Helgsnack: "Värt att köpa spelburk?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AtreX:

Jag kan tyvärr inte tala för den du citerade, men eftersom jag är av i princip samma åsikt själv kan jag ju iaf leverera min egen anledning..
Att spela FPS (och RTS med för den delen) på konsol är ungefär som att hugga av sig benen och sedan försöka spela fotboll. En handkontroll á la XBOX eller PS3 är ungefär lika väl utformad för FPS som ett tangentbord är för att köra bil eller en Joystick är för att styra muspekaren i valfritt operativsystem med skrivbordslayout. Det har noll och ingenting att göra med hårdvaran, utbudet eller kvalité på de olika komponenterna, det har med helheten och spelkänslan att göra. För att jag ska tycka att någonting (där någonting är ungefär lika med sport/spel/tävling av någon form) är kul så vill jag att -jag- ska sätta gränsen för hur bra jag kan prestera, inte min dator/konsol eller de verktyg jag använder för att styra den. Tyvärr finns (så vitt jag vet) ingen möjlighet att bevisa detta i dagsläget eftersom inget spel tillåter konsolare och datorspelare att mötas online i FPS/RTS, men att det ena gänget har (vad jag har förstått) någon form av autoaim i princip per standard för att det blir för svårt annars tycker jag säger det mesta.. Om det inte räcker för dig, så jämför gärna s.k. "frag movies" mellan två erkänt duktiga spelare från de olika lägren..
Till mitt försvar från rabiata konsolkramare bör tilläggas att jag aldrig skulle drömma om att köra (seriösa) bilspel med tangentbordet utan har ratt till dessa och därför anser mig så pass opartisk en som valt sida kan vara.. :]

Skrivet av frillan125:

Konsol duger till partyspel och sportspel, resten gör sig mycket bättre på dator. FPS-spel på konsol är lite som att spela fotboll med skridskor, hoppa stavhopp med tandpetare etc, helt värdelöst mao.

För er ja men för oss som kan hantera handkontrollen är det en annan femma. Det är ganska underhållande och se en ihållande datornörd spela fps på konsol, dem är helt handikappad och har ingen som helst kontroll alls.

Skrivet av Knuppe:

Man måste se mellanskillnaden mellan att ha en PC-SpelPC Det kostar max 5k extra med lite saftigare nätagg och grafikkort.
Bara för att du har en konsol betyder det inte att du klarar dig utan dator direkt.

Sen så, vem fan vill spela på konsol egentligen? Har man något bakom pannbenet kör man PC-spel så är det, sen har det såklart gått utför med PC-spelen men inte lika illa som med konsol.

Vem fan vill spela på en PC som man måste uppgradera stup i kvarten? Har man något innanför pannbenet så spelar man på konsol där dem exklusiva AAA spelen finns gent emot PCns halvtaskiga konsol portar, det enda företaget som finns kvar som gör exlusiva PC spel är väl Blizzard...

Pengarna som man spara in på att spela på konsol då man slipper PCns ständiga uppgraderingar kan man åka på någon utomlandsresa och uppleva saker och få minnen som varar rester av livet.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waveglist:

*En dator håller i regel längre än vad en konsol brukar göra. (Xbox 360 går i sönder minst 1 gång per år).

Det beror väl på användaren!! Har haft massor av konsoller.. och tror faktiskt ingen har pajat.
Däremot har en o annan moderkort/processor/hårddisk/grafikkort/minnen pajat för mig!!

Dock gillar jag ju pc spelen med och konsoll spelen.. men säger så att gillar man spela så får man ju köpa sig dator och konsoll...

Varför nöja sig med ett när man kan ha båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waveglist:

Ungefär som alla mac ägare säger att Apple produkter ger status

Jo men Apple ÄR status
Men att en PC ger mer status än en spelkonsol, knappast. Kanske här på SweC, men knappast ute i riktiga världen.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Man spelar helt enkelt på den plattform man trivs bäst på

Själv så avskyr jag att spela med mus och tangentbord och har nu hållit mig till endast till konsol i många år nu. Att spela fps på konsol är lika naturligt för mig som med mus och tangentbord för er. Jag har spelat fps på konsol nu sedan 2004, sedan första Halo som var inkörningsporten till fps på konsol.

