MSI orsakar bloggstorm efter bikini-tävling till Dreamhack Winter 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Jag säger ju att det inte är "en hel hög med potentiella kunder". Dem är inte många och det vet du också.
Jag kan anse att MSI gjorde fel med tävlingen. Jag vet inte ifall dem ville göra en rolig tävling eller spara pengar med mindre betalda modeller. Jag själv hade nog anlitat en agentur för att ta ut modeller till detta. Men jag anser fortfarande inte att det är fel. Tjejer har ju utan någon tävling, betalning, eller jobbannons, lättklädda bilder på sin facebook. Det måste ju vara val dem gjort själva då dem inte vinner något på det utöver att dem vill visa detta för omvärlden.

Men varför tror du att det är så få som går på dessa typer av events?
http://fatuglyorslutty.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Trodde faktiskt inte det var någon som var så dum att de fortfarande trodde på pladdret om att kön är en social konstruktion.

Vem som helst vet att tjejer och killar uppskattar olika saker. Hur många procent på Sweclockers är tjejer? 2%?

Tack för den. Och tack för att du tolkade mig helt åt fanders.
Och spänande att du tror att vår person är tingat ur det biologiska. Sådana var populära för...ja snart 70 år sedan.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av luiga:

Absolut, jag har inget emot modeller. Parfym och modeföretag vore helt lost utan just modeller som visar deras produkter. Men det ansvaret ger ju inte företagen till booth babes. De är ju bara där för att vara snygga och har inget med produkterna att göra. Som du själv säger är det lite mossigt och tycker att produkterna borde vara så bra att de kan marknadsföra sig själva.

Nej, det handlar inte om något förbud alls. Bara ett upprop mot en trist tävling där vinsten är att bli en boothbabe + en laptop. De kunde istället valt att göra en tävling som inte handlar om att vara snygg utan om kunskap. Hade de köpt in sina booth babes som alla andrra hade ingen brytt sig.

Nja, fast det där med att produkterna borde vara så bra att de kan marknadsföra sig själva skulle man ju kunna anpassa till parfym och kläder också i så fall. Det är rätt självklart att man i dagens mediabrus måste ha reklam för att synas, dock bör ju reklamen ha relevans för produkten. Att man har modeller för att visa upp kläder och sälja parfym och smink beror ju på att man vill skapa tänket: "har jag de kläderna, eller den parfymen eller det sminket så blir jag lika snygg" eller "om hon har det så måste det vara bra", om det nu är en filmstjärna som gör reklam för smink t.ex.

Samma tänk fungerar för datorprylar, se bara på alla Fatal1ty moderkort/grafikkort/möss u name it som säljer som smör, just för att folk tänker "han använder det, gör jag det också kan jag bli lika bra" eller "om han lånar ut sitt namn till det måste det vara bra prylar".

Dock kombinationen snygg tjej som inte är relaterad till produkten som säljs, genererar inte samma associationsbanor.

Ursprunget till boothbabes har ju varit bil och båtindustrin, där man först använde dem för att promota lyxbilar och båtar, vilket förmodligen skulle skapa tanken "hmm, om jag har en sådan bil/båt framstår jag som rik/framgångsrik och kan ha chans på så snygga tjejer". Rikedom och makt har ju historiskt sett funkat bra för att attrahera vackra kvinnor. Men det är ju lite skrattretande att tillämpa samma reklamsätt för datorprylar, då det knappast är så att gamern tänker "om jag har det moderkortet så blir jag nog mer attraktiv för kvinnorna" och eventuella kvinnor ute efter en karl med pengar lär väl knappast tänka "hmm, den killen är nog tät som har ett sådant moderkort".
Själva reklamsättet är lite passe' i dagens samhälle där kvinnor arbetar och har egna tillgångar och inte behöver fånga någon rik karl för att klara sig (även om det fortfarande finns golddiggers).

...och jo, omröstningen som den här tråden är knuten till, handlar om man skall förbjuda boothbabes på DreamHack. Däremot rasar även debatten om de ursprungliga blogginläggen här och efterföljande upprop. Sedan förstår jag inte riktigt distinktionen du gör att det skulle varit okay om de gått via en modellagentur och modellen fått betalt i reda pengar, eller om anställningen sker via en omröstning på Facebook och lönen blir en lap-top och ett modellkontrakt (vilket förmodligen är mer än vad en modell skulle fått för en dag på DreamHack). Om en professionell modell hade vunnit tävlingen, hade det varit OK då?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Trodde faktiskt inte det var någon som var så dum att de fortfarande trodde på pladdret om att kön är en social konstruktion.

Vem som helst vet att tjejer och killar uppskattar olika saker. Hur många procent på Sweclockers är tjejer? 2%?

Men du vet ju inte ens vad en social konstruktion är! Det är som om du bara har läst Aftonbladets kommentarsfält. Du hittar ingen inom universitetsvärlden som betvivlar att det sociala sammanhanget påverkar våra könsidentiteter. Debatten handlar om hur mycket.

Det är intressant att folk med sådan emfas kan ställa sig över kunskap som forskats fram genom årtionden utan att ens på ett seriöst sätt ha tagit del av den.

För övrigt tror jag att jag ska börja samla på citat från dig. Jag ska ge ut dem i bokform, typ "brev till samhället" eller "bushisms". Det kommer att bli en fasansfullt rolig högläsning på fester och middagar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Men varför tror du att det är så få som går på dessa typer av events?
http://fatuglyorslutty.com/

Nu är du bara löjlig. Var köper inte du Britney spears nya parfym? Sluta snälla bara slänga ut kommentarer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

Och spänande att du tror att vår person är tingat ur det biologiska. Sådana var populära för...ja snart 70 år sedan.

Sök dig utanför Sveriges gränser och du inser att pladret om social konstruktion är politiskt uppdiktat. Finns ingen framstående forskare i världen på området som skulle påstå att kön är en social konstruktion.

Så de är populära fortfarande och det lär inte ändra sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Men du vet ju inte ens vad en social konstruktion är! Det är som om du bara har läst Aftonbladets kommentarsfält. Du hittar ingen inom universitetsvärlden som betvivlar att det sociala sammanhanget påverkar våra könsidentiteter. Debatten handlar om hur mycket.

Det är intressant att folk med sådan emfas kan ställa sig över kunskap som forskats fram genom årtionden utan att ens på ett seriöst sätt ha tagit del av den.

För övrigt tror jag att jag ska börja samla på citat från dig. Jag ska ge ut dem i bokform, typ "brev till samhället" eller "bushisms". Det kommer att bli en fasansfullt rolig högläsning på fester och middagar!!

Varför är du så jävla elak för? Det är jättekul att du gått på universitet, grattis. Sluta nu tryck ner folk för du inte tror att dem har gjort det. Du kommer inte vinna något på att bara nedvärdera folk och vara allmänt elak mot dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Trodde faktiskt inte det var någon som var så dum att de fortfarande trodde på pladdret om att kön är en social konstruktion.

Vem som helst vet att tjejer och killar uppskattar olika saker. Hur många procent på Sweclockers är tjejer? 2%?

Diskussionen arv vs miljö? Seriöst, det borde vara uppenbart vid det här laget (efter en sisådär hundra års diskussion från Darwin, Watson mf) att könsidentitet (gender) kommer av såväl arv som miljö. Sociologisk och psykologisk forskning visar att en mängd, ja det mesta, är social konstruktion, om än biologin historiskt skulle kunna förklara konstruktionerna. Kort kort sammanfattning

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Asus Strix GTX 970 | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Finns ingen framstående forskare i världen på området som skulle påstå att kön är en social konstruktion.

Men herregud, du fortsätter alltså på allvar att låtsas som om du vet nåt om det här???? Jisses!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guermantes:

jag har fler högskolepoäng än du kan räkna till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guermantes:

Men herregud, du fortsätter alltså på allvar att låtsas som om du vet nåt om det här???? Jisses!!

Vad vet du om det? Du är komisk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Varför är du så jävla elak för? Det är jättekul att du gått på universitet, grattis. Sluta nu tryck ner folk för du inte tror att dem har gjort det. Du kommer inte vinna något på att bara nedvärdera folk och vara allmänt elak mot dem.

Det där är väl inte djävla elakt? kol är den som sätter tonen och går ut väldigt hårt i sin dissning av sociala konstruktioner, men utan något på fötterna. Då är det relevant att hänvisa till att det faktiskt finns kunskap på området som inte bara är tyckande. Det är inte att trycka ner folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Vad vet du om det? Du är komisk!

Ja, men fram med referenserna då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Var har jag påstått att allt som är vidrigt skall förbjudas? Herregud lär dig läsa och tolka text lilla barn.

Förövrigt så var slaveri lagligt förr i tiden, samma sak med agande av barn. Påstår du att det var fel att lagstifta emot det? Du måste försöka förstå att samhället utvecklas och går framåt.

Du missar återigen fullständigt innebörden av det jag sagt. Frågan är om du gör det medvetet eller omedvetet. Men jag antar att det gamla "don't argue with idiots, they bring you down to their level and beat you with experience" gäller som alltid.

Det är inte enbart föräldrar som uppfostrar sina barn. Barn lär sig av samhället i stort och tar intryck av vad deras kompisar gör, vad de ser på tv, på internet osv. "Fjortisbloggare" är därmed ytterligare en del av problemet, liksom medieindustrin överhuvudtaget. Sådant beteende bör helt enkelt inte premieras.

Jag tycker att du skall ta och slå upp ordet "demokrati". Sverige är en demokrati, dvs folket styr. Det betyder att vi mycket väl kan reglera vad media får trycka ut, vi tillåter tex inte reklamskyltar med obscent material.
I övrigt tycker jag du bör ge upp dina försök på amatörpsykologi, du är helt enkelt inte särskilt bra på det, och det är skrämmande vilken uppfattning du verkar ha av kvinnor i allmänhet.

Ganska lustigt att bli kallad "lilla barn","gamla gubben" hade passat bättre.Du får ursäkta men du argumenterar som om "lyset är tänt men ingen hemma".
Du skriver saker som:Om du nu missat det så påstår jag att booth babes är just vidrigt, därmed bör jämförelser med övriga vidriga företeelser knappast vara förvånande. alltså du jämställer booth girls med stackare i U-länder som tvingas sälja sina organ eller barnpedofili med att alla är vidriga företeelser..jadu det säger en hel del om dej som person.
Varken slaveri eller barnaga faller under premissen om att det sker på frivillig basis så din argumentation,plumt uttryckt, suger!. Det finns inget värre(enligt mej) än personer som tror att världen "snurrar" efter deras egna moraliska värderingar och dessutom försöker"omvända" oliktänkande.Tyvärr faller du under den kategorin.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Nu är du bara löjlig. Var köper inte du Britney spears nya parfym? Sluta snälla bara slänga ut kommentarer.

Dito?
Du har pratat med kvinnor som inte känner sig exkluderade i spelvärlden, ok. Jag har pratat med kvinnor som känner sig exkluderade i spelvärlden. Vi kan väl låta det vara så och sluta hänga på pöbeln (båda läger kanske?) som häver ur sig trams och helt ovidkommande personangrepp och infallsvinklar.

Permalänk
Avstängd

@guermantes
Du borde veta att det är vedertaget att hur vi beter oss påverkas av vårt kön. Du får åtgärda din egen okunskap.

Ja, miljö påverkar också. Det är en kombination men eftersom även biologi påverkar kommer det alltid att finnas skillnader i män och kvinnors beteende.

Tänker inte diskutera detta vidare. Det finns inget att diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

jag har fler högskolepoäng än du kan räkna till.

Med dina uttalanden i åtanke kan det knappast vara inom berörda ämnesområden. Biologi och sociala konstruktioner (miljö) påverkar identitetsskapande, punkt. Forskare från alla fält är här eniga. Frågan är enbart hur mycket respektive påverkar i olika situationer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Asus Strix GTX 970 | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ahl:

Biologi och sociala konstruktioner (miljö) påverkar identitetsskapande, punkt.

Ja, det var precis det jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Dito?
Du har pratat med kvinnor som inte känner sig exkluderade i spelvärlden, ok. Jag har pratat med kvinnor som känner sig exkluderade i spelvärlden. Vi kan väl låta det vara så och sluta hänga på pöbeln (båda läger kanske?) som häver ur sig trams och helt ovidkommande personangrepp och infallsvinklar.

Jag har ju faktiskt inte kommit med något löjligt? Det är ju så att tjejer spelar inte lika mycket som killar gör i antalet personer. Det vet du ju? Du kan inte säga att det inte är så.
Jag har verkligen inte gått på personangrepp. Det är inte fel att vara ett LAGLIGT begrepp.

Sen ni som snackar om miljö och socialt beteende och hur det utvecklar oss som personer. Ni vet ju att t.ex hundar har genetiska drag som man faktiskt inte kan få ur dem. Ta en pitbull till exempel. Ni börjar verkligen glida ur diskussionen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Ja, det var precis det jag skrev.

Du skrev i tidigare inlägg att kön utifrån social konstruktion inte finns. Såvida du inte översatt kön som strikt biologiskt kön (sex) kan jag inte tolka det annorlunda än att du menat att miljö inte har betydelse för identitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Asus Strix GTX 970 | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

@guermantes
Du borde veta att det är vedertaget att hur vi beter oss påverkas av vårt kön.

Jag har aldrig påstått motsatsen !

Skrivet av kol:

Ja, miljö påverkar också. Det är en kombination men eftersom även biologi påverkar kommer det alltid att finnas skillnader i män och kvinnors beteende.

Innan skrev du: "Det finns ingen framstående forskare i världen på området som skulle påstå att kön är en social konstruktion."
Snacka om att backa fort. Men kul att du visar dig ha lite bättre koll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guermantes:

Innan skrev du: "Det finns ingen framstående forskare i världen på området som skulle påstå att kön är en social konstruktion."

Det stämmer.

Det är som att påstå att pannkakor är mjöl.

Permalänk
Medlem

Hur är det nu, är detta ett svenskt eller saudiarabiskt forum? Jag börjar misstänka det senare när man ser vissa inlägg. För kvinnor ska tydligen skymmas och gömmas under kläder för att visa skin är hemskt. Och tydligen ska inte kvinnor själva få välja hur de lever sitt liv, utan de ska skyddas genom att påtvinga moraliska regler. Jösses.

Jämställdhet ska vi jobba för men när det övergår till moralpanik blir resultatet bara det omvända, ni begränsar kvinnor att leva det liv de vill. Det är NI som sätter en stämpel på att det skulle vara något fult om en kvinna vill leva ut sin sexuallitet, då är hon en lösaktig slampa. Ni anklagar andra för objektifiera kvinnor när det i själva verket är ni som utför den största objektifieringen när ni offerförklarar kvinnor och lägger på era personliga moraliska regler som säger att det skulle vara något fel med att t.ex. vara lättklädd som kvinna. Det om något är att nedvärdera kvinnor.

Låt folk leva som de vill så länge ingen skadas, och stämmer det inte överrens med din moraliska (religiösa?) övertygelse så är jag ledsen att säga men det är ditt och endast ditt problem. Vill ni inte se lättklädda kvinnor eller män så finns det en väldigt enkel lösning, nämligen att inte kolla på lättklädda kvinnor eller män.

Permalänk
Medlem

En bra fråga. Jag själv skulle gärna vara en modell. Skulle kunna tänka mig att börja med att stå i stånd för något som kvinnor skulle vilja ha. Vad tycker ni om det och mig då? Jag skulle inte vilja göra det för evigt utan vill ju då såklart jobba mig uppåt till kläder eller sådana killar ni kan se i reklamer. Detta skulle jag vilja göra för att jag gillar hur jag ser ut och vill visa upp mig.

Vad tycker ni om detta? Jämför gärna med kvinnosidan av det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Jag har ju faktiskt inte kommit med något löjligt? Det är ju så att tjejer spelar inte lika mycket som killar gör i antalet personer. Det vet du ju? Du kan inte säga att det inte är så.
Jag har verkligen inte gått på personangrepp. Det är inte fel att vara ett LAGLIGT begrepp.

Sen ni som snackar om miljö och socialt beteende och hur det utvecklar oss som personer. Ni vet ju att t.ex hundar har genetiska drag som man faktiskt inte kan få ur dem. Ta en pitbull till exempel. Ni börjar verkligen glida ur diskussionen nu.

Jag känner väl inte att jag har skrivit något löjligt heller, och jag menade att diskussionen börjar urarta till att det blir risk för personangrepp osv.
Skall se om jag hittar lite länkar angående kvinnor och spel. Även om det kanske handlar mer om mobila spel, så är kvinnor minst lika aktiva spelare.

Permalänk

Vad skall man säga om den länken, att internet är fullt av idioter är inget nytt, att de sedan tar chansen att häva ur sig allt de inte vågar säga IRL är heller inget nytt.
Själv har jag blivit kallad bög, hora, jude, mongo, etc. etc. etc. när man lirat diverse spel och någon råkar reta sig på vad man gör eller inte gör i spelet, inte direkt något könsspecifikt där inte. Däremot kan jag tänka mig att tjejer få bra mycket mer grova förslag, tillmälen osv av P12-P18 killar som inte vet hur man uppför sig och tycker det är kul att chockera (och få ur sig sin sexuella frustration). Men det är ju inte direkt något som flertalet spelare sysslar med eller som de stödjer eller ens tolererar. Det är ju en försvinnande liten högljudd minoritet idioter, inget mer.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Det stämmer.

Det är som att påstå att pannkakor är mjöl.

Nej, det är det inte. Innan jag bad om referenserna på dina "framstående forskare" fanns ingenting i det du sade som indikerade insikt om att vi påverkas av miljön. Måste jag göra en argumentationsanalys på dig?

Här började det:
astroboy: Nej. Psyken är snarlika och påverkas av miljö.
kol:Trodde faktiskt inte det var någon som var så dum att de fortfarande trodde på pladdret om att kön är en social konstruktion.

Det är ett uppenbart avståndstagande från idén om att vi påverkas av miljön. Nu har du krupit till korset och det är bara att gratulera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Det är inte enbart föräldrar som uppfostrar sina barn. Barn lär sig av samhället i stort och tar intryck av vad deras kompisar gör, vad de ser på tv, på internet osv. "Fjortisbloggare" är därmed ytterligare en del av problemet, liksom medieindustrin överhuvudtaget. Sådant beteende bör helt enkelt inte premieras.

I det första håller jag med dig, i det sista så tycker jag fortfarande att det är föräldrarnas ansvar på vad barnen surfar på. Utan att behöva förlöjliga detta till något överdrift att man ska bevaka allt. Om man märker sin barns surfvanor, jag tror nog många barn talar rätt öppet om någon de ser upp till, t.ex. en bloggare. Då tycker jag som förälder att man borde ta en titt på bloggen, se vad äre för person och vad ger denne ut för signaler till ens egna barn, är det kanske något man behöver diskutera sitt barn med. Detta självklart från fall till fall, men det minsta man kan begära av en förälder är väl ändå att försöka sätta sig in i ens barns intressen och kanske till och med finna något gemensamt i det hela om det går. Barn ser upp till sina föräldrar stort, om man som förälder visar från början att detta inte är acceptabelt (säger sin mening om det, inte i någon form skälla på barnet), så lär sig barnet också att det inte är något bra och därmed ta allt med en nypa salt.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jag känner väl inte att jag har skrivit något löjligt heller, och jag menade att diskussionen börjar urarta till att det blir risk för personangrepp osv.
Skall se om jag hittar lite länkar angående kvinnor och spel. Även om det kanske handlar mer om mobila spel, så är kvinnor minst lika aktiva spelare.

Det är inte mobila spel på dreamhack i det stora hela. Det vet du ju också säkerligen? Tycker du kan svara på det jag skrev om att vlilja vara modell istället. Skulle vara riktigt intressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guermantes:

Det är ett uppenbart avståndstagande från idén om att vi påverkas av miljön.

Du är inget vidare på att tolka märker jag. Du drar egna märkliga slutsatser både till höger och vänster. Har inget i övrigt att säga förutom att din tolkning är felaktig.