Apple hindrar hemmafixare från att uppgradera hårddisken i Imac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

hur jälva korkad skulle det låta om volvo började sälja bilar som bara gick och köra med deras egen "special bensin" som kostar 5ggr mer än vanligt bensin? jag tror inte du eller någon annan skulle köpt den bilen.

Haha gillar biljämförelser, men din tar nog priset! Inte rätt någonstans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Varifrån har ni fått informationen att iMac i standardutförande är utrustad med 1tb disk?!

Beror på vilken modell du väljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

När man, som du inte förstår principen om vad det handlar om, varför jag just tar en så enklet gemförelse, så blir svaret ungefär som du säger, haha.

När man inte förstår, så förnekar man (alla apple fanboys), när man förnekar något man inte försår, är man korkad.

jag drar mig ur denna lek, då dem flesta här lär vara runt 15-16år, som inte fattar nåt.

Vad sägs om den här biljämförelsen:

Att diskutera med Applehatare är att som att diskutera bilar med någon som redan på förhand bestämt sig för att alla som kan tänkas köpa eller ens titta på en Saab är nazistiska koprofiler med olika former av grav utvecklingsstörning. Själv kör naturligtvis denna person en bil som han plockat ihop av billigast möjliga delar, och så en råtrimmad V10 under huven för att det ska gå så fort som möjligt och alla som inte fattar att det enda som är viktigt är att alla skruvar i hela bilen har samma mått och att motorn ska vara så kraftig som möjligt är uppenbarligen hjärntvättad av $aabs homoerotiska designfokuserade propaganda.

Det är ungefär så vissa här beter sig när det gäller Apple, är ett flertal inlägg i den här tråden som är vilt off-topic redan från första inlägget från personen i fråga, de bara stormar in i tråden och spyr galla över Apple och alla företagets produkter. Varför är det inte en massa användare som gör så när Google nämns? eller Microsoft? eller Asus? eller AMD? eller Intel? Alltså inte on-topic-kritik utan rakt ut "FY FAAEN ASSÅ. Men det fattar man för fail-AMD är ju världens skitbolag liksom och alla som kör AMD är idioter och blåsta och puckade och hjärntvättade och fattar de inte att Intel är bäst liksom?!".

On-topic så vill jag påpeka att om du har läst tråden så har det flera gånger länkats till Appleinsiders forum där användare konstaterat att OWC:s påståenden om att det inte går att byta disk i nya iMac inte stämmer, det är bara precis lika krångligt som med förra modellen men lite annorlunda.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ser allvarligt ingen mening alls med att köpa en Mac om man inte är något otroligt designfreak som köper det i hopp om att få någon slags status.

Att du inte ser någon betyder att det inte finns någon? Var inte så trångsynt.

Man måste ju kunna se till mer än sina egna behov. Finns många här, jag själv bland annat, som flertalet gånger tagit upp vad vi anser är fördelar med Mac/OSX. Att dessa inte delas av alla andra har jag full förståelse för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Inte särkilt slugt att tro det enbart är utseendet som folk ser som fördel med Mac.

Det är den enda konkreta fördel jag är medveten om. Jag har provat OSX och är inte speciellt imponerad. Jag har läst Apples hårdvaruspecar och är inte imponerad. Jag har sett hur Apple står sig till att en användare kanske vill använda andra produkter eller mjukvaror än deras, och jag blir nästan förbannad. Jag har sett Apples priser, och funderade på om beräkningen av misstag hade valt 2 produkter. Som sagt, Apple gör inte dåliga grejer, men de är inte speciellt mycket bättre än något annat och ofta kostar det betydligt mer. Jag har full förståelse för att folk skulle välja att köra OSX om de kunde välja mellan att få Windows, Ubuntu, OSX o.s.v., men nu är det ju inte så. Det blir till att betala en rejäl summa för det privilegiet, och jag förstår inte varför. Själv använder jag en blandning av Linux och Windows beroende på vad jag vill göra eftersom jag inte behöver betala för något av det, på en egenbyggd PC som har rejält mycket mer kräm än Apples grejer till motsvarande priser. Jag är inte speciellt förtjust i märkesdatorer heller, men även där är det lätt att få tag på en PC med OS och bättre spec än motsvarance Mac (i alla fall senast jag kollade).

Om Apples produkter var så överlägsna att de är värda priset så skulle det inte finnas någon anledning att låsa dem, för folk skulle ändå köpa Apple-produkter. Att t.ex. tillåta folk att använda OSX på en PC lär ju dock aldrig hända, även om det egentligen inte finns några tekniska skäl till varför det inte skulle vara möjligt. Körde de på den principen hade jag inte klagat på Apple alls, även om jag förmodligen inte skulle köpa deras produkter i alla fall eftersom jag inte ser någon anledning att göra det, men jag hade i alla fall inte undvikit det av ren princip.

Citat:

Att diskutera med Applehatare är att som att diskutera bilar med någon som redan på förhand bestämt sig för att alla som kan tänkas köpa eller ens titta på en Saab är nazistiska koprofiler med olika former av grav utvecklingsstörning. Själv kör naturligtvis denna person en bil som han plockat ihop av billigast möjliga delar, och så en råtrimmad V10 under huven för att det ska gå så fort som möjligt och alla som inte fattar att det enda som är viktigt är att alla skruvar i hela bilen har samma mått och att motorn ska vara så kraftig som möjligt är uppenbarligen hjärntvättad av $aabs homoerotiska designfokuserade propaganda.

Så med andra ord, den enda fördelen med Saab är att den ser snyggare ut, medans Volvon är en bättre och billigare bil. Ursäkta, men var du för eller emot Apple nu igen?

Citat:

Det är ungefär så vissa här beter sig när det gäller Apple, är ett flertal inlägg i den här tråden som är vilt off-topic redan från första inlägget från personen i fråga, de bara stormar in i tråden och spyr galla över Apple och alla företagets produkter. Varför är det inte en massa användare som gör så när Google nämns? eller Microsoft? eller Asus? eller AMD? eller Intel? Alltså inte on-topic-kritik utan rakt ut "FY FAAEN ASSÅ. Men det fattar man för fail-AMD är ju världens skitbolag liksom och alla som kör AMD är idioter och blåsta och puckade och hjärntvättade och fattar de inte att Intel är bäst liksom?!".

Det är många som snackar skit om de där andra också (du måste ju vara blind om du inte märkt det för Microsoft). Men bara för argumentets skull, skulle det inte kunna bero på att Apple helt enkelt faktiskt är för jävliga i jämförelse? Om många reagerar på något speciellt så kan det ju faktiskt bero på att detta något är betydligt större än saker som de inte reagerar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

"standardutförande" är för mig instegsmodellen
det är lite snålt med 500 gb men duger som systemdisk ändå... slänga in en thunderbolt hårddisk när det väl finns på marknaden så har man inte så mycket att gnälla över... dock lite surt att man inte kan slänga in en ssd men det lär ju komma hemmfix lösningar på det där problemet förhoppningsvis. Det roliga är att folk köper apple ändå och det vet dom... folk som ratar apple pga det här hade ratat dom ändå och det vet dom också x)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

"standardutförande" är för mig instegsmodellen
det är lite snålt med 500 gb men duger som systemdisk ändå... slänga in en thunderbolt hårddisk när det väl finns på marknaden så har man inte så mycket att gnälla över... dock lite surt att man inte kan slänga in en ssd men det lär ju komma hemmfix lösningar på det där problemet förhoppningsvis. Det roliga är att folk köper apple ändå och det vet dom... folk som ratar apple pga det här hade ratat dom ändå och det vet dom också x)

Lite skillnad på instegsmodell och standardutförande.... Nåja.. Vet dock vad du menar.. Jo, lite snålt är det på den mindre modellen.

Permalänk
Medlem

apple eller hembyggda datorer är väl inte dåliga för att jag drar ett korkat exempel där jag överdriver allting gånger en miljard? apple är dåligt för att man inte kan byta hårddisk i imac lika enkelt som i andra datorer.
Det är svårt att bygga en egen dator där allt är på ett cleant och snyggt sätt inbyggt i skärmen och samtidigt få en sandy bridge processor och ett schysst grafikkort och dessutom en riktigt bra skärm. därför är Imac ett bra alternativ i det fallet.
räcker det inte med det?
för att jag gillar thinkpads bättre än macbooks säger väl inte jag att macbooks är som bajskorvar och att alla som vill ha dom är perversa mongon? och alla som inte fattar varför det är relevant att jag tycker så är dumma fanboys som inte fattar att det bara är ett exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Så med andra ord, den enda fördelen med Saab är att den ser snyggare ut, medans Volvon är en bättre och billigare bil. Ursäkta, men var du för eller emot Apple nu igen?

Jag tror att du missade poängen med ungefär en mil.

Citat:

Det är många som snackar skit om de där andra också (du måste ju vara blind om du inte märkt det för Microsoft). Men bara för argumentets skull, skulle det inte kunna bero på att Apple helt enkelt faktiskt är för jävliga i jämförelse? Om många reagerar på något speciellt så kan det ju faktiskt bero på att detta något är betydligt större än saker som de inte reagerar på.

Ok, hitta en diskussion här på Sweclockers där något av de företagen nämns där ungefär hälften av inläggen är off-topic-attacker på företaget med allehanda okvädesord riktade mot deras kunder. Om det nu är som du säger så borde det inte vara så svårt att hitta bevis på det.

Dessutom, påstår du på allvar att Apple som företag är värre än Microsoft? Sov du dig genom 90-talet?

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Har inget emot varken Apple eller Microsoft osv. men hindrar inte detta oss "moddare" eller uppgraderingsentusiaster lite?

Kan däremot leva mig in i Apple's situation att dom vill att alla delar ska komma från dom förr eller senare för deras produktet. Samma är det väl med alla produkter? Man vill att alla delar i det ska vara dina?

Har ingen negativ syn på det här egentligen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Har inget emot varken Apple eller Microsoft osv. men hindrar inte detta oss "moddare" eller uppgraderingsentusiaster lite?

Jodå, det är ju helt klart ett hinder om man vill byta disk i en iMac. Dock så verkar det inte vara lika illa som OWC först rapporterade, det ska tydligen vara ungefär lika meckigt att byta disk som det var med förra modellen, bara lite annorlunda.

Visst hade de kunnat göra det betydligt enklare (t.ex. genom att göra hårddisken åtkomlig utan att ta isär datorn) men det har inte blivit svårare med nyaste modellen av iMac.

Den här tråden på nio sidor är ett exempel på en s.k. "storm i ett vattenglas".

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror att du missade poängen med ungefär en mil.

Så vad var din poäng? Det du sa var att Volvo är snabbare (och den är även billigare kan jag tillägga), samt att Saab satsar på design. Sen var det snack om fördomar, men jag ser inte direkt fördomar som ett problem om de faktiskt stämmer. Och ja, jag tycker det är korkat att välja sämre produkter till högre priser. Om det sedan beror på att man är villig att betala för design är väl det okej antar jag, men då får man väl stå för det istället för att bortförklara.

Citat:

Ok, hitta en diskussion här på Sweclockers där något av de företagen nämns där ungefär hälften av inläggen är off-topic-attacker på företaget med allehanda okvädesord riktade mot deras kunder. Om det nu är som du säger så borde det inte vara så svårt att hitta bevis på det.

