Helgsnack: "Värt att köpa spelburk?"

Permalänk
Medlem

Oavsett om du väljer att spela på konsoll eller dator så måste du nuförtiden ha en dator som du kan surfa på (undantag finns väll). Om man ska ha en stationär surfdator så tycker jag även man borde sattsa på speldator.
Mellanskillnaden att ha en konsoll och surfdator eller att ha en ok speldator för 5k gör att speldatorn blir klart mycket mer värt pengarna tycker jag.
En speldator för 5k bör duga för vem som helst som funderar på konsoll.

Däremot så görs nog detta valet inte alltid på detta sätt. Grupptryck eller den sociala frågan påverkar nog mest. Det blir kanske lite tråkigt att spela tex COD på pc om alla andra du känner eller/och brukar lira med valt att spela det på tex xbox.

Lirar själv på pc. Men om du är ett gäng som alla kör xbox/ps3 så är det också kanske lite roligare/lättare att bara ta med sin hand-kontroll och köra splittscreen.

Visa signatur
Permalänk

Lirar väldigt mycket både konsol och PC. De flesta typer av spel föredrar jag att spela på konsol, men t ex RTS, FPS och vissa rollspel (Dragon Age 2) passar fortfarande bättre på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

Inte precis, some tidigare nämnt. En PC av något slag äger ju så gott som alla, lägg kostnaden för en konsoll på det och du har en god spel kapabel PC.

E#n konsol kostar i dagsläget 2000kr, det är vad man får ge för ett dugligt grafikkort och då saknar du såväl processor som Ramminne, Bra grafikkort etc. PC är dyrare för att den kan användas till mer, konsol är alltid billigare och prisvärdare.

OnT:
Själv köpte jag en "Gaming PC" kort efter att 360 lanserades och njöt fortfarande av bra grafik, exklusiva spel och ansåg att konsol var för den yngre generationen, men oj så fel jag hade. Testade 360 hos min tjej och jag fastnade. Kontrollen var svårare äön på PC men mycket skönare, spelande var lätt även när man hade vänner på besök, låg kostnad och helt mobil enhet, smidigt, billigt och inga portningar eller DRM, vilket PC plågas av.
Finns enligt mig i dagsläget ingen anlöedning att köpa en PC att spela på, såvida man inte älskar WoW, Sims eller lek och lär spel.
Konsolerna är primär plttform, konsolerna erbjuder spel utan DRM, billiga, flexibla, enkla att sköta och använda, lätt att spela med polare, billiga etc. Visst spelar jag fortfarande på PC, lite MMO (black Prophecy) och liknande, men konsolen står nästan på jämt. Underbart att lira med polare, bara att köpa ett spel och spela utan att bry sig om drivrutiner, hårdvara, prestanda och även ens polare kan delta utan att vara så "insatta" ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Ehm nej? Tror du att dessa "super" konsoler kommer kunna vara så billiga om de ska kunna göra allt som en då modern dator kan? Egentligen är en konsol en dator fast med mycket sämre hårdvara. Utvecklas inte datorn utvecklas inte konsolerna. Och om nu Sony och MS håller det de sagt och inte släpper nytt före 2015 så är ju datorn ljusår före konsolerna och ska de kunna matcha det hamnar de på samma prislapp dvs det går inte.

Dagens konsoler hämnar spelutvecklingen vilket många utvecklare redan märkt därför kommer det svänga om och fler pc exklusiva titlar samt att de kommer portas TILL konsolerna.

Anledningen att konsoler har sånt lågt pris jämfört med datorer är för att MS och Sony tjänar alla sina pengar på spelen som säljs. Faktum är att dom faktiskt går minus på varje konsol dom säljer. Hårdvaran i konsol vs PC går inte att jämföra bara av att titta på siffrorna. Lycka till att få samma grafik som t.ex. Killzone och Uncharted att flyta med en PC som har samma hårdvara som en konsol, det är i stort sätt omöjligt att optimera spelen så pass bra på en PC. Dagens konsolers största nackdel är minnet. PS3 har ynkliga 256MB RAM och Xbox 360 har 512MB, och därför kan man inte använda lika skarpa texturerna och höga upplösningar som på en PC.

Båda konsolerna har ett grafikkort som motsvarar Geforce 7800 respektive Radeon X1800, och ändå levererar konsolerna riktigt snygg grafik. Tänk vad framtidens hårdvara, vilket bör bli grafikkort baserat på GTX 880 eller HD9900, tillsammans med en rejält upphottad Cell och PowerPC processor från IBM kan åstadkomma i en konsol om 3-4år.

Tack vare att de bara är en sorts hårdvara på konsol och att det finns extremt bra analyseringsverktyg för att kunna optimera prestandan så är dom flesta exklusiva titlar mycket snyggare och mer detaljrika än vad majoriteten av PC-spelen är. I år är det i stort sätt bara The Witcher 2 (och Minecraft, om det nu ens räknas då dom flesta redan har köpt de) som är exklusivt på PC, och inte ens det är garanterat att de kommer förbli exklusivt heller. Att köpa en dator för 10000kr år 2015 för ett enda exklusivt spel per år (ca: 2 spel för att vara extra generös), nja, ingen vidare lockande affär precis.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

Och det gör det omöjligt på vad sätt? Faktum är mer eller mindre det att om du tar kostnaden för en konsol och lägger det ovanpå kostnaden för en vardaglig PC, som i princip varje funktionell medlemm i samhället har, så har du dig en tämligen kapabel PC, man kan tom. om man vill, använda TV'n som skärm.

Det är att man kan göra olika saker om man vill är ju inte heller konsoler förunnat speciellt mycket.

Omöjligt är det inte, men alla kanske inte har datorn i samma rum som TVn och soffan. Ska man dra en HDMI kabel mellan olika rum, och kanske tom olika våningar då bara för att kunna slappa lite när man spelar? Alla spel stöder dessutom inte handkontroll nå vidare bra, och mus och tangentbord i soffan låter inge vidare bekvämt. Är du en person som spelar bara ett spel så visst, då är en PC de ultimata, men gillar du variation i ditt spelande så ska du verkligen inte köpa en PC för att använda som spelplattform.

Det största problemet med PC som spelplattform idag är att det är brist på spel, och mer brist kommer det att bli, och det är något jag inte tror många här förstår. Det är absolut inget fel på PC som en spelplattform, men utan spelen så blir det bara en plattform. En plattform som slukar onödigt mycket ström och kostar onödigt mycket pengar.

Jag känner att min dator är riktigt overkill för spel just nu. Inga spel nu för tiden är krävande och det känns som att jag skulle ha slängt alla pengar i sjön om syftet med köpet bara var för en speldator. Som tur är så använder jag inte min dator enbart för spel, utan även i andra hårdvarukrävande program.

Men att köpa en PC bara för att kunna spela är nästan lite som att köpa en båt för att ha den i öken. Den där lilla oasen kan finnas där, men varför inte lika gärna flytta till kusten?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Beror på spelet säger jag.

Sen beror det även på om dator=en mindre skärm (kanske 24") och en TV=stor bild (kanske 50").
Kopplar man in datorn till TV:n och kan få handkontrollerna att funka lika precist som de gör på konsoll så blir det kanske svårare att jämföra.

Hursomhelst, har sen i oktober en fin 50" plasma från Panasonic: http://www.avforums.com/review/Panasonic-V20-TX-P50V20B-50V20...

På den har både Dead Space, Dead Space 2 och nu senast Portal 2 spelats med stor behållning på en Playstation 3. Grafiken funkar fint när man sitter ett par meter från TV:n och handkontrollerna behöver man ju inte hålla på att pilla med inställningar vilket framförallt känns viktigt för de analoga spakarna. 50"-bilden gör att spelen känns ”uppslukande” och det är enkelt och smidigt att komma in i spelandet och grafiken ser som sagt inte alls dum ut när man sitter på lite håll.

Sen hade säkert dessa spel funkat toppen att spela på dator också (har inte hunnit testa Portal 2 på dator då PlaystationNetwork fortfarande är nere, gratis PC/Mac-kopia ingick i PS3-versionen av spelet). Har dock sett Portal 2 på min brors rätt vassa PC och grafiken var så klart bra mycket skarpare än i PS3-versionen, men det ser på inget sett dåligt ut på den senare.

