Apple hindrar hemmafixare från att uppgradera hårddisken i Imac

Permalänk
Medlem

Undrar bara varför Apples produkter kostar så mycket mer jämfört med andra produkter som är liksinniga eller mycket bättre. Finns det ett vettigt svar på denna fråga så vill jag gärna veta.

Apple älskare varför är det värt de extra slantarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreams_in_digita:

Gillar apples produkter, Men deras marknasstratgei är hemsk. Kan det vara för någon anledning än att förhindra folk från att uppgradera och därmed behöva köpa nya datorer snabbare?

Apple är vad Microsoft var för tio år sedan. Microsoft är idag ett företag jag respekterar och tom gillar skarpt medan Apple gräver sin grav allt djupare. Låser in konsumenter, lurar på folk överpriser...synd bara att deras grejor ska vara så jäkla snygga!

Eftersom den primära målgruppen fullständigt struntar i hur pass låsta, begränsade och spårade de blir, och dessutom gladeligen betalar för det oavsett vad Apple begär, så är det inte av betydelse.

Sett ur det perspektivet är Apples reklamvideo från 1984 riktigt kuslig. Skillnaden är att det är den lilla uppstickaren som nu är "big brother"....
http://www.youtube.com/watch?v=G9S8JS1qyRM&feature=fvst

Permalänk
Skrivet av 2pac:

Eftersom den primära målgruppen fullständigt struntar i hur pass låsta, begränsade och spårade de blir, och dessutom gladeligen betalar för det oavsett vad Apple begär, så är det inte av betydelse.

Sett ur det perspektivet är Apples reklamvideo från 1984 riktigt kuslig. Skillnaden är att det är den lilla uppstickaren som nu är "big brother"....
http://www.youtube.com/watch?v=G9S8JS1qyRM&feature=fvst

Hur skulle Apple vara som företag för att du skulle tycka de var OK menar du? Som ett andra Microsoft när det gäller opreativsystemet till datorna? Som ett andra Google när det gäller iOS? Som ett andra Dell när det gäller datorerna?

Man är inte så låst (om man inte är datorhårdvarufantast som vill överklocka och pilla med komponenter), priset är för en helhetslösning med ”eget” operativsystem, alltså inte riktigt samma produkt som övriga datorer. Folk kanske ser ett värde i produkten som du inte ser? Så är det med allt här i världen, men när det gäller datorer så är det tydligen inte OK. Det där med ”spårningen” var ju också rätt överdrivet (liksom detta med hårddiskbyte av iMac) och dessutom har ju Apple justerat till hur den lagrar den där filen i iOS med en uppdatering.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Apple kan nog vara ett av historiens dummaste företag. Inte dåligt vad de vill begränsa sina användare. Ta tex. en sån sak som en iPod där man måste använda iTunes. Nä, jag har aldrig kört Apple och kommmer inte göra det heller. Överpris är det på alla deras prylar också.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Undrar bara varför Apples produkter kostar så mycket mer jämfört med andra produkter som är liksinniga eller mycket bättre. Finns det ett vettigt svar på denna fråga så vill jag gärna veta.

Apple älskare varför är det värt de extra slantarna?

jag är ingen "appleälskare" men jag skulle vilja ha många av deras produkter. när det gäller imac är det en produkt som ingen annan tillverkare gör. ingen annan tillverkare gör en dator med allt i skärmen som har en bra processor, grafikkort och skärm. dessutom är den ganska tyst.

macbook pro 13 vill jag också ha. den är en kraftfull hyfsat liten bärbar med bra batteritid och riktigt hållbar. bra skärm och trackpad. riktigt prisvärd för vad man får dessutom. skulle nog föredra lenovo x220 eller x1 men dom är också dyrare.

sen är jag också arbetslös för tillfället så om jag över huvudtaget skulle köpa något datorrelaterat nu så blir det delar till min nuvarande burk. det passar helt enkelt min budget lite bättre. men jag förstår varför man köper apple.

Permalänk
Medlem

Läste för nån vecka sen om lågavlönade asiater, där någon begick självmord? Aldrig apple tänkte jag där, och aldrig apple efter detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Läste för nån vecka sen om lågavlönade asiater, där någon begick självmord? Aldrig apple tänkte jag där, och aldrig apple efter detta

var inte det msi? blir nog svårt att köpa en dator om du inte vill att den ska tillverkas av lågavlönade asiater tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Läste för nån vecka sen om lågavlönade asiater, där någon begick självmord? Aldrig apple tänkte jag där, och aldrig apple efter detta

Va? E du Full?

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

var inte det msi? blir nog svårt att köpa en dator om du inte vill att den ska tillverkas av lågavlönade asiater tyvärr.

Väldigt off-topic men det handlade om Foxconn, de tillverkar hårdvara både under eget namn och åt en hel uppsjö av de stora OEM-tillverkarna, och så Apple då.

Intressant nog så rapporteras det alltid om självmord hos Foxconn som "självmord i Apple-fabrik"...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Hehehe. Denna nyhet lär Apple-haters gilla

Permalänk
Skrivet av 2pac:

Eftersom den primära målgruppen fullständigt struntar i hur pass låsta, begränsade och spårade de blir, och dessutom gladeligen betalar för det oavsett vad Apple begär, så är det inte av betydelse.

Sett ur det perspektivet är Apples reklamvideo från 1984 riktigt kuslig. Skillnaden är att det är den lilla uppstickaren som nu är "big brother"....
http://www.youtube.com/watch?v=G9S8JS1qyRM&feature=fvst

Helt rätt. Blev faktiskt lite rädd när jag såg den där videon. Är själv iPhoneanvändare. Men vill hävda att jag köpte den för specs som tilltalade mig. Då framförallt skärmen.

Men jag tror att många som köper iphone inte ens begriper varför dom köper den. utan köper den bara för att. säger inte att jag är unik och säkert många som hävdar detta.

men åter till reklamklippet så känns det verkligen lite som så. i början var det coolt att ha en iphone, nu känns det ungefär lika obligatoriskt som att ha kläder.

Apple ser dig.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem

Det roliga här är ju att Apple-fantasterna argumenterar mot alla andra och klagar på att man bör hålla käft trots att den här förändringen de facto inte på något sätt är en förbättring för slutkonsumenten. Det är lite kul att se.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Det roliga här är ju att Apple-fantasterna argumenterar mot alla andra och klagar på att man bör hålla käft trots att den här förändringen de facto inte på något sätt är en förbättring för slutkonsumenten. Det är lite kul att se.

Eh, de som klagar är ju de som helt missat att det här inte heller är någon försämring jämfört med förra modellen. Visst, den var inte bra heller men det är inte en försämring som alla Apple-hatare här verkar ha fått för sig.

Om du inte fattar vad jag menar så borde du kanske leta efter länkarna till Macrumors och Appleinsider i den här tråden, det finns en hel hög.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Eh, de som klagar är ju de som helt missat att det här inte heller är någon försämring jämfört med förra modellen. Visst, den var inte bra heller men det är inte en försämring som alla Apple-hatare här verkar ha fått för sig.

Om du inte fattar vad jag menar så borde du kanske leta efter länkarna till Macrumors och Appleinsider i den här tråden, det finns en hel hög.

Läst igenom tråden och av vad jag förstått så är det så att man kan byta ut disken men skillnaden mot tidigare är att man kommer få en felvarning samt att datorn kommer vara mer högljudd?

I varje fall så är försämringens magnitud inte huvudpoängen i mitt inlägg, utan det att man har svårt att se kritiskt på något öht som Apple gör, just för att de är Apple. Vi kan nog alla vara överens om den här förändringen inte är positiv, precis som deras överdrivna priser för uppgraderingar etc. Varför vägrar man då medge det? Istället får jag läsa sida efter sida med "men köp inte det då".

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Har läst igenom hela tråden och jag är varken Appleälskare eller hatare. Applefanboysen har inte mycket koll när de inte ens kan argumentera vad som är så bra med deras produkter samt att de inte kan säga vad som gör att just Apples produkter skall kosta mycket mer än likvärdiga eller bättre produkter. Ni försvarar Apple till sista blodsdroppen men ni vet inte ens vad ni försvarar.

Permalänk
Medlem

det är väl tråkigt att det inte går att byta allting lika enkelt i en imac men skulle man kunna det skulle den inte se likadan ut vilket jag inte är så säker på att det skulle göra att den säljer bättre.

just den här grejen med hårddisken verkar totalt onödig som jag förstår det. men i en imac gör det ingen större skillnad eftersom det inte är en dator som man kan öppna och greja i hur som helst i vilket fall. dom hade säkert kunnat göra som på lenovos thinkcentre där du kan öppna och pilla hur du vill men en fyrkantig låda som är lätt att öppna är inte vad alla vill ha.

dom flesta dåliga saker folk säger om apple håller jag med om. klart att företagets mål är att tjäna pengar och det målet står över alla deras konsumenters frihet. dom som tillverkar appledatorerna har för låg lön och dåliga arbetsvillkor. men det är inget som är specifikt för apple så om ni vill ändra på det föreslår jag att ni engagerar er politiskt. det är inte som att apple är sämre eller ondare än något annat företag.

Permalänk
Skrivet av Pöjk:

Har läst igenom hela tråden och jag är varken Appleälskare eller hatare. Applefanboysen har inte mycket koll när de inte ens kan argumentera vad som är så bra med deras produkter samt att de inte kan säga vad som gör att just Apples produkter skall kosta mycket mer än likvärdiga eller bättre produkter. Ni försvarar Apple till sista blodsdroppen men ni vet inte ens vad ni försvarar.

Men det är ju för att det inte spelar någon roll hur man än förklarar. Vissa klarar ju inte av att fatta att andra kanske ser fördelar i saker som man själv inte gör, men förstår man inte det så.

Vad har du att komma med i debatten mer än att säga att ”Applefanboysen inte kan argumentera”?
Jag antar att jag är en sådan i detta sammanhanget eftersom jag inte tycker allt Apple gör är dyrt och skit, för det är på den nivån det verkar vara på här. Onyanserat som in i helsike!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Läst igenom tråden och av vad jag förstått så är det så att man kan byta ut disken men skillnaden mot tidigare är att man kommer få en felvarning samt att datorn kommer vara mer högljudd?

Det var inte vad man kom fram till, för att göra det tydligt för dig:

"I installed a Vertex3 SSD and used a plain 4 wire Y-splitter sata power cable which effectively discards the 3.3V from the apple's wiring and only feeds 5V and 12V to the original drive. Guess what, fan speed is as quiet as it can get and the Apple Hardware Test passes successfully."

"You are right. The OWC report is misleading and incomplete. I replaced the 7 wire connector with a plain 4 wire y-splitter sata and the system works just fine with normal fan speeds and AHT successfully"

Skrivet av Pöjk:

Har läst igenom hela tråden och jag är varken Appleälskare eller hatare. Applefanboysen har inte mycket koll när de inte ens kan argumentera vad som är så bra med deras produkter samt att de inte kan säga vad som gör att just Apples produkter skall kosta mycket mer än likvärdiga eller bättre produkter. Ni försvarar Apple till sista blodsdroppen men ni vet inte ens vad ni försvarar.

Fast vi har ju upprepade gånger sagt vad det är vi uppskattar men ni verkar ignorera det. Snabb återgivning av några av de anledningar jag väljer apples produkter (i mitt fall MBPs): OS:et (baserat på UNIX), bra batteritid, skönt tangentbord, underbar touchpad, smidig design och smarta lösningar.

Det märkliga med dessa diskussioner är att jag är övertygad om att alla här tycker det är dåligt om de med flit gör det svårt att byta komponenter. Tror ingen här anser det bra, vet inte var ni får det ifrån.

