanview sparar alla sina inställningar (var i_view32.ini hittas beror på vad du valde när du installerade irfanview, antingen i dess "program files"-mapp eller nånstans i user-mappen). Öppna i_view32.ini i anteckningar och använd ctrl + F för att söka efter "[Menu]", hittar du inte detta värde så klistra helt enkelt in

Citat:

[Menu]
Active=0

överst i filen. Spara och starta om irfanview och du ska nu inte längre se huvudmenyn.

Om någon vill ha mina inställningar så hittas dessa här. Om du vill att endast ett irfanview-fönster ska vara öppet samtidigt så ändrar du eller lägger till:

Citat:

OneInstance=0

Vill du ta bort kontextmeny(högerklickmenyn) ur programmet så lägger du till:

Citat:

ContextMenu=0

FÖR ATT ÅTERGÅ TILL GUIDEN KLICKA DENNA LÄNK

Permalänk

Skulle du kunna lägga till hur man byter ikon på en biblioteksmapp? Eftersom jag har lagt till två stycken egna (Hämtade filer och Program) så får dom standard ikonen men som jag skulle vilja byta.

Permalänk
Medlem

TeknikEast: Ska testa. Har själv plockat bort bibloteksmapparna, men ska installera om w7 i en virtuel miljö, skulle du kunna göra en printscreen och med pilar visa vilka ikoner du vill ändra?

Edit: kom på att jag kunda återställa med en registerfil... slipper isntallera om. Håller för tillfället på och läser/följer denna guide. Skriver/uppdaterar när jag vet om metoden fungerar

Permalänk

Sure

http://img198.imageshack.us/img198/7852/74884026.jpg

Dessa två mappar vill jag då kunna ändra till två passande ikoner som jag har hittat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeknikEast
Sure

http://img198.imageshack.us/img198/7852/74884026.jpg

Dessa två mappar vill jag då kunna ändra till två passande ikoner som jag har hittat.

Det du ska göra för att ändra ikonen är att:

1: bege dig till:

Citat:

C:\Users\_DITT_ANVANDARNAMN_\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Libraries

2: "dra" och släpp det bibliotek du vill ändra ikon på till ett öppet anteckningar-fönster.
3: Du kommer nu se en del text, du ska leta upp raden som tex ser ut såhär:

Citat:

<iconReference>imageres.dll,-1004</iconReference>

(om du inte hittar denna så får du skapa den raden)
4: det är det som står mellan <iconReference> och </iconReference> som bestämmer vilken ikon du använder. Byter du ut detta värde så ändras ikonen (glöm inte att spara).

Exempel:

Citat:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<libraryDescription xmlns="http://schemas.microsoft.com/windows/2009/library">
<ownerSID>S-1-5-21-2619225855-2579824144-3153756635-1000</ownerSID>
<version>1</version>
<isLibraryPinned>true</isLibraryPinned>
<iconReference>C:\Program Files\zicons\System\Other\ControlPanel.ico</iconReference>
</libraryDescription>

där

Citat:

C:\Program Files\zicons\System\Other\ControlPanel.ico

är den ikonen som ska användas

Hoppas detta är till nytta

(tänk på att lägga de ikoner du vill använda på en säker plats så att du inte råkar flytta dem)

Edit: Om du skulle vara så snäll att skriva vad

Citat:

C:\Users\_DITT_ANVANDARNAMN_\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Libraries

heter på svenska så skulle det uppskattas

Edit2: Om du vill ändra själva bibloteksikonen kan du göra det genom att skapa:

Citat:

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\CLSID\{031E4825-7B94-4dc3-B131-E946B44C8DD5}\DefaultIcon]

och skriva ange vilken ikon du vill använda.

Ska lägga till denna information i guiden senare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
Det du ska göra för att ändra ikonen är att:

1: bege dig till:
2: "dra" och släpp det bibliotek du vill ändra ikon på till ett öppet anteckningar-fönster.
3: Du kommer nu se en del text, du ska leta upp raden som tex ser ut såhär: (om du inte hittar denna så får du skapa den raden)
4: det är det som står mellan <iconReference> och </iconReference> som bestämmer vilken ikon du använder. Byter du ut detta värde så ändras ikonen (glöm inte att spara).

