SSD sommaren 2011

Permalänk
Medlem

Mycket bra test! Min enda fundering är hur Crucial M4 64GB håller sig. Jag vill ha den för att ha Windows på men kollar man specifikationerna så har den halva write-speeden jämfört med 128:an :/ men när det gäller OS är väl inläsningen mycket viktigare så det kanske inte spelar någon roll? För tydligen ska den ha samma 415MB/s i read.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Returstatistiken är en återkommande artikel hos dem, och senaste är från April i år.
http://www.hardware.fr/articles/831-7/ssd.html

Generellt sett ökar kvalitén på SSD, förutom hos de tillverkare som satsar på Sandforce, och ännu finns inte Sandforce 2 med i statistiken.

Det är förstås trist att vissa tillverkare försämrar sina retursiffror. Man vill inte lägga ut 4400:- på en större modell och få en disk som krashar. Synd att Intel har så dålig prestanda i jämförelse. Jag vill helst inte lägga ut pengar på en SSD med dålig prestanda (relativt) även om den har väldigt låg felfrekvens. Då väntar jag och fortsätter med mina HDD tills Intel får upp hastigheten eller de andra löser sina kvalitetsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Min är bara 80GB och ändå har jag har ALLT på min, vadå INTE lagringsdisk?

Bara min installation av Mass Effect 2 ligger på 20 GB.
Starcraft 2 tar 10.
Steam tar just nu ~250.
Mina dokument och bilder tar ~15GB.
Sen är det en del andra spel, videoredigering, program osv som jag inte ens orkar kolla upp.

Så ens behov är lite olika beroende på vad man gör med sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är förstås trist att vissa tillverkare försämrar sina retursiffror. Man vill inte lägga ut 4400:- på en större modell och få en disk som krashar. Synd att Intel har så dålig prestanda i jämförelse. Jag vill helst inte lägga ut pengar på en SSD med dålig prestanda (relativt) även om den har väldigt låg felfrekvens. Då väntar jag och fortsätter med mina HDD tills Intel får upp hastigheten eller de andra löser sina kvalitetsproblem.

Hastighetsskillnaden i praktiken är väldigt väldigt stor från HDD till SSD men väldigt väldigt liten från Intel och jämlika mot högpresterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tussilago:

Med tanke på att de flesta säger något i stil med "Once you go SSD - you never go back!" så vill jag nog att prislappen ska sjunka lite till. Min prestanda laptop duger väl än så länge, men jag kan nog tänka mig en SSD i mina kommande (stationära) dator.

Köpte SSD på rea för att testa (60GB för 500kr på komplett) och använder den inte ens numera... Bara problem och jag upplever inte mycket bättre prestanda (hur gärna jag än vill). Jag kommer aldrig kasta några större summor pengar i sjön på SSD om de inte närmar sig vanliga HDD ordentligt mycket mer i pris per GB och pålitlighet/användarvänlighet.

Permalänk
Medlem

bäst i test, rite.
Köpa en eller 2 GT I guess

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Köpte SSD på rea för att testa (60GB för 500kr på komplett) och använder den inte ens numera... Bara problem och jag upplever inte mycket bättre prestanda (hur gärna jag än vill). Jag kommer aldrig kasta några större summor pengar i sjön på SSD om de inte närmar sig vanliga HDD ordentligt mycket mer i pris per GB och pålitlighet/användarvänlighet.

Då måste du ha gjort något fel. Det är enorm skillnad. Kör du den som system disk? Stödjer den trim? Kör du windows 7?

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Köpte SSD på rea för att testa (60GB för 500kr på komplett) och använder den inte ens numera... Bara problem och jag upplever inte mycket bättre prestanda (hur gärna jag än vill). Jag kommer aldrig kasta några större summor pengar i sjön på SSD om de inte närmar sig vanliga HDD ordentligt mycket mer i pris per GB och pålitlighet/användarvänlighet.

Till det priset kan man gissa på att komplett ville bli av med de sista hyllvärmande Jmicron-baserade SSD. Riktigt usla saker, knappt bättre prestanda än HDD.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royael:

varför 1333Mhz minnen och inte 1600? bara undrar

Jag sökte på sweclockersforum om det och de generella svaren var ju att det skiljer 1-2%.
Dock så ändrade jag till 1600minnen bara för att, ska det vara så ska det vara.

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Corsair 16GB CL9 1600Mhz XMS3 - Intel Core i5 2500K 3,8GHz - Cooler Master Hyper 212 Plus - OCZ StealthXStream 2 700W - Corsair SSD Force GT 120GB - Gigabyte Radeon HD5450 1024MB Passivt

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Till det priset kan man gissa på att komplett ville bli av med de sista hyllvärmande Jmicron-baserade SSD. Riktigt usla saker, knappt bättre prestanda än HDD.

Håller med helt, märker man ingen skillnad på en SSD och HDD måste man gjort något fel, alternativt köpt en förhistorisk SSD. Startar inte ssdn WIN7 på MAX 25-30 sekunder är de något fel...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Men det är helt sjukt vad lång tid det ska ta innan Ocz Vertex 3 Max Iops 120b finns i butik, väntans sedans maj månad nu. >_<

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hastighetsskillnaden i praktiken är väldigt väldigt stor från HDD till SSD men väldigt väldigt liten från Intel och jämlika mot högpresterande.

