Göra egen hölurskabel, lite frågor.

Permalänk
Medlem

Göra egen hölurskabel, lite frågor.

God kväll kära sweC'are,

vill först bara säga att den här tråden troligtvis hör hemma bättre på DIYaudio, men jag orkar inte registrera mig där och jag vet att det finns många kunniga här.

I alla fall, så har min hörlurskabel till mina AKG K240 har börjar glappa nå ofantligt mycket senaste tiden så tänkte jag köpa mig en ny. En ny kostar ca 160kr på thomann eller 250kr i sverige. Men varför göra det lätt för sig, varför inte ta och tillverka en egen kabel när man ändå håller på och få testa något nytt.

Jag surfade runt lite och läste och försökte skaffa mig lite kött på benen men det var inte helt lätt att få grepp om allting, så nu kommer jag lite frågor till er kunniga;

  • Lurarna är ett par AKG K240 som sagt, hur många ledare behöver jag, 3 eller 4?

  • Jag är helsåld på en kabel där man flättat ihop ledarna, tycker det var väldigt snyggt, men vet inte riktigt vad man skulle använda sig av för kabel, har tittat på Double Helix Cables, men det skulle kosta ca 500kr bara för kablarna. Kan man använda "vanlig" högtalar kabel?

  • Surfade in på Redco Audio där dom hade en Mogami W2534, men den har 4 ledare, vad jag gissat mig fram så behöver jag 3, plus, minus och GND, skulle det funka med denna kabel ändå?

  • Vad bör det vara för isolering på kabeln? Jag kanske lever kvar i det gamla, men jag vill inte PVC isolering då det i mitt huvud är väldigt styvt, jag vill ha en mjuk och följsam kabel som det är på original kabeln.

Utöver det så behöver jag ju en 1/4" TRS kontakt och en mini XLR, sen lödning är inga problem eller nytt för mig, utan det är bara kabel valet som är det stora problemet just nu.

Jag vet att det inte är några superlurar och en del kanske tycker det är onödigt med custom kabel till dom, men jag gillar dom så en ny kabel kan man kosta på och det är mest för att jag vill lära mig lite nytt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Du kan ju köra med bomulls-isolering,bara å skaffa lite koppartråd i lämplig tjocklek och trä över en bomullsstrumpa på varje ledare,fläta och avsluta med krympslang i ändarna som exempel.

Vill man göra det mer tåligt så kan man trä på en skärmfläta och en kabelstrumpa också över kabeln.

Permalänk
Medlem

fan vad coolt! har ingen vetskap emn de borde gå att göra med ljudkontroll o mic? fast kanske för svårt

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Du kan ju köra med bomulls-isolering,bara å skaffa lite koppartråd i lämplig tjocklek och trä över en bomullsstrumpa på varje ledare,fläta och avsluta med krympslang i ändarna som exempel.

Vill man göra det mer tåligt så kan man trä på en skärmfläta och en kabelstrumpa också över kabeln.

Okej, så det borde fungera med i princip vilken koppartråd som helst? som är i rätt tjocklek så klart. Vart kan få tag på bomullsstruma? Den behöver inte vara jätte tålig, jag är inte våldsam med den och den används bara vid datorn.

Skrivet av Sectrum:

fan vad coolt! har ingen vetskap emn de borde gå att göra med ljudkontroll o mic? fast kanske för svårt

Det borde man absolut kunna göra, men jag har som sagt inte mycket vetskap inom detta heller.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Vanliga hörlurskontakter, 3,5mm phono, och för den delen den större modellen, har bara tre kontakter, + höger + vänster och nolla/jord. Du klarar dig alltså med med tre trådar, men både höger och vänster lur behöver kopplas till nolla så någonstans måste du dela den kabeln i två. Beror lite på hur hörlurarna är byggda vars du gör det, i kontakten, där kabeln delar sig eller i själva lurarna. Verkar väll som om dina lurar delar nollan i själva hörluren.

När det gäller isolering är väll luft bland det bättre lite opraktiskt men det är därför som bommulsstrumpa är ett bra alternativ blir mest luft i kontakt med kabeln, annars är teflon bland det bättre men dyrare alternativen. Vet att Svalanders har lite idéer om flätning och isolering av kablar, bland annat bomullsstrumpa. Klicka in på Tips och fakta delen, finns en del härlig mumbo jumbo där med

Edit: Det bör gå att använda runda bomullsskosnören för att isolera kopparkabel

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Okej, så det borde fungera med i princip vilken koppartråd som helst? som är i rätt tjocklek så klart. Vart kan få tag på bomullsstruma? Den behöver inte vara jätte tålig, jag är inte våldsam med den och den används bara vid datorn.

Det borde man absolut kunna göra, men jag har som sagt inte mycket vetskap inom detta heller.

0,5 mm bör räcka och en tråd på varje ledare ska de va,tänk på att kabeln blir något kortare när du har flätat ihop ledarna.
Kabelmaterial (ej koppartråd) och lite nyttig fakta finns hos Svalander.

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver 3 ledare, men det kan vara praktiskt enklare med 4, att ta koppartråd lär ge en stel kabel, men jo det funkar om du står ut med en stel kabel, annars kör på mångkarderligt eller litztråd om du ska höra nått eget, en böjlig smidig kabel är inte fel till hörlurar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Vanliga hörlurskontakter, 3,5mm phono, och för den delen den större modellen, har bara tre kontakter, + höger + vänster och nolla/jord. Du klarar dig alltså med med tre trådar, men både höger och vänster lur behöver kopplas till nolla så någonstans måste du dela den kabeln i två. Beror lite på hur hörlurarna är byggda vars du gör det, i kontakten, där kabeln delar sig eller i själva lurarna. Verkar väll som om dina lurar delar nollan i själva hörluren.

När det gäller isolering är väll luft bland det bättre lite opraktiskt men det är därför som bommulsstrumpa är ett bra alternativ blir mest luft i kontakt med kabeln, annars är teflon bland det bättre men dyrare alternativen. Vet att Svalanders har lite idéer om flätning och isolering av kablar, bland annat bomullsstrumpa. Klicka in på Tips och fakta delen, finns en del härlig mumbo jumbo där med

Edit: Det bör gå att använda runda bomullsskosnören för att isolera kopparkabel

Jag vet att Svalander hade en signalkabel med endast flätad koppartråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Vanliga hörlurskontakter, 3,5mm phono, och för den delen den större modellen, har bara tre kontakter, + höger + vänster och nolla/jord. Du klarar dig alltså med med tre trådar, men både höger och vänster lur behöver kopplas till nolla så någonstans måste du dela den kabeln i två. Beror lite på hur hörlurarna är byggda vars du gör det, i kontakten, där kabeln delar sig eller i själva lurarna. Verkar väll som om dina lurar delar nollan i själva hörluren.

När det gäller isolering är väll luft bland det bättre lite opraktiskt men det är därför som bommulsstrumpa är ett bra alternativ blir mest luft i kontakt med kabeln, annars är teflon bland det bättre men dyrare alternativen. Vet att Svalanders har lite idéer om flätning och isolering av kablar, bland annat bomullsstrumpa. Klicka in på Tips och fakta delen, finns en del härlig mumbo jumbo där med

Edit: Det bör gå att använda runda bomullsskosnören för att isolera kopparkabel

Jo precis, jag antar att det är inne i lurarna delningen av jord sker eftersom lurarna har en mini XLR snabb kontakt på ena sidan bara, den kontakten har 3 ledare.

Jag tycker det är väldigt snyggt om man har en koppar kabel med transparent isolering så man ser kopparen, men jag vill att det ska vara praktiskt också, inte bara se snyggt ut, smart där med skosnören, gäller bara att man hittar några i lämplig längd. Ska surfa mig in på Svalanders och läsa, tackar för tipset.

