Nvidia och Gigabyte stäms för falsk marknadsföring av Geforce GTX 970

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Vad har det med Mac att gör? PC ligger långt efter Mac i byggkvalité, finnish, stabilitet, support etc.

Du inser väl att den där meningen är lika intelligent som "Bilar ligger långt efter BMW i byggkvalitet"?

Apples burkar ÄR PC's.
Dom ligger i toppskiktet, det finns mängder med sämre alternativ, men dom är inte allra bäst heller.

Det enda som bygger deras image är att företaget i fråga saknar budgetmodeller.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

...Dessa 0,5GB har 1/8 av hastigheten och hänger därför bara med det snabbare minnet om dom endast täcker 1/8 av skärmen...

Borde det minnet inte hålla sig till 1/64 av den data som visas på skärmen? En åttondel mängd minne med en åttondel av hastigheten, borde väl bli 1/8/8, alltså 1/64?
Detta om man vill slippa tappa hastighet alltså.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lastninja:

Det enda jag kan tänka mej är att köparna av denna plattform inte upplevde det som lika dramatiskt eftersom köparna ändå bara köpt/betalat för en mid-end CPU. Det blir alltid mer ilska när man betalat för entusiast produkter (GTX970) och nån spec visar sej fela, oavsett om funktionen typ blir densamma. Buggstämpeln blir alltid svår att skaka av då.
Oavsett vilket, så räknar jag med att AMD-boysen kommer gapa högt och skapa mycket brus i detta forum i flera år ang dessa 0,5GB, och varje gång lämnar dom då alltså öppet mål för kontringar om AMD's egna faleranden som dessa (brus vs motpols-brus). Känns lite synd att det alltid ska bli så att så många börjar förneka att deras hemmalag även dom gjort bort sej, istället för att låta alla korten ligga öppet på bordet. Blir mindre brus då som sagt var.

Men du gör ju precis samma sak som det du kritiserar "AMD-fanboysen" för ;). Du har ju skrivit en hel drös inlägg om AMDs gamla felsteg i en tråd som rör en miss från nvidia.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Borde det minnet inte hålla sig till 1/64 av den data som visas på skärmen? En åttondel mängd minne med en åttondel av hastigheten, borde väl bli 1/8/8, alltså 1/64?
Detta om man vill slippa tappa hastighet alltså.

Nu vet jag inte om lastninjas idéer fungerar, men det borde duga bra med en åttondel förutsatt att det faktiskt går att göra som han föreslår. 100% hastighet kan rita hela skärmen, en åttondel hastighet bör alltså rimligtvis kunna rita en åttondel av skärmen lika snabbt. Hur stort detta minnet är spelar ingen roll förutsatt att en åttondel av skärmen inte kräver mer än 0,5 GB eftersom det är data throughput som är problemet, inte storleken på minnet i sig.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Vad folk hakar upp sig på VRAM, den mängden stämde ju iaf, dock inte hastigheten.
Det är ROPS och L2 Cashe som inte alls stämmer med spec och är huvudargumentet, inte att en del av videominnet är lite segare än specat, som majoriteten här ser som grundproblemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Vad folk hakar upp sig på VRAM, den mängden stämde ju iaf, dock inte hastigheten.
Det är ROPS och L2 Cashe som inte alls stämmer med spec och är huvudargumentet, inte att en del av videominnet är lite segare än specat, som majoriteten här ser som grundproblemet.

Det är grundproblemet eftersom det är minnet som ger prestandaproblem. Antagligen hade ROPS och L2 skillnaden aldrig hittats om det inte var att folk såg minnesproblemen och började gräva i orsaken. Det stämmer dock att det är ROPS och L2 som är det viktiga i stämningen eftersom minnet iaf i teorin följer spec. ROPS och L2 skillnaden är dock antagligen inte märkbar prestandamässigt. Jag tror seriöst att om Nvidia kommit ut själva och sagt "shit, ROPS och L2 i specen är fel sorry" och det inte funnits några minnesproblem hade vi aldrig ens hört talas om detta, hade kommit en liten notis på tekniska sidor och ingen hade brytt sig.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Hmmm, det känns som detta blåstes upp till orimliga proportioner.

Nvidia har gjort fel som inte uppgav korrekt ROP och L2cache.
Men, faktum kvarstår, 970korten presterar exakt likadant idag som de gjorde förra månaden.

Lägg till att det verkar som att de som vill lämna tillbaka sina kort har fått göra det.

Så. jag är rädd att de enda som tjänar på detta är den Amerikanska advokatsfirman som ligger bakom åtalet.
Slutkunderna kommer att få lika mycket tillbaka som de Intelkunder som köpte P4:or när det begav sig.
Tror att de fick 7$.

PS
Sedan kan vi tycka vad vi vill om Nvidias designbeslut att låta två minnesmoduler hanteras genom en cache.
Men, det är inte vad stämningen handlar om....
DS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Mellanklasskorten har tyvärr blivit alldeles för bra i förhållande till vad dom kostar. Det bästa med den här soppan är att framtidens mellanklasskort med stor sannolikhet kommer vara mer gimpade, så att det blir större skillnad mot toppkorten, en förändring jag välkomnar.

eh... what ??

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lastninja:

Det bästa jag hittar på kort varsel:
http://www.anandtech.com/show/2489
Stycket längst ner på sida 1 behandlar en del av dillemat (stycket om OEMs). Det gick dock att göra en del grymma kap även här i Sverige när återförsäljarna försökte bli av med dessa datorer.

En av kärnorna är alltså ej duglig för att brukas i huvetaget över huvud taget då den totala prestandan går åt skogen (inget som drivers kunde fixa), varför den senare alltså stängdes ner till 3 kärnor ...Den heter alltså tom X4 - men i praktiken är det 3 kärnor och 1 "obruklig". Finns inga workarounds. Väldigt missvisande mao.

Personligen är jag glad att dom inte hamnade på tippen ändå, eftersom dom funkade bra som 3-kärnig, men dom såldes dock på ett ganska bedrägligt sätt.

Aha. Bra upplysning om ett problemområde. Det här hade jag missat.
Det gällde alltså TLB-buggen vad jag förstår?
Den har inte med begränsning av antalet kärnor att göra vad jag förstår efter att ha läst på lite om det. Antalet kärnor här verkar ha fungerat som tänkt. Det är snarare så att B2-steppingen av dessa phenoms kunde hantera läsningen av L2 och L3 cache fel. Något man åtgärdade genom att inte låta TLB läsa från cachen. Det resulterade snarare i att processorn blev långsammare än tänkt.
Finns mer om detta här:
http://www.anandtech.com/show/2477/2

Hur som helst, marknadsföringen kring försäljningen av de processorerna verkade inte vara så snygg om man sålt dem som något annat för OEMdatorer enligt din länk.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Borde det minnet inte hålla sig till 1/64 av den data som visas på skärmen? En åttondel mängd minne med en åttondel av hastigheten, borde väl bli 1/8/8, alltså 1/64?
Detta om man vill slippa tappa hastighet alltså.

Jag förstår hur du tänker men det är inte så det funkar.
Skillnaden är att om du tex tar dom första 512 MB (som är i full hastighet) så räcker bandbredden till att jobba med skärmens upplösning.
Om du däremot tar dom sista 512MB (långsamma) så bjuder dom inte till full bandbredd o duger därför kanske inte till hela skärmen (om det inte finns andra skäl till att det ska gå ändå som att fillrate-krävande effekter körs mot det snabba minnet).
(Så rendering i full upplösning blir inte kopplat till 3,5GB vs 0,5GB som du syftade på i exemplet)

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm, det känns som detta blåstes upp till orimliga proportioner.

Nvidia har gjort fel som inte uppgav korrekt ROP och L2cache.
Men, faktum kvarstår, 970korten presterar exakt likadant idag som de gjorde förra månaden.

Lägg till att det verkar som att de som vill lämna tillbaka sina kort har fått göra det.

Så. jag är rädd att de enda som tjänar på detta är den Amerikanska advokatsfirman som ligger bakom åtalet.
Slutkunderna kommer att få lika mycket tillbaka som de Intelkunder som köpte P4:or när det begav sig.
Tror att de fick 7$.

PS
Sedan kan vi tycka vad vi vill om Nvidias designbeslut att låta två minnesmoduler hanteras genom en cache.
Men, det är inte vad stämningen handlar om....
DS

Ja och Nej!
För prestandan i sig så JA det vart något uppblåst.
MEN när det kommer till att Nvidia ljuger för kunderna så NEJ! DET ÄR INTE OK!
För ingen kan komma och säga att det dom förde fram som orsaken dvs ingenjörer/reklam folk missuppfattade varandra är annat än ren bullshit.
Hade detta varit sant så har Nvidia´s ingenjörer med andra ord ej tillgång till nätet (varken poå jobb heller privat) för att ABOLUT INGEN av dom inte skulle sett detta är helt enkelt omöjligt.

Vad det handlar om är att Nvidia helt enkelt inte ville ha reklam med 3,5Gb (heller 3,5GB + 0,5GB slöare) minne på hyllan brevid AMD med 4GB och dom gjorde därmed en fuling och hoppade satt det aldrig skulle upptäckas.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Detta jag menar (tänk på att dom lila och andra färgade strecken är bugg från video inspelningen, när spelet laggar):

Men jag håller med kortet är inte sämre än innan, men för vissa har haft problem med kortet längre än nyheterna som kommit (enligt dom själva). Så avfärda att det inte finns problem är fel, finns ju rätt många olika dator konfigurationer och vilka skärmar man kör spelar stor roll.

Men god natt

Till mig hände det en sån där lila röra av färger när jag tabba ut från ett spel..

Köpte mitt 970 pga att jag just fått en 1440 skärm med g-sync så det stör nu ganska mycket att jag kommer antagligen att måsta gå till den högre samt dyrare modellen bara tack vare att nvidia ljög om kortet.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Men du gör ju precis samma sak som det du kritiserar "AMD-fanboysen" för ;). Du har ju skrivit en hel drös inlägg om AMDs gamla felsteg i en tråd som rör en miss från nvidia.

Tvärtom har hela tråden sett ut som ett bombnedslag av hat mot Nvidia, med en jäkla massa förvrängda anklagelser om hur värdelöst GTX 970 är.
Allt jag gjorde var att jag poängterade hur jag hade hanterat ärendet och drog vissa jämförelser mot AMD (som orättfärdigt änglaförklarats) som ingen ville belysa (för då skulle deras dubbelmoral bli desto tydligare) som satte alla haters på pottan. Sen att jag presenterade den workarounden som får GTX 970 att prestera ungefär som utlovat har tydligen rört upp väldigt starka känslor hos dom som redan bestämt sej för att endast 3,5GB går att använda till detta kort.
Då blev det ett jäkla liv från dom som inte ville erkänna att det faktiskt finns metoder för att ändå nyttja detta minne på ett effektivt sätt, odh som även används och är vanliga i tex IGPer/konsoller för att kringgå dessa problem.

Det är en helt annan sak alla fanboys sysslat med när dom spammat sönder dom första sidorna i tråden med repetitivt och oinformativt Nvidia hat.

Skrivet av Söderbäck:

Det gällde alltså TLB-buggen vad jag förstår?
Den har inte med begränsning av antalet kärnor att göra. Antalet kärnor här verkar ha fungerat som tänkt. Det är snarare så att B2-steppingen av dessa phneoms kunde hantera läsningen av L2 och L3 cache fel. Något man åtgärdade genom att inte låta TLB läsa från cachen. Det resulterade snarare i en lite slöare processor.

Poängen är att lösningen till slut blev att disabla kärnan för att man inte lyckades kringgå problemet. Så i slutändan så arbetade inte CPU'n efter sina speccar - Inte i praktiken heller - Utan det blev just 3-kärnig operation som betedde sej som just 3-kärnigt.
I GTX 970's fall så verkar det gå att lösa problemen för att nyttja hela 4GB i dom flesta realistiska scenarion.
Det är det som är grejen, att det blivit ett sånt jäkla liv om Nvidia samtidigt som folk varit ignoranta kring AMD's lika stora fulspel.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Jag förstår hur du tänker men det är inte så det funkar.
Skillnaden är att om du tex tar dom första 512 MB (som är i full hastighet) så räcker bandbredden till att jobba med skärmens upplösning.
Om du däremot tar dom sista 512MB (långsamma) så bjuder dom inte till full bandbredd o duger därför kanske inte till hela skärmen (om det inte finns andra skäl till att det ska gå ändå som att fillrate-krävande effekter körs mot det snabba minnet).
(Så rendering i full upplösning blir inte kopplat till 3,5GB vs 0,5GB som du syftade på i exemplet)

Skrivet av Tobberoth:

Nu vet jag inte om lastninjas idéer fungerar, men det borde duga bra med en åttondel förutsatt att det faktiskt går att göra som han föreslår. 100% hastighet kan rita hela skärmen, en åttondel hastighet bör alltså rimligtvis kunna rita en åttondel av skärmen lika snabbt. Hur stort detta minnet är spelar ingen roll förutsatt att en åttondel av skärmen inte kräver mer än 0,5 GB eftersom det är data throughput som är problemet, inte storleken på minnet i sig.

Jag tror jag förstår vart ni vill komma, men hade man bara behövt fylla en åttondel av minnet med den data som visas på en åttondel av skärmen så vore ju detta inget problem, eftersom att resten av skärmen (7/8) fylls av resten av minnet i erat tankeexempel.
Dock visar verkligheten att om man överstiger 3.5GB (7/8) av vRAM så får man problem med microstuttering osv, alltså fungerar ju inte teorin att den sista åttondelen av minnet kan hålla en åttondel av allt som ska visas på skärmen utan problem.

Antingen har jag katastrofalt misslyckats med att tolka vad ni vill säga eller så har ni fel.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lastninja:

Tvärtom har hela tråden sett ut som ett bombnedslag av hat mot Nvidia, med en jäkla massa förvrängda anklagelser om hur värdelöst GTX 970 är.
Allt jag gjorde var att jag poängterade hur jag hade hanterat ärendet och drog vissa jämförelser mot AMD (som orättfärdigt änglaförklarats) som ingen ville belysa (för då skulle deras dubbelmoral bli desto tydligare) som satte alla haters på pottan. Sen att jag presenterade den workarounden som får GTX 970 att prestera ungefär som utlovat har tydligen rört upp väldigt starka känslor hos dom som redan bestämt sej för att endast 3,5GB går att använda till detta kort.
Då blev det ett jäkla liv från dom som inte ville erkänna att det faktiskt finns metoder för att ändå nyttja detta minne på ett effektivt sätt, odh som även används och är vanliga i tex IGPer/konsoller för att kringgå dessa problem.

Det är en helt annan sak alla fanboys sysslat med när dom spammat sönder dom första sidorna i tråden med repetitivt och oinformativt Nvidia hat.

Det du skrev var att AMD fanboys kommer dra upp denna nvidiatabbe när AMD gör bort sig längre fram.
Men precis samma sak gör du ju i denna tråd. Drar upp AMDs gamla misstag i en tråd som handlar om att nvidia tabbat sig.
Det finns säkert bra anledningar till att du tar upp dina exempel, men beteendemönstret är ju likadant som det du kritiserar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det finns säkert bra anledningar till att du tar upp dina exempel, men beteendemönstret är ju likadant som det du kritiserar.

Jag förklarade ju även tidigare det beteendemönstret med att om det ska vara "brus" så är det korrekt att det blir "motbrus" (så det stämmer inte att jag skulle ha kritiserat motbrus).
Annars blir folk hjärntvättade, så det finns inget motsägelsefullt i det konceptet. Om det inte varit så viktigt för vissa AMD-fanboys att börja ljuga (=brusa) om den här situationen så hade det inte blivit relevant att tillrättavisa dom o sätta dom på pottan (=motbrusa).

Det bästa är helt enkelt att det inte blir nått brus.
EDIT: Och NEJ jag sa inte att AMDboysen skulle dra upp det "när AMD får problem längre fram". Jag sa att det kommer va ett jäkla liv i flera år. Med det menar jag att i varje Nvidia/AMD/Grafik artikel kommer det komma såna där brusiga bullshitkommentarer som är helt irrelevanta med säkert 20 fanboy-likes. Nästa gång Nvidia rellar ett kort kommer det regna kommentarer som: "3,5GB eller?"

Skrivet av Dracc:

Dock visar verkligheten att om man överstiger 3.5GB (7/8) av vRAM så får man problem med microstuttering osv, alltså fungerar ju inte teorin att den sista åttondelen av minnet kan hålla en åttondel av allt som ska visas på skärmen utan problem.

Du har rätt i att det krävs bra mer välarbetade och intelligenta drivrutiner för att kringgå det här problemet. Om det nu blir microstuttering pga nuvarande drivers, så har Nvidia en del att jobba med.
Har man verifierat att denna stuttering beror på just 3,5GB? Jag vet sen tidigare att många grafikkort under tung belastning kan få MS.
Om det är det det beror på måste Nvidia dissikera spelet och se till så att mindre tunga/tungdrivna texturer hamnar rätt (i 0,5GB delen). Detta är en approach som man även har när man programmerar till tex XBONE (om man orkar).

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Bästa lösningen kom från Amazon: 20% av köppriset i pengar direkt tillbaks till köparen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lastninja:

Poängen är att lösningen till slut blev att disabla kärnan för att man inte lyckades kringgå problemet. Så i slutändan så arbetade inte CPU'n efter sina speccar - Inte i praktiken heller - Utan det blev just 3-kärnig operation som betedde sej som just 3-kärnigt.
I GTX 970's fall så verkar det gå att lösa problemen för att nyttja hela 4GB i dom flesta realistiska scenarion.
Det är det som är grejen, att det blivit ett sånt jäkla liv om Nvidia samtidigt som folk varit ignoranta kring AMD's lika stora fulspel.

Det kunde jag inte få fram av länken du angav. Det är möjligt att så är fallet, men det jag fick fram var att b2-steppingen hade problem med TLB-buggen.

Det problemet åtgärdades inte av att stänga av en kärna för det var inte den fjärde kärnan som var problemet utan problemet kunde uppstå för vilken kärna som helst så länge det fanns mer än en kärna. Lösningn var istället att ta bort TLB-hanteringen och därmed få en långsammare cachehantering istället.
Finns mer att läsa om hur man löste TLB-hanteringen på den länken jag angav.
Här kommer samma länk igen:
http://www.anandtech.com/show/2477/2

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det kunde jag inte få fram av länken du angav. Det är möjligt att så är fallet, men det jag fick fram var att b2-steppingen hade problem med TLB-buggen.

Väldigt väldigt skumt i sånt fall. Eftersom X3 processorns release förklarades just på många ställen med att man Disablat "den buggiga kärnan". Att X3 egentligen inte var planerad från början.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Vad har det med Mac att gör? PC ligger långt efter Mac i byggkvalité, finnish, stabilitet, support etc.
Sedan så är det rätt ointressant med "max" prestanda då Mac inte riktar sig till de som vill ha det "värsta" i prestanda för spel, då Mac inte är en spelplattform direkt. Och vid mer presrandakrävande applikationer så är det Mac Pro slm gäller, vilket det inte var talan lm här utan det handlade om Mac överlag, och Apple är drivande så att ny teknik utvecklas (ex de gick direkt på 5k skärm för iMac, de var även främst med Macbook Pro's Retina Display 2012) etc.
Och räknade man på en Macbook Pro med Retina Display, mot en motsvarande PC laptop (de som låg närmast då) så vart en motsvarande PC dyrare, samma sätt om man räknar på iMac.

Ber om ursäkt för att vi helt kommit från ämnet här.

Jag citerade dig och håller inte med. Du kommer ihåg vad du skrev? MAC (Apple) låg tydligen i framkant när det gäller teknik. PC kommer inte i närheten av MAC? Sen att Apple oftar har en bra design och finish, men det finns det gott om "vanliga" PC som har också. För övrigt finns det förmodligen fler som föredrar PC till mer prestandakrävande applikationer. Utan att ha direkt fakta så tycker jag det känns mer som att det är människor som inte har riktig koll som slänger ur sig sådana saker.

Vi har ex. haft folk på jobbet som klagar på PC när de exempelvis jobbar i program som Indesign och Photoshop. När man ställer frågan om vad det är som är så mycket bättre med Mac i dessa situationer, så får man höra saker som "Det är inte samma tangenter för kortkommandon som de är vana vid"

Btw, en annan lite kul grej. Var med en polare (som gillar och har Mac) på Mediamarkt för ett tag sedan. När vi gick förbi Mac-avdelningen och kikade på några skärmar så sade han plötsligt "Det är en helt annan bild och tryck i Mac-skärmar" *akward silence*

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lastninja:

Det bästa är helt enkelt att det inte blir nått brus.
EDIT: Och NEJ jag sa inte att AMDboysen skulle dra upp det "när AMD får problem längre fram". Jag sa att det kommer va ett jäkla liv i flera år. Med det menar jag att i varje Nvidia/AMD/Grafik artikel kommer det komma såna där brusiga bullshitkommentarer som är helt irrelevanta med säkert 20 fanboy-likes. Nästa gång Nvidia rellar ett kort kommer det regna kommentarer som: "3,5GB eller?"

Jaha. Ja handlar ditt inlägg bara om att det finns fanboys i AMDlägret så förstår jag vad du menar. Men det gäller för båda lägren. Ingen idé att utse ena sidan till shitstormers när det är lika i båda läger :).

Skrivet av lastninja:

Väldigt väldigt skumt i sånt fall. Eftersom X3 processorns release förklarades just på många ställen med att man Disablat "den buggiga kärnan". Att X3 egentligen inte var planerad från början.

Inte omöjligt att så är fallet. Men det är något jag inte hört talas om. Hade å andra sidan inget minne av LTBbuggen heller så det kanske är så. Någon källa hade varit kanoners. Jag har inte riktigt hittat något på det här med felaktigt antal kärnor för sålda processorer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitz86:

Köpte ett MSI GTX 970 från CDON. Skrev något i stil med att kortet inte stämmer med specifikationerna. Fick svar att de faktiskt stämmer det är ju 4GB VRAM dock att 0.5GB är något sämre.

Skrev sedan tillbaka, att specifikationerna dock inte stämmer, för antalet ROPs och L2 chache är ju mindre än specificerat och vill därför få pengarna tillbaka. Det enda svaret jag fick var att jag får ta det direkt med MSI då...

Vad ska man göra?

Så på dig. Du har rätt pga felaktiga specs att lämna tillbaka den, vare sig de vill eller ej.
Annars meddela att du då tar detta med ARN, med konsumentköplagen som grund.

Skrivet av Panthro:

Jag tycker verkligen folk borde reklamera sina 970 av ren protest, även om man är nöjd och det fortfarande är nöjd men bryr man sig inte så är det ett indirekt ställningstagande att man just inte bryr sig om fel marknadsföring och tillåter sig att bli lurad och ev andra företag kan göra samma för dom vet då att konsekvenserna inte blir så allvarliga.

Nu säger jag inte att folk ska göra så här, men om man verkligen vill protestera... tvångs lämna tillbaka kortet. Vänta till en rea och handla kortet på nytt. Då får du det billigare än du fick innan, med "rätt" specs, Nvidia får ett kort tillbaka och måste offra tid och pengar på att hantera återlämningen.
Du har då fått en kompensation för ditt defekta kort, och tillverkaren har fått extra jobb för sitt fuleri.

Skrivet av Oliver91:

Jo men nvidia gjorde väl allt för att pressa upp VRAM mängden nu när moderna titlar börjar kräva mer och mer för att sälja fler kort. :/

Men... vad hjälper dessa 3,5GB som du inte kan använda om du inte ska special skriva spelen för det? du kan ju typ bara använda 3,5GB till högre upplösning, och endast dessa 0,5GB vissa få situationer, som dessutom riskerar resultera i lagg, grafikfel och andra problem. Vinsten med 0,5GB halvfungerande VRAM är så minimal jämfört med problemen de verkar kunna orsaka.

Skrivet av Söderbäck:

Jaha. Ja handlar ditt inlägg bara om att det finns fanboys i AMDlägret så förstår jag vad du menar. Men det gäller för båda lägren. Ingen idé att utse ena sidan till shitstormers när det är lika i båda läger :).

Finns definitivt i båda lägren.
290 kortens trådar fick skit i många månader om hur problemfritt och laggfritt deras SLI fungerade, jämfört med 7970... trots att det hade inget med det att göra.
Nu är det 970 som har total meningslös SLI, men naturligtvis så ska ingen säga något?

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jaha. Ja handlar ditt inlägg bara om att det finns fanboys i AMDlägret så förstår jag vad du menar. Men det gäller för båda lägren. Ingen idé att utse ena sidan till shitstormers när det är lika i båda läger :).

Det håller jag definitivt med om. Var därför jag skrev i ett inlägg längre tebax att jag kommer försvara AMD på samma sätt om dom i framtiden hamnar i blåsväder och tråden precis som här börjar se ut som ett liknande bombnedslag med bedrägligt AMD-hat istället - Det ska varken hjärntvättas åt det ena eller andra hållet. Motbruset är lika viktigt oavsett rött, grönt eller blått läger som brusar ut lögner.

Det är förresten möjligt att jag blandar ihop problemen med TLB buggen med vad den ställde till med för många spel. Innan folk visste att CPU'n hade en bugg så klagades det väldigt mycket på olika spelforum på prestandan med dessa CPUer. Det var folk som analyserade och konstaterade att en av kärnorna var helt chokad. Men chokningen kan ju faktiskt ha berott på Cachen som du säger. Minns att folk på spelforumen blev överlyckliga när Patchen kom för helt plötsligt fick dom tebax en hel del av den förväntade prestandan (även om patchen oxå käkade en del prestanda för att garantera buggfri operation).

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Vad har det med Mac att gör? PC ligger långt efter Mac i byggkvalité, finnish, stabilitet, support etc.

Say what? Exakt vad baserar du detta påstående på?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Grymt surt är det att sitta på 970 nu. Märker inget i dagsläget men 1 jag gillar inte när företag mörkar och 2 det kan bli problem med spel som kommer om ett år eller liknande.

Vad finns för alternativ? Lägga på 1500-2000 kr till ett 980 eller byta det ungefär rakt av till ett 290X? Tycker det känns onödigt i sig att lägga mer pengar då 970 är dyrt nog redan samt uppfyller alla krav (inkl prestanda) jag har. AMD är jag personligen väldigt tveksam till då jag haft rediga problem med kraschande spel och buggiga drivrutiner (senast med AMD 6950).

Villrådig. Just nu känns som man bara sitter kvar och hoppas det inte uppstår mikrostutter eller prestandaproblem på framtida titlar man kommer spela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Du inser väl att den där meningen är lika intelligent som "Bilar ligger långt efter BMW i byggkvalitet"?
Apples burkar ÄR PC's.
Dom ligger i toppskiktet, det finns mängder med sämre alternativ, men dom är inte allra bäst heller.
Det enda som bygger deras image är att företaget i fråga saknar budgetmodeller.

Precis som bilar! En premiumbil känns bättre i kvalité, finnish, etc än en budget bil.
Eh, nej. Apple haf budgetmodeller med (ex Macbook Air, eller Macbook Pro 13").

Skrivet av Batman:

Say what? Exakt vad baserar du detta påstående på?

Vad det baseras på?
Lång tids användande av datorer, både för egen del och inom yrket vid support, reperationer etc.
Mac är mer välbyggda och bättre finnish på, mindre problem än PC sidan har, håller längre, har ett högt andrahandsvärde etc.

(Sedan så är inte Apple med Mac befriade från problem heller, ex grafikproblemet som de nu startat ett reperationsprogram för, vilket ingen PC tillverkare skulle bry sig om efter så många år). Men över lag så är det mindre problem med Mac.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

970 presterar lika svalt och bra oberonede, men bra att NVIDIA tas till rätten. Så händer sånt här hoppeligen inte igen.

Permalänk
Medlem

MAC är bara en PC i finare kostym numera.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Intressant att inte så många skriver här om låg gpu användning på 900 serien.
Nvidias forum är fullt av folk som rapporterar low gpu usage, låg fps och stutter. Och fler blir det varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Vad det baseras på?
Lång tids användande av datorer, både för egen del och inom yrket vid support, reperationer etc.
Mac är mer välbyggda och bättre finnish på, mindre problem än PC sidan har, håller längre, har ett högt andrahandsvärde etc.

(Sedan så är inte Apple med Mac befriade från problem heller, ex grafikproblemet som de nu startat ett reperationsprogram för, vilket ingen PC tillverkare skulle bry sig om efter så många år). Men över lag så är det mindre problem med Mac.

Har likt väl långgående erfarenheter av datorer, men jobbar inte med det så jag kan inte riktigt uttala mig mer än så.
Vad man anser som välbyggt och bättre finish är ju individuellt, en del gillar plast och och en del aluminium som design. Andrahandsvärdet har du en poäng i absolut, pga statusen Apple har runt sina produkter.

Ang. service så kan jag bara uttala mig om (företaget du själv representerar?) Dell, har aldrig varit med om en mer enastående support. Det var visserligen 2-3 år sen, men support 24/7, pick-up av 3 datorer som har varit inne på service. Kort och gott har den varit i en klass för sig, om dom nu fortfarande har kvar samma standard...vilket man får hoppas då den var excellent.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X