Permalänk
Medlem

Delad internetuppkoppling(Förlåt!)

Hej!

Nu kommer ännu en korkad fråga om delad internetuppkoppling. Jag skall hjälpa min flickväns mor att få internet mellan hennes 2 datorer. Jag har inte alls arbetat med nätverk förut och har försökt förstå vad som krävs genom att läsa femtioevla olika inlägg här på sweclockers. Jag tror också att jag förstått hur man skall göra, 2 olika alternativ:
1. Köpa en router
2. Sätta två nätverkskort i en av datorerna, dra in uppkopplingen till den och låta den fungera som router.

Nu till mitt problem. Flickvännens mor har av en man (som arbetar med datorer) på hennes jobb fått en hub med tillhörande kablar. Han har sagt till henne att man kan koppla en sladd från modemet till huben och sedan dra kablar direkt till de två datorerna.

Efter att ha läst de olika inläggen här tycker jag detta verkar felaktigt. Men jag kanske har förstått fel, jag har ju som sagt aldrig gjort sådant här förut.
Jag vill iaf veta om han har rätt...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ja, det kan man..
Men en hub är inte så snabb att köra internet-delning med..
Router lr två nätverkskort är bättre då en hub inte är konfiguerbar.
Kolla vilken hub det är, så kan vi gå närmare på det bästa alternativet.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Ska kolla upp var det är för hub imorgon.
Blir det stor skillnad prestandaskillnad mellan hub och de andra lösningarna? Kanske beror mycket på vilken det är?

Permalänk
Medlem

Re: Delad internetuppkoppling(Förlåt!)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjalp
Hej!

Efter att ha läst de olika inläggen här tycker jag detta verkar felaktigt. Men jag kanske har förstått fel, jag har ju som sagt aldrig gjort sådant här förut.
Jag vill iaf veta om han har rätt...

Tack på förhand!

Fel å fel..
Allt beror ju på vad du har för uppkoppling.
Eftersom du nämner "modem" antar jag att du har adsl eller kabeltv...
Det intressanta är då hur många ipn du får från din leverantör.

Får du flera ipn är det bara att koppla datorerna + modemet till hubben och köra på.

Annars blir det till att fixxa en router. Enklast är en hårdvarurouter, annars måste routerdatorn stå på när nån vill surfa på den andra. (lite obra om den står i ett sovrum eller så)

Permalänk
Medlem

Jupp det är ADSL. Bostream 2,5mbit.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa en router från D-Link eller Netgear eftersom den tar liten plats och kan vara på dygnet runt (även i ett sovrum)

Permalänk
Medlem

Huben är en Netgear 4 port, EN 104TP. Men jag har nu sett i en annan tråd att det ej fungerar med en hub pga att bostream bara ger ett ip. Så om detta stämmer får hon köpa ett nätverkskort och lösa det på det sättet. En router blir det inte pga kostnaden.

Permalänk
Medlem

Har en Netgear själv..
Dock har den ingen konfiguerbar mjukvara men den låter inget, inga fläktar

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Dela internet mellan 2 datorer med hub funkar ej med bonet.
Du måste köra router eller 2st nätverkskort i ena datorn.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla! Ska åka iväg och inhandla ett nätverkskort strax. Sen ska jag försöka få igång allt också.
Datorn som blir kopplad till modemet har win98 som os. Hoppas att det inte strular för mycket...
Jag återkommer om jag inte lyckas...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjalp
Tack för hjälpen alla! Ska åka iväg och inhandla ett nätverkskort strax. Sen ska jag försöka få igång allt också.
Datorn som blir kopplad till modemet har win98 som os. Hoppas att det inte strular för mycket...
Jag återkommer om jag inte lyckas...

Som mång andra skrivit, observera att datorn som routar måste stå på när den andra datorn vill komma åt internet.

Själv tycker jag det är bättre att köpa en router då de inte är så dyra.

Lägg ihop hubb och nätverkskort, vad kan det bli 400 :-?

En DI-604 med inbyggd switch 10/100 kostar max 600 :-. Då får man alltså switch istället för hubb och ingen dator behöver stå på när man surfar.

Permalänk
Medlem

Har inte Bonet haft 2 ipadresser tidigare? Har en kompis som har Bonet o han har 2 iaf...?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baztard
Har inte Bonet haft 2 ipadresser tidigare? Har en kompis som har Bonet o han har 2 iaf...?

Man kunde beställa upp till fem ip-adresser extra innan, det kan man dock inte nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus

Lägg ihop hubb och nätverkskort, vad kan det bli 400 :-?

En DI-604 med inbyggd switch 10/100 kostar max 600 :-. Då får man alltså switch istället för hubb och ingen dator behöver stå på när man surfar.

det var väl mellan 2st datorer, behövs ingen hub då. Så kostnaden stannar på ca ~200kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CoRe_85

det var väl mellan 2st datorer, behövs ingen hub då. Så kostnaden stannar på ca ~200kr.

Det har du alldeles rätt i, men får du fyra uttag som är 10/100 MBit switchade då, lite rättvis får man vara. Tog även med hub då de verkade vilja använda sig av det :).