Fractal Design Arc och Arc Mini

Permalänk
Medlem

Jag tycker också det är lite tråkigt att ni har ett moderkort som är så udda att du alltid ska behöva nämna det. Man kan hitta problem med andra riggar som är nästan lika vanliga (tex 6990 i en pcie-16x längre ner slår i den nedre hårddiskburen? (på vissa moderkort tex Sabertooth x58 som jag har så måste jag köra använda andra 16x-porten för att mitt gamla pci-ljudkort ska få plats)).

Hur som helst en väldigt trevlig recension. Ett intressant chassi helt klart. Hur ligger ljudnivån med många fläktar på lågt varvtal och hur pass bra kyler det? Kan man kyla i7 950 och gtx460 med ett flertal fläktar på låg och få det relativt tyst så är ju det också ett alternativ. Med tanke på hur bra ett antec 300 med fläktar på low kyler en E8500 med gtx260 så kanske det finns hopp för en sådan lösning.

Det jag blev lite orolig för med chassit var fronten. Den kommer inte kunna gå sönder när man sliter bort den sådär?

Permalänk

Man måste älska jonas personliga kampanj att få alla chassi tillverkare att skicka med 8 pins förlängning.
Men jag skulle nog rikta in mig på nätdels tillverkarna.

Optimalt vore om det på modulära nätagg skulle kunna göra 8 pins modulärt och skicka med tre olika längder. Typ normal, förlängd och en kort för när den sitter på ovansidan av chassit då kabeln inte behöver ha någon längd.

Bra recension!
En grej jag skulle vilja sett är hur den ser ut underifrån. Nu när alla chassin har utstansat där, och inte alla har så stora utstansningar om man hade önskat. T.ex. om man har en 140mm på nät agget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrospective:

Om Arc Mini får rymmer en H-50 radiator intill någon av fläktarna blir det ett garanterat köp för mig.

Eftersom en 5cm tjock radiator+fläkt får plats (47mm+25mm(?)=72mm) ska det nog inte vara några problem. H50 är väl drygt 5 cm tjock? Vet att H60 är det.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Det är lite lustigt att fläktfiltret i fronten inte fick ett minus (med tanke på att Jonas stör sig på mindre saker) då det var så osmidigt när man skulle rengöra. Det är väl ändå där man dammsuger oftast?

Permalänk
Medlem

För samma pengar som Arc Mini kan man få http://www.inet.se/artikel/6900468/lian-li-pc-a04a-silver så priset borde vara ett par hundra kronor mindre för Lian Li chassit är helt av aluminium vs. Arcs plast & stål. Dålig recension helt enkelt då man inte ger negativt om fläktfiltren samt det höga priset.

Permalänk
Medlem

Lutar fortfarande åt ACE Ecco 250 för min del vid nästa systembygge. Designen på Arc Mini är riktigt fin, men känner själv att den är lite för stor. Sitter för närvarande med Antec P180 mini och den är i mitt tycke för stor, för att husera ett mATX-system. Ge mig ett kompakt, kraftfullt och välkylt system, med acceptabla ljudnivåer.

Det börjar även dyka upp lite mITX kort till s1155 som kan vara av intresse eller eventuellt dyka ned i AMD's sortiment när de nya kommer.

Bra recension!

Permalänk
Medlem

Känns som att det kommer släppas igenom en hel del ljud. När kommer egentligen Define Mini!?

*edit*
Enligt Dustin kommer den in 2/5.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Fläktkontrollern då? Hade varit kul att höra om den är något att ha eller inte.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av leafbranch:

Sjukt billigt? Nje men de känns relativt prisvärda, jag gillar designen och alla smådetaljer.
Har väntat på Arc mini i ett antal månader...äntligen börjar det hända något!

Men med tanke på att du får features som svartmålat inuti och dylikt så är det ju inte så farligt pris menar jag. ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

arc mini påminner om antecs p180 mini. ganska lika chassin på många sätt. ser absolut trevligt ut

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Skrivet av DeathPony:

Riktigt fina chassin. Bra recension! Älskar när Jonas får målbrottsattack stup i kvarten.

Kanske är en rökare..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Fractal Design Arc eller NZXT H2?

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk

Tycker Fractal fegar ur lite här - ska de släppa något där "mini" ingår i namnet så borde de bara ha plats för en SSD och inga 3.5¨-platser. Det kanske kommer en Arc nano..

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem

Jonas blir bättre och bättre på att videorecensera.

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen och all information.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Är det samma typ av plåt som i deras andra burka?

Hoppas på bättre plåt

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk

Har beställt ett Är trött på mitt gamla Antec 300.

Permalänk
Skrivet av heatm:

...När i helvetet ska det komma snabbfästen för moderkort? *klick* är allt som ska höras. Hmm... någonting man borde sätta sig och rita på kanske? Någon som har numret till patent och registreringsverket? Snabbfästen borde man ju kunna få patent på med tanke på alla låtsaspatent alla mobiloperatörer, Appl*host*, registrerar.