När sa jag att hälften av all inlägg om Microsoft, AMD, Intel o.s.v. var förolämpningar? Jag tyckte jag var ganska tydlig med att Apple kanske får fler dåliga kommentarer än de övriga, men också att det kanske beror på att Apple är värre än de andra.

Hur som helst, att hitta exempel på att sådant förekommer, vilket var vad jag sa, är inte speciellt svårt. Första tråden jag kollade, första sidan, om en artikel som inte ens handlade om något negativt som nVidia gjort: "Förlåt alla nvidia-ägare och nvidia-fanbois, men: Hoppas bara man inte bränner sig när man spelar..."
Det uppfyller kanske inte dina krav, men å andra sidan var de påhittade så jag bryr mig inte direkt. Det finns värre som jag har läst, men med tanke på att jag har läst av och till under flera år är det svårt att komma ihåg exat var.

Citat:

Dessutom, påstår du på allvar att Apple som företag är värre än Microsoft? Sov du dig genom 90-talet?

Jag tycker det, men det är möjligt att jag har fel. Andra verkar tycka det också. Om du får har din åsikt måste ju alla andra få ha sin också, även om de råkar vara till Apples nackdel. Microsoft har aldrig tvingat mig att använda deras mjukvara till deras operativsystem som körs på deras hårdvara. Apple har (försökt). Vad de har gjort på 90-talet skiter jag allvarligt i. Om Apple imorgon öppnar upp sina grejer och säljer dem till rimliga priser kommer jag absolut att överväga att köpa Apple produkter i framtiden. Det lär ju knappast hända dock, så därför lär jag inte ha speciellt mycket positivt att säga om dem heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Så vad var din poäng? Det du sa var att Volvo är snabbare (och den är även billigare kan jag tillägga), samt att Saab satsar på design. Sen var det snack om fördomar, men jag ser inte direkt fördomar som ett problem om de faktiskt stämmer. Och ja, jag tycker det är korkat att välja sämre produkter till högre priser. Om det sedan beror på att man är villig att betala för design är väl det okej antar jag, men då får man väl stå för det istället för att bortförklara.

Jag nämnde aldrig Volvo. Alls. Överhuvudtaget.

Dessutom ger du dig själv tolkningsföreträde här, du (och flera andra) definierar "bättre" och "sämre" utifrån era egna subjektiva kriterier och lägger sedan fram det som om det vore objektiv sanning.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag nämnde aldrig Volvo. Alls. Överhuvudtaget.

Sorry, läste V10 och tänkte V70. Nåja, ersätt "Volvo" med "generiskt bilmärke" och det är samma sak.

Citat:

Dessutom ger du dig själv tolkningsföreträde här, du (och flera andra) definierar "bättre" och "sämre" utifrån era egna subjektiva kriterier och lägger sedan fram det som om det vore objektiv sanning.

Egentligen inte. Du klagar över att det är så många som gnäller över Apple jämfört med andra företag. Jag säger att det kanske finns en anledning till det. Det är allt. Om du tar ett bra och prisvärt märke och jämför det med ett sämre och dyrt märke, är det underligt om det senare får betydligt fler negativa kommentarer? Det är inget bevis, men kanske en indikation. Det är definitivt varken eller för motsattsen. Eller var det påståendet att Apples produkter ger sämre hårdvara för högre pris, eller att de är betydligt mer begränsade än motsvarande produkter från de flesta andra företag som du hade problem med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Sorry, läste V10 och tänkte V70. Nåja, ersätt "Volvo" med "generiskt bilmärke" och det är samma sak.

Mjae...

Citat:

Egentligen inte. Du klagar över att det är så många som gnäller över Apple jämfört med andra företag. Jag säger att det kanske finns en anledning till det. Det är allt. Om du tar ett bra och prisvärt märke och jämför det med ett sämre och dyrt märke, är det underligt om det senare får betydligt fler negativa kommentarer? Det är inget bevis, men kanske en indikation. Det är definitivt varken eller för motsattsen. Eller var det påståendet att Apples produkter ger sämre hårdvara för högre pris, eller att de är betydligt mer begränsade än motsvarande produkter från de flesta andra företag som du hade problem med?

Här har vi det igen, du definierar Apple som "sämre och dyrare" utifrån kriterier som du definierar och implicit påstår är objektiv sanning men du utelämnar en hel uppsjö faktorer som kan vara nog så viktiga för andra användare än dig själv.

Det här är dessutom grymt off-topic, den här diskussionen handlar egentligen om hårddiskar i nyaste iMac-modellen.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Har inget emot varken Apple eller Microsoft osv. men hindrar inte detta oss "moddare" eller uppgraderingsentusiaster lite?

Nej det hindrar inte.
Att man sen får en Apple-svingad stålhätta i tänderna om man försöker är en annan sak, det är bara otroligt obekvämt, inte något egentligt hinder.

Lite som att banka huvudet i väggen. Det finns inget som hindrar dig, det är bara obekvämt. Sen att folk kommer garva åt dig om du gör det är ytterligare en annan sak, men det stämmer ju om man köper en apple-produkt för att uppgradera också tydligen

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Här har vi det igen, du definierar Apple som "sämre och dyrare" utifrån kriterier som du definierar och implicit påstår är objektiv sanning men du utelämnar en hel uppsjö faktorer som kan vara nog så viktiga för andra användare än dig själv.

