3ds max 2010 material hjälp sökes

Permalänk
Medlem

3ds max 2010 material hjälp sökes

Tjena!

Håller på med att bygga en robot i 3ds max som sedan skall animeras.
Jag behöver lite hjälp med material, har försökt skapa guld och chrome men har inte
lyckats. Det ser perfekt ut på material bilden men inte när jag lägger in den i min figur.
Har testat att lägga in ljus men till ingen nytta, skulle någon som har lite erfaren het av
programmet hjälpa mig? eller om någon vet en hemsida som har färdiga material.
Min lärare i detta ämnet vet mindre än mig så kan inte vända mig dit xD.

Permalänk

Testat med en HDRI-bild? Guld och krom behöver ju något som reflekteras i det för att det ska funka...

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

Det har jag inte testat, vet inte riktigt hur det fungerar häller, har försökt att lägga in en bild i ett material som skulle bli en reflektion då. Det gick inte så bra xD

Permalänk
Medlem

Här är ett par länkar till tutorials om HDRI

http://www.the123d.com/tutorial/general/hdri.html

http://www.xedium3d.com/tutorials/hdri/

hoppas det hjälper

Visa signatur

I7 3930K @ 4,5ghz | 32gb 1600mhz | GTX Titan | Samsung 840 500gb | Dell 3011

Permalänk
Medlem

okay, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Det man bruka använda oftast en enkel " environment map". Finns en egen låda i material editorn för dessa. Mindre komplicerat och snabbare än hdri.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mothman
Det man bruka använda oftast en enkel " environment map". Finns en egen låda i material editorn för dessa. Mindre komplicerat och snabbare än hdri.

men ger långt ifrån lika bra resultat

Visa signatur

I7 3930K @ 4,5ghz | 32gb 1600mhz | GTX Titan | Samsung 840 500gb | Dell 3011

Permalänk
Medlem

Nu tror jag inte att han är ute efter ett totalt realistiskt resultat.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk

Tycker ändå han kan lära sig lite HDRI, är ju absolut ingen nackdel... Även fast man spyr när alla använder "Kitchen probe"...

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

Har kollat lite på det med HDRI, gjort den tutorialen som länkades.
det blir grym krom av det, men jag får en bakgrund som är suddig om jag
skall animera hur blir det med bakgrunden då? kan man ta bort så att inte environment map lägger sig där bak / göra den osynlig
fast synlig i speglingen av kromen. Och eventuelt lägga in en annan bakgrund?

Permalänk
Medlem

Jo då det går fint.
Var ett tag sedan jag höll på med det men tror denna tutorialen visar hur man gör. Återkom annars så ska jag leta någonstans i huvudet.

http://www.youtube.com/watch?v=wiaS9tc9kaQ

Visa signatur

Asus P6T Deluxe| I7-920@4100Mhz 1,31V| Corsair 6Gb Xms3@1731Mhz 7-8-7-20| Antec Truepower NS 750| Intel x25-M G2| 2x WD Green 1TB| 1x WD 320Gb| 2x WD 160Gb| 2x Sapphire 5770 Oc| 2x Dell 2209WA| Lian Li PC-V1100B|

Permalänk

Bakgrunden följer inte med i alphan annars så du kan ju alltid rendera i pass...

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

Okay, har lyckats få fram krom och guld färger nu som jag tycker ser okey ut.
Nu försöker jag göra en "capsul" som saken heter, till en lampa, jag vill så att säga
att det ska lysa ifrån denna, ska jag då göra ett transparant material och lägga på den
sedan lägga in ett svagt ljus, tex omni och göra detta svagt?

Edit: Tack så mycket för alla tips btw

fick till det lite sådär med det jag skrev innan, men har sött på ett annat problem med en liknade sak, vill som innan att det ska lysa igenom en glasliknade capsel, dock så vill jag att man ska se ljus strålarna och inte
bara där ljuset träffar, hur gör jag detta?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta hur man renderar ut ett projekt man har gjort.
Jag har lagt till ljus som jag vill ha det ( allt utom det som står skrivet i inlägget ovanför detta)
Hur renderar jag ut projektet till en bild?

Permalänk
Medlem

Tryck F10

Visa signatur

Asus P6T Deluxe| I7-920@4100Mhz 1,31V| Corsair 6Gb Xms3@1731Mhz 7-8-7-20| Antec Truepower NS 750| Intel x25-M G2| 2x WD Green 1TB| 1x WD 320Gb| 2x WD 160Gb| 2x Sapphire 5770 Oc| 2x Dell 2209WA| Lian Li PC-V1100B|

Permalänk
Medlem

jo, jag har hittat det. Tur att man lär sig snabbt xD
Tack så mkt iaf =D

Permalänk

3DS har riktigt bra hjälp oxå så du vet! F1 så får du upp den...brukar ha svar på det mesta man undrar över!

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro