Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Fast det känns väl tveksamt att ett nerbantat titan skulle slå 290x som i sin tur slår titan?

Grymt jobbat AMD!

Skickades från m.sweclockers.com

780 Ti ska enligt nVidia själva vara det bästa och snabbaste grafikkortet de någonsin gjort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Bra att "micro stuttering" problemet verkar någorlunda löst, synd att referens kylaren verkar lite undermålig... men kortets storlek borde innebära att Asus, MSI, Gigabyte med flera borde ha egna kyl lösningar inom kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

hmm, vet i fan asså, står i valet mellan R9 280X och R9 290X typ, om jag köper ett 280X så kan jag tänka mig att köra crossfire i framtiden, 290X blir det inte crossfire med...

280X Asus kostar typ 3000:- och 290X kostar då 4790 för referensmodellen alltså upp mot 5200:- för en Asus modell där.

290X är runt 3-35% bättre i alla spel än 280X... Hmm... Har en Asus bräda som kan ta 4 grafikkort liggandes och sedan min i5 2500k och 1000w nätagg. Om jag kör typ Cod Ghost och lite Bf4 i high kan det funka bra då med 280X ?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

mitt fel, väldigt gammal signatur, har nu faktiskt uppdaterat den! ;D
upplösning i nuläget är 1080 på en 27" men intresset finns nog att uppgradera till en 1440 snart nog, dock aldrig flera skärmar.

Ok

1080p sätter press på din cpu , 1440p sätter press på gpu :=)

Bf4 beta fungerar iaf på min burk i 1440p utan problem, Konstant 60? tveksamt men normalt 65-75 med dippar ibland till 40 , max settings.
I 1080p så är det ännu bättre.

Ska du köpa så köp 290x så borde det inte vara några problem, men som vissa säger vänta på 2a parts kylare så slipper du spela inne i en turbin

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Ljudnivå är det viktigaste! Köper aldrig hem en hårfön igen!
Väntar tills msi släpper med riktig kylare istället!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av bmwMoMmo:

meeeh ... bra med konkurrens men vad de flesta inte inser är att AMD har pressat detta kort till max för att kunna tävla med ett år gamla Titan från nVidia.

R9-290X är det varmaste kortet i testet.
R9-290X är en av de högsta i ljudnivå.
R9-290X drar högst energi av singel-GPU korten i testet.

Nu förstår man varför AMD pratade mest om "TruaAudio" istället för grafikprestanda i deras presskonferens.

nuff said...

+1

Just därför man blir besviken på AMD igen. Inte många som verkar förstå det att FPS inte är allt... Så jäkla synd att R9 290X inte kunde prestera bättre på just ljudnivå/ström/värme. Då hade detta kort varit på samma nivå som 780/Titan. Men det är ganska långt ifrån...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Fast det känns väl tveksamt att ett nerbantat titan skulle slå 290x som i sin tur slår titan?

Grymt jobbat AMD!

Skickades från m.sweclockers.com

Ämnet har diskuterats hett här på forumet i veckan och många hävdar att 780Ti är deras nya flagskepp. Titan går inte att köpa längre och håller på att fasas ut.
Nvidia har själv sagt att det är deras snabbaste gpu någonsin.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Trevligt men också halvtråkigt.
Drar jämt skägg med titan så ingen är herre på täppan/prestandakung eller kan utnämnas som det om man vill framstå som seriös då enstaka FPS/poäng hit eller dit är väl inom felmarginal, trevligt för det öppnar för rea på titan så man kan dra hem trean till rånarpris.
Medioker minst sagt överklockning är tråkigt men visar hur nära gränsen AMD dragit sig för att hänga med och klockning är halva nöjet.
Summa summarum det som nu händer nu är att Nvidas svar 780Ti troligen blir ett "äkta mini titan", dvs titan fast med 3GB vram samt 10-30MHz högre klockfrekvens för att dels ha övertag/matcha 290x samt hålla löftet om "bästa och snabbaste kortet hittills".
Nvidia kan sälja det kortet med förlust om dom känner för det "bara för att" faktorn existerar.
MEN inge sund människa kör ett titan oklockat och minst 1100MHz är rimligt att dessa klarar med GPU bugg2, uppåt 1200 utan bugg vilket ökar försprånget för en korrekt jämförelse med maxklock mot maxklock då jag starkt tvivlar att det finns utrymme att pressa 290X mera med eller utan vattenkylning, extremkylning är orelevant.

