Grafikkortsutbyte - Får ett sämre grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

jag skulle ha tagit 560 men han behöver mer minne än vad ett 560 kan ge så då funkar det itne för honom.

Det är ju inte troligt att han kommer behöva just 1211mb minne med ett 560 ti. Ett 560 ti presterar bättre, därför behövs det inte lika mycket grafikminne och man kommer klara sig på det grafikkortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonte234:

jag skulle ha tagit 560 men han behöver mer minne än vad ett 560 kan ge så då funkar det itne för honom.

likvärdig produkt beror på vad man kollar på. om han måste ha mer en 1gb minne så är itne 560 en likvärdig produkt.

Jo, det är just vad 560ti är. likvärdig på så nära du kan komma när dom inte har just hans gammla 470 1.2gb modell. 570 har ju samma minne, men det drar ju iväg på prestandan så det blir inte likvärdigt det häller. Vilken kort tycker du inet skulle ha gett han som ett likvärdigt kort då?

Permalänk
Medlem

Har för mig att GTA IV låser inställningarna när spelet känner av att grafikkortet nt har tillräckligt mkt minne, tex min kompis hade ett grafikkort med bara 512 mb grafikminne och hans textures kunde bara gå upp till medium sen köpa han 580 (vilket har 1,5 gb minne) så kunde han köra ultra high på att. Vad jag vill säga är att med ett 560 ti kanske det inte går att sätta alla settings på högsta, sen kräver ju IV väldigt mycket grafikminne och är allmänt dåligt optimerat :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thareh:

@ggustavsson: Har försökt förhandla men det fanns ingen som helst chans till någon förhandling.

Skrivet av Thareh:

@pumba-kung: Jag är verkligen inte nöjd iaf, förlorar ju minnet jag behöver för att kunna lira mitt favoritspel på max men får pyttelite bättre prestanda och ett kort som verkar vara instabilt.

Skrivet av Thareh:

@Haglund: På vilket sätt är det bra? Tjänar ju endast pyttelite prestanda på det, men förlorar stabilitet och minne.

Använd citeraknappen istället.

jag tycker inte du ska..klaga, du får ju ett bättre kort. (Bättre nu syftar jag på: "fulländrar arkitektur", alltså 560 Ti är vad 460 skulle varit osvosv, du får ett kallare kort, jovisst du får lite mindre minne men det är knappast något du märker

Sen vadå inte kan spela ditt spel på högsta, enligt det GTA IV jag har från steam så säger GTA att fulla inställningar 13xx mb, vilket ändå inte hade räckt för ditt gamla kort?
Ställ in inställningarna mer optimalt, eller fråga inet ifall dem kan byta till ett 6950 med en peng emellan för att du "måste" ha det extra minnet.

Det jag personligen tycker är att du ska sluta klaga, dra ner inställningarna något (knappast något du märker ifall du drar ner veichle density helt och view distance till ~80 osv. Ditt kort har dessutom ett bättre andrahandsvärde, då det är nyare

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Jo, det är just vad 560ti är. likvärdig på så nära du kan komma när dom inte har just hans gammla 470 1.2gb modell. 570 har ju samma minne, men det drar ju iväg på prestandan så det blir inte likvärdigt det häller. Vilken kort tycker du inet skulle ha gett han som ett likvärdigt kort då?

De skulle kunna förseslå en deal att han ger lite pengar imellan och de skickar ett 6950

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Använd citeraknappen istället.

jag tycker inte du ska..klaga, du får ju ett bättre kort. (Bättre nu syftar jag på: "fulländrar arkitektur", alltså 560 Ti är vad 460 skulle varit osvosv, du får ett kallare kort, jovisst du får lite mindre minne men det är knappast något du märker

Sen vadå inte kan spela ditt spel på högsta, enligt det GTA IV jag har från steam så säger GTA att fulla inställningar 13xx mb, vilket ändå inte hade räckt för ditt gamla kort?
Ställ in inställningarna mer optimalt, eller fråga inet ifall dem kan byta till ett 6950 med en peng emellan för att du "måste" ha det extra minnet.

Det jag personligen tycker är att du ska sluta klaga, dra ner inställningarna något (knappast något du märker ifall du drar ner veichle density helt och view distance till ~80 osv. Ditt kort har dessutom ett bättre andrahandsvärde, då det är nyare

Skrivet av silicon111:

Jo, det är just vad 560ti är. likvärdig på så nära du kan komma när dom inte har just hans gammla 470 1.2gb modell. 570 har ju samma minne, men det drar ju iväg på prestandan så det blir inte likvärdigt det häller. Vilken kort tycker du inet skulle ha gett han som ett likvärdigt kort då?

560Ti är precis likt i prestanda mot vad 470 är? eller har jag missat ngt? annars är väl 6950 1 gb varianten likvärdigt, om inte bättre än hans 470 men fortf i samma prisklass.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nanberg8:

De skulle kunna förseslå en deal att han ger lite pengar imellan och de skickar ett 6950

Men det gick ju inte, han hade ju noll spänn. Sen ville ju han absolut inte ha ati. Skum pöjk.

Så, vilket kort skulle du tagit fram om du var inet då?:)

Permalänk

Efter en snabbkoll så verkar det inte som att folk överlag har koll på grafik-minnets funktion i GTA4 (ej heller ts?).

Skillnaden du kommer att se när du går ner från 1211 till 1024 i ram är endast att siluetten av byggnaden som ligger cirka 2km från dig kommer ej att synas längre. Detta gäller draw-distance och genom att sänka den så minskar du minnesbehovet.

Och jag kan garantera dig att du inte märker någon skillnad. Bytte själv grafik-kort för cirka 1,5 år sen från 9800gtx+/1gb till ett gtx285/2gb enbart för att jag ville se vad maxat minne gjorde på GTA4 och jag måste säga att besvikelsen var stor. Att tänka på är även att dessa byggnads-siluetter är definitivt inget du kommer att titta efter när du väl spelar spelet så att hänga upp sig på att man vill ha mer än 1gb i grafikminne för GTA4's skull är totalt meningslöst, blir endast en "psykisk" maxning pga att man vet att alla reglage är på max.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

560Ti är precis likt i prestanda mot vad 470 är? eller har jag missat ngt? annars är väl 6950 1 gb varianten likvärdigt, om inte bättre än hans 470 men fortf i samma prisklass.

Precis har jag fan inte sagt. läs om. Ja du har missat nåt.

Permalänk
Medlem

Lycka till med det nya grafikkortet Thareh! Nu när du fick ett likadant eller lite bättre samt tjänade pengar nu måste du va nöjd

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fattar inte hur ni kan spela allt på High, jag får 15-150FPS i GTA4 Lost and Damned. 1200mb är vad den frågar efter men den hittar 2GB.

Skitspel helt enkelt.... Åkar man runt ser man hur shadows 30cm framför bågen kommer fram och på andra bilar. Detta på högsta och endå så varierar min FPS med 15-150

Gör jag skitbenchmark så får jag plötsligt 45-60fps och video memory usage 45%

Kör du crossfire? jag får bättre fps när jag stängt av crossfire på mina 5850.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Håller med Thareh. Stå på dej! Du ska inte ta emot nåt annat än ett kort som erbjuder minst 1280MB. Tror Inet kommer ge med sig förr eller senare efter dom har sett den här tråden och ge dej ett 570 istället. Detta kort t ex borde Inet har erbjudit honom som ersättningskort:
http://www.inet.se/artikel/5409219/gigabyte-geforce-gtx-570-2...
Han la 2889kr, detta nya kortet kostar 2990, isånnafall hade han bara behövt betala mellanskillnaden på 101kr.

/mvh muSashi

Vad fan har du rökt?inte fan kommer nån företag ge honom 570. När pass han använt korten ett år.

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Det är ju inte troligt att han kommer behöva just 1211mb minne med ett 560 ti. Ett 560 ti presterar bättre, därför behövs det inte lika mycket grafikminne och man kommer klara sig på det grafikkortet.

har inga exakta siffror på det så kan vara mycket möjligt att det inte blir någon skillnad men förstår ändå varför han inte tog det då han specifikt valde 470 för att det hade mer minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrakebab:

Vad fan har du rökt?inte fan kommer nån företag ge honom 570. När pass han använt korten ett år.

Nej har inte rökt nåt. Finns gott av företag här på sweclockers som ger nya produkter när det fortfarande finns garanti kvar. Komplett t ex brukar ibland ge hela summan man la ut tillbaks :).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Kör du crossfire? jag får bättre fps när jag stängt av crossfire på mina 5850.

5970 så ja crossfire. Dock ingen aning hur man stänger av crossfire numera med nya Catalyst. Får nog fixa Radeon Pro programmet. Här har vi litet test med och utan Crossfire. Jävla skämt hur lite den använder av GPU

Utan Crossfire:

Med Crossfire

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Är du verkligen helt 100 på det?

Ja.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10