Apple räknar in 1 miljon förbokningar av Iphone 4S på ett enda dygn

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Så om man nu inte vill ha iphonen som den är, vf inte bara köpa en android som är öppen från början?;) Det funkar inte att säga att vara olaglig är en lösning på ett problem, eller? För att jailbraka och dylikt är inte lagligt;)

Det är inte olagligt att jailbreaka, inte ens i USA är det olagligt, och anledningen att välja en Iphone är för att man då kommer åt App Store där många exklusiva apps finns.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag har både en Iphone4 och en HTC Desire, väljer Iphonen varje dag i veckan. Den bara funkar och har aldrig svikit mig. Apple lägger ner mycket mer tid på varje modell de lanserar istället för som Samcrap..förlåt Samsung eller HTC som spottar ur sig nya telefoner varje vecka och sedan skiter i uppdateringar till dem. Klart att man stannar kvar hos en tillverkare man är nöjd med.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Så om man nu inte vill ha iphonen som den är, vf inte bara köpa en android som är öppen från början?;) Det funkar inte att säga att vara olaglig är en lösning på ett problem, eller? För att jailbraka och dylikt är inte lagligt

Det du säger där är bara en stort missförstånd hos alla ovetandes som inte är insatta, m a o så har du fel!!

Men det positiva är att du har lärt dig något nytt idag. (och kanske fler som läser tråden)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Tja det är väl upp till dig att tycka vad du vill. Om jag skriver att 1+1=2 så får du tycka att jag inte hajjat nånting om matematik och bara har fel. Men så länge du inte på något sätt kan tillbakavisa vad Peter Sunde skriver, så väger ju inte dina åsikter särskilt tungt. Jag antar att alla delar av Peters artikel var fel, inklusive att Apple har fått mycket mediauppmärksamhet på senare år, åh du allvetande ?

Kul...råkade supa bort svaret till dig

"allvetande", var du tvungen att ta till det när jag skrev emot dig?

Problemet med Peter Sundes artikel är följande! Man kan säga att den är delad i tre delar.

Del ett är en predikan till redan troende om hur ont Apple är, vi har alla hört och läst detta millioner gånger tidigare. Senast till och från i ung 6 sidor i denna tråd. Denna del av artikel tillför ingenting utan finns endast där för att elda upp de redan troende.

Sedan kommer någon halvflumig anledning till att han skriver detta.

I den sista delen blir det riktigt pinsamt för Peter Sunde då han försöker komma med fakta som ska stödja hans artikel men det är till 95% fel eller kraftfullt vinklat. om ni vill veta alla faktafel, läs kommentarerna på idg.se t.ex. I och med alla dessa faktafel så bli sista delen ännu en del av predikan och endast avsedd för att redan troende Applehatare att bli ännu mer troende utan att granska vad som skrivs.

Detta är anledningen till att jag ROTFLMAO

Apple precis som alla andra bör granskas och få smisk när de gör fel och Apple kan bli bättre på mycket och ja, det skrivs lite väl mycket om Apple i pressen men tänk oxå på att Apple inte längre är någon marginell liten datortillverkare längre utan ett av världens största företag (börsvärde) som sysslar med konsumentprodukter som berör folk världen över.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Skrivet av ginux1234:

Nej det gör du inte. Jailbreak möjliggör att du kan installera tredjepartsmjukvara som ej godkänts av Apple. Om du då själv installerar piratkopierad mjukvara är det ett upphovsbrott men det är inte relaterat till jailbreaken. Piratkopierade filmer går utmärkt att lägga in på en iPhone även utan att jailbreaka den.

Tror inte du har kollat avtalen som man godkänner när man startar mobilen, man får inte ändra OSet. Och när du jailbreakar så bryter du mot avtalet;)

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Det är inte olagligt att jailbreaka, inte ens i USA är det olagligt, och anledningen att välja en Iphone är för att man då kommer åt App Store där många exklusiva apps finns.

Eftersom du bryter apples avtal om hur användningen över mobilen får gå till så är det visst olagligt;) Kan du nämna några appar som man behöver som är exklusiva för apple?;)

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Det du säger där är bara en stort missförstånd hos alla ovetandes som inte är insatta, m a o så har du fel!!

Men det positiva är att du har lärt dig något nytt idag. (och kanske fler som läser tråden)

Som sagt så får man inte ändra os eller modifiera den, så du är olaglig genom brott mot apples avtal;) Sen att du inte visste det är ju ditt fel;)

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MightyKLARA:

Tror inte du har kollat avtalen som man godkänner när man startar mobilen, man får inte ändra OSet. Och när du jailbreakar så bryter du mot avtalet;)

Även om en sådan klausul finns är ett avtalsbrott inget lagbrott. Du har uppenbarligen ingen koll på vad du pratar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av spda242:

Kul...råkade supa bort svaret till dig

"allvetande", var du tvungen att ta till det när jag skrev emot dig?

Problemet med Peter Sundes artikel är följande! Man kan säga att den är delad i tre delar.

Del ett är en predikan till redan troende om hur ont Apple är, vi har alla hört och läst detta millioner gånger tidigare. Senast till och från i ung 6 sidor i denna tråd. Denna del av artikel tillför ingenting utan finns endast där för att elda upp de redan troende.

Sedan kommer någon halvflumig anledning till att han skriver detta.

I den sista delen blir det riktigt pinsamt för Peter Sunde då han försöker komma med fakta som ska stödja hans artikel men det är till 95% fel eller kraftfullt vinklat. om ni vill veta alla faktafel, läs kommentarerna på idg.se t.ex. I och med alla dessa faktafel så bli sista delen ännu en del av predikan och endast avsedd för att redan troende Applehatare att bli ännu mer troende utan att granska vad som skrivs.

Detta är anledningen till att jag ROTFLMAO

Apple precis som alla andra bör granskas och få smisk när de gör fel och Apple kan bli bättre på mycket och ja, det skrivs lite väl mycket om Apple i pressen men tänk oxå på att Apple inte längre är någon marginell liten datortillverkare längre utan ett av världens största företag (börsvärde) som sysslar med konsumentprodukter som berör folk världen över.

Du vet väll att du inte har lagt in ett ända bevis som du vart frågad att göra;)

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Skrivet av ginux1234:

Även om en sådan klausul finns är ett avtalsbrott inget lagbrott. Du har uppenbarligen ingen koll på vad du pratar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Om ett avtal bryts så blir det ju lagbrott, källa:https://lagen.nu/1915:218 Sen att du inte kan lagar och regler utan går efter din magkänsla är en helt annan femma;)

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MightyKLARA:

Om ett avtal bryts så blir det ju lagbrott;) Sen att du inte kan lagar och regler utan går efter din magkänsla är en helt annan femma;)

Ge dig nu. Ett avtal är upprättat mellan två parter och vid tvist eller avtalsbrott får ena parten i så fall driva ett civilrättsligt mål mot den andra. Det här är något du kommer få lära dig i gymnasiet om du lyssnar noga.

Ett avtalsbrott är alltså inte ett lagbrott, kolla upp fakta innan du leker smart.

Edit: vi pratar alltså om avtal mellan en fysisk person och en juridisk person (ab). Avtalsbrott är i det här läget inte olagligt, länken du anger är irrelevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ginux1234:

Ge dig nu. Ett avtal är upprättat mellan två parter och vid tvist eller avtalsbrott får ena parten i så fall driva ett civilrättsligt mål mot den andra. Det här är något du kommer få lära dig i gymnasiet om du lyssnar noga.

Ett avtalsbrott är alltså inte ett lagbrott, kolla upp fakta innan du leker smart.

Skickades från m.sweclockers.com

Älskar hur du dömer mig;) Jag går på gymnasiet och det finns lagar som styrker mitt påstående;)

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Om ett avtal bryts så blir det ju lagbrott källa:https://lagen.nu/1915:218 Sen att du inte kan lagar och regler utan går efter din magkänsla är en helt annan femma;)

nej
om ett avtal innehåller delar som "bryter" mot gällande lagar så är dessa delar av avtalet icke giltiga. Och man får gå förbi tekniska hinder, enligt gällande lagar, för att möjliggöra egen användning på det sätt som man vill använda produkten (som man äger).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Om ett avtal bryts så blir det ju lagbrott källa:https://lagen.nu/1915:218 Sen att du inte kan lagar och regler utan går efter din magkänsla är en helt annan femma;)

Om du tog dig tid och gjorde en liten googlesökning eftersom du uppenbarligen inte minns eller läst de artiklar som tagits upp i detta ämne på t ex Macworld skulle du få reda på att inte är olagligt att jail break:a din iPhone.

En av många artiklar om ämnet: (U.S. Declares iPhone Jailbreaking Legal) http://www.wired.com/threatlevel/2010/07/feds-ok-iphone-jailb...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dammskog:

nej
om ett avtal innehåller delar som "bryter" mot gällande lagar så är dessa delar av avtalet icke giltiga. Och man får gå förbi tekniska hinder, enligt gällande lagar, för att möjliggöra egen användning på det sätt som man vill använda produkten (som man äger).

Precis, och återigen:
Ett avtalsbrott är INTE ett lagbrott.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dammskog:

nej
om ett avtal innehåller delar som "bryter" mot gällande lagar så är dessa delar av avtalet icke giltiga. Och man får gå förbi tekniska hinder, enligt gällande lagar, för att möjliggöra egen användning på det sätt som man vill använda produkten (som man äger).

Så vilka delar i apples avtal bryter mot gällande lagar?;) Sen så äger du inte ett os bara för att du har en kopia på din hårdvara;)

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Skrivet av ginux1234:

Precis, och återigen:
Ett avtalsbrott är INTE ett lagbrott.

Skickades från m.sweclockers.com

jag kan säga det igen, jo det är det;)

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem

Förvånande att den slår iPhone 4, som var en klart bättre produkt relativt till sin tid, men det känns som att det är mer varumärkena (Apple och iPhone) som står för de stora framgångarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MightyKLARA:

jag kan säga det igen, jo det är det;)

Jag antar att du bara driver med oss så jag tänker inte tjafsa mer. Vill dock påpeka faktafelet för övriga läsare, du sprider falsk information när du påstår att jailbreak är olagligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade 3 stora problem som gjorde att jag valde bort Iphone. För det första skickar jag ofta filer via Bluetooth till andra telefoner. Det andra är att jag dagligen använder telefonen som ett USBminne mot olika datorer. Samt tre är att jag verkligen avskyr Itunes...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av ginux1234:

Jag antar att du bara driver med oss så jag tänker inte tjafsa mer. Vill dock påpeka faktafelet för övriga läsare, du sprider falsk information när du påstår att jailbreak är olagligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du går emot apples avtal?;) Sen så säger du att jag har fel men har ändå inga bevis emot mig;) man börjar ju undra vem det är som sprider ut falsk information?;)

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Så du går emot apples avtal?;) Sen så säger du att jag har fel men inte har ett ändå bevis emot mig;) man börjar ju undra vem det är som sprider ut falsk information?;)

Jag borde veta bättre än att mata troll....men

http://www.wired.com/threatlevel/2010/07/feds-ok-iphone-jailb...

...där har du bevis, vill du ha fler finns det som sagt gott om artiklar i ämnet på google. Du har fel, punkt. Kan vi avsluta denna diskussion om hurvida jailbreak är lagligt eller inte nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Så du går emot apples avtal?;) Sen så säger du att jag har fel men har ändå inga bevis emot mig;) man börjar ju undra vem det är som sprider ut falsk information?;)

Jag vet om att du har fel MightyKLARA, vi har gått igenom detta innan här på Swec, och det är allmänt känt att det inte är olagligt, och du kommer att bli överbevisad, och blir du inte det ikväll/natt så ska jag leta upp flera bevis till dig imorgon, eftersom kl är sent o jag ska jobba! Så får jag ta det imorgon. Men jag hoppas att någon annan fixar det så att du får se det snart så du slipper tänka på det o kan sova i lugn o ro, det du vägrar förstå!!

EDIT: Tack så mycket S Z! Jag skrev när du postade!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Jag borde veta bättre än att mata troll....men

http://www.wired.com/threatlevel/2010/07/feds-ok-iphone-jailb...

...där har du bevis, vill du ha fler finns det som sagt gott om artiklar i ämnet på google. Du har fel, punkt. Kan vi avsluta denna diskussion om hurvida jailbreak är lagligt eller inte nu.

Visste inte om att dom hade gjort ett undantag. Läste igenom artikeln och fick inte klart för mig om detta beslut sträcker sig till sverige. Men så fort du tar ner en app som kostar för iphone så blir det olagligt, det kan du inte säga emot. Sen att kalla mig troll visar hur pass gammal du är;)

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Jag vet om att du har fel MightyKLARA, vi har gått igenom detta innan här på Swec, och det är allmänt känt att det inte är olagligt, och du kommer att bli överbevisad, och blir du inte det ikväll/natt så ska jag leta upp flera bevis till dig imorgon, eftersom kl är sent o jag ska jobba! Så får jag ta det imorgon. Men jag hoppas att någon annan fixar det så att du får se det snart så du slipper tänka på det o kan sova i lugn o ro, det du vägrar förstå!!

EDIT: Tack så mycket S Z! Jag skrev när du postade!!

Vill ha bevis på att denna tillåtelse gäller i sverige och att ingen svensk lag går emot det som stog i artikeln;) Sen att jag är lite smart och inte bara köper allt ni säger utan vill få allt glasklart först är ingen dålig egenskap enligt mig;) Sen om jag blir överbevisad är ju inte precis ett bakslag utan ett framsteg för mig;)

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Visste inte om att dom hade gjort ett undantag. Läste igenom artikeln och fick inte klart för mig om detta beslut sträcker sig till sverige. Men så fort du tar ner en app som kostar för iphone så blir det olagligt, det kan du inte säga emot. Sen att kalla mig troll visar hur pass gammal du är;)

Vet inte om du syftar på om jag är skulle vara gammal eller ung... En person som gång på gång, trots motbevisad (postade samma länk högre upp i tråden) fortsätter envisas med att påstå något utan att själv komma bevis utan bara verkar vilja jävlas passar väl in på definitionen av "troll".

Vad gäller att tanka ner Appar som kostar pengar utan att betala för sig. Självklart är det olagligt, precis som det är för vilket annat operativsystem som helst. Men bara för att du jailbreak:ar betyder inte att du automatiskt måste börja "pirat-ladda" betalappar.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Vet inte om du syftar på om jag är skulle vara gammal eller ung... En person som gång på gång, trots motbevisad (postade samma länk högre upp i tråden) fortsätter envisas med att påstå något utan att själv komma bevis utan bara verkar vilja jävlas passar väl in på definitionen av "troll".

Vad gäller att tanka ner Appar som kostar pengar utan att betala för sig. Självklart är det olagligt, precis som det är för vilket annat operativsystem som helst. Men bara för att du jailbreak:ar betyder inte att du automatiskt måste börja "pirat-ladda" betalappar.

Lilla gubben, jag fick inga motbevis förän din sista kommentar;) Sen så finns det inget syfte att jailbreaka om man inte tänker ta ner olagliga appar;)

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

OT: Ja man kan ju undra vem som är den med en "small mind" här. Den som ger sitt påståeende, eller den som slår ner på påståeendet och avslutar med ett "-.-" ansikte.

Det är inte intolerant att vara intolerant mot intolerans. Begrips?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Lilla gubben, jag fick inga motbevis förän din sista kommentar;) Sen så finns det inget syfte att jailbreaka om man inte tänker ta ner olagliga appar;)

Lilla gubben? Du borde kunna lista ut genom att se när jag blev medlem på detta forum att jag inte är så liten

Som sagt jag angav precis samma länk fler inlägg tidigare i tråden (kl 23.33) om du läser den ordentligt. Om du kommer med motbevis så kan vi fortsätta denna diskussion men i nuläget är den meningslös.

Och om du tror alla jailbreakar enbart för att kunna piratladda appar tror du fel, även om det självklart finns de som det.

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Jag hoppas att jag inte bryter mot några regler när jag skriver det här men jag känner mig manad efter ett sådant inlägg.

Jag har väldigt svårt för Apple, och jag hoppas starkt att deras inflytande minskar.
Det handlar inte så mycket om deras produkters egenskaper. Det handlar om företagsfilosofi och affärsmetoder.

För mig kommer S.J. alltid att vara mannen som ville att din dator eller telefon skulle vara ett fängelse. Som ville att återförsäljarna skulle vara spela helt på tillverkarnas villkor. Som ville ta bort det fria valet. Men framförallt girigheten personifierad. Som högaktningsfullt stuntar i arbetsrätt, i miljöaspekter, i mänskliga rättigheter när det gäller val av hårdvarupartner / tillverkning. Jag skulle kunna skriva mycket längre om det här men är rädd att bli avstäng igen, så jag nöjer mig med ett citat av Stallman som avslutning.

http://www.theregister.co.uk/2011/10/10/stallman_glad_jobs_go...
Här är mer utförlig sida om såna värdering som jag omfamnar:
http://stallman.org/

Jag har bara en fråga. Sen när försvann det fria valet? Kommer Apple-anställda hem till dig, kidnappar din familj och tvingar dig in i Apples ekosystem mot din vilja? Det finns exakt alla möjligheter att rösta med fötterna om det inte passar en. Som uppenbarligen många gör eftersom den ny hegemonin är Android. Apple har mellan 5 och 10% av datormarknaden och kring 5% av mobilmarknaden globalt. Android har mer än hälften av smartphone-marknaden och växer fyra gången snabbar än iOS och ändå håller folk på att kissa på sig av skräck varje gång Apple släpper en "uppenbarligen fullständigt värdelös telefon". Om den nu har så långsam processor och så liten skärm att den knappt går att ringa med så borde ni väl känna er fullständigt lugna över att Apple-kunderna kommer att hoppa av och köpa andra smartphones i drivor efter bara några veckor? Och kanske kunna sluta lägga halva kvällarna i olika forum på internet för att tala om för Applekunder vilka kompletta idioter dom är?

Stallman är bara sur för att MacOS X kom och tog vinden ur seglen från Desktop Linux. Hade Linux vuxit i samma takt trots Apples framgångar så hade han inte känt sig manad att spotta på Steves grav...

Apple har inga egna fabriker. De tillverkar sin produkter hos tex Kinesiska kontraktstillverkare (som Foxconn) precis som de flesta av de andra smartphonetillverkarna. Du får gärna peka på något som visar på att de som tillverkar Apples produkter skulle ha sämre villkor än de som tillverkar produkter åt valfri Android-tillverkare i samma fabrik? Då vet du definitivt mer än vad jag gör. Du kanske har varit på besök? På dessa platser investeras det enorma summor för tillverkning av allt möjligt och utan dessa fabriker (och alla miljoner jobb de medför) så hade många kanske levt ett betydligt torftigare liv. Det kallas att höja levnadsstandarden. Alternativet är ofta att tvingas svälta i någon underutvecklad del av landet. Det kallas industrialisering och är en naturlig del av att flytta ett land upp för en värdekedja. Det är tom så att Kineserna börjar outsourca till fattigare länder eftersom lönerna stiger snabbt i Kina och gör det allt dyrare för tillverkarna.

Jag fattar inte vilken enorm energi och engagemang det läggs på att vara arg på Apple och dess kunder. Kanske är det dags att fokusera den energin på något som faktiskt är konstruktivt. Som svälten vid Afrikas horn eller valfritt krig i världen där folk far illa på riktigt. Eller?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||