Permalänk
Medlem

Det enda jag är besviken på är att de inte lagt mer krut på referenskylaren.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nej tack, ingen hårfön för mig denna gången

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Inaktiv

Tack för en välskriven och mycket intressant recension, äntligen är väntan över och jag ser fram emot fler kommentarer och subjektiva åsikter i fredagspanelen imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Det enda jag är besviken på är att de inte lagt mer krut på referenskylaren.

Jag blev grymt besviken på kylaren, finns ingen premium känsla alls :/

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten92:

Blir ett långt toabesök idag på jobbet!

Skickades från m.sweclockers.com

Haha. Känner igen mig på den fronten

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk

NU ÄR DET JUL IGEN...NU ÄR DET JUL IGEN...TRALLA LALLA !
Den kom tidigt i år!

Bra jobbet AMD ! En GPU för framtiden.
DX11.2 . Bättre och modernare frekvens kontroll. mm
Med ett underbart pris. 400euro+moms får jag till ~4400:-
Som start. Och vad blir priset när GTX 780 Ti kommer ?

Och sedan de gamla vanliga lanserings "problemen" som båda har problem med:

*Dålig referenskylare. Check! Speciellt AMD har en förmåga att gör dåliga referenkylare. (ok Nvidia är inte mycket bättre)

*Problem med mjukvara. Check! I detta fallet är det Powertune och Overdrive.

*Högt intro pris hos handlarna. Check! Där brukar Nvidia vara värre.

*Leverans problem! Check! Ok jag förstår att det tar tid att bygga upp produktionen, men...

Hoppas att problemen är lösta tills mitten av november.

Slutligen: Det står "SEPTEMBER 2013 | UNDER EMBARGO " längst ner på bilderna. Har SweC suttit med kortet sedan slutet av September ?
Gissar att det har kliat i publicerings fingrarna.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

780 Ti ska enligt nVidia själva vara det bästa och snabbaste grafikkortet de någonsin gjort.

Kul att höra och precis vad jag hade förväntat mig, Dom flesta säger att det ska vara ett nerbantat Titan, Men det finns ju inte direkt någon lucka att fylla mellan 780 och Titan.

On topic, Kul att se att AMD lever upp till förväntningarna, Känns som att det äntligen händer nåt på grafikkortsmarknaden, Referenskylaren verkar inte vara så imponerande till 290X, Men sen är det ju inte många som är intresserad av referenskylare heller

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

4700? Fan vilken superdeal!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

OMFG. Finally is the god damn thing being released! Efter alla dessa leaks och förväntningar i över ett halv år så känns det gött att dem nu är ute. Tack swec för att jag har en anledning att gå upp på morgonen

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
Skrivet av Hardy:

Vänta bara tills nvidia GTX 780Ti kommer ut ;),släng dig i väggen r9 290x...

Vänta bara tills amd R9 290x boost kommer ut släng dig i väggen GTX 780Ti

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem

Intressant prissättning helt klart. Prestandan var väl inte helt övertygande, men det ska bli intressant att se hur kortet presterar med nyare titlar som battlefield 4. blir nog ingen uppgradering för mig i dagsläget.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Som synes räcker inte ett grafikkort till, klarar inte ens av 60 FPS i flera titlar, har du en 120 Hz skärm till FPS spelen så är det kört även i dom det klarar av bra.

Battlefield 3
Average: 94 FPS
Minimum: 90 FPS

Far Cry 3
Average: 55 FPS
Minimum: 46 FPS

Bioshock Infinite
Average: 96 FPS
Minimum: 84 FPS

Metro: Last Light
Average: 74 FPS
Minimum: 37 FPS

Tomb Raider
Average: 93 FPS
Minimum: 76 FPS

Hitman: Absolution
Average: 54 FPS
Minimum: 44 FPS

Sleeping Dogs
Average: 70 FPS
Minimum: 48 FPS

Anno 2070
Average: 96 FPS
Minimum: 63 FPS

Renderingstiderna är en enorm förbättring, men fortfarande ett problem i flera spel, t.ex. första stunden i Battlefield 3 och precis lika illa i Far Cry 3, Hitman: Absolution och Anno 2070 som 7970 GHz

Dom har mycket kvar att jobba på innan det blir till Nvidia nivåer, detta är ett enormt problem för mer seriösa spelare, att t.ex. sitta och spela ett FPS på proffsnivå med ett AMD kort som har märkbar stuttering i 120Hz får bara inte förekomma, då är AMD uteslutet direkt, Nvidia som gäller utan att behöva fundera.