Exempel:
där är den ikonen som ska användas

Hoppas detta är till nytta

(tänk på att lägga de ikoner du vill använda på en säker plats så att du inte råkar flytta dem)

Edit: Om du skulle vara så snäll att skriva vadheter på svenska så skulle det uppskattas

Edit2: Om du vill ändra själva bibloteksikonen kan du göra det genom att skapa: och skriva ange vilken ikon du vill använda.

Ska lägga till denna information i guiden senare.

Gött! Men jag har svensk version av Windows 7, kan inte hitta AppData. : /

Permalänk
Medlem

TeknikEast: det är nog pga windows 7 som default inte visar dolda mappar och ikoner (AppData är dold).

Du kan lösa detta på två sätt:

1: Du kan exempelvis bara skriva till appdata i urlen. så när du befinner dig i "C:\Users\_DITT_ANVANDARNAMN_\" så skriver du helt enkelt till "appdata" i slutet så det blir "C:\Users\_DITT_ANVANDARNAMN_\appdata".
(Självklart så använder du dig av ditt användarnamn )

2: Eller så ändrar du tillfälligt så att windows visar dolda filer och mappar, detta gör du genom att söka på "mapp alternativ"(tror jag det heter på svenska) och i fliken "visa" så se välj "visa dolda ikoner, mappar och diskar" (eller vad det nu står), klicka sedan ok så ska du se mappen Appdata.

Edit: Om jag har fel och mappen inte heter appdata i svenska versioner av windows 7 så fungerar endast metod 2. Jag tror dock metod 1 ska fungera med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
TeknikEast: det är nog pga windows 7 som default inte visar dolda mappar och ikoner (AppData är dold).

Du kan lösa detta på två sätt:

1: Du kan exempelvis bara skriva till appdata i urlen. så när du befinner dig i "C:\Users\_DITT_ANVANDARNAMN_\" så skriver du helt enkelt till "appdata" i slutet så det blir "C:\Users\_DITT_ANVANDARNAMN_\appdata".
(Självklart så använder du dig av ditt användarnamn )

2: Eller så ändrar du tillfälligt så att windows visar dolda filer och mappar, detta gör du genom att söka på "mapp alternativ"(tror jag det heter på svenska) och i fliken "visa" så se välj "visa dolda ikoner, mappar och diskar" (eller vad det nu står), klicka sedan ok så ska du se mappen Appdata.

Edit: Om jag har fel och mappen inte heter appdata i svenska versioner av windows 7 så fungerar endast metod 2. Jag tror dock metod 1 ska fungera med.

Det funkar, najs

EDIT: Mappen där Libraries finns heter precis samma som på engelska

EDIT: Vad som också kan vara värt att nämna är att ikon filen man vill använda inte får innehålla å,ä eller ö.

EDIT: Så här blev det nu då: http://img69.imageshack.us/img69/9910/79047619.jpg

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

TeknikEast: Kul att det funkade och tackar för infon

Permalänk
Medlem

1. Får "Access denied" när jag gör detta:

"IV) Ändra DVD-ikonen
Gå till C:\Program Files\zicons\Extra registerfiler\ och högerklicka på DVD och välj "redigera". Leta upp stycket "\Drives\X\DefaultIcon" och byt där ut X till den enhetsbokstav din dvd använder, spara sedan. Högerklicka sedan på DVD igen och välj Merge (vet inte vad det heter på svenska). När du är klar med det behöver du bara köra filen Restart_Explorer.cmd så har du bytt ikonen.
"

2. Efter att jag gjort stegen till och med det jag har problem med här ovanför så har mitt tangentbord fuckat totalt. Det är fel ikoner för fel tangenter. T.ex. så är "<" där ":" bör vara.

Hjälp plz?

Grymt bra guide förresten

Visa signatur

// Jocke

Permalänk
Medlem

JoockeG: ganska säker på vad du har för problem med tagentbordet, testa att trycka ctrl + shift en gång och sedan testa att skriva igen, då borde det vara återställt.
Detta tror jag beror på att windows ändrar tagentbordslayout till engelskt (ingen aning varför och den borde inte göra det, så tror MS har misslyckats med något, hände mig väldigt ofta när jag lirade diablo 2 förr i tiden och problemet verkar ha hängt kvar)

Angående DVD:n, om den ger det felmeddelandet så beror det nog på att du inte har tillräckliga "rättigheter" att ändra den nyckeln i registret.
För tillfället vet jag inte hur man ändrar registerrättigheter automatiskt (håller på och testar olika kommandon från MS sida, men utan framgång).

