Grafikkortsutbyte - Får ett sämre grafikkort.

Permalänk
Medlem

Grafikkortsutbyte - Får ett sämre grafikkort.

Hej!
Jag lämnade in mitt grafikkort (Gigabyte Geforce GTX 470 UD) på reparation då det inte fungerade längre,
idag ser jag att dom tänker byta ut det mot ett marginellt snabbare kort (9 mer poäng i G3D) men med 256mb mindre minne.
Får det gå till så? Finns det inga regler som säger att jag måste få en likvärdig produkt eller bättre? (Jag köpte mitt 470 kort för att det hade just 1280mb minne)
Tack!

Permalänk
Medlem

vad sägs om lite mer info tex
vart har du köpt det ?
vad sa dom när du påpekade detta? etc

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Vilket kort är det? Men 1GB videominne räcker fortfarande till upplösningar i 1920x1080 eller mindre, i de flesta fall.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Jag har köpt det på Inet Internetshop, dom säger att bara det är presetandamässigt likvärdigt eller bättre så får dom göra så.
Men jag köpte kortet dels för att det är Ultra Durable och för att det är mer minne, och enligt ARNs webbsida skall jag få en funtionsmässigt likvärdig produkt vilket utbyteskortet inte är.

Permalänk
Medlem

på GTA IV som jag spelar mycket behöver man mer än 1 GB om man skall ha allt på högsta

Permalänk
Medlem

Och vilket kort är det dom vill ge dig?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Eftersom alla 1280mb kort är mycket dyrare atm erbjöd jag mig att gå någon slags mellanväg, dvs att jag får bättre prestanda (mer än 9 poäng i G3D) men att jag förlorar det extra minnet då, men detta gick inte.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Verkar vara en del problem med just det kortet dom vill byta ut till också:
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/998023-vagar-man...

Permalänk
Avstängd

GTX560 är ju inte bättre än 470? säg åt dom att ge dig ett ATI HD6950 2GB? HD6950 2GB är ju i prisklass med ett GTX470, 470 är till och med dyrare egentligen.

Har själv testat GTX560, bra kort men sämre än GTX470.....

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Kanske en liten förhandling med inet och du mot nått mot ett eventuellt litet tillägg kan få ett 570, kanske nått annat än gigabyte också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har fått erbjudandet att få pengar istället för kortet också, men då bara ynka 1889:- vilket jag inte tycker är OK.

Permalänk
Medlem

då tycker jag du ska va njöd ändå
då 560ti är ett bättre kort
ok marginelt bätre men ändå
och prisskillnaden upp till nyvarande gen kort med över en GB i minne är för stort för att dom ska erbjuda ett sånt då du måste upp på 570 innan du hittar ett kort med mer än 1 GB i minne
på inet iallafall
annars har du flera tillverkare som kör 560ti med 2 GB tex gainward phantom serien (finns på komplett)
men som sagt dom korten har inte inet

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Har försökt förhandla men det fanns ingen som helst chans till någon förhandling.

Permalänk
Medlem

@pumba-kung: Jag är verkligen inte nöjd iaf, förlorar ju minnet jag behöver för att kunna lira mitt favoritspel på max men får pyttelite bättre prestanda och ett kort som verkar vara instabilt.

Permalänk
Medlem

Tycker att det låter som ett bra byte, för din del. Att lite minne saknas är något som man kanske får räkna med när det gäller utbytesfrågor. Men av ren nyfikenhet undrar jag varför du inte skickade det på reparation istället? Du måste ju inte kräva omleverans.

Permalänk
Medlem

@Haglund: På vilket sätt är det bra? Tjänar ju endast pyttelite prestanda på det, men förlorar stabilitet och minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thareh:

@Haglund: På vilket sätt är det bra? Tjänar ju endast pyttelite prestanda på det, men förlorar stabilitet och minne.

Sorry, läst min föregående post. Redigerade den med mer info.

Mjo, men hur menar du med att du förlorar stabilitet? 560 har lägre strömförbrukning och lägre värmeutveckling, vilket är två starka aspekter att ta hänsyn till vad gäller stabilitet.

Permalänk
Medlem

Enligt vad jag har läst på internet är det inget vidare stabilt kort, många som har problem med det.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju inte längre köra GTA IV på max om jag inte har 1280mb minne, jag har köpt nytt moderkort, processor och minnen för att just kunna göra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thareh:

Enligt vad jag har läst på internet är det inget vidare stabilt kort, många som har problem med det.

nu är det ju så att 560ti är ett av dom absolut populäraste korten just nu i det pris segmentet
så självklart kommer du att hitta många klagomål
samma sak med GTX 460 när det kom
båda 2 560ti och 460 har sålt i ex antal tusen ex så sjävlklart att det finns många som har problem med sina
men många gånger beror det på personen bakom tangentbordet och inte kortet också

kolla recentionerna på inet
37 st och en klagar på coilwhine
alla andra har gett 5 av 5 möjliga +
tror inte att det är ett sånt stort problem

har själv beställt ett
dock ett MSI Twin Frozr II från komplett men ändå
fortfarande ett 560ti

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thareh:

Jag kan ju inte längre köra GTA IV på max om jag inte har 1280mb minne, jag har köpt nytt moderkort, processor och minnen för att just kunna göra detta.

Du kan ändå inte köra GTA IV på max med vettig fps bara för att du har 280mb mer minne.
GTX 560TI är inget dåligt kort och är prestandaliknande mot 470.

Det finns inga kort som är felfria men 560TI är helt klart ett kvalitets kort med vettiga komponenter.

Permalänk
Medlem

@pumba-kung: Oavsett om det är ett bra kort eller inte så förlorar jag minne jag behöver för att kunna spela GTA IV på max vilket jag precis (för 2 veckor sedan) har köpt nytt moderkort, processor och minnen för att kunna göra just detta -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thareh:

@pumba-kung: Oavsett om det är ett bra kort eller inte så förlorar jag minne jag behöver för att kunna spela GTA IV på max vilket jag precis (för 2 veckor sedan) har köpt nytt moderkort, processor och minnen för att kunna göra just detta -_-

Använd gärna Citera knappen.

Permalänk
Medlem

@Tobblish: Jag körde allt på max utan lagg med mitt 470, behöver det extra minnet för spelet kräver mycket minne inte för FPSen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thareh:

@Tobblish: Jag körde allt på max utan lagg med mitt 470, behöver det extra minnet för spelet kräver mycket minne inte för FPSen.

------------
Vad jag har för mig var väl gta mer cpukrävande, men jag kan minnas fel?
Tror inte du kommer märka så stor skillnad, köp på dig ett extra 560 sen då och köra sli så piskar det ju livet ur ditt gamla 470 hur eller hur?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Efter en snabbsökning på google hittade jag denna,

http://www.hwcompare.com/8868/geforce-gtx-470-vs-geforce-gtx-...

Nu vet jag inte hur pålitlig den där hemsidan är, men det verkar ju som att du får ju ett bättre kort överlag i utbytet. Synd bara att det den är sämre på det du behöver.

Visa signatur

Asus ATX VIA PT890Pro | Kingston 512MB DDR2 PC2-3200 400MHz | Intel Celeron 430 1.8GHz | Thermalright - Ultra-120 eXtreme x2 | Tagan TG1100W | Samsung Diskettstation (Floppy) | Intel 32GB X25-E Extreme (SSD) | Seagate 1,5TB (för skolarbeten och pappas jobb)| Albatron GeForce 7200GS 256MB | Club 3D ATI Radeon HD 4870X2 2GB (PhysX) | Lian Li PC-P80 | Noctua 120mm x2. Köpt med hjälp av min kompis som sa att det var bra

Permalänk
Medlem

Kör allt på Max i GTA IV, har ett 560 ti.
Det kräver inte så mycket minne som du påstår.
OCH 560 Ti är bättre än ett 470, inte bara marginellt.
De 2 var ungefär likvärdiga vid 560ti s realese, men inte längre

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------
Vad jag har för mig var väl gta mer cpukrävande, men jag kan minnas fel?
Tror inte du kommer märka så stor skillnad, köp på dig ett extra 560 sen då och köra sli så piskar det ju livet ur ditt gamla 470 hur eller hur?

Japp, så min nya 4-kärniga processor tar hand om FPSen
Spelar ingen roll om jag kommer märka mycket skillnad eller inte, har köpt nya datordelar för att kunna köra allt på max.
Köpte ju mitt 1280mb grafikkort bla för att det hade mycket minne >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deaflong:

Kör allt på Max i GTA IV, har ett 560 ti.
Det kräver inte så mycket minne som du påstår.
OCH 560 Ti är bättre än ett 470, inte bara marginellt.
De 2 var ungefär likvärdiga vid 560ti s realese, men inte längre

Det kräver exakt 1211mb minne står det in-game, använder 1920x1200 upplösning.