Som sagt även om R9 290X är den snabbaste GPUn i standardutförande, så krävs det 2 kort för att klara av alla spel på marknaden på högsta, och det endast i 1920x1080.

Och 7970 GHz led av ännu värre renderingstider i Crossfire, vilket gjorde att köpte du ett till kort blev flera titlar nästan ospelbara för vissa personer, så inte mycket man kan göra i den sitsen förutom att byta till Nvidia.

I flera spel så betéer sig 290X precis som 7970 GHz, vilket tyder på att det kan bli ännu värre renderingstider i Crossfire precis som tidigare, alltså är det iallafall för mig helt uteslutet, jag hade hoppats AMD kunde löst detta helt och hållet vid detta laget, dom släppte sina test drivrutiner med frame pacing tidigare i år, vilket var på rätt spår men att dom fortfarande inte löst det till releasen av deras nya monster GPU, hade hoppats på mer.

Om vi bortser från renderingstiderna och priserna, varför skulle jag välja 290X över 780/Titan?

780 har 3GB (288 GB/s)
290X har 4GB (320 GB/s)
Titan har 6GB (288 GB/s)

3 mot 4 GB kommer inte spela roll på flera år, och då kommer man byta grafikkort ändå, 4K är en riktigt onödigt för mer seriösa gamers, du kan tvinga på transparent kantutjämning utanför spelet för att få bildkvaliten till samma nivå som en 4K skärm, lycka till att köra 4k samtidigt som du tvingar på transparent kantutjämning, kommer bli samma bildkvalitet men 4K kommer dra enormt mycket mer prestanda.

I vissa få spel där kantutjämning ej kan tvingas, visst, 4K kommer se bättre ut men det kommer vara få titlar och är det värt alla pengarna? Knappast. Kommer bli tungt att spela in filmer dessutom som många gör, inget man direkt skulle vilja ha för streaming heller.

Så vi kan säga att under tiden 290X ligger i toppen så spelar dessa extra 1GB inte någon som helst roll, inte ens för folk som kör på 3 skärmar (5760x1080), 3GB räcker mer än väl i så gott som alla titlar på marknaden, 6GB är overkill.

AMD TrueAudio, svårt att säga något om det nu, men det känns inte som det kommer komma i så pass många titlar att det är något att basera sitt köp på, samma gäller alltså där, om ett par år när så pass många titlar stöder det att du skulle vilja ha det så kommer AMD ha kört ut 1-2 nyare generationer så att det är dags att uppgradera igen.

Mantle är inte heller något att hänga i granen, som det ser ut nu närmsta året så blir det bara Frostbite som tar nytta av det, och den skillnaden är inget speciellt, kommer gå galant att spela utan Mantle, speciellt om du har 2st bättre grafikkort så kommer du redan ligga på 120 FPS konstant utan Mantle.

DX11.2, för tidigt att säga hur det påverkar oss den närmsta tiden, mer eller mindre så vet vi att det är på gång, dvs inte direkt någonting att ens behöva fundera på just nu.

Så, om dessa saker inte påverkar köpet, då kan vi återgå till priset.

GTX 780 kostar fortfarande för tillfället över 5000kr och presterar märkbart sämre än R9 290X, Nvidia har redan sagt att dom ska prissänka både 780 och Titan omkring lanseringen av 290X, alltså är det dags nu. Både Titan och 780 har varit kraftigt överprissatta, just för att dom har kunnat, inte varit någon konkurrens från AMD förens nu, det går alltså inte att jämföra priserna just idag, 290X (4790kr) mot Titan (7795kr), med tanke på att 290X utpresterade Titan så är det ganska logiskt att Titan borde kosta mindre än 290X eller hur? Alltså ska vi inte börja bråka om att Titan är tusenlappar dyrare, för vilken sekund som helst kommer det prissänkas till en realistisk nivå.