Om du vill ä det manuellt så kan du starta regedit (kanske måste göras som admin, men tror inte det) leta upp nyckeln som står i registerfilen(öppna med anteckningar för läsa innehållet) och skapa manuellt värdet (tror det är d-word du ska skapa).

Tänk som alltid på att göra backups på allt viktigt och inte röra något du inte vet vad det gör.

Edit: vore trevligt om du skrev vilken version av windows 7 du använder, pga när jag installerade Home Premium x86 samt x64 så behövdes inte några rättigheter för att köra dessa regfiler, undrar om det kan bero på vilken version man kör.

Edit2: Tackar för berömmet, skriv gärna om du fick tillbaka rätt tagentbordslayout, det är sjukt irriterande att ha engelskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
JoockeG: ganska säker på vad du har för problem med tagentbordet, testa att trycka ctrl + shift en gång och sedan testa att skriva igen, då borde det vara återställt.
Detta tror jag beror på att windows ändrar tagentbordslayout till engelskt (ingen aning varför och den borde inte göra det, så tror MS har misslyckats med något, hände mig väldigt ofta när jag lirade diablo 2 förr i tiden och problemet verkar ha hängt kvar)

"Problemet" är en funktion som ska vara där för att underlätta men det gör den ju knappast. Det man kan göra är att gå in i språkinställningarna: Control Panel > Regions and Language > Keyboards and Languages > Change Keyboards... > Advanced Key Settings > Between input languages > Change Key Sequence... > Not Assigned > OK!

Haha lycka till (Y)

Permalänk
Medlem

DaiNeaA: ah, det var så enkelt! tackar ^^

Permalänk
Avstängd

Behåller ni era genvägs pilar? I Vista/Windows 7 är det ju inte bara att radera IsShortCut i regisret för då funkar inte genvägen alls längre och så går det inte heller att dra en länk till Aktivitetsfältet, men i XP går det. Jag använder ett program som heter Vista Shortcut Manager v2.0 (FxVisor64.msi) som fixar det problemet. Genvägen funkar, men inga fula genvägs pilar längre

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Jag har en till fråga (kanske lite OT). Hur ställer man in en standard för hur alla mappar ska visas på hela datorn? Utan att behöva gå in i varenda mapp och ställa in på t.ex "Sammanfattning". Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Någon so mvet hur man får bort den äckliga pop-up menyn som kommer upp varje gång musen råkar röra området mellan addressfältet och mappvyn i explorer?..

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Hunter(swe): själv byter jag ut ikonen för genvägarna via registret, inställningen ligger med i zicons.

TeknikEast: inte hittat det själv, trodde det räckte att gå in i mappalternativ och välja folder options -> view -> folder view -> apply to folders. Men verkar inte fungera för mig, återkommer om jag hittar en registerinställning eller något.

Triffid: Kan du lägga upp en printsscreen på vad du menar. Om det är thumbs-preview så kan du stänga av den (typ) med denna registerfil: http://www.megaupload.com/?d=8J1DD6ZL

Det den gör är att sätta fördröjningen innan thumbnailsen ska dyka upp till ett högt värde, ta edit på registerfilen för att se vad den gör.

Permalänk
Medlem

denna:

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Triffid: ah den är väldigt enkel att göra sig av med, Se guidens avancerade avdelning (post 2 i tråden) avsnitt 1- V "Explorermenyn".

Det du ska göra är att ladda ner den shellstyle du vill ha och sedan byta ut den som ditt tema använder. Därefter ska du bara behöva ladda om skinnet
(Själv använder jag aldrig den menyn så jag tar helt bort den)

Permalänk
Medlem

awesome, hade missat det stycket

hade ingen aning om att den hette explorermenyn heller ^^

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Triffid: Har egentligen ingen aning själv om vad menyn heter ^^ så om någon har ett bättre förslag så ändrar jag gärna, meningen är ju att folk ska hitta i guiden.

