Microsoft publicerar första testversionen av Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Inte alla hade lyxen att bli lobotomerade i samma veva som Win98 släpptes... Jag minns det fortfarande som om det vore igår. Win95 var verkligen kasst och enda grejen den hade var ett nytt "snyggt" UI... Påminner lite on WinME och Win Vista faktiskt! Dom var alla tre bara nya "snygga" UI men verkligen värdelösa som OS.

Glömde Win2K? Vääääääääääääääääääänta lite nu. Win2K är inte ett användar (klient) OS. Även om det finns en "användar" verision av Win2K så är fortfarande Win2K ett server OS och därför räknas inte det in i listan. Precis som de följande inte räknas heller!

Windows NT 4.0
Windows 2000 Server (Jaaa, tjata. Det är INTE ett användar OS oavsett vad du säger)
Windows 2003 Server
Windows 2008 Server
Windows 2011 Multipoint Server

Men han har missat tre dock... Egentligen e dom alla samma!

Windows XP Media Center Edition 2002, 2004, 2005

Men ännu en gång är det poänglöst att lista dessa då dom inte nyttjas på samma sätt.
NEJ (och jag har haft denna diskussionen flertalet gånger sedan 1999) Windows 2000 är INTE ett OS som Win 3.1/3.11, Win95, Win98, WinME, WinXP, Win Vista eller Win7. Det är avsett för servers i grunden. Nu råkar det ju vara så att väldigt många tyckte så mycket om Win2K att det i praktiskt taget fungerade som ett användar OS och drivrutiner (mest spel och ljudinriktat) började skapas för det på grund av att folk tjatade så mycket...

Från början använde bara folk Win2K för att det var "säkrare" och stabilare än Win98. Väldigt många av dessa Win2K användare pekade på sig själva och utbrast något i stil med "datorproffs" fastän dom inte ens visste hur man hanterade windows registret eller använde en kommandoprompt. Det liksom kom med på köpet av att använda Win2K att du var nån sorts jävla PC guru och skulle fått en timlön på 3.000 kr om någon anställt dig.
NEJ NEJ NEJ. Så ge er!

Windows 95 var lika banbrytande som Sinclair C5... Och lika praktiskt.
Själv körde jag Win 3.11 Hela vägen fram till Win98 (och en bit in kan tilläggas) och Win 98 SE körde jag en bit in på Win XP eran. Likaså körde jag Win XP en bra bit in på Win 7 eran. Bytte så sent som 9 månader sedan. Har aldrig kört Win95, WinME eller Win Vista själv personligen och alla jag haft åå göra med som har haft nått av dom har bara haft problem med dom. Jag har åå andra sidan spenderat flera timmar i var och en av dessa OS för att LAGA/LÖSA problem.

Som vanligt skrattar jag åt folk som skaffar sig Win95, WinME, Win Vista och jag kommer antagligen skratta åt folk som kör Win 8 med. Det är sant, Microsoft släpper ETT clownOS varannan gång. (Bortsett från server sidan då förståss)

Nästa gång jag hör någon påstå att Win 95 var ett bra OS så dör kattungen!
http://snaskefar.se/images/2007/kattunge_1182615293_7978056.j...

Du hör nog inte dig själv men allt du säger gör bara att jag tycker du är korkad, w3.x förbi lanseringen av windows 98? Så du var så idiotisk att du höll dig till 16bittars OS så jäklar länge... Då förstår jag att du blev som du är. Jäklar vilken bakåtsträvare du är.
Det är en jäklar tur att inte alla är som du då skulle vi sitta kvar med 3.x och 12bps modem.

Att inte w2k är ett os för privatpersoner är det dummaste jag hört, den bygger på NT som alla efterföljarna även gjorde.

Hur kan du ens bygga grund för något av det du säger om du inte ens själv använt dig av dem du sågar utan enbart "fixat" i dem åt andra personer?

Jag var som du en period i livet och vägrade överge min Amiga fasten dem var döda och utvecklingen ledde inte någonstans, men skillnaden var att jag insåg att jag var tvungen att förlita mig på x86 som huvudhårdvara och så flyttade jag Amiga till intresse istället och har det som en hobby.

Nej sätt dig och kör SETXMSTO samt XMDSK i 3.11 så kan du utnyttja över 512MB ram och så kan du sitta och njuta av din enorma RAM drive samt extremstor SMARTDRV i din egen låsta värld för du lär ha jätte användning av det...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

8102 har detta bygge.

Det nummret ser ut som ett build-nummer inte version-nummer

Skrivet av kabex:

Fast det blev ju inte begränsat, då det uppdagades att det fanns bara typ 5 nycklar, så man kunde köra på vilken som.

6.2.8102

Det var annat , Vista = 6.0 , W7 = 6.1 , W8 = 6.2 alltså bara en upphottad version av Vista

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Installerar!

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton83:

Funkar att installera på Virtualbox. Funkar inte på ESX.

Hur får du det att funka med virtualbox? Det krashar för mig precis efter man hinner se Window Developer Preview..

Permalänk
Medlem

Jag har laddat ner ISOn 2 gånger. Diskburner och winrar säger att den är trasig. När jag monterar den i Daemontools och öppnar enheten säger den: "sätt i en skiva i enhet F: " Någon som vet vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag syftade då med att ME kom för sent att kärnan var utdaterad. Sen bar ju ME på samma TCP/IP stack som 2k samt lite annat som var updaterat från w98 som UPnP etc. Så jag syftade på att ME skulle poppat fram ett par år tidigare. Sen skulle det testas mer innan det släpptes ja men det skulle vart en ypperlig kandidat till 98 om det vart mer fullständigt.

Edit: sen var systemkraven högre än w98 ja, men september 2000 var inte 32MB några stora krav utan mer minimum standarn på vad folk använde, sen CPU krav som motsvarade vad som släpptes 5 år tidigare än ME låter inte precis som något större krav och sen med tanke på att samma år så släpptes den första p4an och det fanns P3or som var många gånger snabbare än minimumkravet så en Pentium på 150MHz var inte något större krav.
Själv var jag lite efter och körde på en dator med 300MHz och 32MB ram vid den tidpunkten och det minns jag efterssom jag köpte Hitman: Codename 47 när det kom och det var ett spel som krävde 266MHz processor och 64MB ram och jag körde det men och det fungerade "ok".

Det var minneskraven som var omotiverade. Minnen på den tiden var dyra och ME drog onödigt med minne och vad minimikraven var jämfört med vad som behövdes för att det skulle flyta framförallt jämfört med 98SE var stora och det var först med XP som de som var hardcore gamers fick en uppföljare, då W2k inte riktade sig till den gruppen. ME kom för tidigt då den inte var utprövad ordentligt. Sen att alla som var lite seriösa och inte spelade valde w2k är en annan sak. Så visst var den sen för att ha en chans där. XP däremot måste vara M$ mest lyckade OS so far.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tydligen så har windows 8 IE10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Nästa gång jag hör någon påstå att Win 95 var ett bra OS så dör kattungen!

Haha, så förbannat roligt !1

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man stänger av metro ^^

varje gång man försöker göra något användbart så kommer touchinterfacet upp (jag ser det som ett sådant ingen som kommer använda detta med mus + tgb)

första tangent tryckningen på windows flagga -- > jaha där fanns ju inget men tydligen betyder windows flagga numera home meny xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Har man så förutfattade meningar som många har här så kommer man inte bli nöjd oavsett hur bra det är.
Var öppen för förändringar och prova dom ett tag innan ni beslutar om dom är bra eller dåliga så underlättar ni för er själva.

Kan bara instämma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrohn:

Du missade Win2k!

För övrigt ser ju Windows 8 rent gräsligt ut...

...och WinNT

Permalänk

Bry er aldrig av beta historier från microsoft. Var själv på MS visning av longhorn 2005, hade den i en av mina datorer. Tråkigt utsende men relativt snabb och pålitlig för att vara en beta. Sen släppte de vistan!!! (obs vista och 2008 server började sitt liv till samans under namnet longhorn). Har i stort sett haft alla betor från microsoft genom åren(pga arbete). Min erfarenhet säger bry er aldrig om beta från microsoft. Dvs om ni inte absolut måste pga arbete mm.
Mina 2 favoriter genom åren har varit 98se och 2k. Botten nappen har varit me och vista. Windows 2k fanns i både server och vanlig variant. Att 95 med dagens mått är en trött gammal ångmaskin är bara normalt men det var ett stort framsteg jämnfört med 3.11 . Att sedan microsoft blev kvar i gamla 16 bitars dos längre än de ville är en annan historia.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Får inte igång det via vmware heller.. såg att någon testat med virtualbox. Det kanske är förtidigt att virtualisera det helt enkelt?

Visa signatur

Ge din morsa mitt mobilnummer och en flaska sprit, sen är min kväll räddad!

Permalänk
Medlem

Har ingen kommenterat ännu, hur ofantligt stort det är att program/appar kan dela information med varandra och bli en naturlig del i W8 gränssnittet?

Permalänk

Det där var fult

Nu vet jag varför jag sitter kvar på XP pro.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

öööö, vänta nu lite här.
Sitter här med en polare och testar w8 (wait ).

Hans facebookbild dök direkt upp på hans user account i w8. Hur har windows plockat denna bild ur facebook?

Har inte facebook och windows live haft kopplingar förr?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

fast, var har shut down-kappen i startmenyn tagit vägen?

Gå med muspekaren till nedre vänstra hörnet, klicka sedan på settings så har du power där!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det nummret ser ut som ett build-nummer inte version-nummer

Det var annat , Vista = 6.0 , W7 = 6.1 , W8 = 6.2 alltså bara en upphottad version av Vista

Anledningen till versionsnumreringen har att göra med programmerarna skulle få det lättare.
"There has been some confusion over naming the product Windows 7,[49] while versioning it as 6.1 to indicate its similar build to Vista and increase compatibility with applications that only check major version numbers,[50] similar to Windows 2000 and Windows XP both having 5.x version numbers."

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av slicky:

Får inte igång det via vmware heller.. såg att någon testat med virtualbox. Det kanske är förtidigt att virtualisera det helt enkelt?

Virtualbox fungerar utmärkt

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar ju uppenbarligen spännande att testa. väntar nog dock till RC1 kommer eller likande. men har ju min TÖTCH dator så vi får se,

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Azodan:

Gå med muspekaren till nedre vänstra hörnet, klicka sedan på settings så har du power där!

Skickades från m.sweclockers.com

Njae, har du verkligen provat att klicka på den själv? Jag får "No Power options avaliable." (Virtualbox)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Kunskap är en bättre bas för åsikter

Tror ni inte det var en omställning från 3.11 till windows 95?

För det första så är det nya UI:t i första hand tänkt som tablet UI, precis som Media Center inte är menat för desktop med tangentbord och nus, utan mer för fjärrkontroll och TV/projektor. För det andra går det att stänga av.

Jag tror att Windows 8 kommer bli bra, men för desktopanvändarna kommer det inte vara nåt nytt och revolutionerande.
De tweakade Vista och fick 7, och det funkar bra, så de kommer inte göra om allt igen utan som alltid bygger de vidare på vad de har.
Knappast att Win8 kommer bli "skräp"..de har allt som gör Win7 bra och lite till.
Sen kommer deras "ekosystem" funka bättre när man kan köra samma OS på mobil, surfplattor och datorer.

Windows Phone 7 är riktigt bra och nu när de kommer komma med bra hårdvara till dem (Nokia) så har vi en vinnande kombo.

Microsoft må vara sent ute med den mobila marknaden...men de kan sina grejer med UI.
Microsoft som företag har faktiskt blivit mycket bättre de senare åren. Windows 7, WP7, Windows 8 och andra saker som vissa open source-saker osv.

Läs detta för lite mer info och åsikter om Win8.
http://gizmodo.com/5839665/windows-8-slate-hands-on-its-fanta...

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Njae, har du verkligen provat att klicka på den själv? Jag får "No Power options avaliable." (Virtualbox)

Den fungerar för mig, får välja om jag skall start om eller stänga av (VirtualBox).

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Ursäkta franskan men vad är W8 för jäkla bullshit?
Jag var faktiskt mycket entusiastisk till Windows 8....MEN då installerade jag betan...Fyfan!

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Som vanligt skrattar jag åt folk som skaffar sig Win95, WinME, Win Vista och jag kommer antagligen skratta åt folk som kör Win 8 med.

Som vanligt så skrattar jag åt folk som inte ens använt vista efter SP1 och inte gillar det. Jag hade vista från SP1 till SP2 och det var inga problem för mig. Windows 7 är som vista med ett annat tema och annat namn i min åsikt. Jag har använd w7 sen RC och jag förstår fortfarande inte varför jag inte bara satt kvar på vista.

Skrivet av TheCadde:

Microsoft släpper ETT clownOS varannan gång.

Du skriver en clownmening varannan gång. Allt handlar om personliga åsikter.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Encho5:

Ursäkta franskan men vad är W8 för jäkla bullshit?
Jag var faktiskt mycket entusiastisk till Windows 8....MEN då installerade jag betan...Fyfan!

det är inte klart. orka installera en beta och tro att man kan bedömma hur bra ett os kommer bli från det? dessutom har det redan sagts i tråden? Ett forum är till för disskution, om du bara vill spy ur dig dina åsikter utan att lyssna på andra kan du skaffa en blogg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Encho5:

Ursäkta franskan men vad är W8 för jäkla bullshit?
Jag var faktiskt mycket entusiastisk till Windows 8....MEN då installerade jag betan...Fyfan!

Precis BETA är vad det är inte en fullständig produkt och av erfarenhet så är Windows betor väldigt olika från fullständig produkt.

Sen tror jag dem ville visa upp det fingervänliga gränssnittet så tro inte att desktop installationer av OS:et kommer se och betesig riktigt såhär.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

För er som inte får det att fungera med Virtualbox så kan jag tipsa om att slå på "IO APIC" under Inställningar -> System, det gjorde så att allt snurrade på fint.

Permalänk
Medlem

Guide till att få det att funka med VirtualBox: http://www.sysprobs.com/guide-install-windows-8-virtualbox