Skrivet av oyegie:

0,5 mm bör räcka och en tråd på varje ledare ska de va,tänk på att kabeln blir något kortare när du har flätat ihop ledarna.
Kabelmaterial (ej koppartråd) och lite nyttig fakta finns hos Svalander.

Det ska jag tänka på, just nu känns det som att det bli flätad kabel då det faller mig i smaken. Ska in och läsa på Svalanders, tackar!

Skrivet av mrqaffe:

Du behöver 3 ledare, men det kan vara praktiskt enklare med 4, att ta koppartråd lär ge en stel kabel, men jo det funkar om du står ut med en stel kabel, annars kör på mångkarderligt eller litztråd om du ska höra nått eget, en böjlig smidig kabel är inte fel till hörlurar.

På vilket sätt kan det vara enklare med 4 ledare istället för 3 ledare? Aha, då kanske jag ska försöka hitta något annat än koppartråd, ska höra med far min om han har någon i rätt tjocklek så kan jag känna hur stel den är. Precis min tanke och därför jag var lite osäker på vilket isoleringsmaterial jag skulle leta efter när jag letar kabel.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Pratade precis med far min och han letade igenom sina kabelgömmor, hittade koppar tråd och den var ganska så styv och gånger tre blir inte roligt. Men han skulle beställa 12 meter 24AWG kabel åt mig via jobbet, så hoppas det blir bra, sen ska jag ta och leta fram TRS och mini-XLR kontakter på ebay tänkte jag.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Jo precis, jag antar att det är inne i lurarna delningen av jord sker eftersom lurarna har en mini XLR snabb kontakt på ena sidan bara, den kontakten har 3 ledare.

På vilket sätt kan det vara enklare med 4 ledare istället för 3 ledare? Aha, då kanske jag ska försöka hitta något annat än koppartråd, ska höra med far min om han har någon i rätt tjocklek så kan jag känna hur stel den är. Precis min tanke och därför jag var lite osäker på vilket isoleringsmaterial jag skulle leta efter när jag letar kabel.

De 3 ledarna är höger och vänster signal + skärm/jord,om du kör med 4 ledare så gör du en sk fyrfläta och använder 2ledare på höger och vänster plus en extra ledare för jord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

De 3 ledarna är höger och vänster signal + skärm/jord,om du kör med 4 ledare så gör du en sk fyrfläta och använder 2ledare på höger och vänster plus en extra ledare för jord.

Jaha okej på så vis, hmm kanske jag ska be far min ta hem lite extra kabel åt mig så jag kan göra en med 4 ledare istället.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara enklare att splitta kabeln till 2X2 inne i luren, eller att splitta innan och dra en kabel till vardera kåpan, moddar du så bestämmer du själv, det finns "textilstrumpor" satt köpa metervis i tygaffärer, de bör klara hörlurskablage bra, ändarna fäster du ihop med krympslang, ev i kombination med lite lim. nylon runt kabeln gör den troligtvis onödigt stel, det leder troligen också till mikrofoni i kabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara enklare att splitta kabeln till 2X2 inne i luren, eller att splitta innan och dra en kabel till vardera kåpan, moddar du så bestämmer du själv, det finns "textilstrumpor" satt köpa metervis i tygaffärer, de bör klara hörlurskablage bra, ändarna fäster du ihop med krympslang, ev i kombination med lite lim. nylon runt kabeln gör den troligtvis onödigt stel, det leder troligen också till mikrofoni i kabeln.

Jag skulle vilja splitta kabeln innan och dra en till varje kåpa, men då måste jag modifiera en del och jag vet inte riktigt om jag vågar mig på att göra det, men det vore helt klart skönt att slippa mini-XLR kontakten som man fäster kabeln med i lurarna, det skulle vara snyggare och det känns som att det skulle bli bättre ljud med en kontakt mindre (placebo effekt kanske?). Ska kolla runt lite efter kabel/textil strumpor. Ja nej jag vill ha en så mjuk kabel som möjligt.

Visa signatur

Tofu bud