Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bitfenix lanserar chassiserien Phenom

Permalänk
Medlem

Presentationen var ju katastrofal! Det hade fungerat mycket bättre med en bildserie som visar olika kompatibla setups.

Tycker att man borde kunna anlita en snubbe som faktiskt kan presentera produkten när det handlar om något så snyggt och stort som just den lådan och föregångaren!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Hade de bara varit 20mm smalare... så hade man fått plats med 2st på en rackhylla bredvid varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Nice, speciellt om man vill kunna köra vattenkylning och riktigt kraftfulla komponenter. Dock tycker jag fortfarande det är något stort. Själv har jag byggt en mITX burk med Geforce 670 samt 2700k på under 7 liter, och då är det inte optimerat. Om jag bara får ändan ur och lägger upp hela byggloggen så hoppas jag på att kunna fixa sponsring till en ny burk på under 4 liter med geforce 770 (alt 870 om jag är för seg) och 4700k eller vad motsvarande kan heta. Då blir det visserligen nödvändigt att köra på Asus korta kort, men det finns ju tillgängligt och vilket är bättre än det för riktigt kompakta system.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Trevligt med ett chassi som inte har plats för 30+ HDDs för en gångs skull!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Trevligt med ett chassi som inte har plats för 30+ HDDs för en gångs skull!

Vem behöver 10+ hdds nuförtiden lixom. Du har helt rätt och jag är ganska trött på 3.5" diskar över lag. Det borde vara enklare och lättare att bara köra 2.5" rakt av istället, och msata på moderkortet för enklare saker.

Permalänk
Avstängd

Är 16 cm max längd för psu på matx chassit också?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Vem behöver 10+ hdds nuförtiden lixom. Du har helt rätt och jag är ganska trött på 3.5" diskar över lag. Det borde vara enklare och lättare att bara köra 2.5" rakt av istället, och msata på moderkortet för enklare saker.

Me, that´s who...

Jo jag vet det är intre optimalt etc.. etc.. men detr finns ju inga HD´s på 10TB el mer så vad gör man?

Lever tight i liten lägenhet också så har inte byggt dedikerad server ännu mest pga platsutrymme, har funderat på det dock och måste bli av förr eller senare antar jag men? Dock sjukt sugen på ett micro ATX el mindre chassi nästa uppgradering och då blir det ju ofrånkomligt att bygge dedikerad server antar jag hehe..

Chassit i recentionen är inte 100% vad jag söker men en bra bit på vägen ifrån mitt gamla ATCS 840 som är alldeles för stort, rymmer dock min PA120.3 (gamla spacingen på 25mm) utan problem. Man kan inte få allt antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Ingen möjlighet till installera en optisk läsare? Bara jag som använder sån fortfarande? Synd. BitFenix har många snygga små-chassin men inga med läsare.

Ja det är bara du.
Köp en Extern USB 3.0 läsare istället så har du när du behöver, skivor är ett rätt dött medium hos mig, vet inte hur det ser ut hos dig dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Är inte namnet "Phenom" inte patentskyddat eller vad det nu heter? Copyright skyddat, osv?

AMD stjäl ju produktnamn till höger och vänster så Bitfenix passar väl på de också.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

AMD stjäl ju produktnamn till höger och vänster så Bitfenix passar väl på de också.

Har du något exempel?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Har du något exempel?

Fo3

Radeon 280

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

AMD stjäl ju produktnamn till höger och vänster så Bitfenix passar väl på de också.

Skrivet av FatherOfThree:

Har du något exempel?

Fo3

Skrivet av RaZman:

Radeon 280

Visste inte att Radeon var stulet...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Jag skulle vilja se denna (men kanske med lite snyggare front och designad för att stå på högkant):

SilverStone Raven Mini-ITX

Mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Ser onekligen mycket trevliga ut, men är inte helt övertygad om PSU-lösningen i mATX-lådan.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Phenom Micro-ATX, ja tack :D.

Håller med. Presentationen är ju visserligen extremt amatörmässigt producerad och genomförd, men produkterna ser ju riktigt intressanta och fina ut.

Tror det inom ett års tid får bli ett bygge med mATX-modellen för min del. Har tidigare funderat på ett Prodigy-M, men inte gillat att den haft fult uttag på fronten för en gammaldags 5,25" optisk enhet. Ska de absolut ta upp plats inne i chassit för en optisk enhet, och ha en förfulande inmatning på fronten så måste det åtminstonde vara en platsbesparande slim line och lite mer diskret slot-in (annars går sådana chassin helt bort för mig).

Detta kan dock bli riktigt intressant! Ser ut att vara en hyfsad kombination av ett både praktiskt och snyggt mATX-chassie.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag hade hellre sett en PSU-lösning som i Sugo SG10B:

Gillar detta chassie på många punkter. Dock inte helt nöjd med det rent estetiskt.

Hade de plockat bort alla fula knappar och kontakter på framsidan (eller dolt bakom en lucka eller förflyttat till sidan), samt även tagit bort den fula utbuktningen på höger sidoplåt (sticker upp några millimeter precis vid sidan av nätagget) så hade detta varit ett givet köp. Riktigt fint mATX-chassie i övrigt.

Mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen att vissa tillverkare vågar gå ifrån den där klassiska, urtråkiga och rent av slösaktiga midi-towerdesignen. De här versionerna var riktigt snygga!

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Visste inte att Radeon var stulet...

Fo3

Är det inte bättre att skriva din signatur där den ska vara?

Permalänk

Varför... Vad är det jag missar? Visst säger han att fläktarna i botten och baksidan blåser ut? Dvs. Toppen drar in.
Vad är de för logik jag missar när jag vet att värme stiger?

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Snyggaste chassit jag sett på länge!

Visa signatur

||NZXT Phantom 410||ASUS P8Z77-V||i7 3770K @ 4.2GHz||8 GB Corsair Vegeance LP 1600MHz||Gigabyte GTX 670 2Gb OC||Corsiar CX600||Intel 520 120GB SSD||

Roses are red, My screen is blue

I sit here wondering, WTF did I do

Permalänk
Medlem

Finns en helt ok recension att kolla på här: http://www.youtube.com/watch?v=NyTFQsIJVgI
Synd att de missat kabeldragningshål och fläktfilter i botten. Man kanske får vända chassit upp och ner?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Ja det är bara du.
Köp en Extern USB 3.0 läsare istället så har du när du behöver, skivor är ett rätt dött medium hos mig, vet inte hur det ser ut hos dig dock.

Hyllmeter efter hyllmeter med spel. Händer titt som tätt att man dammar av en skiva och spelar en klassiker.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en ordentlig genomgång av µATX-chassiena i både Prodigy- och Phenom-serien av Sweclockers. När det gäller ordentliga sådana så har ovanstående Youtube-video inte en chans emot chassieexperten Jonas. Hoppas att SweC får in dessa för test snart.

Mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hyllmeter efter hyllmeter med spel. Händer titt som tätt att man dammar av en skiva och spelar en klassiker.

Själv har jag samma problem, min BD-brännare sitter i HTPCn i ett litet SUGO SG02, men det har visat sig att man inte kan köra t.ex. WoW utan att överhetta CPUn, trots att jag modifierat kylningen en hel del. Just att nätdelen sitter över CPUn i många chassin är ju heldumt.

Jag skulle vilja ha ett chassi med nätdelen under en fullstor 5,25-plats så jag kan fortsätta kolla köp-DVD och Bluray med läsaren, men ändå få plats med en vettig CPU-kylare ifall man ligger sjuk hemma och vill spela spel i sängen.

Jag får väl antingen skaffa en separat blurayspelare nu när de är såpass billiga, eller såga isär min låda ännu mer så jag kan flytta runt nätdelen inuti. Får bli ett helgprojekt

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Köpte ett Phenom m-itx från inet. Kan bara säga att jag är riktigt missnöjd. Hörlurs och mic uttagen på sidan är av riktigt kass kvalité får pressa in kontakterna hårt för att det ska fungera. Båda mina chassi sidor sitter även löst. Fläktgallret på ovansidan går knappt att få dit efter man tagit av det. Kan mycket väl vara ett måndags ex men för mycket fel för att jag ska tro det. Rekommenderar ingen att köpa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izken:

Köpte ett Phenom m-itx från inet. Kan bara säga att jag är riktigt missnöjd. Hörlurs och mic uttagen på sidan är av riktigt kass kvalité får pressa in kontakterna hårt för att det ska fungera. Båda mina chassi sidor sitter även löst. Fläktgallret på ovansidan går knappt att få dit efter man tagit av det. Kan mycket väl vara ett måndags ex men för mycket fel för att jag ska tro det. Rekommenderar ingen att köpa det.

Fint att du återkopplar om chassiet. Kanske dags att kika på något alternativ ifrån SilverStone eller Fractal Design istället.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Silentpcreview recenserade just phenom MiniITX versionen:
http://www.silentpcreview.com/article1372-page1.html
De kritiserar det rätt hårt pga den begränsade ventilationen (speciellt den restriktiva fronten) och de sladdriga HD-vaggorna.
Synd på lådor med sån potential

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Beställde ett;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4241491/2013-12-09

Läst att det klagas på kylningen. Kommer det bli ett problem för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Beställde ett;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4241491/2013-12-09

Läst att det klagas på kylningen. Kommer det bli ett problem för mig?

Hmm, Micro-versionen verkar ha ordentlig ventilation i botten. Får du värmeproblem så borde du kunna fixa det genom att få till ett flöde mellan botten och toppen som blir hyfsat bra, så det kan nog bli ok... Frågan är om man ska köra flödet nerifrån och upp eller tvärtom

Tänk lite på den restriktiva fronten när du sätter in nätagget: om du sätter nätagget för att ta luft utifrån via fronten så lär det inte få in mycket luft ...
Om du är beredd att karva lite i frontpanelen (öppna upp hålet i botten och kanske öppna upp lite fler hår där bakom gallret på sidorna) så kan det kanske funka att ha agget åt det hållet, men annars vet jag inte om jag skulle vilja ha agget i den riktningen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, Micro-versionen verkar ha ordentlig ventilation i botten. Får du värmeproblem så borde du kunna fixa det genom att få till ett flöde mellan botten och toppen som blir hyfsat bra, så det kan nog bli ok... Frågan är om man ska köra flödet nerifrån och upp eller tvärtom

Tänk lite på den restriktiva fronten när du sätter in nätagget: om du sätter nätagget för att ta luft utifrån via fronten så lär det inte få in mycket luft ...
Om du är beredd att karva lite i frontpanelen (öppna upp hålet i botten och kanske öppna upp lite fler hår där bakom gallret på sidorna) så kan det kanske funka att ha agget åt det hållet, men annars vet jag inte om jag skulle vilja ha agget i den riktningen.

Jag utnyttjade montering, så det är inet som kommer sätta ihop datorn. Borde man köpa till en extra fläkt att montera i toppen? det verkar dock som att i botten så pumpar den ut luft, vilket verkar dumt eftersom det trotsar det naturliga flödet. Hoppas verkligen inte jag få problem med överhettning pga av chassit.