Samsung och Apple dominerar bland smarta mobiltelefoner – Nokia ute ur topplistan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Justbecause:

De har ju en del jobb kvar att göra ifall de ska ta sig från 55:e plats där de befinner sig trots alla sina produkter och Apple med sina få toppar (nej, det är INTE ett Apple vs Samsung jag påpekar utan hur många produkter de olika företagen gör jämte deras värde som företag)

http://www.millwardbrown.com/brandz/2012/Documents/2012_Brand...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte om du inser det, men det är bl a den skillnaden jag pekade på. Värdet i ett varumärke kan dock inte alltid översättas i verklig ekonomisk styrka, utan handlar mer om vad den teoretiska kostnaden för att köpa och sätta "klistermärket X" på sin produkt skulle vara. Facebook är ett starkt varumärke, men det är samtidigt svårt att sia om företagets framtid.

Intel har väl också en del jobb kvar innan de tar sig om Pampers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

De har säkert haft det uppe under utvecklingsmöten. Det förhindrar dock inte mig från att önska att de faktiskt gjorde en telefon i sagt material. Jag föredrar telefoner i metall.

Fast jag tror nog samtliga tillverkare någon gång eller flera gånger haft mobiler i metall, eller vissa delar i metall.
Metall har inte bara fördelar utan också nackdelar.

Jag hade sätt en mobil helt i kolfiber eller vissa delar av det men som sagt det är inte kostnadseffektivt på långa vägar men starkt + lätt som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Till skillnad från folk som köper en Android-lur bara för att det är Android? Jag förstår inte poängen...

När jag ska köpa något så köper jag något för att det är just det jag vill köpa.

iPhone är ett varumärke (med en aktör - Apple) som man betalar för, Android är ett operativsystem som många olika tillverkare använder sig av. Jag kan inte tala för alla, men jag har haft Android i mina senaste tre telefoner. Men det har inte med att göra att jag avgudar Android och köper de bara för att det just är Android. Jag köper Android för att det (enligt mig) är klart mycket trevligare och bättre än iOS, har mycket bättre pris/prestanda, är mycket öppnare än iPhone samt att det finns massvis av olika modeller och varianter att välja mellan så att man kan köpa exakt det man vill ha. Med iPhone har du inte så många alternativ och mångsidighet.

Iom att Apple lyckats mycket bra med sin branding av iPhone och inte har några konkurrenter med iOS-mobiler, är Apple det enda alternativet om man vill köra deras operativsystem. Jag ser det som att man betalar för ett märke, precis som att man kan köpa ett par jeans för 4 000 kronor eller 99 kronor. Dock kan ett par jeans för 1 000 kronor vara lika bra/bättre än varianter som kostar mycket mer. Det är "tufft" och "trendigt" att ha en iPhone och jag vet många som köpt den enbart för märket, och sådant ogillar jag. Att köpa för att få någon sorts extra "respekt" eller uppmärksamhet just för man har en iPhone är bara fel imo...

Men du är säkert mer insatt i hårdvara och funktionalitet än gemene man och vet vad du vill ha, och är iPhone exakt vad du behöver och du trivs med iOS så ser jag inget fel med det. Så länge du är nöjd är det ju ett bra köp.

Men faktum är att många, framför allt den yngre generationen, köper den pga märket vilket betyder att Apple lyckats mycket bra som sagt. Och det har väl till stor del att göra med att det är en exklusivare produkt. Om det bara fanns en tillverkare av Android-telefoner och de satsade lika mycket på att släppa väl brandade, mer påkostade och exklusiva telefoner skulle nog läget vara lite mer annorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Jag vet inte om du inser det, men det är bl a den skillnaden jag pekade på. Värdet i ett varumärke kan dock inte alltid översättas i verklig ekonomisk styrka, utan handlar mer om vad den teoretiska kostnaden för att köpa och sätta "klistermärket X" på sin produkt skulle vara. Facebook är ett starkt varumärke, men det är samtidigt svårt att sia om företagets framtid.

Intel har väl också en del jobb kvar innan de tar sig om Pampers!

Pampers och Intel är väl inte riktigt i samma bransch...eller jag missat något?! Kanske Sweclockers gör test av blöjor och våta tvättlappar snart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Fast jag tror nog samtliga tillverkare någon gång eller flera gånger haft mobiler i metall, eller vissa delar i metall.
Metall har inte bara fördelar utan också nackdelar.

Jag hade sätt en mobil helt i kolfiber eller vissa delar av det men som sagt det är inte kostnadseffektivt på långa vägar men starkt + lätt som fan.

Kolfiber är lika ömtåligt som det är starkt beroende på hur det blir behandlat när man använder det.
Kolfiberlaminat är precis som glasfiber känsligt för främst slag. Då materialet är så sprött finns inget direkt flex som kan absorbera kraften i slaget om du tappar den, utan istället bildas sprickor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Entusiast

Samsung har fått en enormt massa uppmärksamhet tack vare Apples stämningar. Folk har fått upp ögonen och undrar vad det Apple är så rädda för. Många inser sedan att det finns värdiga alternativ till Apples produkter.

Om Apple bara hade struntat i stämningarna, så hade situationen säkerligen sett helt annorlunda ut idag.

Har bekanta som inte ens visste att det fanns andra liknande smartphones än iPhone. Dessa människor har trott att "smartphone" var synonymt med iPhone. Med stämningarna, och nyhetsinslagen som följer, så fick dessa reda på att situationen ser annorlunda ut idag än den gjorde när de första iPhone-enheterna kom ut.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Samsung har fått en enormt massa uppmärksamhet tack vare Apples stämningar. Folk har fått upp ögonen och undrar vad det Apple är så rädda för. Många inser sedan att det finns värdiga alternativ till Apples produkter.

Om Apple bara hade struntat i stämningarna, så hade situationen säkerligen sett helt annorlunda ut idag.

Har bekanta som inte ens visste att det fanns andra liknande smartphones än iPhone. Dessa människor har trott att "smartphone" var synonymt med iPhone. Med stämningarna, och nyhetsinslagen som följer, så fick dessa reda på att situationen ser annorlunda ut idag än den gjorde när de första iPhone-enheterna kom ut.

Men gud, du pratar ju som om det vore ren fakta, du vet att samsung och alla andra företag också stämmer varandra minst lika mycket?
Och du vet varför uppmärksamheten kring samsung och apple finns när det gäller stämningar? (För dom är två gigangtiska företag på marknaden!), när samsung stämmer apple så låter det som att dom gör det för något bra och är helt orädda, när apple stämmer samsung så är det för att dom är dumma i huvudet, i alla fall enligt alla samsung eller icke apple-ägare, lite lustigt fenomen tycker jag.

Om man nu inte är så besatt av företag i sig så förstår man rätt enkelt vad det hela handlar om och slipper känna sig dragen till ena företag mer än ett annat och tro gott om det ena och ont om det andra istället för att se vad som egentligen händer.

Visa signatur

Windows 7 Ultimate x64 @ Corsair Force 3 F60
NZXT Phantom 410 - White | Gigabyte Z77X-UD5H WiFi | Intel Core™ i5 3570K @ 5Ghz @ 1.38v Antec Khüler 620 | 12GB 1600Mhz | GTX 560Ti 448Cores 1280MB (Zotac) |

Permalänk

Men dåså ... dax för ytterligare ett nordiskt företag att konka/säljas bort..
All teknologi som Norden varit pionjärer inom har vi snart inte ett enda patent kvar att nyttja. Allt går förlorat till företag som inte drar sej för att utnyttja slavar i arbetsläger - och på så vis får en omoralisk konkurrensfördel gentemot Nordiska företag.

Ericsson har nästan kastat in handuken helt med mobil telefoner (även om vi iofs fortfarande är med o tillverkar ST-Ericsson SoC's .. som inte verkar användas i nån produkt trots PowerVR Rogue grafik).

Nä .. Det blir till att stödköpa Nokia nästa gång för min del, och helst med Zeiss optik så stöttar jag 2 europeiska företag på en gång.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Ska småflickor få mig att titta på deras telefon? Pft.

på vilket sätt är dom småflickor ..? ser ut som gamla kärringar i 20års åldern ..och fula som stryk va dom dessutom. Annars brukar jag gilla asiatiska tjejer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Justbecause:

Pampers och Intel är väl inte riktigt i samma bransch...eller jag missat något?! Kanske Sweclockers gör test av blöjor och våta tvättlappar snart

Skickades från m.sweclockers.com

Om du vill förstår du poängen. Du hänvisade till en lista över varumärken och Samsungs placering, en placering som är i konkurrens med allt mellan blöjor, telecom, bilar osv. Du ville förstärka att Samsung "bara" var på 55:e plats, vilket är totalt irrelevant om du nu verkligen bara är intresserade av företag inom samma bransch (så det blev kanske topp-3 istället?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

på vilket sätt är dom småflickor ..? ser ut som gamla kärringar i 20års åldern ..och fula som stryk va dom dessutom. Annars brukar jag gilla asiatiska tjejer.

LOL!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MQuick:

Men gud, du pratar ju som om det vore ren fakta, du vet att samsung och alla andra företag också stämmer varandra minst lika mycket?
Och du vet varför uppmärksamheten kring samsung och apple finns när det gäller stämningar? (För dom är två gigangtiska företag på marknaden!), när samsung stämmer apple så låter det som att dom gör det för något bra och är helt orädda, när apple stämmer samsung så är det för att dom är dumma i huvudet, i alla fall enligt alla samsung eller icke apple-ägare, lite lustigt fenomen tycker jag.

Om man nu inte är så besatt av företag i sig så förstår man rätt enkelt vad det hela handlar om och slipper känna sig dragen till ena företag mer än ett annat och tro gott om det ena och ont om det andra istället för att se vad som egentligen händer.

Det var inte meningen att låta negativt på något sätt. Trodde inte någon skulle ta illa upp.

Jag vet mycket väl att det är många företag med många patent-tvister, men faktum kvarstår: Apple vs. Samsung är det som synts mest i media, och onekligen fått mest uppmärksamhet.
Som jag tidigare skrev, har jag bekanta som just fått upp ögonen för alternativ till Apples produkter tack vare just denna mediala uppmärksamhet.
Många, med mina bekanta, hade nog inte ens övervägt en Samsung, än mindre Android om det inte vore för just den uppmärksamheten.

Jag vet inte varför du ens blandar in fanboyism (gott/ont, så som du komiskt uttrycker saken) i det jag skrev ovan. Jag själv håller varken för det ena eller det andra. Jag använder det som faller mig mest praktiskt. Jag är ingen märkesmänniska som måste ha skrytmärken hit eller populära märken dit.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Nu är jag ingenjör och inte ekonom, men jag är lite tveksam till att jämföra marknadsandel i andel sålda enheter. Det som är relevant för ett företag är hur mycket pengar de tjänar, alltså vinsten.

Jag skulle kunna starta ett företag som tillverkar världens bästa smartphone, tillverkningskostnaden skulle kanske vara 10000kr/st, och jag säljer den för 1000kr i butik. Jag skulle relativt enkelt få en enorm marknadsandel, enligt det mått som har använts i undersökningen. Men jag skulle också förlora pengar.

Här är ett exempel på en ny artikel som jämför marknadsandelar i vinst. Ganska imponerande av Apple att nå så hög vinst med så liten andel sålda enheter.

Permalänk

alltid synd men dom satte sig där själva

har redan sagt adjö till Nokia. hade hoppats på att min sista Nokia skulle bli N808. men det blev redan N8 owell R.I.P.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erkapekka:

Kan ju vara bara för att du har och välja mellan HTC och Nokia?

Och Samsung? Vad spelar det för roll ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Glad att det går bra för Samsung

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Kolfiber är lika ömtåligt som det är starkt beroende på hur det blir behandlat när man använder det.
Kolfiberlaminat är precis som glasfiber känsligt för främst slag. Då materialet är så sprött finns inget direkt flex som kan absorbera kraften i slaget om du tappar den, utan istället bildas sprickor

Skickades från m.sweclockers.com

Kolfiber är dock starkare än stål, och det finns säkert behandlingar eller blandningar som gör det optimalt.
Du menar att aluminium inte är känslig för slag? , Höm... Då är plast betydligt flexiblare och tål mer.

Jag vet att det finns en bärbar dator från Sony som är gjord i kolfiber, Carbon dock låter det svindyrt.
Motorola har ju Razr som är delvis gjort i Kevlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Kolfiber är dock starkare än stål, och det finns säkert behandlingar eller blandningar som gör det optimalt.
Du menar att aluminium inte är känslig för slag? , Höm... Då är plast betydligt flexiblare och tål mer.

Jag vet att det finns en bärbar dator från Sony som är gjord i kolfiber, Carbon dock låter det svindyrt.
Motorola har ju Razr som är delvis gjort i Kevlar.

Jupp, stämmer bra. Man tillsätter typ expoxi (härdplast) för att göra ordentligt hållbara konstruktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Båda märkena är bra...Dock så finns det ingen dålig smartphone längre..Alla moderna smartphones är bra och fullt dugliga!

Hur man kan kalla Apple eller dess produkter bra förstår jag mig aldrig på.
http://www.stallman.org/apple.html
Mobiler är mer än praktiska lösningar nu förtiden, det är ett sätt att kontrollera vad användaren får göra eller säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Kolfiber är dock starkare än stål, och det finns säkert behandlingar eller blandningar som gör det optimalt.
Du menar att aluminium inte är känslig för slag? , Höm... Då är plast betydligt flexiblare och tål mer.

Jag vet att det finns en bärbar dator från Sony som är gjord i kolfiber, Carbon dock låter det svindyrt.
Motorola har ju Razr som är delvis gjort i Kevlar.

Skrev jag någonstans att aluminium inte är känsligt för slag? Du får nog läsa om allt jag skrev och börja ett par rader högre upp och även förstå det jag skrev om kolfiber. Kevlar är inte ett ämne/material utan ett varumärke för en para-aramid syntetfiber och det är fortfarande lika starkt som ömtåligt.
När det gäller plast vs aluminium så är aluminium mycket tåligare än den plast t.ex Samsung avänder i SGS3, i SGS2 hade de en mycket tåligare konstruktion

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Jupp, stämmer bra. Man tillsätter typ expoxi (härdplast) för att göra ordentligt hållbara konstruktioner.

Men det är ingen garanti för att det inte spricker ifall stöten tar på rätt ställe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Men det är ingen garanti för att det inte spricker ifall stöten tar på rätt ställe

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle mycket väl kunna lägga till ett ytlager med kolfiberväv som klarar av alla smällar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Skulle mycket väl kunna lägga till ett ytlager med kolfiberväv som klarar av alla smällar.

Det kommer ingen tillverkare att göra då det blir för dyrt och risk för att det går söner finns alltid, handlar om hur stötar och smällar tar, kolfiber använder tekniktillverkare saker av för utseendets och viktens skull, inget annat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det kommer ingen tillverkare att göra då det blir för dyrt och risk för att det går söner finns alltid, handlar om hur stötar och smällar tar, kolfiber använder tekniktillverkare saker av för utseendets och viktens skull, inget annat

Skickades från m.sweclockers.com

Så dyrt är det inte, används redan i tex golfklubbor.

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Så dyrt är det inte, används redan i tex golfklubbor.

Ja, och golfklubbor är sjukt dyra.

Permalänk
Medlem

Å andra sidan har väl alla nokias telefoner i stort sett symbian idag.

Om ni säger att det inte är smart beror det isåfall på eran egen intelligens.

Permalänk
Skrivet av lang666:

Å andra sidan har väl alla nokias telefoner i stort sett symbian idag.

Om ni säger att det inte är smart beror det isåfall på eran egen intelligens.

Håller inte med, majoriteten av Nokias telefoner är Windows Phone, dock de mobiler som säljs mest av Nokia är nog de med Symbian, eller som det numera heter, Belle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Så dyrt är det inte, används redan i tex golfklubbor.

Golfklubbor är dyra och är gjorda för att bli lättare och mer följsamma, i dem har det ett syfte...vilket det inte har i mobiler, sen är även golfklubbor ömtåliga, en golfboll väger inte så mycket, men slår du den i backen i svingen så kan den gå av

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Golfklubbor är dyra och är gjorda för att bli lättare och mer följsamma, i dem har det ett syfte...vilket det inte har i mobiler, sen är även golfklubbor ömtåliga, en golfboll väger inte så mycket, men slår du den i backen i svingen så kan den gå av

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet, det finns bilar tillverkade i kolfiber... just saying.

Och vad folk klagar på tjejerna? haha snacka om medial kulturkrock deluxe.

Edit: Själv har jag en SGS2 som jag köpte när den kom ut. Ville egentligen ha en av sharps modeller men de finns ju tyvärr inte att få tag på här. Tycker det är en helt ok telefon. Synd bara att Nokia som sagt gått över till WP8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

De hade ett avtal att bara använda Windows Phone på sina toppmodeller (på de billigare Asha har de serie 40). I gengäld fick de en "gräddfil" med att vara involverat i utvecklingen av systemet framför andra tiilverkare.

På sikt kanske de tjänar på det:
http://www.valuewalk.com/2012/08/microsoft-and-nokia-win-the-...

Windows 8 är bara i startfasen ännu, men lär bli en vanligare syn framöver bland konsumentmarknaden:
http://www.theverge.com/2012/10/30/3576512/windows-8-upgrade-...

Så Elop kanske inte gjorde så fel trots allt.
Det blir ett helt eko system kring Windows 8 där Nokia blir en viktig del också:
http://www.theverge.com/2012/10/30/3576746/microsoft-build-su...

Jag tror Windows 8 blir en hit på plattor och smartphones, även om det kanske går trögare på vanliga PC.

Jo, Elop gjorde fel i att dödförklara allt Nokia hade att erbjuda nästan ett år innan något annat var på plats. Det kan ingen fösvara! Inte konstigt att Nokias marknadsandelar på smartphones har dykt.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128