Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Entusiast

Alternativ kylning, billig kyla!

Startar denna tråd då det behövs mer än en tråd för dice/ln2/SS. Anledningen till att man oftast använder torris (kolsyreis eller bara dice - dry ice) är att det är relativt billigt och kallt= -78 C. Det är dessutom lätt att få tag på genom t ex AGA. Men för dig som inte har en pot och inte har lust att lägga ut de 3-5000kr som det kostar för en bra SS.. visst borde det ändå gå att fixa hyfsad kylning som är bättre än vatten och luft?

Lägg upp dina ideér här

Permalänk

Saker som direkt dyker upp i huvudet är ju följande saker:

Använda kranvatten till vattenkylning, då kan du ju få runt 5 grader och det är ju inte fel. Isolering krävs dock.

Lägga ut en radiator utomhus till vintern, isolering krävs om radiatorn är ute men datorn är inne. Kan vara bra med lite glykol i systemet så att allt inte fryser.

Lägga in en dunk med vatten + glykol i frysen något dygn och sedan använda det vattnet till vattenkylning, osäker på hur lång tid det tar innan vattnet blir varmt dock. Isolering krävs även här.

Ställa ut datorn på typ balkongen eller liknande när det är vinter. Detta alternativ kräver ingen isolering men diskarna kan behöva läggas tätt eller isoleras lite så de inte blir för kalla.

Sedan kan man säkert hitta någon trevlig sweclockers medlem i närheten och låna till exempel tub för torr is mot pizza pengar och en deposition.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Kranvatten har jag testat och det fungerar fint, fick ca 3 gradit vatten.

Fast som sagt så behövs isolering.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Entusiast

Jag kör med en dränkbar pump i en 5 L dunk som jag lägger is i.
Idag benchade jag en x2 7850 i Spi32M @ 3.6 Ghz och under de 20 minuterna ökade vattentempen 1,5 grad.
Då med två stora block is i. Det enda som kostar är ju block, pump och slang, drygt en femhundring allt som allt. Plus lite isolering också då, runt cpu och slang.

Med vatten på runt 4 grader tjänar man 150- 200Mhz på de cpuer jag testat, helt klart värt.

Sedan finns också peltierkylning, TEC. Problemet med tec är att de är väldigt energislukande och att använda till bench är nog uteslutet vad gäller moderna processorer (för mycket värme). Däremot funkar det till grafikkort, givetvis beroende på val av peltierelement. Corsair säljer tec-kylning till minnen.
Kostnad: Smådyrt. Vattenkylning krävs till varrma sidan och att hitta en lämplig peltier är svårt. Coldplate behövs till vattenblocket och en stabil infästning då peltiern ska skruvas fast riktigt hårt mot blocket för att ge bra prestanda. Har man valt peltier och vattenkylning rätt så kan man nå sub zero temps under load.
edit: bild

Permalänk

Nått som bara slog mej, går det att ta kompressorn från en (gammal) kyl/frys och använda den? Förutsatt att den fungerar.

Permalänk

För att kyla NB eller vatten går det. Det kommer dock kosta väldigt mycket mer än det smakar...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Just det här med att köra med kranvatten är ju välldigt billigt och man får bra kylning, behöver ju bara ett block + lite slang.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

Finns ju byggen då personer grävt ner massor med kopparrör i slingor någon meter under jorden i trädgården och låtit vatten passera genom dem i stället för en radiator. Skulle tippa på att du kan få ut ganska bra temperaturer samt att du antagligen kan mata ut sjuk effekt så länge du har flera loopar. Någon som har en egen villa som är taggad på att gräva lite?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

En fråga från en som ej har tillgång till vattenkylning eller någon kylning öht förutom luft: Hur bra skulle det funka att ställa sig ute nån dag på vintern (<-20 C) och köra med vanlig luft? Skulle den hålla sig hyfsat kall då, med hyfsad kylare (har min zerotherm nv120), så att man skulle kunna försöka sig på lite extremare överklockning?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk

Jodå kall luft funkar utmärk.
Eftersom jag inte vill räkna matte kan jag säkert rota fram någon söt gammal bild på mina egna försök med kall luft.

