Hallå, tänkte att jag skulle skriva en kort guide om hur man kan isolera ett moderkort för att skydda det från kondens. Det finns en bra guide på xtremesystems som jag lärde mig detta från, den guiden är dock lite seriösare.
http://www.xtremesystems.org/forums/...d.php?t=201916
Alla typer av kylning som innebär att man når temperaturer under rumstemperatur innebär att det finns en risk för kondens som kan komma på komponenter. Beroende på hur kalt det blir behövs olika mycket isolering. Ska du köra med flytande kväve kan mer armaflex vara på sin plats.
Det jag använde för att isolera när jag använder SS är följande.
Eltejp, knådgummi, armaflex samt massor med tålamod.
Knådgummi kan köpas på nätet billig, bara att googla. Armaflex köps i valfri VVS butik.
Börja med att skära ut passande bitar för att sätta mellan små komponenter nära socketen, även platser i sokeln där det finns mycket luft kan vara bra att fylla med armaflex. Ett tips kan vara att använda topps eller tändstickor för att peta fast det.
Använd sedan eltejp (eller annan ej ledande tejp) för att förhindra knådgummit att fastna under till exempel kondensatorerna.
När det är hyfsat täckt är det dags att börja med knådgummit, det är bara att bryta i bitar och trycka fast, se till så att det inte bildas luftbubblor. Jag använder tre små paket, antagligen kan man använda två om man inte slösar som jag gör.
När du har täckt så mycket av socketen som du känner att du behöver trycker du igenom fästena, se till så att du täcker hålen som bildas.
Nu behöver du en bit armaflex, ett tips kan vara att göra hålen med en bottenplatta eller liknande som mall. Då kan du göra hål med en spik eller liknande. Sedan skär du ut en bit som är lika stor som botten på din kylare. Här kan man förbättra min metod genom att vara noggrannare med hålet samt använda ett tunt lager papper under armaflexen med bara ett hål för cpun.
Nu är det bara att montera på valfri kylning, notera dock att man bör använda mer armaflex vid ln2, gärna den tjocka varianten.
Notera att det finns massor med sätt att isolera på, detta är ett sätt som fungerar bra för mig. Det som syns i guiden är ganska overkill grundisolering dock utan så mycket armaflex. Jag lägger gärna mer tid på isoleringen så jag slipper förstöra kortet.
Ett bra tips kan även vara att ha något svalkande att dricka mellan alla BSOD.

(Sista bilden skickade Jesper/Stalked)