Permalänk
Medlem

Hjälp en gammal farbror

Nu i höst tänker jag, som så många andra, sätta tänderna i BF3. Dock har jag så smått börjat inse att min tre år gamla mac mini lämnar en del att önska när det gäller spel.

Sist jag byggde en dator så blev det en försvinnande snabb AMD XP 2000+ Pure Gaming Bliss.

Så nu behöver jag lite bu eller bä om det här paketet från inet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/827582/potentiell-speldator

Tack på förhand!

Edit. Glömde skriva att jag ska få ett grafikkort av min bror när han uppgraderar!

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut.

Du kan få en 120gb disk för 1500. Titta på nya corsair f120.

CL8 vs CL9 minne, skillnaden är 200 spenn. Prestanda = 0 skillnad.

Dom 200 spenn lägger du mot fractal design ARC låda.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Inget grafikkort?

Visst är det ett inbyggt grafikkort i CPU:n, men BF3 vetetusan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Det ser bra ut.

Du kan få en 120gb disk för 1500. Titta på nya corsair f120.

CL8 vs CL9 minne, skillnaden är 200 spenn. Prestanda = 0 skillnad.

Dom 200 spenn lägger du mot fractal design ARC låda.

Lägg hellre pengarna på ett R3 chassi, bättre isolerat, snyggare och stilrenare för ungefär samma peng. Arc är till för vattenkylning, ska man inte ha de så finns de ingen anledning att köpa i min mening. Annars ser paketet bra ut!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Lägg hellre pengarna på ett R3 chassi, bättre isolerat, snyggare och stilrenare för ungefär samma peng. Arc är till för vattenkylning, ska man inte ha de så finns de ingen anledning att köpa i min mening. Annars ser paketet bra ut!

Dock är Define äldre(irrelevant) och saknar saker som kabel för intern usb 3.0 anslutning. Arc är ett förbättrat chassi köper man inga extra fläktar behövs inte det ljuddämpande materialen för i.o.m. fläktkontrollen blir fläktarna ljudlösa. Efter att ha byggt system i båda tycker jag bättre om Arc. Dock kvittar det för trådskaparen för Core är inte ett dåligt chassi och om han känner att chassit inte behöver ha mer funktioner än vad som finns i Core är det onödigt att lägga pengar på annat chassi

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Fast ljuddämpning är aldrig onödigt, då komponenter som processorfläktar, grafikkort och hårddiskar låter mer än chassifläktarna. Så köper inte ditt resonemang ändå, och va spelar de för roll om man har intern sladd för USB3 så länge de fungerar?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Vad är det för grafikkort du ska få?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vad är det för grafikkort du ska få?

Det är jag oxå nyfiken på, eftersom du tagit en bräda som klarar både cf och sli (vilket lämnar bra förutsättningar om du bara lägger i ett grafikkort nu) i vilket fall bör de få en extrem prestanda punch från mac mini till 2500k, sen med hydro h60 har du ju alla förutsättningar du kan få med överklockning, om det är i "farbrorns" intresse

Jag e själv farbror o vet hur kul det är att peta ut extra prestanda ur sakerna man köper.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Fast ljuddämpning är aldrig onödigt, då komponenter som processorfläktar, grafikkort och hårddiskar låter mer än chassifläktarna. Så köper inte ditt resonemang ändå, och va spelar de för roll om man har intern sladd för USB3 så länge de fungerar?

Ljudisolering är jättebra, min redan tysta dator blev ännu tystare med Be Quiets dämpmattor. Men Define r3 är inte längre det bästa chassit från FD.
Har man en intern header för usb 3.0 kan man inte använda den med ett define r3 chassi, självklart kan man använda kontakterna på baksidan men man får ingen usb 3.0 på framsidan. Bortser man från Defines ljudisolering är Arc ett bättre chassi på väldigt många punkter i.o.m. att det är ett nyare chassi från FD.

Det är inte Define serien i sig jag har problem med Fractal Design Define Mini har samma förbättrade design som Arc det är bara det att Define r3 inte är ny längre. Kommer det ett Define r4 kommer det självklart komma med nya förbättringar och vara ett givet köp för de som sätter stilrenhet och ljudnivå till ett lågt pris före svalare komponenter. Har man planer på att köra crossfire/sli bör luftflöde komma före extrem stilrenhet och då är Arc perfekt.
Mina erfarenheter av Define r3 kommer från en kompis crossfire system i vilket han utnyttjade alla fläktplatser men låg på 70-90grader i full load. Fronten på Define r3 blockeras av för mycket plast för ett "extremt" system. För ett tyst system med ett grafikkort är Fractal Design Define Mini ett perfekt chassi.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Jag tillförde inte mycket till tråden med föregående inlägg så här kommer ett mer relevant. http://www.inet.se/kundvagn/visa/827853/2011-09-05 Corsairs fläktar är tyvärr ganska högljuda även rejält nedskruvade så GT fläktarna är för cpu kylaren, den medföljande cooler master fläkten skall inte användas. Testa att köra utan den extra Fractal fläkten man får med, har du inga problem med temperaturerna utan den så är det onödigt att sätta in en extra ljudkälla. Jag fick ner priset med nästan 500, lyckades få in en större ssd, ett bättre chassi och en tystare kylarlösning. Köp en ny mus för pengarna du sparar det gör faktiskt spelandet lite roligare, såvida du inte redan har en bra mus förstås.

Det går att ta bort en hårddiskbur ur chassit, gör det så förbättrar du luftflödet en del. Det finns hål på moderkortsplåten som täcks av gummi vilka man ska dra kablarna igenom så att de hamnar på baksidan av moderkorstplåten så drar man dem genom hålen som finns vid de komponenterna kontakterna ska in i så att man slipper ha en massa kablar hängande inne bland komponenterna. Chassifläktarna kopplar du in i den medföljande fläktkontrollen och de två GT fläktarna i moderkortet.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ronz:

Vad är det för grafikkort du ska få?

Det är ett XFX 5870, och tanken är väl att det ska bli det första att uppgraderas i "framtiden"..

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, nu har jag lite att klura på.