Plattformsspel och så känns väl också spontant som att det är smidigare att köra på konsoll då kontrollerna är exakta och väl inställda och ”grafiken duger”.

MMORPG, Action RPG (tänkter främst på Diablo) och RTS-spel gör sig nog bäst på dator. Det är väl därför det knappt finns några av dessa genrer för konsolerna.

Tillägg:

Ljudet!
Det spelar så klart också roll och de flesta har kanske de bästa möjligheterna ljudmässigt vid TV:n (så är det i alla fall för mig) och då är det fördel konsol (om man nu inte har speldatorn vid TV på heltid, vilket känns lite mindre troligt om man man inte vill ha ett avskalat vardagsrum).

Offtopic:

Skrivet av Lasse.L:

Jo men Apple ÄR status
Men att en PC ger mer status än en spelkonsol, knappast. Kanske här på SweC, men knappast ute i riktiga världen.

Skrivet av stw78:

Angående Mac.. så är det visst en status grej.. vem fan köper en mac med sämre hårdvara än dagen datorer utan om de inte skulle vara en viss status!! inget illa om mac .. gillar mac o osx!!

Jag vet inte en enda som köpt Mac för status.
De flesta gör det nog för att de tror/hoppas att de får en lösning som passar dem bättre.
Sen är det så klart så att Apple har bra flyt nu och att det påverkar. Men i de större städerna känns det som att de flesta har en iPhone och vad händer då med status-tänket när man har en pryl som alla andra har?

Glömde ljudet!
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Konsol i stället för dator tror inte så

Hej

Jag har både konsol och pc och jag kan ärligt säga att enda gången jag använder konsol är ifall det är någon kompis på besök och vill leka lite.

Personligen skulle jag visserligen aldrig köpa en stationär dator för att spela på utan jag föredrar en laptop ( Model släpbar).

För då kan man sätta sig i recliner fåtöljer med en skiva mellan armstöden fälla ut benen och bara mysa med sitt bf2 , crysis2 och ändå sitta med ena ögat på tv och kolla sg1

Dessutom kan inte frugan gnälla om att man inte umgås då man sitter jämte henne när hon ska kolla på sina vampyr serier;).

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Men att köpa en PC bara för att kunna spela är nästan lite som att köpa en båt för att ha den i öken. Den där lilla oasen kan finnas där, men varför inte lika gärna flytta till kusten?

Fyfan vad klockrent! Jäklar vad jag skrattade då jag läste det

Det stämmer in perfekt. Brister är total när det gäller PC exklusiva AAA spel medan till konsol så finns det gott om dem.

Du verkar vara bland få här som förstår att hårdvaran i en konsol utnyttjas på ett helt annat sätt än vad det gör på en PC. Det verkar ordagrant som nästan alla här inne stirrar sig blint på siffror och parametrar.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte värt med en high-end gaming-rig. Men det är absolut värt att åtminstone ha ett mid-end grafikkort.

En vettig skärm du kan koppla in konsolen till vid burken behöver inte vara helt fel heller.

Ni som pratar om fördröjning så är det till 99% TV-skärmen som märks eftersom den har så mycket högre inputlagg. Som någon annan sa så kan det bara värt att testa Game mode på TVn. Kolla vad som gäller för er TV. Är som med allt annat att man bör vara informerad.

Många PC-spel är hur som helst inte särskilt krävande idag, och de går fint tom på bärbara med diskret grafik. Så vi som har växt upp med spel klarar oss ganska bra ifall vi vill spela något, vilket de flesta mer eller mindre brukar lägga ner när de blir vuxna. Många som bara har bärbara, men det går även med nya spel. Man brukar ha annat för sig istället för att oroa sig att spelen ska lira i 1920x1200/2560x1600 med 8xAA & AFx16 eller dylikt. Spelkonsolen kan man alltid ha för det sociala också.

