Apple världens högst värderade varumärke

Permalänk
Skrivet av matnojje:

I lol'd

Mac people are 13% more likely than PC people to say that they want to be "percieved as unique and different to make my own mark"

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Ipad-arbetare förgiftade
Över 100 arbetare på en fabrik i Kina har blivit förgiftade när de har tillverkat produkter åt elektronikgiganten Apple.
http://svt.se/2.22584/1.2419774/ipad-arbetare_forgiftade

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Först klankar du ner på de som du kallar "apple haters" för att sedan göra ett totalt magplask genom att påstå att Apple istortsett kom på allt som finns i en smartphone? Apple har inte varit först med något som finns i Iphone utan de mesta av deras teknik bygger på tekniker som andra utvecklat före Apple!

Men du tolkar ju hans inlägg rätt skevt.
Han skriver ju att Apple fått folk att använda teknik som få tidigare gjorde – det är det som är grejen.

Skrivet av Tumnus:

Sen agående varför jag inte gillar Steve Jobs är pga. av hans personlighet och absolut inte har något med hans skötande av Apple!

Hans personlighet?
Har alltid fascinerats av att folk ofta har starka åsikter om saker som de knappast har mycket hum om, vare sig det är personer, företag eller något annat.

Du kan tycka att han verkar ha en personlighet som du ogillar, men att dra någon vidare slutsats av den känns onyanserat och rätt trångsynt.
Men du kanske känner Steve Jobs?

En bra grej som Steve (och många andra så klart) har sagt är ”everything is more complicated than what it seems on the surface”. Ej att förglömma.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Noobenu:

Alla här borde kolla på gårdagens nya Southpark avsnitt..
haha
OnT; Härligt!

Haha, vad skruvat.
Jag godkände avtalet. Vänta. Nu knackar det på dörren...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Det är ett rent nöje att ha tjänat grova pengar på Apples uppgång och sen dess förmodade fall inom kort, dels för att jag älskar pengar, dels för att jag i slutändan hatar Apple och dess pretto-stämpel...fyfan! Det fanns en tid då Macintosh var ett skällsord på universitetsniveau, men nu är det snarare en smittsam sjukdom på grundskolenivå.

"When the stupid fad is over, Apples gonna fall like in 1776."
Startskottet blir såklart Steve Jobs inskrivning på en palliativ avdelning för ändtarmscancer, då kommer björnarna riva Apple i stycken!
Få se nu, från 200kr förmodad toppkurs, faller till 25kr, 8ggr, lägg därtill 3ggr hävstång, så 24ggr pengarna, nice!
Och det ironiska är att jag troligtvis kommer genomföra transaktionen på, just det,

En iPhone... T_T

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

I lol'd

Mac people are 13% more likely than PC people to say that they want to be "percieved as unique and different to make my own mark"

Hehe, Det riktigt ironiska i det hela, som nämndes i en kommentar i länken, är att alla macsen ser ju likadana ut allihopa. So much för unikhet då..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Det är ett rent nöje att ha tjänat grova pengar på Apples uppgång och sen dess förmodade fall inom kort, dels för att jag älskar pengar, dels för att jag i slutändan hatar Apple och dess pretto-stämpel...fyfan! Det fanns en tid då Macintosh var ett skällsord på universitetsniveau, men nu är det snarare en smittsam sjukdom på grundskolenivå.

"When the stupid fad is over, Apples gonna fall like in 1776."
Startskottet blir såklart Steve Jobs inskrivning på en palliativ avdelning för ändtarmscancer, då kommer björnarna riva Apple i stycken!
Få se nu, från 200kr förmodad toppkurs, faller till 25kr, 8ggr, lägg därtill 3ggr hävstång, så 24ggr pengarna, nice!
Och det ironiska är att jag troligtvis kommer genomföra transaktionen på, just det,

En iPhone... T_T

Av alla vidriga inlägg med tillkortakommande så var nog detta bland det värsta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Av alla vidriga inlägg med tillkortakommande så var nog detta bland det värsta...

Bra, för det var mitt syfte!

Jag säger bara sanningen, sen om du inte gillar den får du väl ta och köpa en Bamse-tidning och förskansa dig i utedasset? Cause shit will hit the fan.. big tiem!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Alltså allvarligt.. Så fort någon skriver något som är minsta negativt om Apple, så får man typ massor, direkt massor av arga svar. Finns där något inbyggt varningssystem i Apples stängda OS värld som skickar en varning till alla Apple använder så fort något negativt skrivs om Apple? För varje negativ kommentar om Apple kommer alltid en massa know-it-all Apple fanboys som ska visa hur fel man har och hur bra Apple är. Men sen är ju Apple ett företag som skapade Apple Evangelists.. Är detta efter att varningar att Apples heder står på spel flashar upp på skärmen i stora rödabokstäver? Ibland undrar man.

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_evangelist

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Alltså allvarligt.. Så fort någon skriver något som är minsta negativt om Apple, så får man typ massor, direkt massor av arga svar. Finns där något inbyggt varningssystem i Apples stängda OS värld som skickar en varning till alla Apple använder så fort något negativt skrivs om Apple? För varje negativ kommentar om Apple kommer alltid en massa know-it-all Apple fanboys som ska visa hur fel man har och hur bra Apple är. Men sen är ju Apple ett företag som skapade Apple Evangelists.. Är detta efter att varningar att Apples heder står på spel flashar upp på skärmen i stora rödabokstäver? Ibland undrar man.

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_evangelist

Det skillnad att skriva konstruktiv kritik av något man faktiskt har använt någon gång i sitt liv och som i en hel del fall flamebait...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Det skillnad att skriva konstruktiv kritik av något man faktiskt har använt någon gång i sitt liv och som i en hel del fall flamebait...

Visst är det de. Men den närmast religiösa status som Apple använder upphöjer Apple till helt absurd. När det påstås att Apple närmast skapat allt mellan himmel och jord.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Visst är det de. Men den närmast religiösa status som Apple använder upphöjer Apple till helt absurd. När det påstås att Apple närmast skapat allt mellan himmel och jord.

Precis som med vilken grupp människor som helst så finns det alltid extremister, dock så är den stora majoriteten inte religiösa vad gäller våra produkter. Man kan dock lätt ha en viss förståelse för att användare av iOS och OSX baserade produkter börjar bli lätt trötta på att snart 99% av trådarna som har med Apple att göra förstörs av människor som aldrig har använt en mac produkt någonsin och som dessutom oftast inte har en aning vad de pratar om.

Permalänk
Medlem

pfft....

Apple = Fashion

Visa signatur

Foto: Canon 1Dmk4, 5Dmk2, Canon 24-70 2.8L, TS-E 24mm 3.5L II, TS-E 45 2.8, 300mm 2.8L IS, 85mm 1.2L II, Sigma 105mm 2.8 Macro, Samyang 14mm 2.8 | Leica M8 + Voigtlander 35mm 1.2 ASPH II, 12mm 5.6 ASPH II

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Precis som med vilken grupp människor som helst så finns det alltid extremister, dock så är den stora majoriteten inte religiösa vad gäller våra produkter. Man kan dock lätt ha en viss förståelse för att användare av iOS och OSX baserade produkter börjar bli lätt trötta på att snart 99% av trådarna som har med Apple att göra förstörs av människor som aldrig har använt en mac produkt någonsin och som dessutom oftast inte har en aning vad de pratar om.

Extremister finns det alltid, det argumenterar jag inte emot. Dock så håller jag inte med att trådar om Apple förstörs vissa försöker i alla fall hålla en civiliserad ton. Det är oftast dessa inlägg som Apple fans riktar sitt hat om hur fel personen som skrev hade och hur rätt de själva har. Som en lärare sa engång slår man tillräcklig mycket på samma argument om och om igen så tror kanske folk tillslut på det. Men för att klargöra lite här min första dator någonsin var en Mac, jag har sedan dess haft ytterligare en Mac. Även jobbat med Mac under två år med webdesign.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Extremister finns det alltid, det argumenterar jag inte emot. Dock så håller jag inte med att trådar om Apple förstörs vissa försöker i alla fall hålla en civiliserad ton. Det är oftast dessa inlägg som Apple fans riktar sitt hat om hur fel personen som skrev hade och hur rätt de själva har. Som en lärare sa engång slår man tillräcklig mycket på samma argument om och om igen så tror kanske folk tillslut på det. Men för att klargöra lite här min första dator någonsin var en Mac, jag har sedan dess haft ytterligare en Mac. Även jobbat med Mac under två år med webdesign.

Så om någon person säger något felaktigt om en produkt så får man inte rätta denna personen för då är man ett Apple fan? Skum logik, hellre felinformera än att sprida rätt info? Man får rätta någon som felinformerar om Asus, Acer, EVGA, Dell, HP osv men gud förbjude om man gör samma sak med Apple för då är man en fanboy om man inte random slänger ut massa ogenomtänkt dravel?

Nej jag är ingen fanboy, bara trött på att varenda Appletråd blir 8 sidor långa och 99% av innehållet är patetiska försök att dissa Apple och dess användare.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Så om någon person säger något felaktigt om en produkt så får man inte rätta denna personen för då är man ett Apple fan? Skum logik, hellre felinformera än att sprida rätt info? Man får rätta någon som felinformerar om Asus, Acer, EVGA, Dell, HP osv men gud förbjude om man gör samma sak med Apple för då är man en fanboy om man inte random slänger ut massa ogenomtänkt dravel?

Nej jag är ingen fanboy, bara trött på att varenda Appletråd blir 8 sidor långa och 99% av innehållet är patetiska försök att dissa Apple och dess användare.

Jag tror att du misstolkade vad jag försökte få fram. Visst får man rätta, men man ska man göra det får man gärna framföra bevis för argumenten. Detta gäller inte bara Apple det gäller alla.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Jag tror att du misstolkade vad jag försökte få fram. Visst får man rätta, men man ska man göra det får man gärna framföra bevis för argumenten. Detta gäller inte bara Apple det gäller alla.

Svårigheten är väl för folk att stå ut med att se kritik utdelas när de nu lagt ut flera tusen på en produkt som de verkligen trodde skulle vara så bra (Apples marknadsföringsteam är iaf bra). De flesta är ju väl medvetna om att allt man köper är en kompromiss och inget är perfekt, och det faktum att Apple iaf i Sverige är både dyra och erbjuder dåliga garantier, men det är också vanligt bland större casual-märken (vem har sagt att Donken gör bra burgare som exempel).

Apples produkter är riktade till en viss typ av människor, samma som sitter med Wii. Casuals som (oftast) saknar både intresse och kunskap, de vill ha något som "fungerar" och är idiotsäkert, de betalar gärna så länge som de inte kan ställa till med något själa, och då är apple bra. Skulel mormor vilja ha en smartphone är iPhone ett givet köp, medan morsan eller brorsan skulel ha mer nöje med en Android dä'r de själva får påverka (på gott och ont).
Casuals, svenssons, den stora massan är många, och enkelspåriga. När Apple lärde sig att de kunde rikta sina produkter till dessa som en "exklsuiv produkt" fast till alla, så blev det en sucée. Ut med dyr hårdvara och överlägsen kvalité, behåll bara priset så sköter namn + rykte resten, och vem skuell frivilligt erkänna en dålig investering ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Apples produkter är riktade till en viss typ av människor, samma som sitter med Wii. Casuals som (oftast) saknar både intresse och kunskap, de vill ha något som "fungerar" och är idiotsäkert, de betalar gärna så länge som de inte kan ställa till med något själa, och då är apple bra. Skulel mormor vilja ha en smartphone är iPhone ett givet köp, medan morsan eller brorsan skulel ha mer nöje med en Android dä'r de själva får påverka (på gott och ont).
Casuals, svenssons, den stora massan är många, och enkelspåriga. När Apple lärde sig att de kunde rikta sina produkter till dessa som en "exklsuiv produkt" fast till alla, så blev det en sucée. Ut med dyr hårdvara och överlägsen kvalité, behåll bara priset så sköter namn + rykte resten, och vem skuell frivilligt erkänna en dålig investering ^^

Den där analysen vet jag inte om jag kan skriva under på.. Efter 3 år på högskolan med studier i datateknik och systemutveckling så kan jag intyga ganska stort bestånd av Apple datorer både bland lärare och studenter (bland lärarna är det i princip 50/50). Att ha en terminal i OS:et från början har många fördelar när du ska konfigurera och drift linuxburkar eller koda SQL

Permalänk
Medlem

Fast jag skulle då aldrig köpa en apple för att den har "putty" inbyggt

Jag skulle köpa en apple för att den är snygg, funktionabel och för varumärket. De är ju ballt att ha en mac.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullstols Roger:

Det märks att du inte har en iPhone. Jag skiter i om det är Apple, Microsoft, Google, McDonalds som gjort den.