Permalänk
Medlem

Tjena börjar med att tacka för en väldigt najs guide. dock har ja ett problem och det är att ja får inte steg 5 att fungera alls, när ja kör ditt program o välljer att byta ut knapparna och sedan startar om så är det ingen skillnad alls. sen undrar ja dock vart man kan få tag på "zicons" för när ja kör länken står det bara att filen inte är tillgänglig o ladda ner. Jag använder Windows 7 ultimate 32bit.

Visa signatur

Dell xps gen3 | p4 3.6 GHz | 2gb ram | Ati PowerColor HD 4830 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bengen
Tjena börjar med att tacka för en väldigt najs guide. dock har ja ett problem och det är att ja får inte steg 5 att fungera alls, när ja kör ditt program o välljer att byta ut knapparna och sedan startar om så är det ingen skillnad alls. sen undrar ja dock vart man kan få tag på "zicons" för när ja kör länken står det bara att filen inte är tillgänglig o ladda ner. Jag använder Windows 7 ultimate 32bit.

problemet för mig var att jag hade explorer igång när jag körde programmet, om jag la allt på skrivbordet och körde det därifrån utan att ha ngt annat igång så gick det.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Bengen: Har lagt upp en mirror till zicons nu.

Angående systemfilsutbytaren så fungerar den (något förenklat) så att den: ändrar rättigheterna för de relevanta filerna, byter ut dem och därefter återställer rättigheterna.

Explorer behöver inte vara avstängt när man kör programmet, den kan byta ut filerna ändå. (explorer behöver iofs startas om för att man ska se förändringen)

Om programmet inte byter ut filerna så beror det på att programmet inte kan ändra rättigheterna.

Triffid: Det är möjligt att jag har fel och att man genom att stänga ner explorerfönster kan lösa problemet, så det är värt att testa. Enligt mig finns det dock ingen logisk anledning till detta utan tror snarare på att kommandot jag använder för att ändra rättigheter är buggigt (MS har trots allt skapat det ) och att det därför ibland lämnas till slumpen om programmet fungerar eller inte. Eventuellt att något, i ett tidigare led, har ändrat rättigheterna på ett sådant sätt att kommandot inte fungerar.

Eftersom jag själv inte haft problem med rättigheter så kan jag dock inte mer än att gissa, så ifall fler skulle kunna verifiera Triffids påstående så skulle det vara till stor hjälp.

För att du, Bengen, i detta fall ändå ska kunna använda programmet för att byta ut filer så föreslås att du följer den avancerade delen avsnitt 5 "Hur man byter ut systemfiler". Den beskriver hur du manuellt ändrar rättigheterna till filerna. Du kan, när du ändrat rättigheterna, använda programmet för att byta ut filerna.

Hoppas det löser sig, skriv gärna hur det gick

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeknikEast
Jag har en till fråga (kanske lite OT). Hur ställer man in en standard för hur alla mappar ska visas på hela datorn? Utan att behöva gå in i varenda mapp och ställa in på t.ex "Sammanfattning". Någon som vet?

Jag vet men det är inte så lätt att beskriva då jag har XP installerat. Först måste man aktivera så att menyn kommer fram (den är gömd som standard), då visas ju Mappalternativ... under Verktyg i menyn. Men du kan väl söka på Mappalternativ i windows? kanske det löser sig. Som vanligt när det gäller så brukar det ändra sig självt efter ett tag

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

vet inte, Den Här Datorn, ikoner, hjälp

jag vet inte om någon ställt frågan förut men ska det verkligen se ut så här på Den här datorns ikonerna?

Permalänk
Medlem

jeremia91: du har alltså använt zicons och sedan försökt återställa? har du i så fall använt x64 varianten? (Pga har du försökt återställa x64-varianten så fungerar den inte helt, ska fixas senare idag)

Eller menar du helt allmänt om det ser ut sådär på alla andras windows 7 när man inte ändrat något? Jag har själv aldrig sätt de ikonerna, om du skulle kunna ge lite information om vad du gjort så kanske vi kan lösa det

Edit: menar då ikonerna för E, F och L. Att sedan G verkar visa fel ikon är också lite mysko.