Permalänk
Medlem

Tja, konsol har sina användningsområden på vissa spelfronter. Men fortfarande, jag anser att PC är överlägset i både FPS och RTS. Det senare är ju självklart och jag har alltid tyckt att dualstick i FPS känns lite som att försöka plocka ut en sticka ur handen med en uppretad noshörning som hjälpmedel.

Sen är det ju ett bra exempel med hur tex Microsoft bara fortsätter att suga ur pengar ur sina kunder. Först skall du köpa hårdvaran och överprissatta spel. Vill du ha tillbehör? En extra hårddisk kanske? 800 jävla spänn för 250GB! Vill du spela med din inköpta hårdvara på din egenhändigt betalade internetuppkoppling? Hosta upp en hundralapp i månaden då och tänk att det åtminstånde är gött med dedikerade servrar. Bli snabbt besviken när ditt spel hostas av en bonde i sitt lerhus - 600km norr om Pyongyang - på 9,600 bit/s modem. Känner du dig nedstämd nu? Köp en jävla virtuell häst för 40 spänn och tänk att dina personuppgifter åtminstånde inte läcker ut till kreti och pleti.

Det finns egentligen bara ett svar på detta. Även om man inte spelar vill man givetvis ha en dator för film, musik och arbete/studier. Vill man ha hyfsat förmåga att kunna göra lite mer än det mest basala får man kanske slänga ut 5-6 papp på skiten. Tänk på hur mycket det egentligen kostar med tex xbox-exemplet här. Med konsol, Live, extrakostnad för spel, extra kontroller, DLC osv kan det nog minst kuta iväg till 5000 första året. Lägg 11 papp så får du en rätt bra speldator, som verkligen matchar upp till konsol, plus att du får nöjet att spela med mus och tangentbord.

Vet inte vart jag vill komma med detta, det enda jag riktigt tycker hör hemma på konsol är fighting och arkadspel.

Out.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem

Konsol är inget alternativ till pc. En pc som klarar spelen med samma grafiknivå som konsolerna kostar inte många kr.

Varför välja överhuvudtaget?
Det är ju inte specielt dyra prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Tja, konsol har sina användningsområden på vissa spelfronter. Men fortfarande, jag anser att PC är överlägset i både FPS och RTS. Det senare är ju självklart och jag har alltid tyckt att dualstick i FPS känns lite som att försöka plocka ut en sticka ur handen med en uppretad noshörning som hjälpmedel.

Sen är det ju ett bra exempel med hur tex Microsoft bara fortsätter att suga ur pengar ur sina kunder. Först skall du köpa hårdvaran och överprissatta spel. Vill du ha tillbehör? En extra hårddisk kanske? 800 jävla spänn för 250GB! Vill du spela med din inköpta hårdvara på din egenhändigt betalade internetuppkoppling? Hosta upp en hundralapp i månaden då och tänk att det åtminstånde är gött med dedikerade servrar. Bli snabbt besviken när ditt spel hostas av en bonde i sitt lerhus - 600km norr om Pyongyang - på 9,600 bit/s modem. Känner du dig nedstämd nu? Köp en jävla virtuell häst för 40 spänn och tänk att dina personuppgifter åtminstånde inte läcker ut till kreti och pleti.

Det finns egentligen bara ett svar på detta. Även om man inte spelar vill man givetvis ha en dator för film, musik och arbete/studier. Vill man ha hyfsat förmåga att kunna göra lite mer än det mest basala får man kanske slänga ut 5-6 papp på skiten. Tänk på hur mycket det egentligen kostar med tex xbox-exemplet här. Med konsol, Live, extrakostnad för spel, extra kontroller, DLC osv kan det nog minst kuta iväg till 5000 första året. Lägg 11 papp så får du en rätt bra speldator, som verkligen matchar upp till konsol, plus att du får nöjet att spela med mus och tangentbord.

Vet inte vart jag vill komma med detta, det enda jag riktigt tycker hör hemma på konsol är fighting och arkadspel.

Out.

Känner man så kan man köpa en PS3:a. Då kan du slänga in vilken HDD som helst och du betalar inget extra för att spela online.
När det sen kommer till Pcgaming finns det ett väldigt stort problem; Det finns snart inga spel att spela och det spel som finns är halvtaskiga konsolportningar, så svaret är nej....det är inte värt att köpa en speldator för 11-12 tusen.

Som jag tidigare sagt. Köp en konsol för att spela på och en liten smidig netbook du kan surfa på och betala lite räkningar med.

Permalänk
Permalänk

Värt att köpa spelburk var väl frågan från början. Beror väl alltid på ens ekonomiska situtation. Jag har allt. Wii, NDS, PS3, 360, speldator och spellaptop.
Spelar mest PS3. Då man väl kommer över barriären då man tycker det är jobbigt att spela FPS med handkontroll är det värt det att sitta i soffan med handkontroll. Ja man är fortfarande begränsad, men det är de man möter också. Ja jag har suttit i soffan med mus och tangentbord och lirat bland annat UT3 en hel del. Sitter ofta i fåtöljen och lirar Rift på laptopen och glor på film samtidigt på TV:n.
En handkontroll är skönare och jag tycker det är värt den sämre men bekvämare kontrollen för att få lite sämre grafik etc. Finns dock spel som ska spelas på PC. Battlefield 2 blir det både PS3 och PC version av.

Varför ens PS3 version? För att online funkar bättre på konsoll "U MAD?!?!!?!" skriker många. På PC finns inget bra sätt att bjuda in kompisar och se vilka som är online. Jag har 100 "vänner" på Playstation network. 100 är max så någon åker bort och någon tillkommer då och då. Några få av dom har jag kontakt med via MSN. Steam har ju system för sånt här och jag hoppas att Steam växer så stort att de får monopol på marknaden för jag vill ha de funktionerna för alla PC-spel.

PC ska lära sig från konsoll: Friendlist, Steam eller kom överens om en annan standard
Konsoller ska lära sig från PC: Dedicated servers!

Sen skulle jag vilja att 360-spelare ska kunna spela mot PS3-spelare. Kan man väl se sig i röven efter.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

PC tar spelande till de yttersta gränserna.

Kolla den här Koreanen http://www.youtube.com/watch?v=YbpCLqryN-Q

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waveglist:

*Alltid roligare att använda en PC då en datormus är så mycket bättre än en kontroll!
*En dator är mer personlig än en konsol.
*Man spelar inte alltid på en PC, man kan snabbt gå ut i webben och surfa lite.
*En dator kan utnyttja DX10/11.
*En dator håller i regel längre än vad en konsol brukar göra. (Xbox 360 går i sönder minst 1 gång per år).
*En dator ger mer status.
*Lättare att rengöra en dator från damm.
*Roligare att jobba med en dator.

*Enligt mig så är det värt att lägga ca 3000:- på en dator som klarar av dom flesta spel på high med dx11 i 1280*1024 upplösning köp en begagnad skärm för 500:- eller nåt.

*stämmer för FPS spel men för plattsform eller andra 3:de person spel så tycker jag kontroll funkar minst lika bra.
*Mer personlig.. jo helt klart
*Finns ju spår av det nu i ps3an iaf men funkar inge vidare. kanske fixas till nästa generation.
*Enligt mig så är det för få spel som utnytjar det för attd et ska vara ett argument.
*Min ps3 är dag1 inköpt och den håller än Hade en 360 förut också men den fick RROD så om man köper en Xbox så stämmer det förmodar jag. Men annars så kan man räkna med en 10års cyckel innan en konsol är utdaterad.
*Mer status? Här på sweclockers ja men annars tror jag att en hör men party spel ger mer status. Att vara prylbög är inget posetivt än men det är mer o mer eftertraktat nu när iphone finns i stort sätt allas händer. Värdet av att kunnde ge "kompis-support" eller på plats support åt vänner och bekanata tycker jag har ökat den senaste tiden men det kanske bara är jag som blir mer utnyttjad
*I viss mån sant men inget är bättre än att städa mer regelbundet i resten av rummet.
*Med jobbar antar jag att du menar att byta ut komponenter eller dylikt. Lättare behöver inte betyda roligare. Men om du syftar på att utföra arbet på en dator så vet jag inte om det går på en konsol? Sen kanske du menar underhåll arbete som att byta ut trasiga delar. Behövs inte på konsol så du slänger hela skiten och köper nytt

Om man inte vill jobba med grafik tunga program eller andra krävande saker på sin dator så kan jag mycket väl förstå att man ifråga sätter om det är värt att köpa speldator. Pengar man lägger på e dator kan få till attt köpa spel. räknar vi i runda slängar att man köper dator för 15000 så kan man köpa 30 spel för de pengarna om varje spel kostar ca 500kr.

På tal om priser. om vi tänker oss att det i runda slängar kostar 100kr mer att köpa spel på konsol än på pc och att det kostar 10000kr mer att köpa en dator än en konsol. Då har man tjänat in de där 10000kr efter ca 8,3 år om man köper 1 spel i månaden.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Vet inte om det redan tagits upp men anser inte soffliggande spel via tv bara kan erbjudas via konsoll, postar ett litet urval av spel på min 46"are m. 5.1 system utan problem, utan konsoll dock med trådlösa 360 kontroller/gitarrer.

Dead Space 1 & 2
Mass Effect 1 & 2
Guitar Hero 3 m. Gitarrer
Fallout: New Vegas
Crysis 2
Street Fighter IV
Mcrae 1 & 2
Diverse emulatorer, SNES, NES, PSX etc.

Ni förstår poängen. Några av anledningarna jag sålde min PS3:a/360/PSX/N64 etc. var dels kablarna (risk för trassel med många konsoller) och priset på konsollspelen, men i största utsträckning bristen på friheten och lättillgängligheten man får till spelen via PC.

På pc öppnar jag min "Games" mapp och dubbelklickar på valfritt spel, sedan startar jag på någon sekund ist. för att byta skivor etc. som IMO tar tid och känns inte lika lättillgängligt (vet att man kan uploada på konsolls HDD, men ni förstår vad jag menar).

Sen utöver dessa "petitesser" så gillar jag att tweaka spel och laddningstiderna i spel kan vara dåligt optimerade till konsoll (exempelvis SFIV innan VARJE fight).

Det jag går miste om är ju spelen som aldrig kommer till PC, där har vi den största förslusten med att bara ha PC, enligt mig.

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tyrgrim:

Jodå, det är ju väldigt vanligt att man ligger och halvmyser i soffan spelandes CS eller annat valfritt fps

Om det är vanligt eller inte är ju hyffsat irrelevant i detta fallet, eftersom det inte är ett argument att sitta i soffan och lira när man pratar om konsol - då det fungerar lika bra med mus/tangentbord i soffan om man inte vill köra jätteseriöst.

Skrivet av Sifear:

På tal om priser. om vi tänker oss att det i runda slängar kostar 100kr mer att köpa spel på konsol än på pc och att det kostar 10000kr mer att köpa en dator än en konsol. Då har man tjänat in de där 10000kr efter ca 8,3 år om man köper 1 spel i månaden.

Varför ska en speldator kosta minst 12-13k för att spela det mesta? Jag kan lätt bygga en speldator som klarar allting med lika bra eller bättre grafik än konsol för mindre än hälften av den summan. En speldator kostar kanske dubbelt så mycket som en konsol - Man behöver inte ha SLI 580 för att kunna spela 99% av alla spel med bra inställningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tenkai Star:

Värt att köpa spelburk var väl frågan från början. Beror väl alltid på ens ekonomiska situtation. Jag har allt. Wii, NDS, PS3, 360, speldator och spellaptop.
Spelar mest PS3. Då man väl kommer över barriären då man tycker det är jobbigt att spela FPS med handkontroll är det värt det att sitta i soffan med handkontroll. Ja man är fortfarande begränsad, men det är de man möter också. Ja jag har suttit i soffan med mus och tangentbord och lirat bland annat UT3 en hel del. Sitter ofta i fåtöljen och lirar Rift på laptopen och glor på film samtidigt på TV:n.
En handkontroll är skönare och jag tycker det är värt den sämre men bekvämare kontrollen för att få lite sämre grafik etc. Finns dock spel som ska spelas på PC. Battlefield 2 blir det både PS3 och PC version av.

Varför ens PS3 version? För att online funkar bättre på konsoll "U MAD?!?!!?!" skriker många. På PC finns inget bra sätt att bjuda in kompisar och se vilka som är online. Jag har 100 "vänner" på Playstation network. 100 är max så någon åker bort och någon tillkommer då och då. Några få av dom har jag kontakt med via MSN. Steam har ju system för sånt här och jag hoppas att Steam växer så stort att de får monopol på marknaden för jag vill ha de funktionerna för alla PC-spel.

PC ska lära sig från konsoll: Friendlist, Steam eller kom överens om en annan standard
Konsoller ska lära sig från PC: Dedicated servers!

Sen skulle jag vilja att 360-spelare ska kunna spela mot PS3-spelare. Kan man väl se sig i röven efter.

http://www.xfire.com/ - Track, message, and talk to your gaming friends, join them in games, browse servers, take screenshots and download patches.

Permalänk
Medlem

Ända anledningen till att jag köpte en PS3 var för att kunna spela 2-4 spelare istället för som på PC där alla spel (utom turbaserade) är för 1 person only.

Ang kostnad så behöver de flesta någon form av dator. Väljer man sedan att lägga lite pengar på ett hyfsat grafikkort eller på en konsol så kan man hamna hyfsat lika i utgifter.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Sanningen är nog att dom flesta har användning av både en vettig dator och en konsol, man kan nog inte välja en.
Hade jag ro att lära mig sikta med handkontrollen skulle jag köpa mig ett xbox och alrig mer spela spel som Call of Duty på PC igen på grund av allt fuskande på PC. Jag skulle nog aldrig mer spela spel som Need for Speed på PC heller.
Men sen har PC spel som Warcraft 3, Starcraft 2, Counter-Strike, alla DotA kloner, WoW, Quake och många roliga indie spel som verkligen är gjorda för PC och är riktigt roliga spel. Något att tänka på är väl att man inte behöver en 14000kronors dator för att spela såna spel, så om man har en konsol kanske det räcker med en lite billigare PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

http://www.xfire.com/ - Track, message, and talk to your gaming friends, join them in games, browse servers, take screenshots and download patches.

Alla gånger jag testat har xfire bara varit problem. Krashar spel och ger en underliga packetloss med jämna mellanrum. Verkar som om klienten laddar hem reklam eller något sånt samtidigt som man spelar.

Skrivet av 3E:

Sanningen är nog att dom flesta har användning av både en vettig dator och en konsol, man kan nog inte välja en.
Hade jag ro att lära mig sikta med handkontrollen skulle jag köpa mig ett xbox och alrig mer spela spel som Call of Duty på PC igen på grund av allt fuskande på PC. Jag skulle nog aldrig mer spela spel som Need for Speed på PC heller.
Men sen har PC spel som Warcraft 3, Starcraft 2, Counter-Strike, alla DotA kloner, WoW, Quake och många roliga indie spel som verkligen är gjorda för PC och är riktigt roliga spel. Något att tänka på är väl att man inte behöver en 14000kronors dator för att spela såna spel, så om man har en konsol kanske det räcker med en lite billigare PC.

Världen i WoW är rätt snygg. Helt klart värt att ha en 14k dator för att spela spelet med högsta inställningarna.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Verkligen!

Jag tycker det är lite som att prata om äpple o päron. Det är ju inte alls samma sak och egentligen skall de inte ställas mot varandra.
Som renodlad spelmaskin är en PC inte särskilt kostnadseffektiv men det balanceras lätt upp med allt annat kul man kan göra med en dator. Musik, film, surf etc etc etc
Dessutom är spelen mycket billigare till dator. Nya spel sälj för 1/2 (vissa 1/3) av konsolpriserna.
Stora problemet med datorer är att man måste byta ut delar om man vill ligga på topp. O andra sidan så skulle man behöva göra det på konsoler också men det går ju inte.
Datorer går sönder men det gör konsoler också stup i kvarten. Har fått in en hel bibba 360s som skall fixat på verkstaden...
Jag är ett riktigt konsolbarn som köpte det första Zelda dagen det släpptes till NES, gick sen över till SNES och Sega. Köpte Playstation också men sen så gick jag i princip helt över till dator. Har haft dator sen det fans 286or också som jag spelat en del på. Nu skulle jag aldrig kunna tänka mig att begränsa mig till en konsol men däremot kompleterar jag gärna min dator med både mitt fina Dreamcast och en Nintenodkub. Resident Evil skall spela på konsol, så är det bara! Många ruskigt roliga spel släpps bara till konsol och då får man bestämma sig om det är värt att köpa allt bara för att köra just dem spelen. Dock skulle det vara helt omöjligt för mig att spela nya Duke på konsol. Eller försöka köra Starcraft eller HoN på konsol? Skulle inte tro det.
Dessutom kan man lätt koppla upp sin dator mot teven, stoppain 360kontrollern i dator för att köra feta bilspel eller något gammalt NESlir.

Samanfattning: Konsoler är ett komplement till min PC, ingen ersättningsmaskin.

Skrivet av Boss302:

Konsol är inget alternativ till pc. En pc som klarar spelen med samma grafiknivå som konsolerna kostar inte många kr.

Varför välja överhuvudtaget?
Det är ju inte specielt dyra prylar.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Det känns inte som det är så bråttom att uppgradera eftersom spelutvecklingen på PC-sidan gått så långsamt de senaste fyra åren. Min Core2Duo med GTX280 kör de flesta nya spel som kommer på high och då känns det mer värt att vänta med att slanta upp för en ny rigg.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Visst handlar färre spel till PC om piratkopiering

Men när man ger exlusiva titlar till vissa plattformar

Spel 1 till konsoll 1

Spel 2 till konsoll 2

De enda som blir drabbade är kunderna

Det som är synd med spelkonsoller som xbox och playstation

När ska moderkort, ramminne, proceessor och grafikkort bli utbyttningsbara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozeroun:

När ska moderkort, ramminne, proceessor och grafikkort bli utbyttningsbara?

När Microsoft/Sony börjar tillverka speciella sådana som enbart fungerar till sina maskiner för 2-3ggr marknadsvärde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Det känns inte som det är så bråttom att uppgradera eftersom spelutvecklingen på PC-sidan gått så långsamt de senaste fyra åren. Min Core2Duo med GTX280 kör de flesta nya spel som kommer på high och då känns det mer värt att vänta med att slanta upp för en ny rigg.

Men då spelar du också med fps drops och annat skit. Jag skulle inte köra på high med något under ett 5870 idag.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

E#n konsol kostar i dagsläget 2000kr, det är vad man får ge för ett dugligt grafikkort och då saknar du såväl processor som Ramminne, Bra grafikkort etc. PC är dyrare för att den kan användas till mer, konsol är alltid billigare och prisvärdare.

Läste du verhuvud taget vad jag skrev eller citerar du bara och skriver hejvilt efter det? Sedan kommer ju den konsol som kostar 2000kr med årlig lösensumma för att får se dina spels online funktioner som hålls gisslan, spel som du för övrigt betalade mer för och som mest troligen spelar bättre på en PC.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det kan vara rätt kul med rullstolsbasket när man är flera stycken, men ska jag spela själv är det alltid PC som gäller. Ska jag spela något seriöst är det självklart PC som gäller, konsol är något jag har för plojspelande när man bara vill leka.

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att det är inte mycket som slår att sitta i soffan och lira på en stor TV, bilspel som forza eller action som crysis2 eller Uncharted 2 eller sportspel med polarna tex nhl fifa eller topspin.
Xbox och PS3 är mycket mera avslappnat och socialt

Sedan har man en iMac för allt som har med data att göra, surfa skriva maila redigera film/foto you name it.

Övergav PC sedan det inte gick att få en snygg liten stilren låda som inte väsnas.
Tittade nyss på Fractal Design Define R3 Arctic White och raven rvo2 som någon här skrev att man skulle ha om man ville ha en stilren snygg dator. Men de är ju stor som hus och inte speciellt snygga heller för den delen. En PC får inte ta mera plats än en MacMini.

/Jonas

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |