Gör Windows 8 mer skrivbordsvänlig

Permalänk
Medlem

När det står "(tar oxå bort ModerUI)".
Får det verkligen bort ALLT?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

När det står "(tar oxå bort ModerUI)".
Får det verkligen bort ALLT?

Nej, det gör det inte men du kan välja bort "hörnen" så det inte ploppar fram.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av GaMeR2K5:

Annars rent prestandamässigt så är ju Windows 8 för tillfället faktiskt sämre än Windows 7... iallafall i testerna man har sett. Så att det ska vara mycket förbättringar under skalet är svårt att tro, iallafall när det gäller prestanda. Dock är det väl kanske mest drivrutinsberoende. Dock har ju Windows 8 funnits "färdigt" så pass länge nu trots att den officiella lanseringen var i fredags.

Bit Techs prestandatester påvisade att Win 8 var sämre, men det finns gott om artiklar som visar tvärt om. (Vet inte varför bit techs artikel blivit så uppmärksammad just på swec)

http://www.techspot.com/review/561-windows8-vs-windows7/page2...
http://www.zdnet.com/windows-8-vs-windows-7-benchmarked_p2-70...
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2406668,00.asp

Personligen upplever jag Windows 8 som betydligt mer "snappy" än Win7 i allmänhet också

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Hur gör jag för att få text ovanför mina grupper med tiles som på bilden? Letat febrilt, men hittar verkligen inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwyrlim:

Man kan väll fundera på vad "mer produktivt och mer skrivbordsvänligt" innebär, kanske olika för olika personer, men för min del som inte har en tryckkänslig skärm innebär det att släppa musen och börja använda tangentbordet. Så att lära sig tangentbordsgenvägar kan hjälpa.

http://www.winsupersite.com/article/windows8/master-keyboard-...

Det har du rätt i. Vad som är skrivbordsvänligt är relativt. För mig är exempelvis XP väldigt skrivbordsvänligt. Men även Windows 7 efter lite tweaks.

Jag tar med din länk om tangentbords-genvägar. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

När det står "(tar oxå bort ModerUI)".
Får det verkligen bort ALLT?

Det tar inte bort det, även om det står så. Vad den gör är att den "avaktiverar". Du kommer aldrig se Modern UI. Du loggar in med en gång till skrivbordet. Charms-bar är också avaktiverad.

Permalänk

Få en stor och "snygg" chrome ikon i metro mode, slipp IE's söktjänst.
(Det här kanske inte passar in i tråden, men det låter jag er bestämma!)

http://www.youtube.com/watch?v=TGplftLI9Fo&feature=plcp

http://www.google.com/homepage/windows8/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Nej, det gör det inte men du kan välja bort "hörnen" så det inte ploppar fram.

Skrivet av winosx:

Det tar inte bort det, även om det står så. Vad den gör är att den "avaktiverar". Du kommer aldrig se Modern UI. Du loggar in med en gång till skrivbordet. Charms-bar är också avaktiverad.

Well, det är en början iaf.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av fmalmkvist:

Få en stor och "snygg" chrome ikon i metro mode, slipp IE's söktjänst.
(Det här kanske inte passar in i tråden, men det låter jag er bestämma!)

http://www.youtube.com/watch?v=TGplftLI9Fo&feature=plcp

http://www.google.com/homepage/windows8/

Vet inte riktigt om det har så mycket med skrivbordsmiljön att göra :).

Folk får välja vilken webbläsare de vill :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Well, det är en början iaf.

Ändrade namnet också. "Borttagare" är ju fel. Den tar ju inte bort Modern UI, den skippar det bara.

Permalänk
Medlem

Skönt att jag fann denna tråd!

Tänkte bara fråga, eftersom jag inte satt mig in i det speciellt mycket, ifall det är så att om man använder Metro så ockuperar en app alltid hela skärmytan? EXEMPEL: Du kan alltså inte ha webläsaren uppe och samtidigt ha en konversationsruta på skype som tar upp 1/6 av skärmen på höger sida så du slipper tabba mellan dessa om någon skriver något? Alternativt VLC rullandes i liten ruta där du slökollar något medan du skriver något eller surfar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Skönt att jag fann denna tråd!