Så sött det var innan man plöjde ner några tusen för att slippa gå ut för att nå minusgrader.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Jodå kall luft funkar utmärk.
Eftersom jag inte vill räkna matte kan jag säkert rota fram någon söt gammal bild på mina egna försök med kall luft.

http://i212.photobucket.com/albums/cc168/Evil_AnAnAs/SSL11613...
Så sött det var innan man plöjde ner några tusen för att slippa gå ut för att nå minusgrader.

Haha så störd :>
Blev du inte frusen om fingrarna?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Jodå kall luft funkar utmärk.
Eftersom jag inte vill räkna matte kan jag säkert rota fram någon söt gammal bild på mina egna försök med kall luft.

http://i212.photobucket.com/albums/cc168/Evil_AnAnAs/SSL11613...
Så sött det var innan man plöjde ner några tusen för att slippa gå ut för att nå minusgrader.

Precis så jag tänkte Dra på sig dunjackan och gå ut och göra några poäng på hwbot (vilket jag inte lyckas med inne )

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk

kasnke man skulle ta någon skit-hdd (eller billig SSD) och sedan fara ut i Januari/februari när kvicksilvret är i fast form
Vad kan (inte) gå fel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Jodå kall luft funkar utmärk.
Eftersom jag inte vill räkna matte kan jag säkert rota fram någon söt gammal bild på mina egna försök med kall luft.

http://i212.photobucket.com/albums/cc168/Evil_AnAnAs/SSL11613...
Så sött det var innan man plöjde ner några tusen för att slippa gå ut för att nå minusgrader.

Underbar bild på OC !!! .., Extreme air OC är väldigt kul faktiskt! vad gör man inte för lite mer krut i grejerna...
När jag kör luft så hämtar jag kalluft från 3 hål i golvet.., (tog en dosfräs och gick lös på det lackade trägolvet) de mynnar ut under huset där luften är som kallast.., inne i rummet kommer det upp två plåtrör med slangar på.., och i ändarna sitter det 120/80mm Deltafläktar!

Detta gör hur mycket som helst och jag kan vinkla rören och rikta rören hur jag vill. (blir kallt som tusan i rummet och risken att bli tvärförkyld är överhängande..)
När jag gjorde detta förlorade min fru hoppet om mig.., hon har ertappat mig mitt i natten på vintern sittandes huttrande blå om näsan.., hon är nu fullständigt övertygad om att jag har en om inte fler skruvar lösa...

.., min fru förstår mig helt enkelt inte.., )))))))))

Permalänk
Medlem

trodde jag var lite störd, sitta och slipa på min cpu i typ 7 timmar i hopp om lägre temperatur, men att såga upp HÅL i golvet tar fan priset!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IllusioN OC
Underbar bild på OC !!! .., Extreme air OC är väldigt kul faktiskt! vad gör man inte för lite mer krut i grejerna...
När jag kör luft så hämtar jag kalluft från 3 hål i golvet.., (tog en dosfräs och gick lös på det lackade trägolvet) de mynnar ut under huset där luften är som kallast.., inne i rummet kommer det upp två plåtrör med slangar på.., och i ändarna sitter det 120/80mm Deltafläktar!

Detta gör hur mycket som helst och jag kan vinkla rören och rikta rören hur jag vill. (blir kallt som tusan i rummet och risken att bli tvärförkyld är överhängande..)
När jag gjorde detta förlorade min fru hoppet om mig.., hon har ertappat mig mitt i natten på vintern sittandes huttrande blå om näsan.., hon är nu fullständigt övertygad om att jag har en om inte fler skruvar lösa...

.., min fru förstår mig helt enkelt inte.., )))))))))

Haha detta gav mig ett mycke gott skratt.......

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IllusioN OC
Underbar bild på OC !!! .., Extreme air OC är väldigt kul faktiskt! vad gör man inte för lite mer krut i grejerna...
När jag kör luft så hämtar jag kalluft från 3 hål i golvet.., (tog en dosfräs och gick lös på det lackade trägolvet) de mynnar ut under huset där luften är som kallast.., inne i rummet kommer det upp två plåtrör med slangar på.., och i ändarna sitter det 120/80mm Deltafläktar!

Detta gör hur mycket som helst och jag kan vinkla rören och rikta rören hur jag vill. (blir kallt som tusan i rummet och risken att bli tvärförkyld är överhängande..)
När jag gjorde detta förlorade min fru hoppet om mig.., hon har ertappat mig mitt i natten på vintern sittandes huttrande blå om näsan.., hon är nu fullständigt övertygad om att jag har en om inte fler skruvar lösa...

.., min fru förstår mig helt enkelt inte.., )))))))))

You made my day!
Har iofs funderat på hål i väggen, men undrar vad Riksbyggen skulle säga, så till vidare håller jag nere tempen med öppna fönster (och + 25c på vintern).

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Nått som bara slog mej, går det att ta kompressorn från en (gammal) kyl/frys och använda den? Förutsatt att den fungerar.

Nej.
En typisk fryskompressor klarar inte att forlsa bort den värmen som en typisk processor genererar.
Fryskomperssorerna är designade för att hålla temperaturen, det vill säga forsla bort överskottsvärme.

Skulle gissa en en typisk kompressor från en frys kan klara att forlsa bort 5-10 watt värme som mest.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Jodå kall luft funkar utmärk.
Eftersom jag inte vill räkna matte kan jag säkert rota fram någon söt gammal bild på mina egna försök med kall luft.

http://i212.photobucket.com/albums/cc168/Evil_AnAnAs/SSL11613...
Så sött det var innan man plöjde ner några tusen för att slippa gå ut för att nå minusgrader.

Gjort liknande fast då hade jag bara moderkortet utanför, resterande var på andra sidan fönstret så man själv kunde sitta å mysa i värmen

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

Kan väl tillägga att min åsikt är att mest "bang for the bucks" är att skaffa sig en begagnad SS (singel stage)
Sist såg jag på ett annat forum ett LianLi chassie med SS säljas för 2k.., jag vet att grejerna är bra och mer prestanda för pengarna går inte att få...

Om man ponerar att en i7 920D0 går att köra i ca 4.5 ghz på luft benchbar 3D.., förutsatt att man kyler med extremt kall luft. Samma processor kyld med SS gör säkerligen 4.8-4.9ghz.., skillnaden blir avsevärd och prollen vaknar till liv ordentligt.

SS är mycket smidigt att bencha med.., kylan (-40 idle) pressar inte komponenterna lika hårt som tex cascade (2 step -110 idle).., också blir risken för mycket kondens och is inte så stor.

Här är ett exempel på en mycket bra 920 kyld med "bara" SS...

Så mitt tips till de som planerar att köra lite mer xtreme OC är att skaffa en SS som första insteg.., enkelt handhavande gör detta till den enklaste vägen till goda resultat

Nästa steg blir DI (dry ice) -70
2 step cascade -110
LN (liquid Nitrogen) -140

Permalänk

Mycket bra sagt.
Köpte själv en moddad mach 1 som första subzero grunka.
Torr is tycker jag dock är smidigare av någon anledning, antagligen för att det pallar load bättre samt känns mysigare att syssla med.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Mycket bra sagt.
Köpte själv en moddad mach 1 som första subzero grunka.
Torr is tycker jag dock är smidigare av någon anledning, antagligen för att det pallar load bättre samt känns mysigare att syssla med.

Det är ljudet du gillar erkänn:)

Permalänk

Var precis ute och mätte tempen och här i Götet är det 6,1C. Finns det något intresse av att en liten tävling som går ut på att få så låg temp på luft som möjligt? Förra året blev det ju lite skralt med bara två resultat.

Finns det några här som är sugna på att släpa ut lite hårdvara i kylan för att se hur långt man kommer?

Vi skulle ju kunna hålla tävlingen tills jul eller något, då får man gott om tid att slipa på resultat.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Var precis ute och mätte tempen och här i Götet är det 6,1C. Finns det något intresse av att en liten tävling som går ut på att få så låg temp på luft som möjligt? Förra året blev det ju lite skralt med bara två resultat.

Finns det några här som är sugna på att släpa ut lite hårdvara i kylan för att se hur långt man kommer?

Vi skulle ju kunna hålla tävlingen tills jul eller något, då får man gott om tid att slipa på resultat.

Jag är med, vi har fått golv på altanen sen senast så nu kan man sitta där och pilla och frysa ihjäl Finns ingen isolering än och de fasta fönstren är inte på plats så det är perfekt för kalluftsklockning. Samma temp som ute men skyddat mot regn och snö, och bekvämt.

Har även funderat på att slänga ihop nån slags platta så man kan fästa grejerna lite bättre än utspritt på bordet. Typ en moderkortsplåt och en stängd låda för hårddiskar och nätagg (så de inte blir för kalla) fastskruvat på en platta, lätt att ta med dig hela skiten på en gång. Får se om jag gör det, men det blir nog så.

Edit: Fram till jul är kanske inte idealiskt eftersom det oftast inte börjar bli riktigt kallt förrän i januari-februari.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

I sommar har jag laborerat lite med is osv, bäst resultat har jag fått genom att helt enkelt frysa in radden i is. Vatten temp på -2 ungefär.

En dränkbar pump vore trevligt, vart får man tag på en sådan? Då kan man ju kyla ner vatten med glykol till -20 och pumpa det genom blocken.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

I sommar har jag laborerat lite med is osv, bäst resultat har jag fått genom att helt enkelt frysa in radden i is. Vatten temp på -2 ungefär.

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/IMG_2...

En dränkbar pump vore trevligt, vart får man tag på en sådan? Då kan man ju kyla ner vatten med glykol till -20 och pumpa det genom blocken.

Fryser in en tom radiator då antar jag?

Borde bli en jävla bra effekt om man använder en form av evaporationskylare, där man låter kylmediet även dunsta bort och på så sätt få ner temperaturen lite till. Tänk på hur kallt det blir när is smälter mha glykol/salt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Fryser in en tom radiator då antar jag?

Borde bli en jävla bra effekt om man använder en form av evaporationskylare, där man låter kylmediet även dunsta bort och på så sätt få ner temperaturen lite till. Tänk på hur kallt det blir när is smälter mha glykol/salt.

Japp, brukar köra i lite glykol bara. Det är lite struligt i synnerhet på sommaren pga. kondens. Så man får isolera riktigt noga.

Permalänk
Medlem

För er som är osäker eller rädd för kondens, jag kör med den här appen för att få ut daggpunkten.
funkar kanonbra.
http://www.vaisala.com/en/services/technicalsupport/HumidityC...

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Skrivet av gubben:

För er som är osäker eller rädd för kondens, jag kör med den här appen för att få ut daggpunkten.
funkar kanonbra.
http://www.vaisala.com/en/services/technicalsupport/HumidityC...

Hade vissa problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av IllusioN OC:

Underbar bild på OC !!! .., Extreme air OC är väldigt kul faktiskt! vad gör man inte för lite mer krut i grejerna...
När jag kör luft så hämtar jag kalluft från 3 hål i golvet.., (tog en dosfräs och gick lös på det lackade trägolvet) de mynnar ut under huset där luften är som kallast.., inne i rummet kommer det upp två plåtrör med slangar på.., och i ändarna sitter det 120/80mm Deltafläktar!

Detta gör hur mycket som helst och jag kan vinkla rören och rikta rören hur jag vill. (blir kallt som tusan i rummet och risken att bli tvärförkyld är överhängande..)
När jag gjorde detta förlorade min fru hoppet om mig.., hon har ertappat mig mitt i natten på vintern sittandes huttrande blå om näsan.., hon är nu fullständigt övertygad om att jag har en om inte fler skruvar lösa...

.., min fru förstår mig helt enkelt inte.., )))))))))

Kan man inte tänka sig din lösning, och sen stoppa in chassit i ett terrarium? kör in luften genom hål i sidorna, ett för intag, ett för utblås. Tänkte att man kan slippa sitta i minusgrader och samtidigt få en möbel med lite personlig touch