Fractal Design Arc och Arc Mini

Permalänk
Medlem

Funderar på om han hittat något chassi där han kan drakabeln normalt?
Antagligen inte och då måste det vara fel på det moderkortet och den nätdelen helt enkelt

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Blåmussla. Nej, det går inte. Men om du ändå bara skall använda en PCIe så fundera på om du då verkligen behöver ett ATX moderkort och om inte ett µATX räcker för dina behov.

Tänkte i princip såhär: det jag vill ha är kommande s2011 prollen + 16gb ram + 580gtx + 2tb (lagring) + 300 gb (ssd). Eventuellt även ett Asus sonar ljudkort. Men det är verkligen allt. Är inte i behov av att ha 20+ hdds som många här verkar ha. Jag har alltid trott att man går miste om en hel del av överklockningsmöjligheterna om man väljer ett mATX men jag kanske har fel?

Vad är egentligen skillnaden om man bortser från fler SATA etc kontakter på ett större ATX?

Permalänk

Nått jag saknar i era tester är hur höga cpu kylare som ryms.

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Antar att ni menar att Arc mini är designat för Micro-ATX och inte MINI-ATX

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk

Det skulle vara riktigt kul att sätta in vattenkylning i ett arc mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Det skulle vara riktigt kul att sätta in vattenkylning i ett arc mini

mm. men dom verkar ha snalat pa dom där sista tva centimetrarna i höjd

jag gick i tankarna pa en san har i 5.25 facken

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p11319_Koolanc...

och dual loop config. verkar som om det far förbli en dröm dock...

Permalänk
Skrivet av exodeus:

mm. men dom verkar ha snalat pa dom där sista tva centimetrarna i höjd

jag gick i tankarna pa en san har i 5.25 facken

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p11319_Koolanc...

och dual loop config. verkar som om det far förbli en dröm dock...

jag skulle göra det om jag hade pengar.... men jag håller koll på gallerierna här och hoppas på det bästa ist

Permalänk
Medlem

Varför gillar du inte snabbfästen Jonas?
Mycket bra recension!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Varför gillar du inte snabbfästen Jonas?
Mycket bra recension!

Jag tycker att Jonas har framfört varför han inte gillar snabbfästen i typ varje recension han har gjort av chassin (som har snabbfästen).

Om du inte har sett de recensionerna, så gillar varken jag eller Jonas snabbfästen på grund av att de är plastiga, och VARFÖR skulle man behöva fästa något "snabbt" när man bygger en dator? Jag tycker att skruvar är det enda rätta ivf.

Permalänk
Medlem

Varför bytte han kylare till Arc mini? Får itne en 160mm hög tornkylare plats? Vore inte så konstigt men klart en nackdel för ett prestandamonster!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av heatm:

Varför bytte han kylare till Arc mini? Får itne en 160mm hög tornkylare plats? Vore inte så konstigt men klart en nackdel för ett prestandamonster!

Vi hade dessvärre inte två identiska kylare tillgängliga och ville ha bägge systemen monterade samtidigt. Det får plats CPU-kylare med en höjd på maximalt 165 mm i Arc Mini.

Permalänk
Medlem

Det stora chassit skulle ju vara perfekt till server/nas&sånt crap kanske blir o uppgradera!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi hade dessvärre inte två identiska kylare tillgängliga och ville ha bägge systemen monterade samtidigt. Det får plats CPU-kylare med en höjd på maximalt 165 mm i Arc Mini.

Jag måste sluta att tilltala er i 3:e person och vänja mig vid att ni faktiskt läser kommentarerna. Men Tack för svaret. 165 mm räcker gott och väl!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Har ett Arc på ingång snart, verkar riktigt nice

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Någon som vill kolla frågan ovan? :/ Ang mATX vs ATX. Först nu på flera år jag fått upp ögonen för att man kanske inte behöver ett ATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

Någon som vill kolla frågan ovan? :/ Ang mATX vs ATX. Först nu på flera år jag fått upp ögonen för att man kanske inte behöver ett ATX.

Du går inte miste om någonting alls förutom i vissa fall strömförsörjning nog för att hysa överklockade system med 2 st grafikkort och en prolle som puttrar på i 150+ watt. Men annars är det sällan som överklockningen idag går i sank p.g.a taskig strömförsörjning ifrån moderkortet. I.a.f så länge du inte håller på med riktigt extrema fantasiklockningar

Senaste m-ATX datorn jag byggde var en Intel i5 750 med ett GTX 460 och en Scythe Big Shuriken som kylning. Funkade klockrent och klockade till och med lite granna trots den rätt så svaga, men ack så tysta, kyllösningen. Det enda man kan klaga på är väl bristen på utrymme vid själva monteringen. När i helvetet ska det komma snabbfästen för moderkort? *klick* är allt som ska höras. Hmm... någonting man borde sätta sig och rita på kanske? Någon som har numret till patent och registreringsverket? Snabbfästen borde man ju kunna få patent på med tanke på alla låtsaspatent alla mobiloperatörer, Appl*host*, registrerar.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Trevligt med stilrena chassin som omväxlings skull.
Skulle kunna tänka mig köpa något av dessa chassina om jag skulle bygga någon ny dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Gillar rebellmärket som du har, Jonas!

Haha, han fick det efter en rejäl fulla! xD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu är jag mest intresserad av tysta chassin då ajg inte tycker om när datorn låter. Dock måste jag medge att dessa chassin var intressanta. Möjligtvis att jag köper något av dem för en kommande filserver

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

Vad är egentligen skillnaden om man bortser från fler SATA etc kontakter på ett större ATX?

Skrivet av Blåmussla:

Någon som vill kolla frågan ovan? :/ Ang mATX vs ATX. Först nu på flera år jag fått upp ögonen för att man kanske inte behöver ett ATX.

Den primära skillnaden mellan ATX och mATX (micro ATX) är att ATX har fler kortplatser.
Eller rättare sagt, utrymme för fler kortplatser (det skulle vara möjligt att göra ett moderkort som använder den ytan till något annat).
Normalt ser det ut så här
ATX = 7 kortplatser
mATX = 4 kortplatser

Kortplaster är alltså till för PCI Express och PCI kort på dagens moderkort (äldre moderkort har haft platser för ISA och andra varianter).

Helt enkelt mer utrymme för grafikkort, ljudkort, nätverkskort, RAID kort etc.
Då många grafikkort har kylare som blockerar en extra kortplats (ibland mer) så är det inte alltid man rent fysiskt får plats med 7 instickskort på ett ATX kort ändå.

Detta är den primära skillnaden.
Sen med lite mer kretskorts-yta så kan det vara möjligt att få in fler SATA kontakter som du nämner eller kanske något extra chip som gör någonting. Kanske extra USB 3 portar eller vad som helst.

ATX är större än mATX.
Det finns inget som säger att ATX är bättre än mATX (om man nu inte behöver fler instickskort).
Hur bra överklockning och dylikt beror mer på komponentval. Alltså mer val av moderkorts-modell än om det är ATX eller mATX.

Däremot blir det ju lättare att få till kylning och sånt om man har en stor låda.
Storleks skilnaden mellan ATX och mATX är inte så jätte stor, så där är det mestadels fler kortplatser som är grejen.
Men det klart att om man gör mer extrem jämförelse, exempelvis Mini ITX mot Extended ATX så blir det ju mer plats för minne, mer plats för strömförsörjningsdelar etc på det större kortet.

Det är lättare att få till en högprestanda dator om den får vara hur stor som helst, hur strömsluckande som helst, väsnas hur mycket som helst och kosta hur mycket som helst.

Permalänk

Har de laggt ner planerna på Core 1000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biccen:

Arc Mini skulle jag köpt direkt om den fanns ute nu! men över 1 månad kvar! känns för långt bort.
Behöver ett chassi nu!

Define Mini ska komma i mitten av maj.

Kan tillägga att Arc Mini och Define Mini verkar bygga på samma stomme om man tittar på produktbilderna på fractals hemsida:

http://www.fractal-design.com/?view=product&category=2&prod=5...
http://www.fractal-design.com/?view=product&category=2&prod=5...

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Verkar vara schysta lådor!
Helt klart intressanta.

Väntar dock på Define Mini så man får tyst på farsans burk !

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Tack för att ni satt in vattenkylning, om ån inte en komplett vattenkyling, men att se hur det möjligtvis såg ut.

Skulle vara MYCKET intressant om Ni någon gång visade montering av vattenkylning, vilka chassin som är "bäst" eller lätta, etc.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

Tänkte i princip såhär: det jag vill ha är kommande s2011 prollen + 16gb ram + 580gtx + 2tb (lagring) + 300 gb (ssd). Eventuellt även ett Asus sonar ljudkort. Men det är verkligen allt. Är inte i behov av att ha 20+ hdds som många här verkar ha. Jag har alltid trott att man går miste om en hel del av överklockningsmöjligheterna om man väljer ett mATX men jag kanske har fel?

Vad är egentligen skillnaden om man bortser från fler SATA etc kontakter på ett större ATX?

Idag finns det väldigt fullmatade µATX kort där enda skillnaden är antalet expansionsportar, inte antalet SATA etc. Så dui bör klara dig mer än väl på ett µATX kort.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Jag tycker att Jonas har framfört varför han inte gillar snabbfästen i typ varje recension han har gjort av chassin (som har snabbfästen).

Om du inte har sett de recensionerna, så gillar varken jag eller Jonas snabbfästen på grund av att de är plastiga, och VARFÖR skulle man behöva fästa något "snabbt" när man bygger en dator? Jag tycker att skruvar är det enda rätta ivf.

Håller med tumskruvar är i nio fall av tio en perfekt lösning. Saknar dock det på chassisidan. Brorsan har ett oem fujitsu siemens chassi som är jäkligt smidigt att komma in i. Han har tidigare fått offra sig när jag behövt prova någon hårdisk men det blev till och skaffa en usb-docka.

Permalänk
Medlem

Fan va primitivt med lådor som är gjorda för att stå på golvet egentligen. Utvecklingen går inte direkt framåt på många plan... Skulle vilja se någon typ rack variant som klarar av prestandakomponenter och som kommer med någon vettig lösning som gör att den går att montera direkt på skrivbordets undersida så man slipper se skiten. Det tar ju en del plats med en stor låda på golvet. Visst det går att hänga upp men principen med en klumpig låda är rätt bakåtsträvande.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Såg fram emot denna men kommer inte köpa nån av dem !
Bra pris men lite fel lösningar (för mej ) utan lutar mer åt Corsair 650d även
om den kostar mer!

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är ju sjukt billigt för ett chassi? Förstår inte frågeställningen riktigt.

Sjukt billigt? Nje men de känns relativt prisvärda, jag gillar designen och alla smådetaljer.
Har väntat på Arc mini i ett antal månader...äntligen börjar det hända något!

Permalänk

Om Arc Mini får rymmer en H-50 radiator intill någon av fläktarna blir det ett garanterat köp för mig.