Oculus Rift för konsumenter får högre upplösning än 1080p

Permalänk
Melding Plague

Oculus Rift för konsumenter får högre upplösning än 1080p

Den senaste utvecklingsversionen av Oculus Rift tar steget till 1 920 x 1 080 pixlar, men vid den skarpa lanseringen ska VR-glasögonen utrustas med högre upplösning än så.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

va fan och detta skrivs nu...

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

va fan och detta skrivs nu...

Har varit känt rätt länge.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Blir drygt att dricka bärs med den där och behöva ta av sig hela tiden för att hemta mer samt att missa bordet osv xD

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv

Och jag bara sitter här och dreglar.. :3

Permalänk
Medlem

Jag hoppas och tror att Rift kommer bli nästa stora revolution inom gaming
Har inte haft möjligheten att prova enheten än, men det verkar ju hur coolt som helst.

Permalänk
Medlem

Jaha? Jag menar, coolt men ändå är det väl inte många som har maskiner vilka pallar maxa grafik och köra 3D i upplösningar över 1080p.

Jag tror stenhårt på konceptet men känns som optimala här hade varit att erbjuda 2-3 alternativ vad gäller upplösning.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Discokungen
Skrivet av thunderboy88:

va fan och detta skrivs nu...

Det är ingen nyhet? Du kan ju avbeställa annars. Man köper inte devkit om man inte verkligen måste ha det NU.

Skrivet av subruz:

Jaha? Jag menar, coolt men ändå är det väl inte många som har maskiner vilka pallar maxa grafik och köra 3D i upplösningar över 1080p.

Jag tror stenhårt på konceptet men känns som optimala här hade varit att erbjuda 2-3 alternativ vad gäller upplösning.

Tekniskt sett så behöver du bara rendera 2560*1440 i 60Hz. Halva bildytan är för ena ögat och andra halvan är för andra ögat, det är inte exakt samma bilder så det ger 3D. Alltså behöver man inte starkare än en som kan köra 2560*1440 i 60Hz, som sagt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Jaha? Jag menar, coolt men ändå är det väl inte många som har maskiner vilka pallar maxa grafik och köra 3D i upplösningar över 1080p.

Jag tror stenhårt på konceptet men känns som optimala här hade varit att erbjuda 2-3 alternativ vad gäller upplösning.

Nu vet inte jag hur mycket speciella krav som ställs på hårdvara vid användande av Rift, men att köra ett vanligt spel i 1080p idag är ju inga större problem. Om man mot förmodan har en dator som inte pallar borde det väl gå att ställa ner upplösning/effekter precis som vanligt.

Dock är jag nog beredd att påstå att de som köper Rift är entusiaster som vet vad dom vill ha och är medvetna om kraven.

Permalänk
Medlem

Det här blir bara häftigare och häftigare. Nu blir man ju nästan tvungen att lägga pengar från ett eventuellt sommarjobb på en rift och ett riktigt maffigt grafikkort.

Skrivet av Flamso:

Tekniskt sett så behöver du bara rendera 2560*1440 i 60Hz. Halva bildytan är för ena ögat och andra halvan är för andra ögat, det är inte exakt samma bilder så det ger 3D. Alltså behöver man inte starkare än en som kan köra 2560*1440 i 60Hz, som sagt.

Borde det inte bli närmare 1280*1440 i 120hz iom att den måste rendera en bild för vardera öga?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Vilken fps ligger normala mobilskärmar på?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
99:e percentilen

Viktigt! 2560x1440 är absolut minimum för en sådan produkt, som jag skrivit några gånger tidigare.

Skrivet av IceDread:

Blir drygt att dricka bärs med den där och behöva ta av sig hela tiden för att hemta mer samt att missa bordet osv xD

Hehe, ja, risken finns väl att Rift leder till en våg av "jag spillde ut x över tangentbordet/datorn"-trådar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hag.com:

Borde det inte bli närmare 1280*1440 i 120hz iom att den måste rendera en bild för vardera öga?

Ska man spela i 120 Hz med ett Oculus Rift behöver man rendera, överföra och visa 2560x1440 @ 120 Hz. Ska man spela i 60 Hz räcker det med 2560x1440 @ 60 Hz. Denna bildyta är uppdelad mellan ögonen och det behövs därmed inte dubbelt så hög framerate för 3D.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Ska man spela i 120 Hz med ett Oculus Rift behöver man rendera, överföra och visa 2560x1440 @ 120 Hz. Ska man spela i 60 Hz räcker det med 2560x1440 @ 60 Hz. Denna bildyta är uppdelad mellan ögonen och det behövs därmed inte dubbelt så hög framerate för 3D.

Det är som att spela på 2st skärmar med 1280*1440@60.

Jag är inte insatt i vilka resusers och manupulering av bilden man kan göra för att reducera kraften som behövs. Eftersom de två frames som renderas per Hz är väldigt lika varandra så kanske det går att snålla med kraften så det drar mindre kraft än att rendera 2560*1440, eller så krävs det 2st helt oberonde bilder som motsvarar 1280*1440@60 ggr 2 plus overhead.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Jaha? Jag menar, coolt men ändå är det väl inte många som har maskiner vilka pallar maxa grafik och köra 3D i upplösningar över 1080p.

Jag tror stenhårt på konceptet men känns som optimala här hade varit att erbjuda 2-3 alternativ vad gäller upplösning.

Upplösningen på skärmen vill du ha så hög som möjligt, även om din dator inte pallar mer än 1080p. Man får helt enkelt sänka upplösningen i spelet. Det ser bättre ut än att skärmen också är 1080p eftersom skärmens individuella pixlar blir mindre synliga ju högre upplösning den har. Man vill också ha så täta pixlar som möjligt för att undvika screendoor-effekten det snackats om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Ska man spela i 120 Hz med ett Oculus Rift behöver man rendera, överföra och visa 2560x1440 @ 120 Hz. Ska man spela i 60 Hz räcker det med 2560x1440 @ 60 Hz. Denna bildyta är uppdelad mellan ögonen och det behövs därmed inte dubbelt så hög framerate för 3D.

Jo, men tänkte att i och med att det blir en bild per öga så skulle det motsvara halva skärmens upplösning gånger dubbla frameraten. Men med lite eftertanke blir det nog samma sak som 2560x1440@60Hz i alla fall...

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Emyxia:

Upplösningen på skärmen vill du ha så hög som möjligt, även om din dator inte pallar mer än 1080p. Man får helt enkelt sänka upplösningen i spelet. Det ser bättre ut än att skärmen också är 1080p eftersom skärmens individuella pixlar blir mindre synliga ju högre upplösning den har. Man vill också ha så täta pixlar som möjligt för att undvika screendoor-effekten det snackats om.

Men det blir ju suddigt som fan om man inte kör 1:1. Så jo, man ska nog köra samma upplösning med sänka inställningarna.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Kan man gissa sig till någon form av prisbild av Rift än?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

Kan man gissa sig till någon form av prisbild av Rift än?

Fyratusen till sextusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Kan man gissa sig till någon form av prisbild av Rift än?

Spelar fan ingen roll denna gång, detta ska jag ha! Även om jag måste köpa en ny dator för 20k för att driva dem. Har drömt om fungerande VR glasögon sen 80-talet ju!!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Spelar fan ingen roll denna gång, detta ska jag ha! Även om jag måste köpa en ny dator för 20k för att driva dem. Har drömt om fungerande VR glasögon sen 80-talet ju!!!

Håller helt med. Skulle ett företag visa upp en produkt som kan simulera verkligheten till nästan perfektion och ha monopol på tekniken som gör det skulle jag utan problem kunna betala 50k för en sådan produkt. Så sjukt ha begär har jag för vr så skulle oculus ta säg 5-8k för sina vr glajjor så tycker jag det är ett väldigt bra pris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

Spelar fan ingen roll denna gång, detta ska jag ha! Även om jag måste köpa en ny dator för 20k för att driva dem. Har drömt om fungerande VR glasögon sen 80-talet ju!!!

Hehe jo. Lär bli jäkligt coolt. Tur och kul dom insett potentialen av detta. Tror det är här för att stanna.

Är dock inte hundra på vilken upplösning man faktiskt spelar i, är det den i artikeln eller delas det upp per öga så den faktiska upplösningen blir mindre jämfört med upplösningen i en vanlig monitor?

Permalänk
Medlem

4k ^^

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att DK2 kör i 75Hz och att den färdiga kommer att köra i 90Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är ingen nyhet? Du kan ju avbeställa annars. Man köper inte devkit om man inte verkligen måste ha det NU.

Tekniskt sett så behöver du bara rendera 2560*1440 i 60Hz. Halva bildytan är för ena ögat och andra halvan är för andra ögat, det är inte exakt samma bilder så det ger 3D. Alltså behöver man inte starkare än en som kan köra 2560*1440 i 60Hz, som sagt.

Lycka till o köra typ Arma 3 i 60+ fps på max ^^
Ja de går med låg drawdistance o låga inställningar, ligger nog i 70 fps medel atm. Men för att inlevelsen ska bli perfekt måste man nog höjja lite...

Sen har jag ingen superdator, men är nog mer än standard ändå, och det känns drygt o behöva köpa ny burk för att oculusen ska flyta fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Hehe jo. Lär bli jäkligt coolt. Tur och kul dom insett potentialen av detta. Tror det är här för att stanna.

Är dock inte hundra på vilken upplösning man faktiskt spelar i, är det den i artikeln eller delas det upp per öga så den faktiska upplösningen blir mindre jämfört med upplösningen i en vanlig monitor?

Grafikkortet behöver rendera i 2560x1440 pixels precis som med en vanlig skärm (om Oculus Rift Consumer använder det). Nya devkit är 60, 72 och 75 Hz så du behöver hålla motsvarande FPS för bästa upplevelse. Skillnaden är att eftersom det finns en viewport per öga blir CPU-belastningen något högre än vanligt.

Det behövs inte 2x Hz för 3D eftersom det är separat skärmyta per öga.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför det inte räcker med 1080p. Jag tycker inte man direkt ser pixlar oavsett hur nära man kommer en 5"skärm med 1080p...

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonas_jj:

Grafikkortet behöver rendera i 2560x1440 pixels precis som med en vanlig skärm (om Oculus Rift Consumer använder det). Nya devkit är 60, 72 och 75 Hz så du behöver hålla motsvarande FPS för bästa upplevelse. Skillnaden är att eftersom det finns en viewport per öga blir CPU-belastningen något högre än vanligt.

Det behövs inte 2x Hz för 3D eftersom det är separat skärmyta per öga.

Okej man ser lika mycket som en vanlig monitor då alltså, got it! Men dubbelt så tungdrivet.

Permalänk
Hjälpsam

Fortfarande otroligt låg WAF.
Du kommer inte heller se stekpannan komma mot dig med den på huvudet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Okej man ser lika mycket som en vanlig monitor då alltså, got it! Men dubbelt så tungdrivet.

Dubbelt så tungdrivet vet jag inte. På Onscreenbilder av oculusen ser det ju ut som två runda fält inom skärmen och inte som när man kör x1440 native, att varenda pixel används. Skulle dock inte ta gift på det, då man ändå måste rendera bilden från två viewpoints, vilket påverka prestandan.