Det finns redan, köpte detta skruvlösa chassi i början på 2000-talet:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=112166

Det var smidigt att klicka fast moderkortet så som du beskriver det, men jobbigt som fasen att få loss det

Kanske passar Apple förresten som du skriver, de brukar ju ta andras lösningar förfina och hypa upp dom som något nytt

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av MrSkudd:

Är det samma typ av plåt som i deras andra burka?

Hoppas på bättre plåt

Plåten är tjockare i Arc och Arc Mini än i Define R3. Även Define XL har tjockare plåt än R3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Plåten är tjockare i Arc och Arc Mini än i Define R3. Även Define XL har tjockare plåt än R3.

Har Arc tjockare plåt än XL?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av ZwaaN:

Har Arc tjockare plåt än XL?

Nej, Define XL har tjockare än Arc-Familjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Nej, Define XL har tjockare än Arc-Familjen.

Ett segment ni definitivt borde kolla på är folk som vill ha kompakta väldigt snabba system, dvs ta bort alla tiotals hd-rack etc. Ha plats för en cd-rom, två hdds och bygg resten så det klarar kraftfullaste grafikkorten (längd). Borra inte massa hål i sidor o så i onödan, det släpper bara ut ljud. I botten är dock tre 12cm-hål en jättebra idé för insug för resten av chassit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

Ett segment ni definitivt borde kolla på är folk som vill ha kompakta väldigt snabba system, dvs ta bort alla tiotals hd-rack etc. Ha plats för en cd-rom, två hdds och bygg resten så det klarar kraftfullaste grafikkorten (längd). Borra inte massa hål i sidor o så i onödan, det släpper bara ut ljud. I botten är dock tre 12cm-hål en jättebra idé för insug för resten av chassit!

Du menar miniITX system för highend datorer?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Stör mig enormt på fläktgallret på sidoplåten, annars ett cleant chassie (arc).

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Stör mig enormt på fläktgallret på sidoplåten, annars ett cleant chassie (arc).

Mmm, håller med. Det har blivit någon slags standard, men förstår inte riktigt varför. Blir ju bara mer oljud och ett estetiskt minus. Men kanske behövs för att det inte skall bli undertryck (för mycket utsug, tänker jag rätt nu?) ifall man tex kör med två fläktar som blåser ut från toppen (radiator).

Två i fronten som blåser in, och en i botten som blåser in borde väl täcka upp för två utblåsande fläktar i toppen. Samt en útblåsande fläkt i bak (monterad på utsidan(?) om man har en 240 radiator i arc mini)

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Hur fäster man fläktarna i fronten egetligen?

Visa signatur

I may be wrong, but I am not uncertain.

Permalänk
Skrivet av Wraak:

Hur fäster man fläktarna i fronten egetligen?

Hur menar du? De flesta chassin har fläktar i fronten, de sitter på insidan skruvade i chassit och ofta med ett dammfilter på sugsidan. Eller menade du något annat?

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk

Hur svårt kunde det egentligen vara för fractal att sätta ett likadant fläktfilter på frontarna som på undersidan? Som bara gick att dra ut nedifårn.
Hade varit ett solklart köp då. Men nu stannar jag på R3 för att det är jätte enkelt att bara dammsuga rent filtren i fronten.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel Raftö:

Hur menar du? De flesta chassin har fläktar i fronten, de sitter på insidan skruvade i chassit och ofta med ett dammfilter på sugsidan. Eller menade du något annat?

Jag menade hur de sitter fast i den löstagbara fronten.
På t.ex Antec 300 sitter fläktarna fast i själva stommen och sitter alltså kvar
när man tar lös fronten. Kan liksom inte se hur de är fastskruvade på videon.

Visa signatur

I may be wrong, but I am not uncertain.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av tyrenberg:

Hur svårt kunde det egentligen vara för fractal att sätta ett likadant fläktfilter på frontarna som på undersidan? Som bara gick att dra ut nedifårn.
Hade varit ett solklart köp då. Men nu stannar jag på R3 för att det är jätte enkelt att bara dammsuga rent filtren i fronten.

Det sitter fläktfilter i fronten. Detta kommer man åt från utsidan och fronten måste inte tas bort för att dammsugas. Vill man skölja det med vatten måste däremot front och fläkt plockas loss.

Det sitter alltså (från utsidan):
Utsida | Stålmesh | Filter | snabbclips för fläkt

Skrivet av Wraak:

Hur fäster man fläktarna i fronten egetligen?

Skrivet av Wraak:

Jag menade hur de sitter fast i den löstagbara fronten.
På t.ex Antec 300 sitter fläktarna fast i själva stommen och sitter alltså kvar
när man tar lös fronten. Kan liksom inte se hur de är fastskruvade på videon.

Man fäster fläktarna i fronten med snabbclips som håller fläkten på plats. Går snabbt och enkelt och tack vare att IO panelen sitter fast i chassiet är det väldigt enkelt att plocka loss front för fläktbyten och annat.

*EDIT: Stavfel