Dock ser vi inte saker så svart och vitt som folk som du själv t ex verkar göra som bara går efter dina egna krav och sen påstår att apples produkter är sämre och dyrare. För vem är de sämre? För dig kanske de är sämre men alla har vi inte samma kriterier när vi köper datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men det är ju för att det inte spelar någon roll hur man än förklarar. Vissa klarar ju inte av att fatta att andra kanske ser fördelar i saker som man själv inte gör, men förstår man inte det så.

Vad har du att komma med i debatten mer än att säga att ”Applefanboysen inte kan argumentera”?
Jag antar att jag är en sådan i detta sammanhanget eftersom jag inte tycker allt Apple gör är dyrt och skit, för det är på den nivån det verkar vara på här. Onyanserat som in i helsike!

Jag tycker inte att det är skitprodukter heller, men kan du säga mig varför du är villig att betala 15papp för något när du kan få liknande för 8? Utseende + ett annat operativsystem är det enda jag kan se men rättfärdigar det kostnaden.

Säg alla fördelar med Apples produkter och vad som rättfärdigar deras höga priser. Vi har en HP för 8papp och en iMac för 15 med samma inälvor men säg varför jag skall just köpa iMacen till det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Har läst igenom hela tråden och jag är varken Appleälskare eller hatare. Applefanboysen har inte mycket koll när de inte ens kan argumentera vad som är så bra med deras produkter samt att de inte kan säga vad som gör att just Apples produkter skall kosta mycket mer än likvärdiga eller bättre produkter. Ni försvarar Apple till sista blodsdroppen men ni vet inte ens vad ni försvarar.

Nu ser inte jag mig som en Applefanboy, utan jag ser mig själv som ett fanboy av bra produkter, och i den kategorin hamnar Apple.
Skulle nog vilja påstå att de som klagar på Apples produkter inte har så mycket koll faktiskt, och troligtvis knappt aldrig använt en Mac ens. Om ni undrar vad som är så bra med en Mac, testa att använd en Mac i en vecka så lär ni nog komma på andra tankar, såvidare inte ni är helt blinda av hat mot Apple.

Om någon hade frågat mig vad jag tyckte om Apple och dess produkter för ca 2 månader sedan så hade jag troligtvis svarat "Apple, vad är det för skit?". Jag var dock sugen på en läsplatta, svalde min stolthet och köpte en iPad. Jag blev så imponerad av den så att jag bestämde mig för att börja utveckla programvara till den. Det fanns dock en hake... det krävdes en Mac för att utveckla programvara till iPad. Jag var dock helt inställd på att börja programmera till iPaden så det blev även en Macbook pro till slut. I början var jag inte särskilt överförtjust i OS:et, men efter ett tag när man blivit van vid det så märkte man att "fan, det här är ju riktigt bra grejer!". Och i många sammanhang så tycker jag att Mac:en ger en bättre upplevelse än vad en dator med Windows gör. Måste upplevas helt enkelt.

Det tog mig "bara" runt 15-20 år att komma ifrån "Applehatet" och inse att Apple gör faktiskt riktigt bra produkter. Skulle rekommendera att många andra här inte låter det gå 15-20 år innan ni testar en Apple produkt, t.ex. en Macbook pro, och inse först då att ni inte har mycket koll på läget, precis som en annan inte hade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rezuth:

In your opinion. Själv ser jag hellre en snyggare, tunnare och lättare dator istället. Minnen är dock något som de flesta vill byta ut och därför så kommer man åt dessa lätt på undersidan. Behöver jag mer utrymme så skaffar jag hellre en NAS eller extern hårddisk (speciellt de som kommer med Thunderbolt support). Inte bara för att dessa funkar bättre för lagring än en intern hårddisk utan även för att dom erbjuder mycket större utrymme och RAID möjligheter etc.

Jag förstår inte varför folk inte bara kan acceptera och låta olika sorters datorer leva i fred. Sluta diskriminera! Vissa människor behöver lastbilar och vissa kan nöja sig med en vacker liten personbil. Varför ska man alltid säga att något måste vara ett speciellt sätt? Kan man inte bara acceptera att vissa människor vill ha något annat än sig själv?