Nej, jag nämde inte Apple. Jag sa att om vi har två märken, X och Y, varav det ena är sämre än det andra, varför skulle man då inte förvänta sig att det sämre av dem skulle få mer kritik än det andra? Du verkar tro att folk uttalar sig illa om Apple bara för att, men det kanske finns en anledning, t.ex. att de tycker att Apple faktiskt är dyrare och sämre, möjligen av de skäl jag redan nämt. Om du inte håller med får du väl säga emot om du vill, men då får du väl ta och angripa de anledningar som folk ger istället för att bli upprörd över att de klagar. Jag kan öppet säga att jag tycker illa om Apple p.g.a. deras kvalitet/pris ratio samt deras restriktioner (om du vill kan du kan gräva upp en gammal tråd om NVIDIA som stänger av sina kort i datorer som har AMD kort också för att man inte skulle kunna köra PhysX på NVIDIA kortet och grafiken på AMD kortet, och du skulle se exakt samma åsikt från mig där, fast gällande NVIDIA). Slutar de med det så skulle jag inte ha något problem med dem. Om de sen vill sälja sina produkter till överpris och folk vill köpa dem så visst, men i så fall ska det vara utan löjliga påhittade ursäketer om kompatibilitet. Om folk kan klaga på Microsoft och dra dem inför rätta i domstol för monopol, nog fan finns det lite anledning att vara sur på Apple också.

Citat:

Det här är dessutom grymt off-topic, den här diskussionen handlar egentligen om hårddiskar i nyaste iMac-modellen.

Låter på artikeln som om det handlar om att Apple slänger in onödiga restriktioner på sina hårddiskar i nyaste iMac-modellen, så hur off-topic det är att klaga över att Apple slänger in onödiga restriktioner i allmänhet och att folk faktiskt betalar för att få luta sig fram och ta emot det vet jag inte...

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Jag vet inte hur många gånger detta har tagits upp nu. Men som jag sa två poster upp, så ska man inte behöva köpa en adapter till ett system som kostar så mycket i grundutförande bara för att göra en så banal sak som att byta en HDD.

Håller helt med och syftet med min kommentar var inte alls att ta Apple i försvar. Tycker att det inte ska vara så och att apple är väldigt löjligt som inför en sån här sak.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Vilken anledning har en datorentusiast att köpa en överprisad Mac som är klenare, kan meckas med mindre, kan inte uppgraderas, ett OS som inte är lika fritt/mindre kompatibel mjukvara. Var hamnar vi då? Jo det blir till största del "casual användare" som köper Mac. Samma princip där familjer ofta köper märkesdatorer då de inte vet bättre, men där då går alla som vet något igång och säger köp inte en märkesdator. Men när det säljs till ytterligare överpris är det genast okej.

"GILLA"

Permalänk
Skrivet av anon160366:

jag skulle kuna svära på att, om du sökt jobb hos apple, hade du fått Jobs right-hand post. inte ens apple själva försöker skilla ifrån sig så som du gör.
Tagga ner innan du får en hjärt attack. om du har en apple och är nöjd med den, är det bara personliga uplevelsen, ingen kan säga att du är rätt eller fel, det är vad du tycker.

Ska jag tagga ner? Du ser det inte, eller hur?
Om du kollar igenom den här tråden (och alla andra när det gäller Apple) så är det alla onyanserade ”haters” som ska tagga ned. Det enda jag gör är att försöker balansera upp det lite från det träsk vi är nere och grottar i och då blir man tillsagd att om man sökte jobb hos Apple skulle man bli Steves högra hand. Lägg när de onyanserade tolkningarna och skriv stor bokstav i början på meningarna istället, så blir det lättare för oss andra att läsa.

1. Jag säger inte att Apple är bäst för alla i alla lägen.
2. Jag säger inte att det aldrig finns några fördelar med Apples produkter, vilket många här påstår (exempel ”jag fattar inte hur någon kan köpa något från Apple – alla som köper Apple-produkter är lurade och/eller tekniskt okunniga” m.m.).

Skrivet av anon160366:

Det är den förbaskade onyanserade synen på saker—inte bara folks generella syn på Apple i detta forum, utan om allt över huvud taget som gör mig upprörd. Världen behöver inte mer folk som drar förhastade slutsatser och är så otroligt ensidiga i sin syn på saker. Man blir lite ledsen att människan inte lär sig, men det är väl för att det föds nya människor hela tiden som gör om misstagen, vad vet jag.

just denna tråd handlar inte om huruvida mac eller eget bygge är bättre, utan att apple som företag begränsar sina kunders möjlighet att göra vad fan man vill med varan man har betalt för.

principen är att visa kan acceptera att vara begränsad, och andra bygger egen och kan när som helst ta ut grafikkortet eller hårddisken och bara slänga ut den genom fönstret, utan att resten av datorn blir obrukbar, såvida man inte vill betala 3-4k i service och reparation kostnader.

hårddiskar går sönder, även om den är tillverkad i guld och diamanter, det gör även HDD i apples produkter, är du redo och betala 4000kr för att få din hårddisk utbytt bara för att apple begränsat möjligheten och göra det själv? en ny hårddisk kostar annars runt 500kr+.
vist man har garanti, men ironiskt nog så går saker sönder just efter att garantin gåt ut.

Ja och där har vi som kollat runt lite (och som det även länkats till i tråden) tagit reda på hur det verkligen ligger till konstaterat att det som mludd säger var en ”storm i ett vattenglas” och att det visst gick att byta disk som förut, bara att man fick gå till väga på ett lite annorlunda vis. Så, då var den diskussionen avklarad.

Skrivet av anon160366:

jag fattar inte att du och många andra tar detta personligt, utan att inse vad fan det handlar om.

Som sagt, för mig handlar det sy mycket om att det är Apple, det är de onyanserade åsikterna med ”jag vet vet bäst, Apple är skit, alla som kör Mac är korkade osv.” som man blir trött på. Det är mänsklighetens eviga vattentrampande med kortsynthet och onyansrade tolkningar. Dålig förmåga att se hur komplex verkligheten är helt enkelt.

Skrivet av anon160366:

hur jälva korkad skulle det låta om volvo började sälja bilar som bara gick och köra med deras egen "special bensin" som kostar 5ggr mer än vanligt bensin? jag tror inte du eller någon annan skulle köpt den bilen.

Som jag ser att även andra har kommenterat så var det där ju ingen vidare relevant liknelse.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Thomas H:

Nej, jag nämde inte Apple. Jag sa att om vi har två märken, X och Y, varav det ena är sämre än det andra, varför skulle man då inte förvänta sig att det sämre av dem skulle få mer kritik än det andra? Du verkar tro att folk uttalar sig illa om Apple bara för att, men det kanske finns en anledning, t.ex. att de tycker att Apple faktiskt är dyrare och sämre, möjligen av de skäl jag redan nämt. Om du inte håller med får du väl säga emot om du vill, men då får du väl ta och angripa de anledningar som folk ger istället för att bli upprörd över att de klagar. Jag kan öppet säga att jag tycker illa om Apple p.g.a. deras kvalitet/pris ratio samt deras restriktioner (om du vill kan du kan gräva upp en gammal tråd om NVIDIA som stänger av sina kort i datorer som har AMD kort också för att man inte skulle kunna köra PhysX på NVIDIA kortet och grafiken på AMD kortet, och du skulle se exakt samma åsikt från mig där, fast gällande NVIDIA). Slutar de med det så skulle jag inte ha något problem med dem. Om de sen vill sälja sina produkter till överpris och folk vill köpa dem så visst, men i så fall ska det vara utan löjliga påhittade ursäketer om kompatibilitet. Om folk kan klaga på Microsoft och dra dem inför rätta i domstol för monopol, nog fan finns det lite anledning att vara sur på Apple också.

Problemet är ju att du tar upp ”sämre” och ”bättre” som om det alltid är självklart vilket som är vad.
Det kanske inte är en så tydlig gräns emellan dem? För dig är det kanske så, men det behöver inte vara det för någon annan.

Sem handlar det inte om jämförelsen mellan två grafikkort, utan mellan två olika plattformar (olika operativsystem).
Det bli mer komplicerat att jämföra då. Hade Apple varit en datortillverkare ”som alla andra” och sålt datorer med Windows, då tycker jag det hade varit en annan sak att jämföra, men nu är det inte så.

Eftersom många här dessutom verkar tycka att Mac OS X=skit jämfört med Windows så blir ju jämförelsen ännu knepig.

Skrivet av Thomas H:

Låter på artikeln som om det handlar om att Apple slänger in onödiga restriktioner på sina hårddiskar i nyaste iMac-modellen, så hur off-topic det är att klaga över att Apple slänger in onödiga restriktioner i allmänhet och att folk faktiskt betalar för att få luta sig fram och ta emot det vet jag inte...

Om man kikar igenom tråden (och duckar för alla ”Apple och dess användare suger”-inlägg) så finns tas det upp att det visst gick att byta disk, bara på lite annorlunda vis.

Om man är intresserad:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1148641&page=3

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Du förutsätter att alla datorentusiaster skulle vara överklockare som tycker om att byta grafikkort stup i kvarten? Du kan uppgradera de flesta Mac-datorer med både ram och hårddisk (vilket är vad majoriteten av användare gör under en dators livstid), samt att Mac Pro tillåter uppgradering av grafikkortet. Vad exakt är det som är "ofritt" med OSX? Är det kravet på att det körs på Macintosh? Mindre kompatibel mjukvara har aldrig varit ett problem för min del under de snart 4 åren jag har använt Mac. Med undantag för spelutbudet som har blivit bättre och bättre så kan jag inte komma på någon mjukvara som jag saknar idag.

Mac om du inte kände till det är väldigt vanligt bland utvecklare (se valfri bild från Google/Java/DefCon-konferens), film/bild och ljudredigering m.m.

Man behöver inte vara en "överklockare som tycker om att byta grafikkort stup i kvarten" för att inse att det finns väldigt få anledningar att köpa en Mac. De används mycket till film-, bild- och ljudredigering säger du, och det stämmer.

Men - varför köpa en dator med 25-100% pålägg på priset, bara för att du vill redigera film? Ska man redigera film eller rendera så vill man ha så mycket kraft för pengarna som möjligt, eller hur? Och det får man inte om man köper en Mac. Jag håller själv på mycket med 3d-modellering och rendering, och jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en Mac.

Visst, jag skulle kunna köpa en Mac Pro med 2x2,66GHz Xeon 5650, 6GB RAM och ett 1GB HD5770 för 48 995 kr, men om jag istället struntar i att köpa en dator med ett äpple på så kostar det:

- 2 x 7 744 kr för processorerna
- 920 kr för grafikkortet
- 6 000 för Kingston HyperX T1 DDR3 PC16000/2000MHz CL9 XMP 4x4GB (eftersom 6GB inte är nog för seriöst 3d-arbete, CAD etc.)

Då är vi uppe i 22 400 kr, och har alltså 26 600 kvar att spendera på moderkort, nätdel, låda, kylning och DVD. Låt oss säga att vi VÄLDIGT högt räknat spenderar 10 000 på allt det, så hamnar vi ändå 16 600 under var Macen kostade, och då har jag fått 10GB mer RAM. För den extrakostnaden skulle jag istället kunna köpt två Xeon 5680@3,33GHz till datorn.

Den ENDA anledningen att köpa en Mac för att jobba med film, 3d, bild- eller ljudredigering är om du absolut MÅSTE använda ett program som bara finns till OS X. Annars kastar du pengarna i sjön. Jag kan ha förståelse för att privatpersoner slösar pengar på en snygg laptop, men om man jobbar med 3d och lägger pengar på en designad burk och ett varumärke istället för på extra datorkraft, då anser jag att man gör helt fel.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Visst, jag skulle kunna köpa en Mac Pro med 2x2,66GHz Xeon 5650, 6GB RAM och ett 1GB HD5770 för 48 995 kr, men om jag istället struntar i att köpa en dator med ett äpple på så kostar det:

- 2 x 7 744 kr för processorerna
- 920 kr för grafikkortet
- 6 000 för Kingston HyperX T1 DDR3 PC16000/2000MHz CL9 XMP 4x4GB (eftersom 6GB inte är nog för seriöst 3d-arbete, CAD etc.)

Då är vi uppe i 22 400 kr, och har alltså 26 600 kvar att spendera på moderkort, nätdel, låda, kylning och DVD. Låt oss säga att vi VÄLDIGT högt räknat spenderar 10 000 på allt det, så hamnar vi ändå 16 600 under var Macen kostade, och då har jag fått 10GB mer RAM. För den extrakostnaden skulle jag istället kunna köpt två Xeon 5680@3,33GHz till datorn.

http://buyersguide.macrumors.com/#Mac_Pro

Nuvarande Mac Pro är nära slutet av sin livscykel och är helt klart dyr i förhållande till andra likvärdiga maskiner (den överväldigande majoriteten av de som köper "riktiga arbetsstationer" köper inte dessa i delar, inte för att de är dumma i huvudet utan för att det är mer praktiskt att köpa en färdig maskin med garanti på datorn som helhet, det är alltså inte heller helt vettigt att jämföra med lösa delar, vänta tills nästa refresh och jämför direkt efter denna med priset på motsvarande maskin från Dell eller HP).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Skrivet av IshethZenunim:

Man behöver inte vara en "överklockare som tycker om att byta grafikkort stup i kvarten" för att inse att det finns väldigt få anledningar att köpa en Mac. De används mycket till film-, bild- och ljudredigering säger du, och det stämmer.

Men - varför köpa en dator med 25-100% pålägg på priset, bara för att du vill redigera film? Ska man redigera film eller rendera så vill man ha så mycket kraft för pengarna som möjligt, eller hur? Och det får man inte om man köper en Mac. Jag håller själv på mycket med 3d-modellering och rendering, och jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en Mac.

Visst, jag skulle kunna köpa en Mac Pro med 2x2,66GHz Xeon 5650, 6GB RAM och ett 1GB HD5770 för 48 995 kr, men om jag istället struntar i att köpa en dator med ett äpple på så kostar det:

- 2 x 7 744 kr för processorerna
- 920 kr för grafikkortet
- 6 000 för Kingston HyperX T1 DDR3 PC16000/2000MHz CL9 XMP 4x4GB (eftersom 6GB inte är nog för seriöst 3d-arbete, CAD etc.)

Då är vi uppe i 22 400 kr, och har alltså 26 600 kvar att spendera på moderkort, nätdel, låda, kylning och DVD. Låt oss säga att vi VÄLDIGT högt räknat spenderar 10 000 på allt det, så hamnar vi ändå 16 600 under var Macen kostade, och då har jag fått 10GB mer RAM. För den extrakostnaden skulle jag istället kunna köpt två Xeon 5680@3,33GHz till datorn.

Den ENDA anledningen att köpa en Mac för att jobba med film, 3d, bild- eller ljudredigering är om du absolut MÅSTE använda ett program som bara finns till OS X. Annars kastar du pengarna i sjön. Jag kan ha förståelse för att privatpersoner slösar pengar på en snygg laptop, men om man jobbar med 3d och lägger pengar på en designad burk och ett varumärke istället för på extra datorkraft, då anser jag att man gör helt fel.

I nuläget ligger Mac Pro så bra till, nej så ska man få mest fräs för just det endamålet så är det bättre att satsa på en annan hårdvaruleverantör. Men Mac Pro lär uppdaterats. Apple är absolut inte alltid först med det senaste, men måste de alltid vara det? De kör sitt race på gott och ont.

Sen måste du sätta ihop den där datorn själv och det kostar tid och pengar som du kunnat spendera på att jobba på Macen.

Det kanske finns andra fördelar i att köra Mac OS X för videoredigering som inte syns i hårdvarujämförelsen?

Men det är en bra fråga – varför erbjuder Apple inte en dator med ”icke-Xeon”-processorer och utan ECC-minnen? Inte vet jag, men sund tycker jag absolut att det är.

Skrivet av ari86:

jag lovade och dra mig ur leken, men jag måste ändå hoppa in igen, då hela min poäng är att man ska inte låts ens frihet tas ifrån dig så enkelt.
För eller senare så kommer vår redan sensurerade frihet att begränsas ännu mer. Friheten till att göra saker på ditt sätt, friheten att vara annorlunda, friheten att när man köper nåt, att ha den rätten och göra vad man vill med den, den kommer att tas ifrån oss. vår frihet på nätet är redan övervakad och sensurerad, samma med våra samtal och sms. vår dagliga liv är sensurerad och kontrollerad av myndigheter, företag, arbetsgivare, intresse organisationer mfl.

att acceptera och vara övervakad, sensurerad, begränsad, att acceptera saker som tas ifrån dig, en rättighet som man har rätt till, bör ingen människa acceptera. hela min poäng är att man ska inte acceptera dem små osynliga till vardags, saker som mer och mer sensurerar din och min rätt att göra vad vi vill, trors att vi har rätt till detta.

men som påpekat innan, när ett forum är till mesta dels består av folk på 15-16 åringar som inte förstår, så blir det ungefär såhär.

frihet är inte bara ett ord, det är en perpektiv, som man måste förtå för att veta vad det innebär.

Jo, det där kan jag hålla med om att man ska fundera över, men att se Apples hårdvarubegränsningar som inkrätande på folks frihet tycker jag är att ta i.

Skrivet av ari86:

OM, nu apple begränser dig ifrån och byta din hårddisk, och du bara accepterar detta, så försår du inte meningen med vad frihet innebär heller.

nu drar jag mig ur denna jävla lek för gått, för oavsätt så fattar vissa ingenting, som åter måste beskrivas med: den som inte förstår, förnekar. den som förnekar det man inte försår, är korkad.

Ja, det hade varit illa om det var så eftersom hårddiskbyte får väl ses som en relativt vanlig företeelse hos allmänheten (i alla fall jämfört med byte av grafikkort), men nu kom vi ju fram till att det inte var så så mycket värre än innan.

För mig är en nackdel med Mac det begränsade hårdvaruutbudet, jag hade gärna sett en ”Mac midi” t.ex. men Apple vill inte lyssna och därför blir det Hackintosh. Men jag tycker inte alla Apples datorer är skit bara för det, de har sin plats. På jobbet blev det sexkärniga Mac Pro för hela slanten inne på retusch-avdelningen (det var innan Sandy Bridge kom ut).

Skrivet av Thomas H:

Jag har provat OSX och är inte speciellt imponerad.

Om du satt dig in i OS X, då blir du imponerad.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

http://buyersguide.macrumors.com/#Mac_Pro

Nuvarande Mac Pro är nära slutet av sin livscykel och är helt klart dyr i förhållande till andra likvärdiga maskiner (den överväldigande majoriteten av de som köper "riktiga arbetsstationer" köper inte dessa i delar, inte för att de är dumma i huvudet utan för att det är mer praktiskt att köpa en färdig maskin med garanti på datorn som helhet, det är alltså inte heller helt vettigt att jämföra med lösa delar, vänta tills nästa refresh och jämför direkt efter denna med priset på motsvarande maskin från Dell eller HP).

Låt en datorfirma montera datorn åt dig för mindre än en tusenlapp så har du garanti på den. Så gjorde jag, för jag är inte typen som pillar för mycket på hårdvaran i onödan. Så varför ska jag jämföra med Dell eller HP, när det finns fler alternativ? Det är ju som att du säger att SEAT är världens bästa bil, och när jag inte håller med så får jag bara jämföra med Yugo och Moskovitch.

Både Dell och HP ger förresten sämre prestanda/krona än vad BOXX gör, och BOXX ger tre års fullständig garanti.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Låt en datorfirma montera datorn åt dig för mindre än en tusenlapp så har du garanti på den. Så gjorde jag, för jag är inte typen som pillar för mycket på hårdvaran i onödan. Så varför ska jag jämföra med Dell eller HP, när det finns fler alternativ? Det är ju som att du säger att SEAT är världens bästa bil, och när jag inte håller med så får jag bara jämföra med Yugo och Moskovitch.

Både Dell och HP ger förresten sämre prestanda/krona än vad BOXX gör, och BOXX ger tre års fullständig garanti.

Jag tror du missade biten där det handlar om s.k. proffs som använder maskinen. De går inte till Leffes Data & Tjockbandsinstallation, de köper från en större leverantör (oftast, finns alltid undantag). BOXX tänker jag inte gå in på då de själva och deras svenska distributör, Creativetools, inte presenterar prisuppgifter för dual-xeon-maskinen de har utan endast ber besökare kontakta dem för offert.

Dessutom så kan det vara så enkelt som att den som köper datorn känner att användargränssnittet i OS X bättre passar dennas arbetsflöde och det är faktiskt väldigt viktigt eller att han/hon använder mjukvara som endast finns till OS X (eller att mjukvaran i fråga har bättre arbetsflöde i OS X än i Windows, så var i i alla fall tidigare fallet med Photoshop där Windows-versionen använde det otroligt fula MDI-upplägget, jag vet inte om den fortfarande gör det men jag hoppas inte).

Och att köra "hackintosh" är för de flesta uteslutet då de inte jobbar med att hacka runt i kext-filer och fippla med EFI-hack för att få sin dator att boota efter senaste mjukvaruuppdateringen, de vill inte hålla på med sånt och de tjänar inte pengar på sånt.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Man behöver inte vara en "överklockare som tycker om att byta grafikkort stup i kvarten" för att inse att det finns väldigt få anledningar att köpa en Mac. De används mycket till film-, bild- och ljudredigering säger du, och det stämmer.

Men - varför köpa en dator med 25-100% pålägg på priset, bara för att du vill redigera film? Ska man redigera film eller rendera så vill man ha så mycket kraft för pengarna som möjligt, eller hur? Och det får man inte om man köper en Mac. Jag håller själv på mycket med 3d-modellering och rendering, och jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en Mac.

Visst, jag skulle kunna köpa en Mac Pro med 2x2,66GHz Xeon 5650, 6GB RAM och ett 1GB HD5770 för 48 995 kr, men om jag istället struntar i att köpa en dator med ett äpple på så kostar det:

- 2 x 7 744 kr för processorerna
- 920 kr för grafikkortet
- 6 000 för Kingston HyperX T1 DDR3 PC16000/2000MHz CL9 XMP 4x4GB (eftersom 6GB inte är nog för seriöst 3d-arbete, CAD etc.)

Då är vi uppe i 22 400 kr, och har alltså 26 600 kvar att spendera på moderkort, nätdel, låda, kylning och DVD. Låt oss säga att vi VÄLDIGT högt räknat spenderar 10 000 på allt det, så hamnar vi ändå 16 600 under var Macen kostade, och då har jag fått 10GB mer RAM. För den extrakostnaden skulle jag istället kunna köpt två Xeon 5680@3,33GHz till datorn.

Den ENDA anledningen att köpa en Mac för att jobba med film, 3d, bild- eller ljudredigering är om du absolut MÅSTE använda ett program som bara finns till OS X. Annars kastar du pengarna i sjön. Jag kan ha förståelse för att privatpersoner slösar pengar på en snygg laptop, men om man jobbar med 3d och lägger pengar på en designad burk och ett varumärke istället för på extra datorkraft, då anser jag att man gör helt fel.

Hur många privatpersoner inbillar du dig köper en Mac Pro och speciellt med den utrustningen? Detta är en workstation för företag där du räknar med avskrivningar på ditt inköp. Och nej, inget företag kommer sitta och bygga ihop workstation maskiner på komplett utan de köper färdiga paket från OEM tillverkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Problemet är ju att du tar upp ”sämre” och ”bättre” som det vore två separata självklarheter.
Det kanske inte är en så tydlig gräns emellan dem? För dig är det kanske så, men det behöver inte vara det för någon annan.

Att inom datorvärlden betala mer för hårdvara som presterar lägre än billigare alternativ är för mig självklart sämre. Man kanske inte behöver den extra prestandan, men betala ännu mindre i så fall så får då den prestandan du behöver till ett ännu lägre pris.

Citat:

Sem handlar det inte om jämförelsen mellan två grafikkort, utan mellan två olika plattrormar (olika operativystem).
Det bli mer komplicerat att jämföra då. Hade Apple varit en datortillverkare ”som alla andra” och sålt datorer med Windows, då tycker jag det hade varit en annan sak att jämföra, men nu är det inte så.

Det är två olika platformar (vilket inte är samma sak som två operativsystem) endast för att Apple slänger in så många artificiella restriktioner som de kan för att göra det så. Apple kör på samma grundläggande hårdvara som PC, med samma grundläggande mjukvara (OSX är ju mest BSD med lite bling bling), men av någon anledning får användaren inte välja själva om man vill köra på OSX fast utan att betala för en färdigplockad dator till överpris som har några onödiga justeringar just för att se till att så ska vara fallet. Vill de sälja datorer, visst, men sen ska de skita i vad jag gör med den. Konkurera genom att göra bra produkter istället för att försöka ta bort valmöjligheter och sen komma med någon bullshit om hur det är för användarens bästa.

Ta Microsoft t.ex. De är knappast några änglar och är förmodligen lika intresserade av att tjäna pengar som Apple. Jag har dock aldrig hört talas om att någon skulle ha problem med att köra annat än Microsoft mjukvara på Microsoft-certifierad hårdvara som man köpt från Micosofts officiella affär (utöver buggar o.s.v.). De erbjuder en hel del produkter gratis, så som Visual Studio och Windows, som du kan göra nästan vad du vill med för personligt bruk. Visst, de är lismande jävlar som försöker få mig att använda deras produkter genom mutor, men till skillnad från Apple så gör de det genom att uppmuntra mig till att använda dem på det sätt jag vill istället för att försöka tvinga mig till att använde dem på det sätt Apple vill.

Citat:

Om man kikar igenom tråden (och duckar för alla ”Apple och dess användare suger”-inlägg) så finns tas det upp att det visst gick att byta disk, bara på lite annorlunda vis.

Hörde det, och det är väl möjligt. För min del räcker det dock med att de krånglar till det alls genom att köra in sina egna grejer bara för att jävlas med standardiseringen som alla andra inte tycks ha något problem med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

I nuläget ligger Mac Pro så bra till, nej så ska man få mest fräs för just det endamålet så är det bättre att satsa på en annan hårdvaruleverantör. Men Mac Pro lär uppdaterats. Apple är absolut inte alltid först med det senaste, men måste de alltid vara det? De kör sitt race på gott och ont.

Sen måste du sätta ihop den där datorn själv och det kostar tid och pengar som du kunnat spendera på att jobba på Macen.

Det kanske finns andra fördelar i att köra Mac OS X för videoredigering som inte syns i hårdvarujämförelsen?

Men det är en bra fråga – varför erbjuder Apple inte en dator med ”icke-Xeon”-processorer och utan ECC-minnen? Inte vet jag, men sund tycker jag absolut att det är.

Ja, de kör sitt race, och visst förstår jag deras strategi, och det är ju den som är anledningen till att jag verkligen ogillar Apple, precis som jag ogillar nVidia på grund av deras sätt att begränsa användarnas frihet och pressa journalister som testar deras produkter. Jag skulle inte köpa något från dem i första taget heller.

Fördelen med Mac OS X är väl att det hanterar färger bättre än Windows, vilket såklart är en fördel vid videoredigering. Men - den som jobbar med videoredigering på en sådan nivå att han är beredd att köpa en dator för 50 000 har garanterat redan en korrekt hårdvarukalibrerad monitor och vet vad han sysslar med. Som sagt, om man absolut MÅSTE köra Final Cut Pro så får man väl köpa en Mac, men det mest använda NLE-programmet i världen är ju Avid, och det finns ju till Windows.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

[...](OSX är ju mest BSD med lite bling bling)[...]

Nu är vi väldigt långt off-topic men om det är vad du tror att OS X är så kanske du borde börja med att åtminstone gå igenom den engelskspråkiga Wikipedia-sidan för Mac OS X innan du uttalar dig om vad OS X är? (Nej, jag är inte en "Maciban", "Apple-fanboi" eller liknande påfund, jag råkar vara Apple-användare sedan en handfull år tillbaka och *nix-användare sedan väldigt långt tillbaka)

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy