Razer Blade är "den första riktiga bärbara datorn för gamers"

Permalänk
Medlem

Det där är fanimej ingen gaming laptop, 555M & dualcore för 23 lax? Så f*n heller.
Kan nästan garantera att den kommer bli en jäkla flopp.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem

Lönt att hotkeys sitte där numpad brukar sitta, hur många villl flytta fingarna från WASD hela vägen dit? Att släppa musen vore ju också dumt.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Min Acer 3820tg tycker jag är tillräcklig för lite gaming.

Den pallar BC2 på medium (inkopplad till 24" LCD @ 32 spelare server).
Den pallar Black Ops, MW2
och kommer nog även palla med Diablo III när det släpps.

Jag gav 8k för den.
Den är dessutom 13" och är mycket mer portabel än denna "gamingdator".

Nej, jag tror razer har gett sig in på fel marknad. Denna datorn är lite som att köpa ett ASUS MARS II när man kan köpa ett 6970 istället.

Faktum kvarstårt väl ändå - laptops är inte (och kommer föga vara i framtiden?) något som den som spelar frekvent använder?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Dollarn har legat på under 7 kr sen ett bra tag sedan.. men även om vi räknar med 7kr/dollar så hamnar 2800 x = 19600kr... idag är dollarn 6,3-6,5 tror jag.. och då hamnar vi på runt 18tusen kr.. räkna rätt.

Permalänk
Medlem

Fan vad alla whinar på hårdvaran här då? Tyvärr är det ju så att om man vill ha en dator med bra byggkvalité och vetting hårdvara så blir det ju dyrt.Visst, du kan få samma saker för halva priset me då är det förmodligen väldigt mycket plast och inte i närheten av samma batteritid...

Permalänk
Medlem

Löjligt. En laptop som marknadförs som "den första riktiga bärbara datorn för gamers" som släpps andra halvan av 2011
Och har en dual-core.
Enough said.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Vettefan om designen men jag tyckte att den var kass, massa knappar man inte ens använder.
Hårdavaran var ju direkt inte det mest prisvärda, tycker fortfarande att laptops är för casuals.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Slutade läsa efter andra sidan kommentarer då det känns bara som alla upprepar sig vilket jag också förmodligen kommer göra nu.
Jag gillar idéen och jag älskar att dom har touchpaden brevid tangentbordet och inte under som alla andra laptops har. Men jag skulle kunna tänka mig att lägga max 15k på den där maskinen. Om i7an har HT så förstår jag att dom valde den i7an, men ett bättre graffe vill jag ha, samt en mindre skärmstorlek (15,6"), och sist men inte minst så vill jag ha en SSD för det där priset, helst 240GB eftersom det är en bärbar men antar att det skulle kosta allt för mycket, men en 120GB iaf! Fixa detta så skulle jag lätt köpa den om jag var ute efter en bärbar!

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Verkar inte vara något för vänsterhänta

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av Mozelito:

Dollarn har legat på under 7 kr sen ett bra tag sedan.. men även om vi räknar med 7kr/dollar så hamnar 2800 x = 19600kr... idag är dollarn 6,3-6,5 tror jag.. och då hamnar vi på runt 18tusen kr.. räkna rätt.

Faktum kvarstår fortfarande att den är för dyr. Jag kan helt enkelt inte motivera ett köp.
MEN priset är som sagt inte Fastslaget som många verkar tro, utan det är en ganska obetydlig siffra vid detta skede(?).
Om det sjunker bara några hundra dollar så kommer deras marknad att öka markant.
Jag tror inte att du som ny på en marknad kan anta plocka ut samma prislappar som Apple gör. (högre? Vi får se.)

Skrivet av Sir. Haxalot:

Fan vad alla whinar på hårdvaran här då? Tyvärr är det ju så att om man vill ha en dator med bra byggkvalité och vetting hårdvara så blir det ju dyrt.Visst, du kan få samma saker för halva priset me då är det förmodligen väldigt mycket plast och inte i närheten av samma batteritid...

Bra byggkvaliét är ju dock inget som vi i ärlighetens namn kan yttra oss om, eftersom ingen har tagit på den ännu. HP och många andra har med flera modeller lovat byggkvalitét och bra kylning, vilket flera gånger inte levt upp till förväntningarna.

Min Acer i vilket fall, som jag fick för ~8000 kronor när den var nylanserad. Har såväl byggkvalitét, smidighet, prestanda.
DOCK har den inte i närheten av samma prestanda som Razern (min har i5 450, 4gb, 5650). Värt att nämna är väl att min är, sånär som på en vecka sedan, ett år gammal.
Edit: En till grej. Min acer har 7 timmar batteritid (8 enl. specifikationerna)

JAG SÄGER DET IGEN:

Faktum kvarstårt väl ändå - laptops är inte (och kommer föga vara i framtiden?) något som den som spelar frekvent använder?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Måste ju överhettas något så fruktansvärt, med tanke på alla den prestandan

Permalänk
Medlem

Ja, det kanske är bättre byggkvalité men när något har snäppet bättre hårdvara än min bärbara för 7000kr men kostar 3 gånger mer, så kan det orimligt att betala 14000kr för "kvalité". Uppenbart att man hade kunnat skapa ett bra stabilt och snygg sak för mycket mindre än så.

Nej likt macs handlar det om marknadsföring och branding, för om det är dyrt så betyder det att det är lyxigt, därför är det bara att sätta igång med sjuka marginaler. Tycker det är ganska absurt att skapa en lyxig gaminglaptop med kass hårdvara för de lär tjäna multum per enhet även fast de trycker in en 2720QM och 560m. Samtidigt blir okunnigt folk mindre besvikna för att spelprestandan är dålig om man jämför med vad t.ex en ~10 000kr ASUS hade levererat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jokke:

läs och läs igen...

datorn är inte i produktion ännu, den har ett förväntat pris på $2800 ... du vet ju för f.. inte ens om där är en svensk distributör som kommer att ta in datorn till norden och ännu mindre vilket pris datorn får...

Hörru lillgrabben ta och kamma dej.
Dra ner på attityden du behöver inte skrika så du hörs över hela swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozelito:

Dollarn har legat på under 7 kr sen ett bra tag sedan.. men även om vi räknar med 7kr/dollar så hamnar 2800 x = 19600kr... idag är dollarn 6,3-6,5 tror jag.. och då hamnar vi på runt 18tusen kr.. räkna rätt.

Vet du ens vad moms är?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mozelito:

Dollarn har legat på under 7 kr sen ett bra tag sedan.. men även om vi räknar med 7kr/dollar så hamnar 2800 x = 19600kr... idag är dollarn 6,3-6,5 tror jag.. och då hamnar vi på runt 18tusen kr.. räkna rätt.

Well. Utan skattepåslag som vi har i Sverige så stämmer detta säkerligen. Det skiljer en del i pris för de flesta varor om du köper den i USA eller om du köper dem i Sverige. Varför skulle denna dator vara undantagen dessa prisskillnader? Tror nog att de räknat ganska rätt ändå, de har bara tänkt lite längre än dig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

vadå gaming laptop , med dual core :S?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Oj. Det ser tungt ut att ta med sig om man vill spela på andra ställen än hemma.

köp ett gymkort så är det fixat!
billigare än att trycka in massa sämre komponenter i ett litet skal...

Permalänk
Medlem

hahaha, dualcore med ett gt555 grafikkort, skämtar dom eller, gt555 är 20% svagare än ett stationärt gts450!
köper hellre min alienware m18x för 23000:- igen o får 2.5ggr bättre spel prestanda, visst 3kg tyngre men är en äkta gaminlaptop..

Kan inte tänka mig att någon ger 23000:- för den laptopen, visst vikt som en mindre acer och en extra lcd skärm, men med den prestandan...

Kan lika gärna köpa sig en Msi 6200 med samma vikt o prestanda för 7000:-

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Fast denna macbook pro är väl inte bättre än razers bärbara på det område som denna razerlaptop är byggd för, nämligen spel? Eller har macbooken lika bra grafikkort? Oavsett så är väl OSX inte lika lämpat för spel då färre spel kan köras i detta os?
För det är kanske inte så intressant att jämföra "äpplen och päron". Det är ju ganska lätt att dissa denna laptop om man jagar en lagringsserver för motsvarande pris också ;).

Jag tycker det är rätt komiskt men 17" MacBook Pro borde ge likvärdig eller mer spelprestanda för lägre pris.

MBP $2499
17" 1920x1080 display
95Wh batteri
i7 2720QM (Quad Core), går att få med i7 2820QM och fortfarande ligga en bra bit under Razer i pris
4GB ram (här vinner Razer men 8GB kostar 400kr idag och det är busenkelt att byta, min morbror som är pensionär utan någon direkt teknisk kunskap har gjort det själv i en laptop som det är svårare på och i annat fall kan du uppgradera både cpu och skulle det inte passa så kan du ändå uppgradera direkt från Apple för 200USD och ändå hamna en bra bit under Razer i pris).
750GB 5400RPM alt 500GB 7200rpm (du kan själv välja om du vill ha spinhastighet eller lagring, samma pris)
AMD HD 6750M (nästan identisk prestanda med Nvidia GT 555M, i vissa tester vinner nvidia och i vissa AMD men aldrig några stora skillnader)
Gigabit Ethernet, Bluetooth, IR, Wireless 802.11 b/g/n
High def webcam
393 x 267 x 25 mm
2,99 kg

Razer Blade $2800
17" 1920x1080 display
60Wh batteri
i7 2640QM (Dual Core)
8GB ram (ända stället där Razer verkligen "vinner" i prestanda, men med tanke på att du kan få samma ram och fortfarande ett lägre pris från Apple vet jag inte om det kan räknas)
320GB 7200RPM HDD (mindre lagring än Apples 7200RPM och du kan inte välja en 5400RPM med mer lagring om du vill)
Nvidia GT 555M (är du nvidia fanboy är det väll en fördel men i ren prestanda så är den ju i stort sätt samma som HD 6750)
Gigabit Ethernet, Wireless 802.11 b/g/n (& IR, Bluetooth?)
High def webcam
427 x 277 x 22 mm
3,16 kg

Så den ända anledningen jag kan se för en gamer att köpa en Razer Blade över en 17" MBP+Windows Licens är att den där pekskärmen skulle vara värd så mycket, i mina ögon är den inte värd ett dugg mer än en touchpad, knappast som att man sitter och kollar på den skärmen ändå när man har en stor 17" skärm framför sig, jag tycker att det bara skulle vara distraherande. Dessutom verkar Razern sakna DVD, inte för att jag bryr mig om DVD men i MacBook Pron skulle du kunna dra ut den och slänga i en optibay+ssd för ännu mer prestanda och ha kvar din hdd som lagring. För $300 borde en kunnig kunna sätta in 8GB ram och optibay med en 120GB Vertex 3 ssd och nästan $100 över till annat, t.ex. en Win7 licens. Själv skulle jag aldrig slänga så mycket pengar på en laptop och skulle inte kunna tänka mig att köpa en 17" MacBook Pro själv och ännu mindre en Razer Blade. Fast det skulle vara riktigt kul att se en Razer Blade ägare klaga på Macars överpris (lär ju säkert hända).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Razer Laptop hmm.

Ja många diskutioner kring detta. Jag tror det kommer bli en ny upplevelse att se en sådan här spelmaskin och förhoppnings vis så kommer den också att fungera galant.
Men det ända man kan gäör aär spekulera och inget annat för ingen har ju använd denna spelmaskin som dom ska lansera.
Angående priset så lågger dollarn nästan uder 6kr just nu så att jag 2800USD slutar på 17 836,00 utan våran trevliga moms och skatt som ska till föras så att jag tror den kommer att sluta på ca 19 000 upp till kanskse 21 000 beroende på vad företagen själv vill sälja dom för om markanden kommer att ta in dom nu då.

Men jag ser fram emot denna spelmaksin och det blir spännande att se hur den kommer att konkurera med andra bärbara speldatorer.

Visa signatur

Intel i5 8600K, 32GB G.Skill Trident Z, GIGABYTE Z370 AORUS Gaming7. 2x Gigabyte GeForce GTX 970 4GB

Permalänk
Medlem

Razer är roliga dom.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk

Anledningen till att jag aldrig köpt en s k gaminglaptop är inte för att jag saknat någon liten display och speciella knappar på den utan för att jag får så usel prestanda för pengarna, jämfört med om jag köpt en stationär dator.

När jag läste titeln till nyheten så hade jag lite hoppats på att Razer lyckats bygga en laptop som kostade som en stationär dator med samma prestanda eller något, för att äntligen överkomma det felet. Sedan såg jag prislappen.

Nejtack.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk

Det är ju billigare att köpa en mac med bättre specs och gamea på vet inte hur det tänkte nu...

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

Hörru lillgrabben ta och kamma dej.
Dra ner på attityden du behöver inte skrika så du hörs över hela swec!

lillgrabben... hehe...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av subwoofermania:

fan va folk gnäller på priset visst den är dyr men lycka till att hitta liknande prestanda i den storleken. Närmast är väl macbook pro antar jag.

Det är väl kanske det som är problemet? Att de gjort den tunn...

Om vi överdriver scenariot kunde vi ju haft en handdator som i reklamen kört BF3 och klassats som "spelhanddator". Jag tror i ärlighetens namn att gamers hellre har en lite tjockare laptop för samma pris med bättre hårdvara, eller mycket billigare och ändå med bättre hårdvara...

Mobilitet för gamers är inte detsamma som för någon som sitter på caféet med sin 11" notebook och svarar på mail Men det är iofs bara min syn på världen. Det känns för mig som en överflödig produkt som egentligen inte riktar sig till någon alls, fast den är himla snygg

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

Hörru lillgrabben ta och kamma dej.
Dra ner på attityden du behöver inte skrika så du hörs över hela swec!

Skrivet av jokke:

lillgrabben... hehe...

bicepscurl: Registrerad: jul 2011
jokke: Registrerad: jul 2001

Folk är allt bra roliga

Snabb fråga: Vad hade en 17" 2 cm tjock MBP med touchscreen istället för numpad kosta? Och glöm inte att utgå ifrån att de aldrig skulle ha tillverkat laptops förut.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Skrivet av Dosshell:

Är verkligen detta ett så pass stort kundsegment?
Den målgruppen de vänder sig mot, extrema spelare, är väl inte intresserade av bärbara datorer?
Och de som är intresserade av bärbara datorer och vill spela lite är väl inte så extrema att vi vill ha en dator för 23k?

Den enda kundgrupp som jag ser som potentiella köpare är rikemansbarn, dvs unga tonåringar som är lättpåverkade av saker som ser häftiga ut med rika föräldrar.

Såna finns det gott om kan jag lova!

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

kommer ju säkert bli en grym dator fast priset kmr ju vara alldeles för högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

bicepscurl: Registrerad: jul 2011
jokke: Registrerad: jul 2001

Folk är allt bra roliga

Snabb fråga: Vad hade en 17" 2 cm tjock MBP med touchscreen istället för numpad kosta? Och glöm inte att utgå ifrån att de aldrig skulle ha tillverkat laptops förut.

Säkerligen 30000+.Vi får väl se när priserna stabiliseras vad den här kommer att kosta.Jag tycker iallafall att den var väldigt snygg och hade en del trevliga funktioner men är väl inget jag skulle köpa för 23000.Säg runt 17000 och jag skulle kanske bli en spekulant.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

bicepscurl: Registrerad: jul 2011
jokke: Registrerad: jul 2001

Folk är allt bra roliga

Snabb fråga: Vad hade en 17" 2 cm tjock MBP med touchscreen istället för numpad kosta? Och glöm inte att utgå ifrån att de aldrig skulle ha tillverkat laptops förut.

slamkrypare, en MBP med touchscreen istället för numpad skulle aldrig släppas om razer kommer ut med sin först.
men en MBP med iTouchmyself skulle nog landa på en 17000 (jag förutsätter att de vid det laget helt gett upp på högpresterande komponenter och slängt in en amd geode och ett vodoo 2) emellertid är det irrelevant eftersom den inte skulle gå att köpa då apple gjort sig av med hela delen av personalstyrkan som ska sköta kontakterna med foxconn för att kunna anställa alla utgångsklasser med jurister för att stämma razer då steve jobs hade idén först.

OT. gtx 550, silverstone nas med en 2.5 tums plats och razer blade: bara bra och nödvändigt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)