Det är en riktigt bra telefon och dessutom fick jag min för 2700 ^^
<3 Telia

Nej jag har ingen iPhone, jag köper inte produkter som jag inte gillar ^^
Hur mycket betalar du i månaden?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Svårigheten är väl för folk att stå ut med att se kritik utdelas när de nu lagt ut flera tusen på en produkt som de verkligen trodde skulle vara så bra (Apples marknadsföringsteam är iaf bra). De flesta är ju väl medvetna om att allt man köper är en kompromiss och inget är perfekt, och det faktum att Apple iaf i Sverige är både dyra och erbjuder dåliga garantier, men det är också vanligt bland större casual-märken (vem har sagt att Donken gör bra burgare som exempel).

Apples produkter är riktade till en viss typ av människor, samma som sitter med Wii. Casuals som (oftast) saknar både intresse och kunskap, de vill ha något som "fungerar" och är idiotsäkert, de betalar gärna så länge som de inte kan ställa till med något själa, och då är apple bra. Skulel mormor vilja ha en smartphone är iPhone ett givet köp, medan morsan eller brorsan skulel ha mer nöje med en Android dä'r de själva får påverka (på gott och ont).
Casuals, svenssons, den stora massan är många, och enkelspåriga. När Apple lärde sig att de kunde rikta sina produkter till dessa som en "exklsuiv produkt" fast till alla, så blev det en sucée. Ut med dyr hårdvara och överlägsen kvalité, behåll bara priset så sköter namn + rykte resten, och vem skuell frivilligt erkänna en dålig investering ^^

Som jag brukar säga när folk drar upp det här med att Mac bara är för de som inte vet bättre. Besök några av de stora utvecklarforum som JavaOne (eller mindre som JFokus för den delen) så ser du snabbt att en överväldigande majoritet där av både presentatörer och besökare sitter på just en Mac. Kan garantera dig att de inte gör det för att de inte vet bättre.

Där jag jobbar använder majoriteten av både utvecklare och designers Mac. Mac/OSX är väldigt populärt bland system-/webbutvecklare.

Permalänk
Medlem

Jag har en mac i skolan, och skulle aldrig betala 1 krona för apple, men alla är ju olika:D

Apple har utvecklats väldigt mycket det senaste, men prestanda per krona är dålig enligt mig:/

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

*Suckar*...här krävs visst övertydlighet som gränsar till semantik för att "Hans upplysthet" herr Pnorberg ska förstå:

När jag säger "Apple gjorde tekniken tillgänglig" så menar jag:

a) tekniken fanns innan apple sure men
b) Apple gjorde inte tekniken svårtillgänglig utan den funkade out of the box utan att man behövde tänka på att ställa in nämnda inställningar
c) eftersom tekniken tack vare Apple blev lättillgänglig så att folk "vågade" (i brist på bättre ord) använda tekniken så blev den i den bemärkelsen tillgänglig för alla på ett praktiskt plan
d) innan Apple gjorde tekniken lättillgänglig var det mest affärsfolk som använde surf via mobiltelefonen (inte så konstigt då de hade IT avd. som konfigurerade detta åt dem) men för vanligt folk (d.v.s. icke-Swec.:are tänker jag på nu) så orkade man inte hålla på att "rota med inställningar" även om folk givetvis visste tekniken fanns.

Du påstår att jag säger:

"Den här gången säger du iaf inte att Apple kom på hur man ska surfa med telefonen, 3G och allt roligt du tagit ur luften. ".

Detta har jag aldrig sagt.:P Vet inte i vilken tråd du (förmodligen?) tycks ha dels felciterat mig, dels tolkat ett eventuellt citat lite som Djävulen tolkar bibeln. Gör gärna inte det i fortsättningen i sammanhang som berör mig (om så har skett) då det är ett fult sätt att försöka "klämma till" en forumkollega (om det är ditt syfte?), vilket jag inte vill tro om dig, då jag vill försöka tro på folks inneboende godhet så långt det bara går.:)

Det är upp till var och en, men lite ödmjukhet skadar inte.:)^^ Eller du kanske vill vara Bert "Ego Boy" Karlsson wannabe?;) Upp till var och en som sagt...

Peace!:)<3

Det är just det, jag håller inte med dig. T.om. på mina gamla Nokia från 2005 och framåt (kan även ha varit tidigare, kommer inte ihåg men det var då jag började ibland surfa med telefonen) så fick jag ett SMS från Telia när jag för första gången satte igång telefonen "Hej, vi ser att du har bytt telefon, ett SMS med alla inställningar kommer snart". Sen dök det upp ett SMS för MMS och GRPS, inte svårare än så.
I 3G och Wifi telefoner (som Nokia 6630 (2004) Nokia 9500) behövde du inte fiffla mer än vad du behöver idag, ska man surfa med Wifi, bara mata in eventuell nyckel, surfa med 3G, se till och ha 3G i telefonen.
Dvs. det funkade "Out-of-box" på många telefoner år före iPhone kom på marknaden.

Ditt (C) är ju rent ut sagt bara ren spekulation, däremot säger jag att få orkade ens bry sig och surfa med sina musiktelefoner som var populära kring 2004-2007, då var det så liten telefon och så mycket plats för musik som möjligt som var populärt.

HTC 2006:

HTC P3600 (3G) 2006

HTC TyTN (3G) 2006

Som du ser så fanns möjligheterna där för att utföra precis samma sak som med en iPhone, dock så visste knappt Sverige vad HTC var för något (eller Qtek för den delen)

Qtek 9000 (3G) 2005

Den som säger även att t.ex. Android eller smartphones skulle inte excitera som fungerar bra idag om det inte vore för iPhone, det är ju rent ut sagt B.S. Apple själv har inte tillverkat den kapacitivatouchen, hade inte Apple byggt en telefon med den så hade någon annan gjort.
Android Inc. grundades 2003 och blev uppköpta av Google juli 2005.

Listan kan göras lång med telefoner före 2007 som hade touch, 3G och wifi, att surfa då var inte annorlunda än idag när det gäller inställningarna. Däremot gjorde Apple något som ingen annan hade, ett OS som flöt på väldigt bra och "höjde" användarupplevelsen en bit, för t.ex. surf.

Hade du besökt t.ex. Kina före 2007 så hade du nog sett många som surfade med sina smartphones, i Svenskar följer bara trender, dvs. det som finns och köpa på Elgiganten och Siba samt vad vännerna har för telefon.

Njae, du sa inte indirekt att Apple kom på 3G men du blev rejält citerad i denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

För just detta:

Skrivet av MacEnkronan:

Ni får även tänka på att Steve gjort mobiltelefonin och dataanvändandet enkelt. Alla minns väll de wap, pop etc. inställningar man var tvungen att konfigurera i timmar för att eventuellt få det att funka i slutändan (jag minns jag satt med Sony Ericsson i 1 timme med detta en gång) något som ingen vanlig användare skulle orka med. Med iPhone och Mac så funkade allt från början "out of the box" och nu surfar folk som aldrig förr.

Där du fick svar just som att 3G fanns före iPhone 3G (som förövrigt kom först 2008).

Öppna ögonen lite och sök fast på tuben efter diverse smartphone modeller som tillverkats före 2007, finns en drös med dem, flesta tyvärr med Windows Mobile versionerna men det var det som var populärt då, nyligen iOS och nu Android, vad blir näst? WebOS?

Apple var inte först med någonting, nada, ingenting, eller ja, att nå Svenssons, det var dem först med....

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Apple är bäst, gogogo Steve Jobs. Fan vad han sliter med sjukdomar osv, folk som tycker synd om överpriser är snåla som fan. Pengar är till för att spenderas Vilket är tydligt, större massan har pengar och villig att spendera. Synd att ingen annan gör likadant. Tragisk att folk ska klanka ner Apple. GÖR DET BÄTTRE SJÄLV DÅ!!!

Permalänk
Medlem

Lite småkul att se hur folk retar sig att det går bra för Apple och alla domedagsprofeter som spår deras undergång. Apple har helt klart hittat rätt spår med sina produkter och så länge de fortsätter i samma anda kommer det går bra för dem, med eller utan Steve Jobs.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethaan:

vem har sagt något om omsättning? läs artikeln igen så förstår du vad det handlar om..

OffTopic: att du som ensam individ bojkottar dom märker dom nog ingen större skillnad av då de serverar till över 47 miljoner, DAGLIGEN.

Jaja, värdering dådå. Undran var varför de ökat så mkt på ett år.

Ang ensam individ.. No shit? Märker de inte av ngn större skillnad för att jag inte köper? Det trodde juh jag.. Tänker du på samma sätt när du går och röstar också?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Listan kan göras lång med telefoner före 2007 som hade touch, 3G och wifi, att surfa då var inte annorlunda än idag när det gäller inställningarna. Däremot gjorde Apple något som ingen annan hade, ett OS som flöt på väldigt bra och "höjde" användarupplevelsen en bit, för t.ex. surf.

Detta som du i ditt bombade inlägg skriver som en bagatell är ju det det är grejen och det som gör att det går bra för Apple. Det är inte att man kan göra det, utan hur man gör det.

Skrivet av Pnorberg:

Apple var inte först med någonting, nada, ingenting, eller ja, att nå Svenssons, det var dem först med....

Ja, och varför? Beror det enbart på hype och marknadsföring? Det kan inte bero på någonting mer?

Min kollegas fru fick nyligen en Samsung Galaxy S via jobbet och han har för första gången börjat kika lite närmare på Android. I början tyckte han det var spännande och möjligheten till det där med hemskärm var en bra grej. Men efter att ha kollat runt lite så blev intrycket att det allt är ganska rörigt (ej enhetligt) och han reagerade på många tekniska termer som är knasigt översatta från engelska till svenska (ej lätt för en oinsatt att begripa). Dessutom var det lite smålaggigt här och var. Inte alls samma intryck som när han köpte sin Ipod touch för ett par år sen.

Klart finns det fördelar med Android och det kommer så klart utvecklas, men ett användargränsnitt med hög användbarhet är inte att förkasta. Det går att komma fram till vad som anses vara generellt hög användbarhet i användargräsnitt, vet att jag diskuterat det med folk här och vissa hävdar att det enbart handlar om tycke och smnak, men det är inte sant.

På samma sätt som det exempelvis innebär högre använbarhet i Mac OS X att inställningarna för varje program ligger under dess program-meny och fås fram med cmd , som kortkommando.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waveglist:

Iphone står nog för 90% av värdet

iPad är nog en rätt stor del också. Det tog ju tre-fyra månader för Apple att komma ifatt efterfrågan va iPad efter lanseringen. Dessutom såldes det tre stycken iPads i sekunden under den/dem första månaderna.

Visa signatur

|Intel QuadCore i7 950@3.06 GHz | Gigabyte GeForce GTX 570| Gigabyte GA-X58A-USB3 | A-Data 6 GB Game-Series | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair TX 850W 80+ | Fractal Design Define R3 | Windows 7 Home | Mac Mini 2,3 GHz (Mid 2011) ( Crucial 8 GB|OCZ Agility 3 240 GB) | Samsung 40" LED | Logitech Z-5500 | iPhone 4S 32GB | Nya iPad 32GB Wifi |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pnorberg:

Det är just det, jag håller inte med dig. T.om. på mina gamla Nokia från 2005 och framåt (kan även ha varit tidigare, kommer inte ihåg men det var då jag började ibland surfa med telefonen) så fick jag ett SMS från Telia när jag för första gången satte igång telefonen "Hej, vi ser att du har bytt telefon, ett SMS med alla inställningar kommer snart". Sen dök det upp ett SMS för MMS och GRPS, inte svårare än så.
I 3G och Wifi telefoner (som Nokia 6630 (2004) Nokia 9500) behövde du inte fiffla mer än vad du behöver idag, ska man surfa med Wifi, bara mata in eventuell nyckel, surfa med 3G, se till och ha 3G i telefonen.
Dvs. det funkade "Out-of-box" på många telefoner år före iPhone kom på marknaden.

Ditt (C) är ju rent ut sagt bara ren spekulation, däremot säger jag att få orkade ens bry sig och surfa med sina musiktelefoner som var populära kring 2004-2007, då var det så liten telefon och så mycket plats för musik som möjligt som var populärt.

HTC 2006: http://youtu.be/LiYcEv4qkKQ

HTC P3600 (3G) 2006
http://st2.gsmarena.com/vv/pics/htc/htc-p3600_00.jpg

HTC TyTN (3G) 2006
http://st2.gsmarena.com/vv/pics/htc/htc-tytn_00.jpg

Som du ser så fanns möjligheterna där för att utföra precis samma sak som med en iPhone, dock så visste knappt Sverige vad HTC var för något (eller Qtek för den delen)

Qtek 9000 (3G) 2005
http://www.gsmarena.com/qtek_9000-pictures-1264.php

Den som säger även att t.ex. Android eller smartphones skulle inte excitera som fungerar bra idag om det inte vore för iPhone, det är ju rent ut sagt B.S. Apple själv har inte tillverkat den kapacitivatouchen, hade inte Apple byggt en telefon med den så hade någon annan gjort.
Android Inc. grundades 2003 och blev uppköpta av Google juli 2005.

Listan kan göras lång med telefoner före 2007 som hade touch, 3G och wifi, att surfa då var inte annorlunda än idag när det gäller inställningarna. Däremot gjorde Apple något som ingen annan hade, ett OS som flöt på väldigt bra och "höjde" användarupplevelsen en bit, för t.ex. surf.

Hade du besökt t.ex. Kina före 2007 så hade du nog sett många som surfade med sina smartphones, i Svenskar följer bara trender, dvs. det som finns och köpa på Elgiganten och Siba samt vad vännerna har för telefon.

Njae, du sa inte indirekt att Apple kom på 3G men du blev rejält citerad i denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

För just detta:

Där du fick svar just som att 3G fanns före iPhone 3G (som förövrigt kom först 2008).

Öppna ögonen lite och sök fast på tuben efter diverse smartphone modeller som tillverkats före 2007, finns en drös med dem, flesta tyvärr med Windows Mobile versionerna men det var det som var populärt då, nyligen iOS och nu Android, vad blir näst? WebOS?

Apple var inte först med någonting, nada, ingenting, eller ja, att nå Svenssons, det var dem först med....

Ok jag ser du citerat mig. Men jag säger ju inte att det är Apple uppfunnit 3G etc. Det enda jag säger (i tråden du hänvisar till) är just att användandet blev enklare och ingenting annat.

Avseende "mitt C" så visst, delvis bygger det på viss spekulation, men det är främst åsikter från vänner i min omgivning (du får ta med i beräkningen att de flesta av mina vänner inte är datanördar som "kan allt" och sitter i en mörk källare hela dagarna med bara datorer omkring sig i princip:)) utan helt vanliga användare som bara ville få det Apple ger dem nu: att allt funkar Out of The Box.

Sedan säger jag ju: "Ni får även tänka på att Steve gjort mobiltelefonin och dataanvändandet enkelt. Alla minns väll de wap, pop etc. inställningar man var tvungen att konfigurera i timmar för att eventuellt få det att funka i slutändan (...)".

Var ser du att jag påstår att tekniken inte fanns?:O Det har jag aldrig sagt.:P Tvärt om: i och med att jag säger:

"Alla minns väll de wap, pop etc. inställningar man var tvungen att konfigurera i timmar (...)" etc. så menar jag ju precis tvärt om, tekniken fanns redan då men det var och är Apple som gjorde den lättillgänglig.

Jag förstår att folk kan tolka ord etc. lite olika, men jag hoppas att du med denna förklaring förstår vad jag menar och vill få sagt och att du inte känner att jag säger något som jag inte menar eller inte har sagt.:)^^

My EnKrona!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Att bara min mamma tror att alla mp3 spelare kallas ipod visar att köparna inte vet bättre.

Jag kan intyga att det finns fler...