SSD sommaren 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewizion:

Du förstod mycket väl, och jag är säker på att du har hört någon säga disk åt en SSD förut. Du behöver inte leka smart här. Vet du hur mycket skillnad dessa siffror gör i praktiken? För jag kan berätta. Till allt utom att kopiera sina semesterbilder hit och dit är skillnaden minimal mellan diskarna. Sen kan du ju definiera bra också. För mig ska en bra disk vara pålitlig. Om du inte har levt under en sten det senaste året vet du att många modeller med sandforce 2k återkallades. Sådär kul för de som hade köpt en sådan disk. Jag är inget fan av Intel, men i detta fallet måste jag säga att det är det bästa valet ändå. Är supernöjd med min 510, den fungerar, magiskt nog. Jag kan till och med berätta en liten hemlis; jag kör den över SATA2, så mina prestandasiffror är ännu sämre än de i testet

"Många modeller av sandforce 2k återkallades"? Tja, den enda som återkallades var Corsairs 120gb pga hårdvarufel, men det kanske klassas som många? Däremot så lider en del användare av problem med sandforce diskar, det verkar kunna lösas med firmware då ocz släppte en ny fw för några veckor som hjälpte många med problem. Sedan vet vi inte vad det kommer att bli för returstatistik på intel 510...320 är i mångt och mycket samma disk som tidigare generation (x25-m g2) som är den disk som gett intel så bra retursiffror, 510 baseras på en kontroller från marvell (samma som sitter i crucials m4) och är för färsk för att finnas med i statistiken.

Antar att du planerar att uppgradera till sata 6gbit/s framöver, kör man med sata 3gbit/s är det knappast någon praktisk skillnad mellan 320 och 510 utöver att 510 är ordentligt mycket dyrare och möjligen ett osäkrare kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intel SSD diskar har visat sig har överlägsen tillförlitlighet jämfört med konkurrenterna
http://www.hardware.fr/articles/810-6/taux-pannes-composants....
översatt till engelska t.ex. här för de som inte läser franska
http://forums.storagereview.com/index.php/topic/29329-ssd-fai...
.....
Har själv både en 160GB X25-G2 + 120GB 320 och nästa disk lär också bli från Intel om inte konkurrenterna kommer ikapp kvalitetsmässigt (eller att Intel tappar bollen och får sämre kvalité).

Den nyheten finnns också på Swec, om man vet hur man söker i artikelarkivet.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13210-hog-felfrekvens-for-ss...
I tabellen där ser du att de andra tillverkarna av SSD ligger på felfrekvenser runt klassiska HDD-modeller. Jag som faktiskt har en Samsung HDD som min systemenhet än så länge ska alltså vara väldigt orolig för att den ska krasha (då den ligger högt upp i listan).

Eller kanske borde jag köpt en Maxtor HDD istället för en Samsung, då den är överlägset bättre i felfrekvens än Samsung. Hur många skulle tänka så när det gäller HDD?

En annan nackdel med den där artikeln är att den är statisk från slutet av 2010 och en enda artikel för en fransk återförsäljare. Hur länge ska man basera sitt inköp på den?

Visst har Intel lägre felfrekvens på SSD. Men när Intels enheter börjar halka efter i prestanda så mycket som de gjort på bara några år börjar i alla fall jag fundera. Nu när det verkar som SF har löst sina krashproblem (det gäller att kolla upp det så man inte köper en äldre generation från vissa tillverkare) kanske det är värt "risken" för att få bättre prestanda.

Permalänk
Skrivet av ewizion:

Tror inte det ska vara några problem! Då det är accesstiden på SSDn som gör skillnaden så spelar det ingen roll om du har SATA1

Oavsätt accesstiden så borde väl SSDn bli begränsad av SATA1 eftersom max hastigheten ligger på 150MB/s? Är väl ingen ide att köpa prestanda SSDna med 500MB/s? Är ju givetvis fortfarande andra fördelar som batteritid och ljud som man får överväga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

"Många modeller av sandforce 2k återkallades"? Tja, den enda som återkallades var Corsairs 120gb pga hårdvarufel, men det kanske klassas som många? Däremot så lider en del användare av problem med sandforce diskar, det verkar kunna lösas med firmware då ocz släppte en ny fw för några veckor som hjälpte många med problem. Sedan vet vi inte vad det kommer att bli för returstatistik på intel 510...320 är i mångt och mycket samma disk som tidigare generation (x25-m g2) som är den disk som gett intel så bra retursiffror, 510 baseras på en kontroller från marvell (samma som sitter i crucials m4) och är för färsk för att finnas med i statistiken.

Antar att du planerar att uppgradera till sata 6gbit/s framöver, kör man med sata 3gbit/s är det knappast någon praktisk skillnad mellan 320 och 510 utöver att 510 är ordentligt mycket dyrare och möjligen ett osäkrare kort...

Men det vi vet är att med Intel 320/510 finns inga problem, de fungerar, punkt. De sandforcebaserade diskarna har instabilitetsproblem och annat skoj. M4:an kanske blir bra, och priset är mer rätt än Intels. Om de har lyckats lika bra med pålitligheten som Intel så är det en disk jag kommer rekommendera.

Ang. valet av disk så valde jag 510 för att den hade funnits ute på marknaden ett tag och var beprövad. 320 var ganska ny då. Hade faktiskt förhandsbeställt en Vortex 3 hos inet, men när det inte gick att få tag i en och problemen började komma så bytade jag till en Intel omgående. Är supernöjd! Och jag lovar att uppgradera till sata 6gbit/s snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrJakobsson:

Oavsätt accesstiden så borde väl SSDn bli begränsad av SATA1 eftersom max hastigheten ligger på 150MB/s? Är väl ingen ide att köpa prestanda SSDna med 500MB/s? Är ju givetvis fortfarande andra fördelar som batteritid och ljud som man får överväga.

Det är riktigt, så köp inte nån värstingmodell. Intel 320 40GB borde väl räcka för din bärbara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Platinumtoad:

LOL... vad ger det att köra 4k testet med qd32? det säger noll om prestandan då... qd1 ska det vara.

Feil, QD#1 random les/skriv er først og fremst singelaccess, det er QD#2-4 som er det viktigste for en desktop bruker på random les/skriv, mens QD#2-6 er normalt for en med noe mer krevende bruk, se for eksempel på Anandtechs QD#3 random les test..

Sitter man å kikker på Queue Depth i Perfmon som er rimelig talentløs på Queue Depth, må man være klar over at masse software fremdeles har HDD i tankene, og gjør alt for å kjøre sekvensiellt og lav % random, derfor vil man skjeldent se mer enn QD#2 på lette applikasjoner der 99% av målgruppen har HDD. Har man prefetch/superfetch på i windows, vil disse jobbe for å stacke accessene i rekkefølge og legge deler av programmet i minnet, og også begrense Queue Depth og random les/skriv, siden dette er noe HDD sliter med.. På SSD i AHCI/Raid mode, passer man på at Superfetch/Prefetch er avslått, siden dette er dokumenter å ha negativ effekt på SSD, normalt skal Win7 slå dette av selv om den oppdager en SSD, men den er slitsomt dårlig på dette..

Selv lager jeg iconsnarveier som åpner mange apps samtidig på ett klikk. Etter at man slår på maskinen, så har alle en viss mengde apps man alltid starter, med SSD starter man disse samtidig, og dette går ~like raskt som å åpne en applikasjon, og man tjener masse tid. QD vil da ofte overstige 6. Tiden der man åpner en og en applikasjon er forbi dersom man skaffer seg SSD, dette går altfor treigt..

Men du har rett i at QD#32/64 i AS SSD og CDM går urealistisk langt, det som er aller viktigst når det gjelder random les/skriv er QD#2-6. CDM 3.0 TP har QD#4 4kb random skriv/les, og resultatene på en slik QD bør være 1. prioritet om man er ute etter SSD..

Permalänk
Medlem

Jag valde att komplettera min gamla Intel 80GB G2 SSD som jag använt som spel och VM disk med en Intel 320 160GB för OS och Hemmabibliotek.
Första hade jag en Vertex 3 på Pre-order som aldrig kom och till slut kroknade jag på det och bytte till Intel eftersom folk börjat rapportera problem med sina 3:or och Intel bara verkade fungera och har bra kvalitetsrykte.
Den sista anledningen till att jag valde Intel vara att jag inte har SATA-3 i min äldre dator och då kan jag ändå inte dra nytta av prestandan från sista generationens diskar samt Intels GB pris.
Nu kan jag istället shoppa på mig en senaste generationens SSD när jag byter till ny Mac nästa gång

Sedan känns det ändå som en ny dator när man bytt HDD till även en slöare SSD

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Tack sa mycket Behovde verkligen detta
Nu blir det kanske Crucial M4 eller Corsair GT

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Då har man bestält en Corsair SSD Force Series™ GT 120GB
Väntat länge på denna test Tack SweC....

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X6 1075T 3,0Ghz | Gigabyte's Radeon HD 5870 SOC 1GB | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Corsair SSD Force GT 120GB | Western Digital Caviar Green 2TB | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX 650W | ASUS VK278Q

Permalänk
Medlem

Fan, trodde att det skulle bli lättare att bestämma sig efter testet men ikke.
Kommer man märka någon skillnad mellan Force GT, Crucial M4 samt Intel 320 (~120GB modellerna) i vardagligt användande samt med Sata 2?

Kommer antagligen köpa nytt moderkort med sata 3 när BD kommer.

Permalänk

Då gjorde jag mitt första dåliga köp inom denna branschen när jag köpte mitt Corsair Performance 3 256gb?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Köpte en m4 128Gb för 1695kr på inthewarehouse för ett tag sen. Ska installera den ikväll, uppdatare till nyaste firmwaren verkar va ett måste.

Permalänk

Jag blev jättenöjd med min Corsair Force GT 120. Fungerar suveränt med mitt Sabertooth p67 moderkort. Dock vill intels mjukvara låsa sig en gång efter varje omstart men troligen löses med en bios uppdatering eller driver uppdatering. Den låser dock hela datorn i 1-2 minuter men händer endast efter omstart och bara en gång.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk

Kan någon berätta för mig hur man installerar senaste firmware för en SSD?

Jag har Corsair Performance 3.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Intel SSD diskar har visat sig har överlägsen tillförlitlighet jämfört med konkurrenterna

http://www.hardware.fr/articles/810-6/taux-pannes-composants....

översatt till engelska t.ex. här för de som inte läser franska

http://forums.storagereview.com/index.php/topic/29329-ssd-fai...

Tillhör också den skara som just nu uteslutande rekommenderar Intels SSD. Hade skillnaden i tillförlitlighet vara några procent så hade den högre prestandan host vissa konkurrenter varit intressant. Men när Intels diskar är nästan fyra gånger mer tillförlitlig än närmaste konkurrent (vilket Intel också är medveten om då de ger 5 års garanti) så har jag svårt att se hur man resonerar om man väljer något annat. Det är ju inte precis så prestanda är dåligt på deras diskar. Har själv både en 160GB X25-G2 + 120GB 320 och nästa disk lär också bli från Intel om inte konkurrenterna kommer ikapp kvalitetsmässigt (eller att Intel tappar bollen och får sämre kvalité).

Och då denna artikeln är out of date då det är en ny generation diskar med nya utmaningar där ute så lägger jag ingen vikt på den artikeln. Vist Intel har historiskt visat sig pålitliga, men tex Curcial hade lite strul med några C300 diskar, det verkar dock vara åtgärdat med M4 serien, har inte hört något om nämnvärd RMA frekvens på M4.

Corsair och OCz's RMA frekvens lär gå upp en hel del inför 2011 RMA frekvens just på grund av Sandforce 2000 serien etc.

RMA listor är ganska ointressanta utan att veta om det är över hela sortimentet returerna är eller om det är enstaka produkter. Tex ett företag som säljer 50/50 av två olika diskar, den enda går alla sönder och den andra går aldrig sönder, skulle innebära 50% RMA frekvens. Men om du som köpare vet vilken du skall välja så kan du få världens bästa produkt som aldrig går sönder.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Blev en M4 256GB istället för den planerade Intel 320 300GB till laptopen idag.
Roligt att se att crucial tog ett kliv uppåt (även om c300 var väldigt prisvärd ett tag, men tyvärr led av en del problem) från förra gen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Kan någon berätta för mig hur man installerar senaste firmware för en SSD?
Jag har Corsair Performance 3.

Det finns ingen uppdatering för den just nu.
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=94359

Permalänk

Jag slår väl till om 2 år eller nåt sånt - för dyra i dagsläget

2 st samsung F3 1 GB i RAID0 fungerar nästan lika bra...(testade en ssd hos kompisen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marko1966:

Jag slår väl till om 2 år eller nåt sånt - för dyra i dagsläget

2 st samsung F3 1 GB i RAID0 fungerar nästan lika bra...(testade en ssd hos kompisen)

Men det är fortfarande samma långsamma access tid på hårddiskarna, ssd har ingen princip.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel145:

Kommer man märka någon skillnad mellan Force GT, Crucial M4 samt Intel 320 (~120GB modellerna) i vardagligt användande samt med Sata 2?

Kortfattat svar: Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marko1966:

Jag slår väl till om 2 år eller nåt sånt - för dyra i dagsläget

2 st samsung F3 1 GB i RAID0 fungerar nästan lika bra...(testade en ssd hos kompisen)

Nu är det ju framförallt accesstider och slumpmässiga läsningar/skrivningar som SSD har över HDD.
Då hjälper inte RAID0.

Men det finns mycket annat att lägga pengar på och med tanke på hur snabbt SSDs sjunker i pris/GB och att det än så länge är jävligt dyrt om man faktiskt vill ha mycket saker på sin SSD så känns det inte som en dum idé att vänta.

Jag köpte nyss en 1TB F3 just för att min SSD var så full, 160 GB Intel G2.
Har enbart Steam på den för tillfället som jag flyttade över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

SSD är operativsystemhårddisk + programhårddisk + spelhårddisk, det är INTE lagringsdisk.
Jag har en Intel 320 120GB och den funkar prima, läser fort osv. Att byta från en s.k.
"vanlig" hårddisk till SSD är som att träda in i en ny värld, en bättre värld med andra ord!

\\\ AplAy ///

Min är bara 80GB och ändå har jag har ALLT på min, vadå INTE lagringsdisk?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Andre_H:

Min är bara 80GB och ändå har jag har ALLT på min, vadå INTE lagringsdisk?

Så snart man lagrar lite media så tar 80GB slut väldigt fort. Bara mitt musikarkiv är bra mycket större än 80GB. Om man tycker om att leka med en digital systemkamera så fyller man 80GB ganska enkelt med.

Men om man endast lagrar worddokument, skolarbeten och save-filer från dv olika spel så räcker det nog.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Tack så mycket för recentionen!
Tror det blir en GT någon gång i sommar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Den nyheten finnns också på Swec, om man vet hur man söker i artikelarkivet.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13210-hog-felfrekvens-for-ss...
I tabellen där ser du att de andra tillverkarna av SSD ligger på felfrekvenser runt klassiska HDD-modeller. Jag som faktiskt har en Samsung HDD som min systemenhet än så länge ska alltså vara väldigt orolig för att den ska krasha (då den ligger högt upp i listan).

Eller kanske borde jag köpt en Maxtor HDD istället för en Samsung, då den är överlägset bättre i felfrekvens än Samsung. Hur många skulle tänka så när det gäller HDD?

En annan nackdel med den där artikeln är att den är statisk från slutet av 2010 och en enda artikel för en fransk återförsäljare. Hur länge ska man basera sitt inköp på den?

Visst har Intel lägre felfrekvens på SSD. Men när Intels enheter börjar halka efter i prestanda så mycket som de gjort på bara några år börjar i alla fall jag fundera. Nu när det verkar som SF har löst sina krashproblem (det gäller att kolla upp det så man inte köper en äldre generation från vissa tillverkare) kanske det är värt "risken" för att få bättre prestanda.

Returstatistiken är en återkommande artikel hos dem, och senaste är från April i år.
http://www.hardware.fr/articles/831-7/ssd.html

Generellt sett ökar kvalitén på SSD, förutom hos de tillverkare som satsar på Sandforce, och ännu finns inte Sandforce 2 med i statistiken.

Annat sätt att presentera siffrorna är att intel har 1 defekt per 333 enheter. OCZ har 1 defekt per 28 enheter.

- Intel 0,3% (contre 0,6%)
- Kinston 1,2% (contre 2,4%)
- Crucial 1,9% (contre 2,2%)
- Corsair 2,7% (contre 2,2%)
- OCZ 3,5% (contre 2,9%)

OCZ har lagt beslag på alla 'topp-5'-platser över krånglande SSD.
OCZs påstående i supportforumet att <1% har problem med Vertex 3/Agility 3 rimmar illa med att dessa diskar skapar betydligt fler inlägg än diskar med >3% returer.

SSD :
- 6,7% : OCZ Agility 2 120 Go
- 3,7% : OCZ Agility 2 60 Go
- 3,6% : OCZ Agility 2 40 Go
- 3,5% : OCZ Agility 2 90 Go
- 3,5% : OCZ Vertex 2 240 Go

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Skrivet av Buio:

Det finns ingen uppdatering för den just nu.
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=94359

Tack!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Stort tack för testet.

Håller på att sätta samman en dator på Inet nu där jag hade valt Corsair Force 3 120 GB som jag efter testet bytte ut mot en Corsair Force GT 120 GB.

Sweclockers rular.

Nu blir det en Asus P8Z68-V Pro, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3, Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Cooler Master Hyper 212 Plus, Corsair SSD Force GT 120GB, OCZ StealthXStream 2 700W.

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Corsair 16GB CL9 1600Mhz XMS3 - Intel Core i5 2500K 3,8GHz - Cooler Master Hyper 212 Plus - OCZ StealthXStream 2 700W - Corsair SSD Force GT 120GB - Gigabyte Radeon HD5450 1024MB Passivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkly:

Håller på att sätta samman en dator på Inet nu där jag hade valt Corsair Force 3 120 GB som jag efter testet bytte ut mot en Corsair Force GT 120 GB.

Sweclockers rular.

Nu blir det en Asus P8Z68-V Pro, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3, Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Cooler Master Hyper 212 Plus, Corsair SSD Force GT 120GB, OCZ StealthXStream 2 700W.

varför 1333Mhz minnen och inte 1600? bara undrar

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royael:

varför 1333Mhz minnen och inte 1600? bara undrar

testar o sno din fråga lite.. varför 1600? de finns ju högre men 1600 verkar man stanna på vanligtvis. wai?