Sedan är det ju riktigt skönt att luta sig tillbaka i soffan framför 50 tums Pioneer Kuro LX-5090h plasman och sourroundljudet för 17k. Man får en spelupplevelse som inte går att jämföra på långa vägar med att sitta framför datorn i datorstolen framför en sketen PC monitor. Två helt skilda världar.

Återigen att kontrollerna är sköna på konsol kan ni inte ha som argument eftersom du har länge kunnat ha en kontroll till PC, du kan till och med köra street fighter 4 på pc med flera antal kontroller i samma rum.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzor:

Återigen att kontrollerna är sköna på konsol kan ni inte ha som argument eftersom du har länge kunnat ha en kontroll till PC, du kan till och med köra street fighter 4 på pc med flera antal kontroller i samma rum.

Att jag kan för på PC så måste man kalibrera kontrollen för att få i närheten av samma precision som konsolerna erbjuder till kontrollen.

Sedan slipper man uppgraderings cirkusen.

Plus oändligt många konsol exklusiva AAA titlar och det är just dem som är dem bästa spelen och de finns inte till PC.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Tror folk gör för stor fokus just spelen ska vara till konsol / PC ..

Finns ju bra spel på båda pcn o konsolen.. som aldrig kommer släppas till vice värse ..
Känner så här att man köper det spel man vill spela för just spel upplevelsen..

Som tex .. Metal Gear Solid serien är ju ett helt underbart spel som bara fungerar på konsol enligt mig!! skulle aldrig kunna köra det på pcn .. men däremot Diablo serien skulle jag aldrig vilja spela på en konsol..

Allt hänger ju på spel tillverkaren hur de vill utnyttja maximalt på pcn eller konsolen.. tror inte de finns en pc som används 100% (beroende hårdvara dvs.) däremot vet ja att de finns spel tex till ps3 som används nästan max för sina spel..

Men vill man ha exklusiva titlar så ska man nog äga en pc och konsol!!

Angående Mac.. så är det visst en status grej.. vem fan köper en mac med sämre hårdvara än dagen datorer utan om de inte skulle vara en viss status!! inget illa om mac .. gillar mac o osx!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Att jag kan för på PC så måste man kalibrera kontrollen för att få i närheten av samma precision som konsolerna erbjuder till kontrollen.

Sedan slipper man uppgraderings cirkusen.

Plus oändligt många konsol exklusiva AAA titlar och det är just dem som är dem bästa spelen och de finns inte till PC.

Hmm det beror väl på vilken kontroller man köper.. finns ju dom man slipper med .. typ en xbox 360 kontroller med usb sladd alternativ trådlösa kittet!! ;O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

För er ja men för oss som kan hantera handkontrollen är det en annan femma. Det är ganska underhållande och se en ihållande datornörd spela fps på konsol, dem är helt handikappad och har ingen som helst kontroll alls.

Vem fan vill spela på en PC som man måste uppgradera stup i kvarten? Har man något innanför pannbenet så spelar man på konsol där dem exklusiva AAA spelen finns gent emot PCns halvtaskiga konsol portar, det enda företaget som finns kvar som gör exlusiva PC spel är väl Blizzard...

Pengarna som man spara in på att spela på konsol då man slipper PCns ständiga uppgraderingar kan man åka på någon utomlandsresa och uppleva saker och få minnen som varar rester av livet.

Länge sen jag såg någon ha så rövont som du.

Permalänk
Medlem

Värt att köpa spelburk? - Nej
Värt att köpa spel-kapabel arbets/allt-i-allo-burk? - Ja
Värt att köpa xbox360? - Ja
Värt att köpa PS3? - Ja
Värt att köpa xbox360+PS3? Nej
Värt att köpa PC+Konsoll? Ja

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

Länge sen jag såg någon ha så rövont som du.

Är väl så att det är PCspelarna som har rövont av allt sittande på stolen. Konsolspelarna kan ju mysa i liggandes i soffan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Är väl så att det är PCspelarna som har rövont av allt sittande på stolen. Konsolspelarna kan ju mysa i liggandes i soffan.

Hade man haft lite huvud hade man ju insett att det kan en PC spelare också göra.

Haters gon hate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

Hade man haft lite huvud hade man ju insett att det kan en PC spelare också göra.

Haters gon hate.

Jodå, det är ju väldigt vanligt att man ligger och halvmyser i soffan spelandes CS eller annat valfritt fps

Permalänk
Medlem

NHL och Forza 3 på Xbox, allt annat på dator.

Visa signatur

Dator 1:GA-990FXA-UD3| 1090T 3.2 GHz||RX 480||8GB Hyper X 1600MHz||Samsung 850 EVO 250 Gb, WD Caviar Black 750Gb, WD Caviar Blue 1TB||Fractal Design R5||Corsair HX650||Noctua NH-D14||Asus Xonar DGX||
Dator 2: M4A785TD-V EVO|| 965 BE 3.4 GHz||R9 380||4GB 1333 MHz||F3 320 GB||Antec P183||Corsair TX650||CM Hyper 212+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nästa generations konsoler kommer mer eller mindre ta död på PCn som spelplattform. Hårdvaran i PS4 och Xbox 720(?) kommer ge väldigt realistisk ray tracing-grafik, samtliga konsoler lär ha stöd för mus och tangentbord för dom som använda de, dom lär ha ännu större säkerhet mot backups (något som kommer locka många utvecklare). När allt detta kommer erbjudas, varför spela på en dator? Varför ens bekosta på sig en speldator för över 10000kr? Jag kommer göra en stor uppgradering 2013/2014, om man ska tro alla road maps, och efter de så ser jag ingen större mening med att uppgradera datorn på minst 5-10år.

Ehm nej? Tror du att dessa "super" konsoler kommer kunna vara så billiga om de ska kunna göra allt som en då modern dator kan? Egentligen är en konsol en dator fast med mycket sämre hårdvara. Utvecklas inte datorn utvecklas inte konsolerna. Och om nu Sony och MS håller det de sagt och inte släpper nytt före 2015 så är ju datorn ljusår före konsolerna och ska de kunna matcha det hamnar de på samma prislapp dvs det går inte.

Dagens konsoler hämnar spelutvecklingen vilket många utvecklare redan märkt därför kommer det svänga om och fler pc exklusiva titlar samt att de kommer portas TILL konsolerna.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Jodå, det är ju väldigt vanligt att man ligger och halvmyser i soffan spelandes CS eller annat valfritt fps

Och det gör det omöjligt på vad sätt? Faktum är mer eller mindre det att om du tar kostnaden för en konsol och lägger det ovanpå kostnaden för en vardaglig PC, som i princip varje funktionell medlemm i samhället har, så har du dig en tämligen kapabel PC, man kan tom. om man vill, använda TV'n som skärm.

Det är att man kan göra olika saker om man vill är ju inte heller konsoler förunnat speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreams_in_digita:

spel blir med längden inkompatibla med nya operativsystem. så har du inte kunskapen så måste du sitta där med flera datorer eller flera operativsystem. så pc är inte mycket bättre på den fronten. men jag förstår vad du menar

men 360 och wii är bakåtkompatibla. en liten fotnot

Skrev ju undantag nintendo Hmm inte haft problem än kört alla gamla favoriter fårn win95 osv

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

Och det gör det omöjligt på vad sätt? Faktum är mer eller mindre det att om du tar kostnaden för en konsol och lägger det ovanpå kostnaden för en vardaglig PC, som i princip varje funktionell medlemm i samhället har, så har du dig en tämligen kapabel PC, man kan tom. om man vill, använda TV'n som skärm.

Det är att man kan göra olika saker om man vill är ju inte heller konsoler förunnat speciellt mycket.

Självklart kan du göra det. Chilla grabben, svarade bara på ditt förnuftiga inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag gillar PC då jag sitter ensam
Xbox då jag har gäster. Underbarr att party spela på 360.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Man måste se mellanskillnaden mellan att ha en PC-SpelPC Det kostar max 5k extra med lite saftigare nätagg och grafikkort.
Bara för att du har en konsol betyder det inte att du klarar dig utan dator direkt.

Sen så, vem fan vill spela på konsol egentligen? Har man något bakom pannbenet kör man PC-spel så är det, sen har det såklart gått utför med PC-spelen men inte lika illa som med konsol.

Vilket trångsynt perspektiv du har "Ni som inte tycker precis som jag är dumma i huvudet". Spelar själv både på PC och PS3, vissa sorts spel passar bättre på konsol jämfört med PC samt vice versa.

Permalänk

jag har ett enda argument för PC:
enda plattformen man kan spela FPS på... (konsoler har auto-aim/aim-assist av en orsak)

annars e kryssbox grymt om man ska lira med polare....desamma gäller PS3

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yeti:

Länge sen jag såg någon ha så rövont som du.

Inte alls, jag sitter mycket bekvämt i soffan :). Själv då?

Skrivet av KrilleMeister:

(konsoler har auto-aim/aim-assist av en orsak)

Går att stänga av i varenda spel. Det är det första man gör då man slår igång ett nytt fps på konsolen är att stänga av auto aim.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag har hört att crysis 2 laggar på xbox360..? jag har en kompis som har ett ps3 slim och när man spelar mw2 på det är det typ en sekund fördröjning från att du gör något på kontrollen tills att det händer på skärmen. inte kul :/

då måste det vara fel på hans konsol, fungerar skitbra här
____________
Finns för å nackdelar, nja konsol är en bra sak å ha, men när man tänker efter så spelar ju ca 80% av gaminganv'ndarna spel som Wow, Lineage, Aion å snart Tera Online, vilket inte finns för konsolerna, och dessa spel kräver mer å mer med tiden utav den prestanda som datorn har. på de sättet så är det värt å kanske lägga på en slant på dator. men inte bara det, all programvara kräver ju mera nu än va de gjort innan så

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Går att stänga av i varenda spel. Det är det första man gör då man slår igång ett nytt fps på konsolen är att stänga av auto aim.

Har försökt med en del spel. Går på ca 25% av dom.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Går att stänga av i varenda spel. Det är det första man gör då man slår igång ett nytt fps på konsolen är att stänga av auto aim.

Men det ligger fortfarande kvar. även om det står att det är avstängt så finns det alltid med bara i en lägre grad.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Jag kan tyvärr inte tala för den du citerade, men eftersom jag är av i princip samma åsikt själv kan jag ju iaf leverera min egen anledning..
Att spela FPS (och RTS med för den delen) på konsol är ungefär som att hugga av sig benen och sedan försöka spela fotboll. En handkontroll á la XBOX eller PS3 är ungefär lika väl utformad för FPS som ett tangentbord är för att köra bil eller en Joystick är för att styra muspekaren i valfritt operativsystem med skrivbordslayout. Det har noll och ingenting att göra med hårdvaran, utbudet eller kvalité på de olika komponenterna, det har med helheten och spelkänslan att göra. För att jag ska tycka att någonting (där någonting är ungefär lika med sport/spel/tävling av någon form) är kul så vill jag att -jag- ska sätta gränsen för hur bra jag kan prestera, inte min dator/konsol eller de verktyg jag använder för att styra den. Tyvärr finns (så vitt jag vet) ingen möjlighet att bevisa detta i dagsläget eftersom inget spel tillåter konsolare och datorspelare att mötas online i FPS/RTS, men att det ena gänget har (vad jag har förstått) någon form av autoaim i princip per standard för att det blir för svårt annars tycker jag säger det mesta.. Om det inte räcker för dig, så jämför gärna s.k. "frag movies" mellan två erkänt duktiga spelare från de olika lägren..
Till mitt försvar från rabiata konsolkramare bör tilläggas att jag aldrig skulle drömma om att köra (seriösa) bilspel med tangentbordet utan har ratt till dessa och därför anser mig så pass opartisk en som valt sida kan vara.. :]

Förstår exakt vad du menar, däremot så kan jag endast hålla med till viss del. I vissa spel som tex halo så fungerar det utmärkt att lira med handkontroll (självklart krävs lite träning) men i spel som call of duty så gör sig inte handkontrollen lika bra.
Däremot så när jag spelar konsol så spelar jag inte frammåtlutad och 100% fokus utan man slappnar av lite mera, sen självklart kan lite tävlingsinstinkter kommafram ibland online (:D) och det är det som är det sköna med konsol ju, den avkopplande biten. Plus att man har allt liggandes i handen direkt och behöver inte flytta händerna och hålla på.
Tillägger dock att jag gillar inte det faktum att alla plattformerna har korsat varandras vägar och att konsolerna förstör för PCn och hindrar utvecklingen inom spelbranchen.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

För mig så är PC solklart, jag spelar multiplayer spel som inte går att spela på konsoler. Det enda som skulle få mig att köpa en konsol är fighting spel med stick. Vilket jag helt ärligt tycker borde kunnas göra till PC också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenti:

då måste det vara fel på hans konsol, fungerar skitbra här

Det där beror ju förmodligen på peer to peer nätverket, vem som agerar host och vart du är i förhållande till honom eller henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Förstår exakt vad du menar, däremot så kan jag endast hålla med till viss del. I vissa spel som tex halo så fungerar det utmärkt att lira med handkontroll (självklart krävs lite träning) men i spel som call of duty så gör sig inte handkontrollen lika bra.
Däremot så när jag spelar konsol så spelar jag inte frammåtlutad och 100% fokus utan man slappnar av lite mera, sen självklart kan lite tävlingsinstinkter kommafram ibland online (:D) och det är det som är det sköna med konsol ju, den avkopplande biten. Plus att man har allt liggandes i handen direkt och behöver inte flytta händerna och hålla på.
Tillägger dock att jag gillar inte det faktum att alla plattformerna har korsat varandras vägar och att konsolerna förstör för PCn och hindrar utvecklingen inom spelbranchen.

Som du säkert förstått redan håller jag inte alls med dig.. Enda anledningen till att handkontroll fungerar i vissa FPS är för att man fördummat AI:n i singleplayer och lagt på autoaim, men det är bara min egen åsikt. Och dröm inte ens om att kalla mig konsolhatare, för det är helt uppåt väggarna fel.. Däremot spelar jag de spel som är gjorda för konsol på konsol (I <3 Nintendo!) och sån't som är anpassat för PC på PC

Skrivet av Jyhan:

För er ja men för oss som kan hantera handkontrollen är det en annan femma. Det är ganska underhållande och se en ihållande datornörd spela fps på konsol, dem är helt handikappad och har ingen som helst kontroll alls.

Vem fan vill spela på en PC som man måste uppgradera stup i kvarten? Har man något innanför pannbenet så spelar man på konsol där dem exklusiva AAA spelen finns gent emot PCns halvtaskiga konsol portar, det enda företaget som finns kvar som gör exlusiva PC spel är väl Blizzard...

Pengarna som man spara in på att spela på konsol då man slipper PCns ständiga uppgraderingar kan man åka på någon utomlandsresa och uppleva saker och få minnen som varar rester av livet.

Det är ju precis det jag menar! Problemet är att det hjälper inte hur mycket du än tränar för dina verktyg är inte jämbördiga! Det är lite samma sak som i Formula 1, föraren som vinner behöver inte nödvändigtvis vara den mest kompetenta föraren eftersom de har olika bilar medans situationen är den helt omvända i ex. GP2 där alla har i princip identiska bilar och på så sätt lägger i mångt och mycket all tonvikt på förarens insats.. Hade det funnits möjlighet hade jag mer än gärna bevisat min poäng genom en utmaning i valfritt FPS online, men så vitt jag vet finns tyvärr inte den möjligheten.. och varför kan vi ju bara spekulera i, men jag är rätt säker på vad jag tror iaf..

Permalänk
Medlem

Underhållande tråd.

Ni som anser att folk som spelar konsoll är dumma i huvudet hur fungerar det sociala för er del? Blir det bråk om ni kommer hem till någon som råkar ha en konsoll på tvbänken, eller ställer ni till med någon scen på jul om kusinen får en xbox i julklapp? En del har ju så militanta åsikter så man skulle kunna nästan tro att händer.

Förstår inte varför vissa ska se allt så svart och vitt, PC har sina fördelar och konsoll har sina och båda passar till olika målgrupper. Att man äger en konsoll betyder inte att man saknar dator.

Personligen är jag är mer eller mindre totalt ointresserad av spel, men jag har en ps3 som jag spelar mot polarna ibland. Visst vi kan sällskapspela på min dator och dela tangentbord men TV och soffan känns lite smidigare.

Konsoller är är inte speciellt dyra och har man inget seriöst spelintresse så varför inte? En Renodlad spel PC kostar väldigt mycket i jämförelse, speciellt om man tar hänsyn till livslängden 8-10 år. TV bör ju en majoritet äga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

En Renodlad spel PC kostar väldigt mycket i jämförelse

Inte precis, some tidigare nämnt. En PC av något slag äger ju så gott som alla, lägg kostnaden för en konsoll på det och du har en god spel kapabel PC.