Fractal Design Arc och Arc Mini

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Arc och Arc Mini

Svenska Fractal Design släpper två nya chassin för högpresterande datorsystem. SweClockers laddar videokameran och synar Arc och lillasyskonet Arc Mini i sömmarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

"rycka loss den lite lätt" haha han slet ju bort den

Permalänk
Avstängd

Arc Mini skulle jag köpt direkt om den fanns ute nu! men över 1 månad kvar! känns för långt bort.
Behöver ett chassi nu!

Permalänk
Medlem

Hahaha "rycka loss den lite lätt" sliter för kung och fosterland, nästan. Gav mig ett gott skratt viket fall.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Avstängd

Bra recenserat!

Är sjukt sugen på Arc mini

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm, synd att arc mini endast är 100 kr billigare än stora arc.. men det kanske är väl investerade pengar, har inte så himla bra koll på de olika valmöjligheterna hos mAtx towers...

Permalänk
Avstängd

Snabbfästen - no good, Skruvar - very good. *tummen upp*

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Riktigt fina chassin. Bra recension! Älskar när Jonas får målbrottsattack stup i kvarten.

Permalänk
Medlem

Du kan skruva bort kylflänsarna på dominator minnena om du vill.

Permalänk
Medlem

Om toppen på chassina hade varit fronten så hade jag köpt den mindre direkt till min framtida lilla filserver!

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Hur tyst är Arc då? Självklart är det ju Define R3 som är designat som ett tyst chassi, men ändå. Läcker design och stålplåtar säger man aldrig nej till. Jag har ett Centurion 5 för tillfället så det kan ju knappast låta mer än det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Nice. Ett arc mini får det bli!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av holmberg:

Nice. Ett arc mini får det bli!

Härligt!

Vill med ha ett köp ett till mig med <3

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fast lite dåligt att de inte skickar med någon typ av omvandlare till extern usb3 eller intern usb2. Inget man som kund tänker på att köpa till om man inte har intern usb3.

Permalänk
Medlem

Vet inte om 800 resp 700 får anses som lågt pris. Ok, chassin med normalt pris snarare.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av jocke92:

Fast lite dåligt att de inte skickar med någon typ av omvandlare till extern usb3 eller intern usb2. Inget man som kund tänker på att köpa till om man inte har intern usb3.

Observera att det också finns 2st USB2.0-kontakter.

Permalänk
Medlem

Klockrent med "inga konstigheter" typ varannan mening ^^

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tempel:

Vet inte om 800 resp 700 får anses som lågt pris. Ok, chassin med normalt pris snarare.

Det är ju sjukt billigt för ett chassi? Förstår inte frågeställningen riktigt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Vet inte om 800 resp 700 får anses som lågt pris. Ok, chassin med normalt pris snarare.

Vet inte vilken prisklass det handlar om officellt men för mig känns det som att funktioner som borttagbar hdd-bur, justerade fästen för radiator, bra möjligheter för kabeldragning och generellt bra "byggmöjligheter" gör det till ett "premium-chassi" för en normalkostnad.

Känns som att det skall tävla med exempelvis Lian Li PC-A04B ? Hade inte skadat om det hade kunnat gå ner i pris liite grann dock. Det är ju trots allt en plastfront.

Nån som har det chassit som kan jämföra det mot Arc mini? Får väl erkänna att A04B har en snyggare front..
Vad jag har förstått skall det gå att montera en radiator i toppen även där? Är Arc bättre för tjockare radiatorer tro?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Jonas klagar alltid på 8 pins kontakten<3

Permalänk
Medlem

mini verkar intressant men.

jag har inget intresse att montera in hårddiskar i speldatorn. det har man ju filservern till... mer intressant vore en radiator till i fronten. om man tar bort hårddiskburarna, kan man då få in en tro? ser tight ut men med lite vilja, våld och... modd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

Jonas klagar alltid på 8 pins kontakten<3

Ja, det gör han. Är det inte dags att byta testkomponenter, pga att det alltid kärvar med de komponenterna? Eller vill ni använda dem för att se om de är några som helst problem med chassit?

Permalänk
Discokungen

Gillar rebellmärket som du har, Jonas!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Är det någon som känner till om ett standard ATX- moderkort skulle få plats i den lilla lådan? Jag är inte ute efter att ha 5+ HDDs eller liknande utan bara det mest elementära. Vore toppen om ett ATX- moderkort kunde få plats (och att man tar bort alla HDD- burar så man kan montera en SSD+2TB HD längst upp samt kraftfullt grafikkort nertill).

Permalänk
Skrivet av Blåmussla:

Är det någon som känner till om ett standard ATX- moderkort skulle få plats i den lilla lådan? Jag är inte ute efter att ha 5+ HDDs eller liknande utan bara det mest elementära. Vore toppen om ett ATX- moderkort kunde få plats (och att man tar bort alla HDD- burar så man kan montera en SSD+2TB HD längst upp samt kraftfullt grafikkort nertill).

ja inget för eftersom chassit bara har 4 st pci platser på höjden så blir ett fullstort atx för långt om du vill ha kvar nätagreggatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Gillar rebellmärket som du har, Jonas!

Det gör INTE jag! Rebelscum!!! ^^

<MDU> for life!
(SWG-> pre CU pre NGE.. those were the days)

Permalänk
Medlem

Tja, har handlat miditowers med plats gummiupphängda diskar, löstagbar hd-bur filter för insugsfläkt osv för under 300 utan nätagg. Det är ändå ett stålchassi utan nätagg vi pratar om här. Även om det är snyggt å så är det inte billigt. Det är ett helt ok pris men billigt. Nej.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELCarlsson:

ja inget för eftersom chassit bara har 4 st pci platser på höjden så blir ett fullstort atx för långt om du vill ha kvar nätagreggatet

Okay! Men om vi antar att jag endast kommer använda en av dessa pci-slottar?

Permalänk
Medlem

Blåmussla. Nej, det går inte. Men om du ändå bara skall använda en PCIe så fundera på om du då verkligen behöver ett ATX moderkort och om inte ett µATX räcker för dina behov.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Skulle va intressant och se om man kunde få in ett grafikkort på den vertikala expansions platsen om man använder en pci-e riser, perforeringen i sidoplåten sitter i och för sej helt fel om man använder ett standard kort

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme | Intel Core i7 940 @ 3,8GHz | Noctua NH-U12P | Corsair Dominator 6GB 1600 MHz | Asus GeForce GTX 580 DCII | Corsair HX1000W | Dell U2711