Tänkte bara fråga, eftersom jag inte satt mig in i det speciellt mycket, ifall det är så att om man använder Metro så ockuperar en app alltid hela skärmytan? EXEMPEL: Du kan alltså inte ha webläsaren uppe och samtidigt ha en konversationsruta på skype som tar upp 1/6 av skärmen på höger sida så du slipper tabba mellan dessa om någon skriver något? Alternativt VLC rullandes i liten ruta där du slökollar något medan du skriver något eller surfar?

En app ockuperar hela skärmytan så vitt jag vet. Man kan dock ha två appar uppe samtidigt, inte fler.

Hittade detta från en tråd i Neowin
"Metro only works on a single display and even then only two apps can be active inside it at one time."
http://www.neowin.net/forum/topic/1038167-regarding-metro-ui-...

Om någon annan vet hur man kan köra fler appar samtidigt i Metro kan gärna nämna det här :).

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av winosx:

Precis. Exempelvis Hyper-V.

Skrivet av Dahle86:

Själv är jag intresserad av storage pool till htpcn dock gör jag ett försök att gå över till linux istället för att göra det med ZFS, eftersom jag avskyr vart MS är påväg.

Kan ni förklara för en oinsatt vad Hyper-V och Storage Pool är?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Kan ni förklara för en oinsatt vad Hyper-V och Storage Pool är?

Hyper-V = Låter dig köra virtuella maskiner direkt i Windows 8
Storage Pool/Storage Spaces = Om du har flera lagringsmedium (exempelvis 4 externa hårddiskar) kan du kombinera ihop dem till en och samma enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morphond:

Hur gör jag för att få text ovanför mina grupper med tiles som på bilden? Letat febrilt, men hittar verkligen inget.

Håll in ctrl och snurra på mushjulet så du zoomar ut. Högerklicka på gruppen du vill namnge och väll "Namnge grupp".

Visa signatur

Spelar när ungarna sover på en ambitionsnivån av en trött småbarnsförälder(lugnt och fint), mer än jag borde och mindre än jag vill. : iRacing,PlanetSide2,Destiny.
CPU:i5 2500k GPU: MSI GeForce® GTX 780 3GB Gaming Moderplanka: Asus P8Z68-V PRO/GEN3 Skärm: Asus VG278H(behöver 2 till) Ratt: Logitech G27 Mus: Logitech G500 PSU: Corsair CX500 TGB: Ja RAM: Nånting 8MB Oculust Rift: DK2 Konsoll Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwyrlim:

Håll in ctrl och snurra på mushjulet så du zoomar ut. Högerklicka på gruppen du vill namnge och väll "Namnge grupp".

Utmärkt. Tack för det!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av winosx:

Hyper-V = Låter dig köra virtuella maskiner direkt i Windows 8
Storage Pool/Storage Spaces = Om du har flera lagringsmedium (exempelvis 4 externa hårddiskar) kan du kombinera ihop dem till en och samma enhet.

Ok, varför behöver man köra virtuella maskiner som privatperson? Låter som en server-funktion.

Storage pool låter ball dock. Tills en HDD kraschar, vad händer då?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ok, varför behöver man köra virtuella maskiner som privatperson? Låter som en server-funktion.

Det finns bara i Professional och Enterprise versionerna, och sedan kan ju virtualisering vara bra för privatpersoner i vissa fall. Det finns ju användnings områden för virtualisering utanför en serverhall, och att ha en fungerande lösning från start kan man ju inte klaga på även om VirtualBox är ett dugligt alternativ.

Skrivet av Dinoman:

Storage pool låter ball dock. Tills en HDD kraschar, vad händer då?

Här är en förklaring på hur pools fungerar, det beror helt enkelt på hur du väljer att konfigurera din pool.
http://arstechnica.com/information-technology/2012/10/storage...

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Bra initiativ winosx.

Utöver "Skapa en egen start-meny"-tipset så kan man tänka på att..
Har ni en mapp/genväg på skrivbordet t.ex och vill ha den klistrad på taskbaren så går det med om man först högermus på Aktivitetsfältet > Verktygsfält, och bockar för Länkar.
Sen är det bara att dra dit den rackarn.

Passar på att tipsa om Schemaläggaremetoden med så ni alla som inte vet, kan få tyst om natten och lite lägre elräkning kanske.
Dem slopa ju Gadgets och jag har inte sett en App som fixar detta än.
Hur som..

#1 Kontrollpanelen > Administrationsverktyg > Schemaläggaren.
#2 Åtgärd > Skapa aktivitet
#3 Allmänt
Namn = Shutdown
Endast när andvändaren är inloggad. (då slipper ni fylla i lösen, annars alt2)
Kör med högsta privilegier = Japp
Konfigurera för: = Windows 8
#4 Utlösare > Ny
Välj datum/tid = Ok
#5 Åtgärder > Ny
Program eller skript: Shutdown.exe
Lägg till ett argument = /s /f
OK, färdig

Nästa gång så räcker det med att importera er Shutdown och ändra datum/tid bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajjL:

Bra initiativ winosx.

Utöver "Skapa en egen start-meny"-tipset så kan man tänka på att..
Har ni en mapp/genväg på skrivbordet t.ex och vill ha den klistrad på taskbaren så går det med om man först högermus på Aktivitetsfältet > Verktygsfält, och bockar för Länkar.
Sen är det bara att dra dit den rackarn.

Passar på att tipsa om Schemaläggaremetoden med så ni alla som inte vet, kan få tyst om natten och lite lägre elräkning kanske.
Dem slopa ju Gadgets och jag har inte sett en App som fixar detta än.
Hur som..

#1 Kontrollpanelen > Administrationsverktyg > Schemaläggaren.
#2 Åtgärd > Skapa aktivitet
#3 Allmänt
Namn = Shutdown
Endast när andvändaren är inloggad. (då slipper ni fylla i lösen, annars alt2)
Kör med högsta privilegier = Japp
Konfigurera för: = Windows 8
#4 Utlösare > Ny
Välj datum/tid = Ok
#5 Åtgärder > Ny
Program eller skript: Shutdown.exe
Lägg till ett argument = /s /f
OK, färdig

Nästa gång så räcker det med att importera er Shutdown och ändra datum/tid bara.

Kul att du gillar det

Om du vill ha tillbaka gadgets ta en titt på "8Gadget Pack", eller "Desktop Gadgets for Windows 8". Kanske kan vara något?
http://winaero.com/blog/exclisuve-how-to-get-desktop-gadgets-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av winosx:

Kul att du gillar det

Om du vill ha tillbaka gadgets ta en titt på "8Gadget Pack", eller "Desktop Gadgets for Windows 8". Kanske kan vara något?
http://winaero.com/blog/exclisuve-how-to-get-desktop-gadgets-...

Din tråd har potential att minska lite oljud här inne, klart jag uppskattar det.

Mjae, jag andvänder heldre Rainmeter/Speedfan än det där paketet tillsvidare.
Det var bara en timer jag själv saknade och ville tipsa om en tillfällig lösning tills någon snubblar på en trevligare lösning.

Permalänk
Avstängd

Jag tror man vänjer sig och får lära om sig. Även en del kända Linuxföreträdare ger beröm till Windows 8:
http://blogg.idg.se/hogrelius/2012/10/28/windows-8-en-fundera...

Man kan ju ändå stanna kvar vid Windows 7 utan problem om man vill ha ett vanligt skrivbord.

Permalänk
Medlem

Något som skulle kännas väldigt skrivbordsvänligt för mig skulle vara om

- Det fanns en "klocka med datum" som följde med i originalinstsallationen och som inte behöver 3e partsprogram / appar / tiles eller vad det heher.
Någon som har ett fint tips på en klocka man jag skulle kunna använda? Helst inte att man behöver flytta musen till en speciellt plats.

Men hursomhelst är de inte dumt att dom (Microsoft) inte har med det från början? Som funkar både i UI och desktop mode.

En annan sak som jag störde mig på i win7s IEX vers??? (prövade nog uppdatera för att se om de hjäplte, men de är ju tyvärr kvar nu i IEx 10. Anledningen till att jag började använda Chrome under min win7 tid, var till stor del pga:

Zoomar jag in på en sida, te.x vid översikten av forumet. Jag zoomar in med hjälp av ctrl + musscrollen, jag har även prövat med hjälp av IEX inställningen i metro, då jag flyttar musen till höger. Hursom helst så zoomar den in väldigt bra just då. Men när jag klickar upp en ny flik mha. musens scroll knapp, då är de samma storlek och zoom på texten på den nya fliken, som den jag hade på föregående flik före jag zoomade in.

Varför sparas inte den inställningen och varför blir de bara för den sidan jag gör det på? Otroligt irriterande. Orkar inte zooma in på varje sida jag klickar på. Detta gäller inte från random till random sida, utan tillochmed på te.x 10 flikar i sweclockersforum.
Får väl bli google chrome istället, funkade ju på win7. Gick även där att zooma in på just en JAVA del ur ett helt browser fönster med ex. text nedanför java rutan. Har märkt att zoomar jag in java i win8,s IEX, så zoomas texten och allting annat på sidan in också. Inte så som jag beskrev innan. Fast tror inte jag har fått till det med JAVA och UI än, utan enbart i desktop mode tyvärr. Någon som har förslag? Jag googlade faktiskt efter det, före jag skrev det här inlägget. Fick tips om och prövade att lägga in www.adobe.com på ett ställe i internet inställningar. Men de hjälpte tyvärr inte.
Är det någon som har en lösning på mitt ZOOMnings problem eller ska jag tanka annan webbläsare helt enkelt?

Kört win8 i en vecka idag. Blivit mer och mer van och det börjar kännas bra. Inte alls som den först timmen jag satt med det. Har börjat lägga in med "appar" eller genvägar på startbordet, UI. Många leder direkt till en speciell hårddisk och då är man inne i desktopmode och där man vill vara direkt. Plus att det finns med en hel del annat nyttigt på startsidan. Tycker jag iaf.

sorry ifall det blev i helt fel tråd och en del svammel. Men kanske finns fler folk än jag som letar efter ju de här problemen, och när du din vänliga själ tror att du bara har hjälpt mig, så har du egentligen hjälpt 100tals till. Det som är så bra med forum!

Jag kör en stationär dator utan touchscreen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Något som skulle kännas väldigt skrivbordsvänligt för mig skulle vara om

- Det fanns en "klocka med datum" som följde med i originalinstsallationen och som inte behöver 3e partsprogram / appar / tiles eller vad det heher.
Någon som har ett fint tips på en klocka man jag skulle kunna använda? Helst inte att man behöver flytta musen till en speciellt plats.

Men hursomhelst är de inte dumt att dom (Microsoft) inte har med det från början? Som funkar både i UI och desktop mode.

En annan sak som jag störde mig på i win7s IEX vers??? (prövade nog uppdatera för att se om de hjäplte, men de är ju tyvärr kvar nu i IEx 10. Anledningen till att jag började använda Chrome under min win7 tid, var till stor del pga:

Zoomar jag in på en sida, te.x vid översikten av forumet. Jag zoomar in med hjälp av ctrl + musscrollen, jag har även prövat med hjälp av IEX inställningen i metro, då jag flyttar musen till höger. Hursom helst så zoomar den in väldigt bra just då. Men när jag klickar upp en ny flik mha. musens scroll knapp, då är de samma storlek och zoom på texten på den nya fliken, som den jag hade på föregående flik före jag zoomade in.

Varför sparas inte den inställningen och varför blir de bara för den sidan jag gör det på? Otroligt irriterande. Orkar inte zooma in på varje sida jag klickar på. Detta gäller inte från random till random sida, utan tillochmed på te.x 10 flikar i sweclockersforum.
Får väl bli google chrome istället, funkade ju på win7. Gick även där att zooma in på just en JAVA del ur ett helt browser fönster med ex. text nedanför java rutan. Har märkt att zoomar jag in java i win8,s IEX, så zoomas texten och allting annat på sidan in också. Inte så som jag beskrev innan. Fast tror inte jag har fått till det med JAVA och UI än, utan enbart i desktop mode tyvärr. Någon som har förslag? Jag googlade faktiskt efter det, före jag skrev det här inlägget. Fick tips om och prövade att lägga in www.adobe.com på ett ställe i internet inställningar. Men de hjälpte tyvärr inte.
Är det någon som har en lösning på mitt ZOOMnings problem eller ska jag tanka annan webbläsare helt enkelt?

Kört win8 i en vecka idag. Blivit mer och mer van och det börjar kännas bra. Inte alls som den först timmen jag satt med det. Har börjat lägga in med "appar" eller genvägar på startbordet, UI. Många leder direkt till en speciell hårddisk och då är man inne i desktopmode och där man vill vara direkt. Plus att det finns med en hel del annat nyttigt på startsidan. Tycker jag iaf.

sorry ifall det blev i helt fel tråd och en del svammel. Men kanske finns fler folk än jag som letar efter ju de här problemen, och när du din vänliga själ tror att du bara har hjälpt mig, så har du egentligen hjälpt 100tals till. Det som är så bra med forum!

Jag kör en stationär dator utan touchscreen.

Hej Fränkie

Roligt att du gillar tråden :).

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med IE problemet eftersom jag har använt Firefox sedan väldigt länge nu. Det finns en addon för internet explorer som heter ie7pro som gör att du kan tweaka internet explorer. ie7pro har dock inte uppdaterats sedan 2010, men sist jag provade så funka den faktiskt på internet explorer 9. Kanske kan vara ett tips.

Om du inte är nöjd med IE kan du gärna prova Firefox, Google Chrome, Opera eller Maxthon. Du kan också prova Avant Browser som (jag tror) baseras till viss del på internet explorer.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det fungerar bra med metro, det ända jag tycker är omständigt i längden är att man måste flytta pilen rätt mycket eftersom rutorna är i mitten utsprida. Men det är helt logiskt för om man har pekskärm på sin enhet.

Jag kör just nu så här, och jag måste säga att det är smididager än den "Windows 7" startmenyn. Prova gärna, dessutom tycker jag metro stilen ger något extra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag tycker det fungerar bra med metro, det ända jag tycker är omständigt i längden är att man måste flytta pilen rätt mycket eftersom rutorna är i mitten utsprida. Men det är helt logiskt för om man har pekskärm på sin enhet.

Jag kör just nu så här, och jag måste säga att det är smididager än den "Windows 7" startmenyn. Prova gärna, dessutom tycker jag metro stilen ger något extra också.

http://i.imgur.com/Io5yh.png

http://i.imgur.com/Stcpy.jpg

Hur har du gjort för att få det att se ut såhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Hur har du gjort för att få det att se ut såhär?

Start8 http://www.stardock.com/products/start8/

Kostar en liten slant men jag tycker det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Start8 http://www.stardock.com/products/start8/

Kostar en liten slant men jag tycker det är värt det.

Okej tack! Jag trodde du hade metrotema på startmenyn men det är riktiga metro fast bara förminskat va?

EDIT: Någon som vet hur och om det går att få bort SWE som är nere i högra hörnet på taskbaren??

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Okej tack! Jag trodde du hade metrotema på startmenyn men det är riktiga metro fast bara förminskat va?

EDIT: Någon som vet hur och om det går att få bort SWE som är nere i högra hörnet på taskbaren?? http://i.imgur.com/iHC8V.jpg

Prova högerklicka på "SWE" och sedan "stäng språkfältet". Funkar på Windows 7 iallafall, använder inte 8:an för tillfället.

Permalänk
Medlem

Den här tråden är guld värd. Körde in windows 7s explorer som shell till två grannar idag. Fungerar riktigt bra.
Följde explorer 7 länken i huvudposten, suveränt program när man slipper pillra i registret själv och de enkelt kan växla när de vill prova på Modern UI.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro