Helgsnack: "Värt att köpa spelburk?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Håller med dig, finns jättemånga bra konsolspel, så lägg ner snacket med att det inte finns några bra spel, då har du aldrig spelat på konsol på ett seriöst sett.

En riktigt gamer bryr sig varken om grafiken, ljudet eller kontrollen, så länge man tycker det är kul är det bra. Resten är bara bonus.

Men du kan om några år inte längre spela dessa spel på en konsol (undantag nintendo) som är bra idag/igår. Men det kan du på en dator. Vill du lira gamla tv spel måste du även ha de gamla konsolerna. Så det slutar ju med att du har 10 olika ståendes hemma istället för en dator där du kan spela de flesta gamla tv-spel samt alla gamla PC spel.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Att en fyraåring går över från wii till pc säger väl lika mycket(läs:lite) som att samma unge kanske tycker att nyckelpigor är läskiga eller att paprika är gott.

Vad för spelburk köpte du till den lilla krabaten förresten?

Svårt och påverka en fyraåring, de är väldigt ärliga och vet vad de vill :). Innan han prövade på PC så var WII kul, men när det fungerade med PC (är något svårare), då tröttande han på WII

Han har en phenom 955 med 30 tums skärm. För tillfället är det lego starwars och lego indiana jones som gäller.

Permalänk
Medlem

Själv så funderar jag på sälja min ps3a och endast satsa på pc.
Jag tycker spelandet är klart bäst på pc.
Jag har testat xboxen och ps3an, men saknar känslan och precisionen i spelen.

Permalänk
Medlem

Att köpa en spelburk. Värt.

Har du pengar, så visst. Köp en spelburk. Det finns många fördelar. Du kan uppgradera, modifiera, pilla och meka, och kanske är det också en del av tjusningen med själva inköpet; att välja delar och planera och sedan montera allting. Då har vi tagit steget ifrån själva spelandet, och vi är inne på vad Sweclockers i ganska stor utsträckning går ut på. Men det kan te sig "dyrt", "krångligt", och kanske även "oförståeligt". Det beror på vem du frågar. Vilket forum du ställer frågan på.

Personligen så spelar jag för båda ligorna. Jag kan få riktiga glädjerus av att spela spel på jättehöga inställningar med bra fps och fint flyt och allt det där, och i bakhuvudet vet jag att lite av behållningen med det är att jag vet att jag gjorde detta. Jag byggde den här datorn och det är tack vare mina modifikationer och inställningar som det fungerar så bra. Så att en dator är personlig tycker jag är ett väldigt bra argument. I synnerhet på detta forumet. Det är dina misstag och framsteg inkapslade in en "dyr" och "komplicerad" bit plast och metall till "burk".

Men samtidigt, så är spel någonting annat än bara en ett utlopp för mina mekartalanger och kvittot på mitt pluggande av vad fredagspanelen har att säga om nya grafikkort och DirectX kompatibiliteter. Spel för mig är att ha kul. Glädjerus. Ibland spelar jag själv, och ibland vill jag dela denna glädje, detta rus, eller kanske en bitter kommentar och en lätt, kärleksfull dim mak i sidan på personen bredvid som vinner i Clash of Heroes.

Så det beror på vilka preferenser du har. Ser du det där mervärdet som kommer med ett köp av en PC, där du kan berättiga de ytterligare kostnaderna med att det faktiskt är din hobby och det är en meningsfull och bejakande syssla; så slå till! En Pc kan ge dig många dygn av glädje och slitna hårtussar. Kärlek och hat i ett kompakt format.
Vill du bara spela spelet, saknar det där brinnande begäret att meka och pilla och fippla med inställningar och kylare och inte alls bryr dig om mikrometerprecision och svarstid och knasiga kontroller utan ser det mer som en del av "spelet", upplevelsen och glädjen med allting så köp en konsol, för spela kan man även göra med en fotboll!

Permalänk
Skrivet av Johan Svensson:

Det finns dock ljus i tunneln: vardagsrums-pc:n! Det finns tecken på att vardagsrums-pc:n håller på att ersätta konsollerna och på sikt kommer att vara en vanligare spelplattform i vardagsrummet!

Detta får du gärna visa källa på. har väldigt svårt att se detta. många använder vardagsrums-pcn för filmsvisning och således har den oftast inte mycket till kräm.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Skrivet av Tomhas:

Men du kan om några år inte längre spela dessa spel på en konsol (undantag nintendo) som är bra idag/igår. Men det kan du på en dator. Vill du lira gamla tv spel måste du även ha de gamla konsolerna. Så det slutar ju med att du har 10 olika ståendes hemma istället för en dator där du kan spela de flesta gamla tv-spel samt alla gamla PC spel.

spel blir med längden inkompatibla med nya operativsystem. så har du inte kunskapen så måste du sitta där med flera datorer eller flera operativsystem. så pc är inte mycket bättre på den fronten. men jag förstår vad du menar

men 360 och wii är bakåtkompatibla. en liten fotnot

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk

tröttnar ni aldrig på att tjata om tangentbord och mus?

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem

Köp en konsol för att spela på och en liten netbook för att surfa på.

Permalänk

Fler än jag som tycker att konsolerna på många sätt dummar ned annars bra spel?
Pratar vi casual gaming (läs Wii) så finns det inte mycket att klaga på. Casual gaming når många och ska per design vara lättanvänt.

Pratar vi däremot större titlar så som den senaste utgåvan av Crysis så anser jag att konsolportning gör spel sämre.

Grafik:
Vi begränsa oss till konsolens hårdvara vilket bland annat brukar innebära sämre grafik.
Om vi tar Crysis 2 som exempel här så finns det en rad saker som är direkt sämre i Crysis 2 än i Crysis 1.
Bland annat så använder Crysis 2 en normal skybox medan Crysis 1 hade riktiga moln i 3d.
Se http://www.youtube.com/watch?v=2WJG14uLA3k för mer info.
Vet att Crysis 2 håller måttet mot Crysis 1 och är bättre grafiskt sätt på ett par punkter men faktum är att det är flera år mellan titlarna, Crysis 2 borde blåsa Crysis 1 ur vattnet.

Kontrollerna:
Konsoler är begränsade i sina kontroller jämfört med datorer. De flesta portade spelen har på tok för simpla kontroller.
Kanske finns det folk som föredrar simpla kontroller men då bör ju detta kanske vara en inställning man kan göra? Inte ska avancerade gamers lida för att utvecklarna tänker på xbox i första hand.

Ribban för spel:
En AAA titel säljer nästan alltid bra på konsoler, marknaden är så pass stor att man mer eller mindre alltid kommer hitta en klump med människor som gillar spelet man släpper oavsett hur många brister det har.
Upplever själv att PC-gamers är mer kräsna när det kommer till spel och förväntar sig mer av dem än konsol-spelare.

Finns säkert argument för konsolerna vs PC också men som PC-gamer som testat samtliga konsoler som finns ute nu så är det givet, PC über alles.

Permalänk
Medlem

Anser det helt klart värt det att skaffa en spelburk. Mest beror det ju på hur du vill spela men enPC används som många säger till så mycket mer - men du får ju också en bra spelburk för tämligen lite pengar i dagsläget. Denna burk kan du även ha som utgång för all din musik, film amil, etc. Glöm inte att många spel idag kommer över internet och då kan du lätt få åtkomst till dessa genom en enkel webläsare. En bra spelburk och ny webläsare som lånar kräm av ett grafikkort är ju då rätt trevligt.

OInte minst är det ju så att PC:n är den platform du kan göra mest på i dagsläget - koppla in en Xbox controller och sätt i ett snyggt liggande chassi och koppla till vardagsrums TV:n så är du i gång med konsol och smyger ut ett trådlös tangentbord och mus vid behov.

Annars är det ju som många säger - upp till var och en att hitta sitt. För min del kan jag inte sluta prata om tangentbord och mus - för min del är det nämligen det absolut bästa sättet att få någon spelglädje alls - detta kommer alltid att göra att konsollerna för min del kommer in som nummer två, och en fullfjädrad PC som nummer 1.

Visa signatur

Don't eat the yellow snow

Permalänk

Konsolspel tenderar att vara mer actioninriktade än PC-spel. Ta tex Dragon Age: Origins. Jag har själv inte spelat det på konsol men efter vad jag har sett så verkar PC versionen ha fler taktiska element, mycket pga tagentbord och mus (jag jag tänker ta upp det igen ). Jag har spelat shooters på konsol och det går inte att spela lika fort som på PC. Sen kan jag ju nämna strategispel som överhuvudtaget inte finns till konsol (Starcraft, Total War etc.). Dessutom har vi ju skillnaden i grafik som kan påpekas hur många gånger som helst.

För mig är konsol mer som något man kan spela med kompisarna för den sociala aspekten, men nu verkar ju speltillverkarna ta bort det alternativet genom att ta bort möjligheten att spela split-screen och endast ha kvar onlineläget. Att man sen drar ner på grafiken på PC-spel för att konsolanpassa gör mig fruktansvärt irriterad. PC är dyrare, men om man har råd med det så finns det enligt mig ingen som helst anledning till att köpa konsol.

Permalänk
Medlem

Tycker att frågan är ställd på fel ställe. Svaret blir ju ganska självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:
Skrivet av zhrooms:

Beror givetvis på vad man ska använda datorn till, det är det första jag frågar när jag fixar dator åt någon.

Surfa = Billig
Redigera = Medel
Spela = Max

Enligt mig finns det inte många steg alls, tex dator för 6, 7, 8, 10, 12, 13, 14.. antingen köper du en BRA dator, medelbra, eller en dålig.. 3 alternativ så gott som, dumt att spara in när man köper ny dator, då man oftast köper ny med 2 års mellanrum minst, dom flesta jag känner har haft sina datorer jag byggde i genomsnitt 4 år, fick nyligen hem en Dell XPS 730 med en Q6600, trasigt 8800GTX, 4GB DDR2, 1TB, den var köpt 2007, 4 år räckte den finfint till WoW, SC2 och en del random spel, inte Crysis/Stalker, men allt annat klarade den

Själv har jag haft majoriteten av min dator i snart över 3 år, fortfarande nästan bäst på marknaden, så att snåla in ett par tusenlappar när du köper ny dator var tredje/fjärde år är bara DUMT, har du inte pengar.. nej då uppgraderar du inte, så enkelt är det

Rekommenderar jag en mellanklass dator så ska det tvunget vara CF/SLI stöd

Som jag har tagit i en annan tråd på Swec, ang uppgradera nu eller vänta till höst.. det är helt upp till dig själv, då spelmarknaden är anpassat för konsoler och inte PC, dom 3 mest krävande motorerna på marknaden, CryEngine, X-Ray/4A Engine och Frostbite kräver trots allt inte så mycket, en Core i7 950 3.06GHz går loss på 2100kr idag, en 2600k 3.4GHz för 2400kr, båda klarar av dessa 3 spelmotorer på högsta inställningar utan problem, nu till grafikkorten då, ett (1st) Nvidia GTX580 oklockat tillsammans med en i7 i över 4GHz klarar Metro 2033 med ALLT på högsta, DX11 Tessellation hela rubbet i 40fps average, vilket är nästan spelbart, klarar Crysis 2 på högsta med 60fps konstant, har inte så bra koll på Call of Pripyat men det är nog nära 60fps

Min poäng, vilka spelmotorer kommer vi få se innom dom närmsta 2 åren? Dom enda jag kan komma på är Frostbite 2.0, vilket drar snäppet över Frostbite 1.5.. oj.. det var visst inga fler

Skyrim stöder DX9, GTA V kommer aldrig kräva så mycket, STALKER 2's nya motor blir nog saftigt, men vi har inget datum, Diablo 3 är ett skämt, Half-Life 3 aka Source Engine 2.0 dyker nog inte upp förens 2014

Så, vad har vi då kommit fram till.. en 2600k 3.4GHz som överklockas automatiskt av moderkortet 35% till 4.6GHz, klarar ALLA dagens spel INKLUSIVE alla spel dom kommande 2 åren på !högsta inställningar!

1st GTX580 klarar NÄSTAN alla dagens spel på högsta inställningar för 4000kr, 2st GTX580 för 8000kr.. klarar ALLA spel på marknaden med en bra bit över 100fps, och kollar vi då på vilka spelmotorer som kommer så ser vi att 2st 580 kommer klara det galant på högsta inställningar med dx11, aa och tessellation

Socket 1155 = Billig, Framtidssäker 2år
Socket 2011 = Dyr, Framtidssäker 4år

Då är mitt råd, upp till dig själv, vill du ha datorn nu eller sen, oavsett så byter du delar igen om !MINST! 2 år, vilket är JÄVLIGT länge

Jag håller med om det mesta du skriver och det var även så jag resonerade när jag införskaffade mitt första datorbygge. Om man snålar på en komponent kommer det onekligen leda till att man i slutändan får lägga ut en större summa vid framtida uppgraderingar, exempelvis p.g.a. för klent nätaggregat eller litet chassi.

Det jag ställer mig frågande till är dock hur pass stor inverkan processorns klockhastighet faktiskt kommer att ha på spel de kommande åren. Personligen uppfattar jag det som om att det allt mer är grafikkortet som får dra det tunga lasset och att en snabb processor med många trådar inte alls har lika stora inverkningar på prestandan i de flesta spel. Är det kanske snarare så att en SLi/CF-konfiguration är att föredra framför att uppgradera processorn och eventuellt även moderkortet om 2-3 år?

Beror väl på det också, kolla bara på World of Warcraft, kräver nästan mer CPU än GPU, och hårddisken spelar också stor roll

Metro 2033 kräver GPU all the way, Tessellation, SSAO, AAA, PhysX

Processorns hastighet spelar rätt står roll i de flesta spel ändå, kör jag min i7 920 i orginal 2.67GHz, eller om jag kör den 50% OC i 4.0GHz, så är det STOR skillnad i FPS'en i valfritt spel

Att överklocka processorn idag är enligt mig obligatoriskt, så gott som alla Intel's processorer som säljs idag klarar av 50% överklockning i flera år, har själv kört min i7 920 överklockad 50% i 2,5 år konstant i 1.4v (stänger inte av datorn)

Allt under 4.0GHz är oacceptabelt, fan en Q6600 G0 (2.4GHz) som 4,5år gammal klarar ju 50% OC (3.6GHz) utan problem

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Beror väl på det också, kolla bara på World of Warcraft, kräver nästan mer CPU än GPU, och hårddisken spelar också stor roll

Metro 2033 kräver GPU all the way, Tessellation, SSAO, AAA, PhysX

Processorns hastighet spelar rätt står roll i de flesta spel ändå, kör jag min i7 920 i orginal 2.67GHz, eller om jag kör den 50% OC i 4.0GHz, så är det STOR skillnad i FPS'en i valfritt spel

Att överklocka processorn idag är enligt mig obligatoriskt, så gott som alla Intel's processorer som säljs idag klarar av 50% överklockning i flera år, har själv kört min i7 920 överklockad 50% i 2,5 år konstant i 1.4v (stänger inte av datorn)

Allt under 4.0GHz är oacceptabelt, fan en Q6600 G0 (2.4GHz) som 4,5år gammal klarar ju 50% OC (3.6GHz) utan problem

Ja, du har helt rätt i att det beror på vilket spel det handlar om. Civilization V och ArmA II är två andra exempel på spel där CPU kan ha större inverkan på prestandan än GPU.

Finns det dock någon anledning att tro att spel inom de närmaste fem åren kommer att ha nytta för mer än 4-4,5 GHz? Rent spontant känns det som att det är väldigt få spel i dagsläget som är riktigt CPU-intensiva och spelutvecklingarna verkar som sagt främst rikta in sig på visuella effekter som drivs med hjälp av kraftiga grafikkort.

Anledningen till att jag undrar är att jag hoppas på att min nyinköpta i7 2600k håller måttet i åtminstone 3-4 år innan den börjar flaskhalsa i spel. Men det kanske är att hoppas på för mycket Beror väl till viss del på hur snabbt utvecklingen går när det gäller att optimera spel för flera trådar.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Ja, du har helt rätt i att det beror på vilket spel det handlar om. Civilization V och ArmA II är två andra exempel på spel där CPU kan ha större inverkan på prestandan än GPU.

Finns det dock någon anledning att tro att spel inom de närmaste fem åren kommer att ha nytta för mer än 4-4,5 GHz? Rent spontant känns det som att det är väldigt få spel i dagsläget som är riktigt CPU-intensiva och spelutvecklingarna verkar som sagt främst rikta in sig på visuella effekter som drivs med hjälp av kraftiga grafikkort.

Anledningen till att jag undrar är att jag hoppas på att min nyinköpta i7 2600k håller måttet i åtminstone 3-4 år innan den börjar flaskhalsa i spel. Men det kanske är att hoppas på för mycket Beror väl till viss del på hur snabbt utvecklingen går när det gäller att optimera spel för flera trådar.

Körde på en versting dator (på sin tid dvs) med en P4 3.2 GHz, och något random grafikkort på 256 mb (radeon tror jag det var) klara sig i 4 år innan jag dundra in ett nytt grafikkort (9200 GT tror jag det var eller något) och än idag så sitter min bror på det och lirar cod-serierna, wow eller liknande (observera att datorn är från 2004) utan problem. dock på lägre inställningar.

Med detta vill jag säga, det bevisar att konsoler bromsar spelutvecklingen extremt mycket!

Så beror på hur kräsen du är och hur fin grafik du vill ha. jag tror min burk i signaturen kommer hålla i 5 år innan jag "skrotar" den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Anledningen till att jag undrar är att jag hoppas på att min nyinköpta i7 2600k håller måttet i åtminstone 3-4 år innan den börjar flaskhalsa i spel. Men det kanske är att hoppas på för mycket Beror väl till viss del på hur snabbt utvecklingen går när det gäller att optimera spel för flera trådar.

Tänk dig om 3 år, det var väl inte för så länge sedan Corsair visade upp sin H70 cpu kylare, tänk dig H170 eller något sådant, som kyler ännu bättre, då kan du utan problem köra din 2600k i 5100MHz (50% OC) med 8 Kärnor HT

4st Minnesplatser med 4GB = 16GB DDR3 2000MHz+, helt onödigt även om 3-4 år gissar jag på, idag använder väl Bad Company 2 kanske 2,5GB, jag sitter på 6GB nu och skulle nog kunna göra det i 2år till

Crysis kom 2007 till PC, Crysis 2 kom 2011 till Konsoler, när kommer Crysis 3? År 2015?

Frostbite 2.0 kommer att komma in på Top 5 mest krävande spelmotorer, men fortfarande så kommer det inte toppa Metro 2033, DX11 har ju precis börjat användas, nästa "genombrott" blir nog Ray-Tracing eller DX12, och det är MINST 4år, så att din 2600k kommer klara sig 3-4 år är det inget snack om saken

Kolla bara på Q6600 som jag nämnde förut, släpptes för 4,5 år sedan, och en sån kan du få upp i 3.6GHz idag, 4 kärnig, den tillsammans med 2st HD6970/GTX570 klarar alla dagens spel på högsta inställningar, en 4,5år gammal processor! Det är svårt att tro nästan men så är det faktiskt, konsolerna har påverkat PC marknaden OTROLIGT mycket, mer än man vågar erkänna

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Lycka till att spela starcraft 2 och supremecommander 2 med handkontroll.

Tyvär är ju SupCom2 en nurdummad variant av ettan för att passa konsollerna. Men ja, håller med på ungefär det du sa.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreams_in_digita:

spel blir med längden inkompatibla med nya operativsystem. så har du inte kunskapen så måste du sitta där med flera datorer eller flera operativsystem. så pc är inte mycket bättre på den fronten. men jag förstår vad du menar

men 360 och wii är bakåtkompatibla. en liten fotnot

Högerklicka - Egenskaper - Kompabilitet
Annars får man väl köra dosbox eller nåt. Så otroligt komplicerat är det inte, lätt värt det.

Skrivet av dreams_in_digita:

tröttnar ni aldrig på att tjata om tangentbord och mus?

Nä, det är ganska coolt.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

PC alla gånger är allt jag behöver skriva. Finns så otroligt många fler fördelar med detta.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Pc med en riktigt stor fördel. man kan bygga ihop den själv med glädje

Permalänk
Medlem

Tycker ganska mycket om att spela på både PC och olika konsoler. Konsoler väljer jag oftast när jag känner för att slappa och bara hänga i soffan, eller när man har några polare över och spelar tillsammans.

Datorn är den jag spelar överlägset mest vid dock, det som jag verkligen gillar med en dator är att kontrollerna är mer "fria" du kan göra mycket mer och har en bättre känsla med mus + tangentbord. Klart men vänjer sig med en konsol men för mig blir det aldrig samma sak.

Det finns dock ett stort DOCK här Om utveckligen i spelen går mer åt samma håll som den gör idag spelar det snart ingen roll längre. Datorns friare känsla och kontroller används inte av speltillverkare längre då alla spel även skall släppas på konsol. Börjar kanske bli gammal men sen EA games köpte upp alla små bra speltillverkare släpps det bara Konsolportar till PC som alltid lämnar en känsla av " Vad bra detta spel kunnde varit" men spelen får begränsas de en konsol klarar av.

Har varit för många stora besvikelser på spelfronten de senaste och detta platformskrig är ganska menigslöst då det i slutet kommer vara spelen som avgör.

Permalänk
Medlem

En sak som är relevant till tråden jag kom tänka på utan att ens skumma igenom alla inlägg. Alla personer jag pratat med och som tänkt spela BF3 tänker även köpa ny rigg för att ha en så modern snabb dator som möjligt för nå spel kravet. Jag misstänker att väldigt många här på Sweclockers även kommer göra precis likadant inför Battlefield 3 releasen.

Om det är sant så har stora spel releaser ett enormt stort värde för PC marknaden något dom kanske borde ta vara på och erkänna på ett specielt sätt.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk

Jag köpte en PS3 mest för att den kunde användas som en billig HTPC (att den har Blu-Ray hjälper en hel del), att man sen kan spela på den är ett plus.
På den kör jag mest plattformsspel och konsolexklusiva releaser, för allt övrigt: se signaturen

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nästa generations konsoler kommer mer eller mindre ta död på PCn som spelplattform. Hårdvaran i PS4 och Xbox 720(?) kommer ge väldigt realistisk ray tracing-grafik, samtliga konsoler lär ha stöd för mus och tangentbord för dom som använda de, dom lär ha ännu större säkerhet mot backups (något som kommer locka många utvecklare). När allt detta kommer erbjudas, varför spela på en dator? Varför ens bekosta på sig en speldator för över 10000kr? Jag kommer göra en stor uppgradering 2013/2014, om man ska tro alla road maps, och efter de så ser jag ingen större mening med att uppgradera datorn på minst 5-10år.

Realistisk ray tracing grafik? I realtid, samtidigt som det spelas ljud och görs andra nödvändiga beräkningar i spelet? Och det tror du att de kommer att stoppa in i en i stort sett ljudlös liten burk som de säljer för högst 5-6000 inom två eller tre år? Låter mer som 10000+ och kanske om något decennium. Förresten lär nog den processorkapaciteten kräva en hel del kylning som inte kommer att vara ljudlös om inte enheten ska bli ännu dyrare.

Jag tror faktiskt inte att konsolerna kommer att få så dramatiskt mycket bättre grafik, iaf inte bättre än vad en high end PC klarar av idag eftersom det skulle bli en för dyr konsol. Telefoner och surfplattor kommer att bli ännu vanligare och de kommer att ta en stor del av casual-marknaden från konsolerna och PC. Varför bekosta en spelkonsol (Ps4 eller liknande) för mer än 5000 när de flesta party-spelen ändå så kommer att funka på pekskärmstelefonen eller surfplattan? Ligga i soffan med polarna och köra spelen på storbildstv? Funkar ju tom med dagens telefoner/plattor.

Om 5-10 år kommer konsolerna troligtvis ha en mindre andel av spelmarknaden än idag. För att ta död på de andra spelmarknaderna tio år framåt skulle konsolerna behöva antingen nästan kosta mindre än idag eller vara inbyggd i tv-apparaterna och helst stödja glasögonfri 3D.

Nästa generations konsoler kommer nog att likna datorer lite mer. Tangentbord och mus kommer (nog) att stödjas. Internet kommer att användas ännu mer än idag. Tyvärr kommer en del datorns nackdelar att märkas bland konsolerna också, såsom uppdateringar av operativsystemet eller någon krånglande drivrutin.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Skall man spela på RIKTIGT är det ju bara PC som gäller.
Bättre kontroller, bättre grafik, mer anpassningsbart.
De ända gångerna en konsoll kan slå en PC på fingrarna är om man är flera stycken på samma ställe som vill spela.

Permalänk
Medlem

Köpte en PS3 när den först kom ut på marknaden, sämsta sket jag köpt, såldes efter en vecka.
Tanken var att den skulle bli grafikmässigt bättre än den 5 år gamla datorn man hade då, men vart inte i närheten.
Blir aldrig mer en konsol för min del, lägger hellre 20 000:- och bygger ihop en riktig dator som kan dra runt det mesta i 2560x1600.
Men förstår även dem som nöjer sig med en enkel konsol givetvis.

Permalänk
Medlem

Alltid värt!

Dator använder man till ALLT! Många spel finns inte äns på konsol och FPS spel hör hemma på datorn!
Har Xbox360, PS3 och Wii men använder enbart min PC. Konsol va kul ett tag men tröttnade på att!

Visa signatur

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)| CORSAIR 2x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Be Quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold | Samsung SSD Pro 840-Series 256GB | 2TB WD Caviar Green | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | Samsung 27" S27A950D LED 120Hz | Logitech Z-5500 @ THX 5.1 | Laptop: ASUS G73, Intel i5 2.79GHz, 4096MB, ATI 5870, 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Körde på en versting dator (på sin tid dvs) med en P4 3.2 GHz, och något random grafikkort på 256 mb (radeon tror jag det var) klara sig i 4 år innan jag dundra in ett nytt grafikkort (9200 GT tror jag det var eller något) och än idag så sitter min bror på det och lirar cod-serierna, wow eller liknande (observera att datorn är från 2004) utan problem. dock på lägre inställningar.

Med detta vill jag säga, det bevisar att konsoler bromsar spelutvecklingen extremt mycket!

Så beror på hur kräsen du är och hur fin grafik du vill ha. jag tror min burk i signaturen kommer hålla i 5 år innan jag "skrotar" den.

Skrivet av zhrooms:

Tänk dig om 3 år, det var väl inte för så länge sedan Corsair visade upp sin H70 cpu kylare, tänk dig H170 eller något sådant, som kyler ännu bättre, då kan du utan problem köra din 2600k i 5100MHz (50% OC) med 8 Kärnor HT

4st Minnesplatser med 4GB = 16GB DDR3 2000MHz+, helt onödigt även om 3-4 år gissar jag på, idag använder väl Bad Company 2 kanske 2,5GB, jag sitter på 6GB nu och skulle nog kunna göra det i 2år till

Crysis kom 2007 till PC, Crysis 2 kom 2011 till Konsoler, när kommer Crysis 3? År 2015?

Frostbite 2.0 kommer att komma in på Top 5 mest krävande spelmotorer, men fortfarande så kommer det inte toppa Metro 2033, DX11 har ju precis börjat användas, nästa "genombrott" blir nog Ray-Tracing eller DX12, och det är MINST 4år, så att din 2600k kommer klara sig 3-4 år är det inget snack om saken

Kolla bara på Q6600 som jag nämnde förut, släpptes för 4,5 år sedan, och en sån kan du få upp i 3.6GHz idag, 4 kärnig, den tillsammans med 2st HD6970/GTX570 klarar alla dagens spel på högsta inställningar, en 4,5år gammal processor! Det är svårt att tro nästan men så är det faktiskt, konsolerna har påverkat PC marknaden OTROLIGT mycket, mer än man vågar erkänna

Tack för bra svar. Det ska bli riktigt intressant att ser hur utvecklingen under de kommande åren blir. Precis som många andra har nämnt tror jag inte att det kommer bli några större hopp i utvecklingen innan nästa generations konsoler dyker upp.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Bara p12or och noobs som lirar FPS på konsol.

Permalänk

Personligen har jag alltid haft väldigt svårt med just det som många lyfter fram som en av konsollernas största fördel: att kunna ligga och slappa i soffan när man spelar. Jag gillar verkligen att leva mig in i spelvärlden och då jag spelar PS3 så slutar det alltid med att jag sitter framåtlutad på en fotpall ~1 meter från TVn :p.

Jag har en PS3 för att kunna spela sånt som tyvärr aldrig släps till PC t.ex. Demon's Souls, RDR(?), Skate m.m, samt för att kunna spela multiplayer tillsammans med kompisar eller tjejen.