Jag har tillgång till SSD på jobbet så jag vet vad skillnaden är i praktiken. Visst är de snabbare, speciellt om man startar massor av program samtidigt vid boot, men jag har inte behov av den prestandan just nu för det priset hemma. När det gäller Intel mot andra SSD så är det så att om jag ska köpa en så vill jag inte ha en som har relativt dålig prestanda jämfört med andra tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag har tillgång till SSD på jobbet så jag vet vad skillnaden är i praktiken. Visst är de snabbare, speciellt om man startar massor av program samtidigt vid boot, men jag har inte behov av den prestandan just nu för det priset hemma. När det gäller Intel mot andra SSD så är det så att om jag ska köpa en så vill jag inte ha en som har relativt dålig prestanda jämfört med andra tillgängliga.

Om man inte märker någon hastighetsskillnad i praktiken och priset per GB är billigare så ser jag inte problemet med att köpa en något långsammare SSD med mina behov och prioriteringar.

Permalänk
Medlem

Crucial M4 spöar Corsair Force GT på mitt system med SATA2, har screenshots ab båda från AS SSD.

Permalänk
Medlem

Var precis och hämtade ut en Corsair Force GT 120GB.
På lådan står det SATA3, även på hårddisken (även på bilden här i testet). Eller man pratar inte om samma sak när man pratar om "SATA3" och "SATA 6,0 Gbps"?

Edit: "SATA3" = "SATA 6,0 Gbps". Så var det utrett.

Visa signatur

Om jag skitet pengar, hade jag suttet och krystat i just denna stund.
Asus P8Z68-V || i7 2600K 3,4GHz @ 4,3GHz || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Samsung 830 128GB || Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB || Corsair RM850 850W || Fractal Design Define XL || Antec KÜHLER H2O 620 || Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Crucial M4, Intel och corsair performance 3 har DDR cache minne varav endast crucial har 256MB medans de andra har 128MB. Så det blir en Crucial M4 64GB pga av cachen, garbage hanteringen och möjligheten att köra i RAID Höll på att glömma priset spelade naturligtvis in i beslutet

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Har en fråga angående ssder och istället för att göra en ny tråd så postar jag den här.

Hur mycket prestanda kommer en Sata III ssd förlora vid användning av Marvell kontroller? (x58 moderkort)

Permalänk

Har samma fråga här!

Men först och främst tackar man för det upplysande testet!
Jo, jag har suttit, läst på, kollat runt, studerat och granskat många testrecensioner, jämförelser osv - men inte hittat någon artikel som är dedikerat att jämföra prestanda (och då menar man inte de höga siffrorna vid sekventiell skrivning/läsn som man inte använder lika ofta som de 4k random, eller hur?) på dom nya, färska och ofta men uppdaterade firmware SSD enheter med fokus på skillnaden mellan SATA 6GB/s och SATA 3GB/s.

Det som många här skulle hålla med om är att det sitter fortfarande förskräckligt många användare med påkostade riggs (X58 brädor med i7 920, 950 osv) som helt enkelt inte har lust och pengar uppgradera (från X58 LGA 1366 som man slängt 12k i slutet 2009 till P67 eller Z68 i mitten på 2011 känns lite tveksamt) till nyare modekort bara att kunna köra SATA 6GB/s SSD kababla enheter utan att förlora prestanda.

Jag har ingenting emot 550 MB/s, men egentligen hur ofta skyfflar man hundratals gigabytes of large files i förhållande till vardagliga Windows processer, applikationer osv? Det känns som att det inte är någon stark argument att byta hela burkens inälvor för SATA 6GB/s och USB 3.0 skull

Visst, man kan köra Intel 510 elle 320 på SATA 3GB/s men om testrecensioner som t.ex. på Anandtech (http://www.anandtech.com/show/4244/intel-ssd-320-review/3) inte ljuger då fastnar man med enorm prestanda kastrering - åtminstånde på pappret.

Det verkar - correct me if i'm wrong - som vissa här märkt att "SATA 3GB/s säkert" är Crucial m4, oavsett storleken.

Visa signatur

your feelings are hurting my thoughts

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Har en fråga angående ssder och istället för att göra en ny tråd så postar jag den här.

Hur mycket prestanda kommer en Sata III ssd förlora vid användning av Marvell kontroller? (x58 moderkort)

Asus Rampage III Extreme
The mobo has 2xSATA3 connectors (Marvell 9128 controller) and 6xSATA2 connectors (Intel ICH10R controller). These are the performances I get using each of them:

Lånat från -> SSD Review forums

Jag hade tankar på att skaffa samma moderkort som du har PyzzeN dvs Asus Rampage III Formula för den har sata 3 portar, dock marvell kontrol..
Men efter sett den bilden så funderar jag seriöst på att skaffa ett riktigt kontrollkort istället, tex Lsi 9211-4i, Lsi 9240-4i eller Intel RS2WC040.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Varför har ni ingen sammanställning

Jag tycker att Sweclockers är riktigt bra och jag är här ofta, ofta. Men det finns en sak som jag saknar när ni gör era tester och det är sammanställningar i tabellformat.
http://www.sweclockers.com/nyhet/14071-kingston-lanserar-hyperx-ssd-med-sandforce-och-intel-kretsar är ett exempel på när ni fixar att jämföra två produkter sida vid sida. Detta ser man oftast bara vid produktnyheter och inte lika ofta när det gäller era tester.

Ibland vill man inte plöja igenom all textmassa i ett test utan bara se, sida vid sida, vad som skiljer, eller vad som är likadant på de olika objekten. Tack för ordet!

Permalänk
Medlem

Frågan är vilken man skall välja om man är trött på BSODs som jag ständigt får med min Corsair Force F120.

Ska få tillgodokvitto, vilken ska man välja för en STABIL lösning?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Skrivet av davyp3:

Frågan är vilken man skall välja om man är trött på BSODs som jag ständigt får med min Corsair Force F120.

Ska få tillgodokvitto, vilken ska man välja för en STABIL lösning?

Lösningen är gratis och heter Linux.

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk
Medlem
Skrivet av olof_nord:

Lösningen är gratis och heter Linux.

tror han syftar med på SSD än OS :S

Fasen är riktigt kluven, vet inte riktigt vilken disk man ska ta ju.
Corsair Force GT 120GB - 2380kr
OCZ SSD Vertex3 120GB - 2390kr

Båda ligger på bäst i test.
Men vilket märke haft mest "krångel" då?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

tror han syftar med på SSD än OS :S

Fasen är riktigt kluven, vet inte riktigt vilken disk man ska ta ju.
Corsair Force GT 120GB - 2380kr
OCZ SSD Vertex3 120GB - 2390kr

Båda ligger på bäst i test.
Men vilket märke haft mest "krångel" då?

Sitter och funderar på samma sak.. lutar inte åt något håll då de båda låg på så pass hög genomsnittlig prestanda.

Permalänk
Medlem

har en force gt å får blåskärm 3-4 gånger om dagen... kul

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Har Force GT, men inga problem direkt. Kanske att "write" inte presterar så bra i CrystalDiskMark som jag vill, men får väl läsa mig till varför det är så.

Visa signatur

Om jag skitet pengar, hade jag suttet och krystat i just denna stund.
Asus P8Z68-V || i7 2600K 3,4GHz @ 4,3GHz || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Samsung 830 128GB || Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB || Corsair RM850 850W || Fractal Design Define XL || Antec KÜHLER H2O 620 || Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

har en force gt å får blåskärm 3-4 gånger om dagen... kul

samma

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Tror det är lite väl insnöat på just prestandasiffrorna, efter att testat en Agility 3 i ett par dagar så kan jag konstatera att den presterar i det närmaste identiskt med min Vertex 3 Max IOPS. Nu har jag testat dem i en SATA III maskin. Ska jämföra med en SATA II maskin och Agilityn i den mot Vertex 3 i SATA III. Tror inte jag kommer märka någon skillnad alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av proffsulf:

SSD (Solid State Drive) hårddiskar är ett mycket bra val om man är ute efter maximal hastighet! Dessa ligger dock oftast på en lägre kapacitet än vanliga 3,5 SATA HDD (Hard Disk Drive) och kostar mer, men man får det man betalar för och det fungerar väldigt bra och snabbt om man har sitt OS (operativsystem) på SSD. SSD är även ljudlösa till skillnad från vanliga 3,5 HDD hårddiskar. Proffsulf rekommenderar!

vad är det här för skrivet tal? :S
läser man det lite långsamt så är det fan som TV-shop reklam hehe

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Vet inte om det bara är oflyt men när jag köpte nya delar till nytt bygge köpte jag först en Corsair Force 3 disk. Den första jag fick gick inte att installera OS på äns en gång och när jag fick den andra gjorde jag det enkelt för mig och speglade innehållet och det funka fint... Tills jag upptäckte att datorn frös i någon slags flaskhals väldigt ofta och ja alla inställningar både i BIOS och Win7 var speciellt anpassade för SSD.

Reklamerade den andra och fick pengarna tillbaka. Köpte en Force GT istället och speglade in en kopia an Win7 även på den. Dock går den inte att köra över SATA3 utav någon lustig anledning. Det går inte att boota från disken så till att börja med så körs den över SATA2. Därefter fungerade det i ett par veckor innan samma symptom som med förra disken började fast inte lika ofta. Nu har jag dock börjat få BSOD ett par gånger i veckan så nu börjar en ny cirkus med reklamation.

Vart jag ville komma var att jag har en OCZ Vertex 2 i min laptop och den har fungerat helt fantastiskt sedan första sekund. Inte minsta problem någon gång! Så efter det här ska jag köpa en Vertex 3 istället och aldrig mer köpa SSD från Corsair! Dom verkade ju ha löjligt mycket firmware problem för läser man i deras support forum så är det tydligen många med mig som har samma problem med Force GT serien.

Don't but Corsair!! OCZ FTW! ^^