Ska man jämföra med bilar så ser jag detta som samma dumheter som att man inte ens kan byta glödlampor utan att behöva specialverktyg i många moderna bilar. Hårddiskar liksom glödlampor är slitdelar och förbrukningsvaror, de ska gå att byta utan verkstadsbesök.

Ska jag vara riktigt konspiratoriskt lagd så är detta bara ett sätt för Apple att dra in mer pengar från mindre vetande konsumenter, antingen genom att ta ockerpriser för att uppgradera diskarna från början eller för att ta ännu mer betalt för att byta dem i efterhand.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Det är ungefär så vissa här beter sig när det gäller Apple, är ett flertal inlägg i den här tråden som är vilt off-topic redan från första inlägget från personen i fråga, de bara stormar in i tråden och spyr galla över Apple och alla företagets produkter. Varför är det inte en massa användare som gör så när Google nämns? eller Microsoft? eller Asus? eller AMD? eller Intel?

Anledningen till att många inte gör det är att det inte finns anledning. Är inte så ofta varken Google, Microsoft eller annat kommer med helt hjärndöda idéer och otroligt överpris på produkter. Det händer ibland och då är det mest sura miner i kommentarerna. Ex AMD lägger till +100 i namnet och säljer som ny modell. Var inte många som var glada över trots att de gillar AMD.

Sen att "omogna" inlägg skrivs håller jag med om att det är onödigt. Hur som, Apple slutar aldrig att förvåna, undrar hur långt de kommer gå med sin taktik "köp enbart Apple*brainwash, brainwash". Jag hade då blivit förbannad om ex Gigabyte kommer och säger att nej nu fungerar inte WD hårddiskar på nya Gigabyte moderkort. Då hade jag definitivt struntat i att köpa Gigabyte nästa gång.

Permalänk
Avstängd

nu äré bara invänta tills apple tar patent på syre!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Off Topics:

Skrivet av mludd:

Väldigt off-topic men det handlade om Foxconn, de tillverkar hårdvara både under eget namn och åt en hel uppsjö av de stora OEM-tillverkarna, och så Apple då.

Intressant nog så rapporteras det alltid om självmord hos Foxconn som "självmord i Apple-fabrik"...

Det är inte en tillfällighet att det står "självmord i Apple-fabriken". Foxconn är nämligen ett jätteföretag med många hundratusentals anställda vid flera (jättestora) fabriker. Och gissa vad ? Det är bara fabriken som tillverkar Apple-produkter som haft omfattande problem med självmordsepidemier, och som haft omfattande problem med brist på skyddskläder och förgiftade arbetare. Förhållanden på Foxconns fabrik som tillverkar Appleprodukter är värst med lägst löner osv. enligt kinesiska LO.
http://sacom.hk/archives/837

Så ja, det är typiskt att löpsedeln säger "självmord på Apple-fabriken", men inte alls av det skälet du tror. Rubriken är rättvisande. Det är däremot typiskt därför att det är typiskt Apple-beteende. Apple är helt enkelt markant sämre än de andra stora IT-bolagen i alla avseenden som har med företagsetik att göra; Miljövänlighet, öppenhet, personlig integritet osv.
http://www.idg.se/2.1085/1.381387/greenpeace-apple-varsta-mil...
http://www.wired.com/gadgetlab/2011/04/iphone-tracks/

Sammanfattningsvis så är Apple ett verkligt skitbolag som alla medvetna konsumenter borde undvika, och South Park avsnittet om Human Centipede är verkligen på kornet.

On Topic:
Vem är förvånad över att Apple har försämrat öppenheten på en av sina produkter genom att tvinga konsumenterna att låta Apple sköta om hårddiskuppgraderingar, som tidigare var möjliga (om än jobbiga) att göra på egen hand ?
Ingen som följer utvecklingen kan väl ha undgått att se Apples utveckling; Från ett coolt och innovativt litet företag på 80 och 90 talet, till det vi har idag.
Jag förväntar mig att utveckling fortsätter, och väntar bara på att Apple skall börja bestämma för sina användar vilka webbsidor som skall vara tillgängliga på Apple-plattformen och vilka internettjänster som skall vara tillgängliga i Appleprodukter (Vänta, det senare har de ju redan delvis genomfört).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Anledningen till att många inte gör det är att det inte finns anledning. Är inte så ofta varken Google, Microsoft eller annat kommer med helt hjärndöda idéer och otroligt överpris på produkter. Det händer ibland och då är det mest sura miner i kommentarerna. Ex AMD lägger till +100 i namnet och säljer som ny modell. Var inte många som var glada över trots att de gillar AMD.

Sen att "omogna" inlägg skrivs håller jag med om att det är onödigt. Hur som, Apple slutar aldrig att förvåna, undrar hur långt de kommer gå med sin taktik "köp enbart Apple*brainwash, brainwash". Jag hade då blivit förbannad om ex Gigabyte kommer och säger att nej nu fungerar inte WD hårddiskar på nya Gigabyte moderkort. Då hade jag definitivt struntat i att köpa Gigabyte nästa gång.

minns ni tråden när microsoft blev tvungna att låta folk välja webbläsare? alla gick till försvar för microsoft och den heliga äganderätten. microsoft gillar såklart inte heller att man får välja andras alternativ. Ett annat exempel är msn-protokollet som hindrar andra från att göra fullt kompatibla program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

minns ni tråden när microsoft blev tvungna att låta folk välja webbläsare? alla gick till försvar för microsoft och den heliga äganderätten. microsoft gillar såklart inte heller att man får välja andras alternativ. Ett annat exempel är msn-protokollet som hindrar andra från att göra fullt kompatibla program.

Jag tycker det är helt rätt att man får välja vilken webbläsare man vill men jag tycker däremot att det inte är någon vidare "big deal" att man får med deras som standard. Hur skulle de se ut om man skickade med konkurrerande alternativ i sin egna produkt frivilligt? Förstår vad du menar men i just detta fall förstår jag även att konsumenter accepterar att Microsoft borde ha rätt att enbart lägga in det dem själva önskar och inte 5 konkurrenter. Det är trots allt enkelt för användaren att byta efter vilket det ofta inte är med Apples produkter, ex numera hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jag tycker det är helt rätt att man får välja vilken webbläsare man vill men jag tycker däremot att det inte är någon vidare "big deal" att man får med deras som standard. Hur skulle de se ut om man skickade med konkurrerande alternativ i sin egna produkt frivilligt? Förstår vad du menar men i just detta fall förstår jag även att konsumenter accepterar att Microsoft borde ha rätt att enbart lägga in det dem själva önskar och inte 5 konkurrenter. Det är trots allt enkelt för användaren att byta efter vilket det ofta inte är med Apples produkter, ex numera hårddisk.

nä precis det är klart dom gör så. dom vill öka sina marknadsandelar så klart. men när apple gör så blir vissa helt till sig och skyller ett problem med marknadsekonomin på ett företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

nä precis det är klart dom gör så. dom vill öka sina marknadsandelar så klart. men när apple gör så blir vissa helt till sig och skyller ett problem med marknadsekonomin på ett företag.

Apple skickar med Safari i OSX. Har inte hört några klagomål om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Apple skickar med Safari i OSX. Har inte hört några klagomål om det.

klart dom gör. sådan är kapitalismen?...

här är i alla fall en förklaring till varför apple gör som dom gör med hårddiskarna i imac. verkar inte allt för dumt ändå. http://www.hardmac.com/news/2011/05/14/it-is-currently-imposs...

Permalänk
Medlem

Så vad är problemet? Du säger att ingen klagar över att Microsoft skickar med en browser (förutom EU domstolen då...), men att om Apple gör samma sak så klagas det. Men faktum är att Apple gör så, och jag har i alla fall inte hört några märkbara klagomål om det från någon, inklusive EU. Att Apple skickar med utbytbara gratisalternativ med sitt operativsystem är inte vad folk klagar över.