Angående GTX 780, det är här det blir intressant, om 290X hamnar på 4795kr och presterar märkbart bättre så är det mer än rimligt att det skulle sänkas till närmare 3995kr, kanske till och med lägre om vi har tur, beroende på vad R9 290 kommer kosta, gissningsvis ~4000kr.

Så, vad är det man ska köpa om man räknar bort renderingstiderna? Om vi säger att Titan sänks till 4995-5495kr, då det presterar mer eller mindre lika och har 2GB mer minne, enligt SweClockers test presterar dom även nästan precis lika överklockade, så om dom kostar nästan lika, presterar nästan lika, vad avgör vilket skulle du köpa? Vi måste då återgå till renderingstiderna, enda som kan avgöra, och här vet vi sedan tidigare att AMD förlorar, så vinnaren blir då Titan, sen har jag inte ens tagit upp drivrutinerna, Nvidia uppdaterar klart oftare och har generellt sett mindre strul, även om Nvidia inte alltid lyckas med varje drivrutin, så går det inte att förneka att dom går ut som vinnare.

Tillbaka till GTX 780, om priset då hamnar en tusing under R9 290X, så är det knappast värt dom där extra procenten för en hel tusenlapp, som sagt, spelar ingen roll vilket av dessa två kort du tar, så klarar inte något av dom ensamt av titlarna i början av denna post i 1920x1080. Dvs måste skaffa två, då är det lika bra att köpa 2st 780 för 8000kr än 2st 290X för 10.000kr, för saken är att 2st 780 är så pass kraftiga redan att du inte kommer ha 120 FPS, utan kan ha ända upp till 150 FPS, om då 2st 290X ligger på 170 FPS så är dom extra FPS'en bortkastade, dessa 2000kr blev alltså knappt någon prestanda alls, för dom där 2000kr kan man köpa 2st vattenblock med backplates och överklocka ännu mer, då presterar plötsligt 780 korten nästan/lika som 2st överklockade 290X på luft, alltså kommer 780 ut som vinnare här också, och spelar du på 3 skärmar eller 4K, då kanske inte 2st 290X klarar av det heller, då måste du köpa 3st kort ändå, då är vi tillbaka med 3st 780 för 12.000kr eller 3st 290X för 15.000kr, det är inte värt det helt enkelt.

Sen måste jag ju påpeka att renderingstiderna med 3st 290X kan vara katastrofala, men får invänta recensioner med 3-4 kort och se hur dom betéer sig helt enkelt innan vi börjar kritisera det.

Får inte glömma GTX 780 Ti heller, fast jo, det är ju precis det vi vill, det kortet är ett ~"forced filler kort" som ska stå mot/mellan 290-290X är det tänkt, det kommer inte vara märkbar skillnad mellan det och ett standard 780, men märkbart högre prislapp, dvs ingenting att ens fundera på enligt mig, det positiva med Ti är att priserna på standard 780 kommer gå ner ytterligare.

Nej, AMD har imponerande prestanda siffror, men det räcker inte. Nvidia fortsätter att ligga på topp, det bästa man kan köpa i dagsläget och dom kommande två månaderna är utan tvekan GTX 780 3GB som förhoppningsvis hamnar på en riktigt fin prislapp, det är det många väntat på ända sedan Titan lanserades, en värdig uppföljare till GTX 580 enligt mig.

Hoppas detta har hjälpt några att komma närmare ett grafikkort som kan vara intressant att kika efter under Julhandeln

P.S. GTX 780 Classified/Lightning är custom PCB med upplåst volt och extra BIOS, går att överklocka så att dom presterar bättre än ett överklockat Titan, speciellt med vattenblock så sopar det mattan med ett 290X också, för en tusenlapp mindre eller samma pris med vattenblock redan på, kan vara en funderare

Ser även att flera nämner Battlefield 4, det går att få tag på BF4 + Premium löst på diverse sätt för runt 450kr totalt för båda, Nvidia har flertalet kort där du får upp till 3 Spel med, dom tre kan du säkerligen sälja för ett par hundra och köpa BF4 för istället, lite krångel men det lönar sig absolut. (Enligt Webhallen tar AMD 200kr för BF4 bas nyckel, ej limited/premium medföljer) Du kan få tag på en lös BF4 bas nyckel för 250-300kr, med tanke på dessa 200kr som är pålagda av AMD, så är det faktiskt inte direkt en bra deal, kostar dig 50-100kr extra att köpa ett 290X utan BF4 och spelet separat.

Dold text

Tack för den sammanfattningen zhrooms, bra skrivet.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten92:

Blir ett långt toabesök idag på jobbet!

Skickades från m.sweclockers.com

Blev du så till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Jag skrev ju det att det var dubbla GPUer på ett kort? och borde ju ses som ett ..

Ska man köra CF så Lär ju GTX 690 SLI dansa om ändå . .

Man jämför aldrig 1 GPU med 2 GPUer. Speciellt inte efter bara en generation.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Dags för uppgradering då!! Amd ftw..

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför någon skulle köpa titan eller 780 nu. Priserna måste ändras för att kontra 290x rejält. Jag köper alltid den tillverkare som ger mest för pengarna och ingen kan slå 290x i toppsegment nu.

Visa signatur

// Windows 11 64 Bit // i7 12700K 3,6Ghz // // ASUS M3A78-T // 32 GB DDR4 // 6800 XT // Samsung 970 Evo Plus 2TB // Fractal Design Define 7 // MSI MPG341CQR 3440x1440p 165hz//

Permalänk
Medlem

Tänkte gå ner att köpa ett 280X men detta får mig att fundera! Blir nog ett 290X grymt kul att se från AMD. Börjar nästan bli en AMD fanboy känner jag.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Well fucking done AMD!
Trodde inte i mina djupaste drömmar att AMD skulle lyckas att dra ner självaste TITAN.
Oerhört oroväckande dock att renderingstiderna FORTFARANDE är ett problem, måste vara lidande att köra CF.

Hoppas att priserna faktiskt lägger sig runt det rekommenderade priset nu också..

Permalänk

AMD snor prestandakronan med minimal marginal, Jag undrar hur ett eventuellt TOP kort från asus kommer att prestera jämfört med referensen. Det känns ju som att kortet hålls tillbaka av den kassa kylaren.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

När kommer customkylare till r9 290x?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Lite jämförelse i 3dmark med mitt titan
Firestrike:
http://www.3dmark.com/fs/948944 standar

Liten jämförelse i 3dmark med mina 7950
Firestrike:
http://www.3dmark.com/compare/fs/948944/fs/1032791

Har dig som "compare" där, till vänster.

Varför postar jag detta?
Ingen aning och jag förstod inte varför du postade ditt resultat heller...

Skrivet av fantomsmurfen:

780 Ti ska enligt nVidia själva vara det bästa och snabbaste grafikkortet de någonsin gjort.

Intressant. Konkurrens är bra, som sagt.

Skrivet av antepannte:

Det enda jag är besviken på är att de inte lagt mer krut på referenskylaren.

Håller med, riktigt illa.
Sen är jag lite tveksam till AMDs tempgräns om 95c, är inte det väldigt högt?
Borde påverka livslängd, men kanske ändå inte så mycket att det dör innan man ändå ska skaffa nytt kanske?

Skrivet av Nimrood:

Intressant prissättning helt klart. Prestandan var väl inte helt övertygande, men det ska bli intressant att se hur kortet presterar med nyare titlar som battlefield 4. blir nog ingen uppgradering för mig i dagsläget.

Prestandan inte helt övertygande?
Nä ser man grönt så gör man.

Inte många som har nämnt det men, bra artikel Swec, tack!

Roligt också att se zhrooms på hugget och ta fram den gröna skölden. Jösses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

AMD snor prestandakronan med minimal marginal, Jag undrar hur ett eventuellt TOP kort från asus kommer att prestera jämfört med referensen. Det känns ju som att kortet hålls tillbaka av den kassa kylaren.

780 Ti kommer om några veckor och ska vara bättre än Titan så det blir förmodligen en kort tid på toppen för AMD.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p